Az egészségügy elérhetősége, ellátórendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Rezidensi program Oktató-Mentor-Osztályfőnök Szemszögéből
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RENDSZERE MAGYARORSZÁGON
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Egységes egészségügyi információrendszer
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Egynapos sebészet adta lehetőségek az integrált járóbeteg ellátásban
Az Egynapos Sebészet 6 éves tapasztalata Budaörsön
Az onkológiai szűrő és betegellátási gyakorlatunk
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Kormányszóvivői tájékoztató Vizitdíj, az Állami Egészségügyi Központ létrehozása.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
A SÜRGŐSSÉGI ELLÁTÁS RENDSZERÉNEK KIALAKITÁSA DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST 2OO4. ÁPRILIS O1.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Kormányszóvivői tájékoztató Hajléktalan-ellátás Felkészülés a télre.
Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Támogatott lakhatási programok a fővárosban Adatok és módszertan szerepe a fővárosi lakhatási programok lebonyolításában.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
MIRE ELÉG AZ OEP KASSZA? ZELL AM SEE I. Nemzetközi megítélés.
AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A sürgősségi osztály indításával és működtetésével nyert tapasztalataink. CSMEK Hódmezővásárhely - Makó Dr. Lóczi Gerda.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház Dr. Fülöp Norbert Kaposvár
Jahn Ferenc utcai Rehabilitációs Centrum
Az ügyeleti ellátás szervezésének problémái
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Családtámogató ellátások
Szociális és egészségügyi ellátórendszer kínálta válaszok a demenciában szenvedők és családtagjaik számára.
Az egészségügy elérhetőségének változásai a lakhatás elvesztése okán Dr. Pálvölgyi Gabriella a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei Orvosi.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Fővárosi Önkormányzat Bajcsy-Zsilinszky Kórház-Rendelőintézet Szervezeti Ábrája Főigazgató Finanszírozási és Controlling Igazgató.
Ellátás-szervezési kérdések, korszerű ellátási formák, a szenvedélybetegségek megelőzésében és ellátásában Dr.Kassai-Farkas Ákos.
Műhelytalálkozó SOPRON Május 26.. Soproni ellátás Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Intézmény Idősek ellátása Fogyatékosok.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház bemutatása Dr. Papp Erzsébet orvosigazgató.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
HOSPITIUM MARKUSOVSZKY SAVARIENSE
A helyettes szülői ellátás működése
Megbecsülés az idős embereknek
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Kórházátalakítási pályázat
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
Vizitdíj, az Állami Egészségügyi Központ létrehozása
Therápia segítő program
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház
Előadás másolata:

Az egészségügy elérhetősége, ellátórendszer Dr. Pálvölgyi Gabriella a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei Orvosi Krízis Szolgálat vezetője

Az egészségügyi ellátás jelenlegi rendszere Alapja az egészségügyi törvény (+ az egyéb vonatkozó törvények, rendeletek (pl. a minimumfeltételekről, a szolgáltatókról, nyilvántartásokról stb) A ráfordítható összegről a költségvetési törvény rendelkezik Közfinanszírozott szolgáltató esetében az OEP – mint finanszírozó – dönt az ellátási feladatok áráról, költségeiről, vállalható mértékéről („zárt kassza” rendszer – „volumenkorlát”) A működtetés szakmai ellenőrzése az ÁNTSZ feladata, a finanszírozási oldalon az OEP, pénzügyi vonzatokban a fenntartó (önkormányzat, egyesület, egyház stb.) vizsgálhat, elszámoltathat, dönthet

Rendszerváltáskor: kettős finanszírozás A lakosság egészségügyi ellátásának kötelezettsége az önkormányzatokhoz került Az önkormányzatok vagy létrehoztak egészségügyi szolgáltatókat, vagy kötöttek szerződést már létező szolgáltatókkal, amelyek tevékenységét országosan egységes „tarifarendszer” szerint finanszírozta az OEP Az önkormányzat saját költségvetéséből fejleszthette, javíthatta a rendszert (kis település = kis pénz, nagyváros = több lehetőség) A RENDSZER KIALAKÍTÁSA MÁR MAGÁBANHORDOZTA AZ EGYENLŐTLENSÉGET!

Súlyosan sérülhetnek az EüTv-ben deklarált elvek! Átmeneti állapot A rendszer így nem működik jól, mert például: Területi eltérések alakultak ki az eltérő önkormányzati fejlesztési lehetőségek miatt A kórházleépítések során „összekuszálódtak” a finanszírozás korábbi világos elvei (pl. Pest megyében élő falusi lakos tüdőbetegségével Törökbálintra, traumatológiai ellátásban a Péterfybe, szívsebészetben a GOKI-ba, szívinfarktus ellátásra a Bajcsy kórházba kerül Országos alulfinanszírozottság (forint-dollár-euro árfolyamváltozások, közüzemi díjak emelkedése mellett is évek óta azonos összegű kassza) Súlyosan sérülhetnek az EüTv-ben deklarált elvek!

Hajléktalanok Hajléktalan: (1993. évi III. törvény „A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról”) 4. § (2) E törvény 6. §-a és II-III. Fejezet alkalmazásában hajléktalan a bejelentett lakóhellyel nem rendelkező személy, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás. (3) E törvény 7., 78., 84. és 89. §-ainak alkalmazásában hajléktalan az, aki éjszakáit közterületen, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti.

Betegirányítás akut ellátásban a lakosság részére Akut (sürgősségi) ellátás irányítása : lakcím alapján történik a régió kijelölése Sürgősségi ellátás (ügyeletes kórház) az alább felsorolt szakterületeken van, évente az ÁNTSZ által kiadott regionális sürgősségi, akut ügyeleti beosztás utasításai alapján történik: (Ezt az SBKCs=„KÁNY” szükség esetén naprakészen megmondja) Pl.: sebészeti, traumatológiai, idegsebészeti, égési, szájsebészeti, urológiai, fül-orr-gégészeti, szemészeti, pszichiátriai, pulmonológiai intenzív, bronchológiai szakterületeken, sürgős ellátásra szoruló betegek esetében

Hajléktalan betegek beutalása a fővárosban a Főváros Önkormányzatának Főpolgármesteri Hivatala Egészségügyi Ügyosztálya álláspontjával) a hajléktalan betegek kórházi elhelyezése a SBKCS-on (volt KÁNY-on) keresztül történik. A 2.2 és 2.3 pontok alapján a SBKCs (volt KÁNY) betegirányítói a fővárosi önkormányzati tulajdonú gyógyintézetek között (feltalálási helytől függetlenül) nyilvántartásuk alapján „egyenletesen osztják el” a betegeket („FORGÓRENDSZER”)

Programozottan, előre tevezett időben kivizsgálás a fekvőbetegosztályon A lehetőség elvileg mindenkinek adott, bár a SBO-k (sürgősségi bajmegállapító osztályok) beiktatása az ellátás rendszerébe akadályozza ezt a forgalmat, nincs egységes szabályozás, főként a saját osztály saját ambulanciáján keresztül lehet bejutást eszközölni – hajléktalant is többnyire is fogadnak, kórházképes állapotban!

Krónikus ellátás, utókezelés, ápolás, rehabilitáció A gyógyintézetekben már akut ellátást nem, de krónikus ellátást, ápolást továbbra is igénylő betegek elhelyezése a beteget eddig ellátó osztály feladata, az átadó és átvevő osztály orvosainak megbeszélése alapján történik. A SBKCS (volt KÁNY) betegirányítói kérdésre tájékoztatják az akut ellátást végző orvost krónikus beteg elhelyezésére területileg kijelölt alkalmas gyógyintézetekről (esetleg Pest megye másik végén….) (Itt az idő nem sürgető, de az aktív osztály finanszírozását negatívan érinti, ha a beteg sokáig foglalja az ágyat…. ) Krónikus osztályokon is csökken a finanszírozás, 6 hónap után

Európai Egészségügyi Fogyasztói Index (38 mutató alapján) A teljesség igénye nélkül felsorolva a főbbeket: Betegjogok- és beteginformáció Várakozási idő (háziorvosi, szakorvosi, kórházi) Teljesítmény/minőség (infarktus halálozási ráta 28 napon belül, rák 5 éves túlélése, csecsemőhalandóság, elveszett évek, MRSA fertőzések) Az egészségügyi rendszer bőkezűsége (milyen ellátást térítenek) Gyógyszerügy (támogatások mértéke, új gyógyszerek stb)

2008-ban Európában 13. helyezett Magyarország (647 pont) 2009-re a 20. helyre csúsztunk vissza!

2009 Magyarország a maximális 1000 pontból 633 pontot ért el. A rangsort Hollandia vezeti immár második éve, 875 pontos rekorddal Dánia (819) az újonc Izland (811) Ausztria (795), Svájc (788) Németország (787) következnek

Európai Egészségügyi Fogyasztói Index 2013 Magyarország a maximális 1000 pontból 546 pontot ért el, ezzel a 28. helyet foglalja el a 35 országot felmérő rangsorban, csakúgy, mint 2012 - ben, az akkori 577 ponttal. (Azaz 5 év alatt 13.-ról 28-ra lépett vissza!) Bár az ország pozíciója azóta nem romlott, az elért pontok egyre csökkennek, a jobb egészségügyi ellátáshoz még hosszú út vezet...

Háziorvosok száma 100 000 lakosra 2007-ben Háziorvosok száma 100 000 lakosra számolva 2007-ben x

Az EU-s átlag 10 000 főre 3 háziorvos (Magyarországon 2007-ben csak 2,8) A budapesti 5 egészségügyi szolgáltató kb 10 háziorvosi rendelést kellene fenntartson – kb 35 000 fő ellátására (persze itt vannak átfedések is) A BMSZKI háziorvosi ellátásai kb 2 teljes praxisra való forgalmat bonyolítanak le évente – ez kb. 6 000 fő! HOL VANNAK A TÖBBIEK? KI LÁTJA EL A BETEGET, HA HAJLÉKTALAN?

SZÁMOLJUNK…. - a BMSZKI háziorvosi ellátásában tavaly évi kb 20 000 orvos-beteg találkozás szerepelt - a 2 telephelyen napi 8-8 óra rendelés 4 praktizáló orvos munkaidejével analóg - átlagosan egy 2 000 fős praxisban évi 10 000 orvos-beteg találkozás történik - az arányok szerint kb. 4 000 főt mi látunk el, de: még 3 ellátónak van OEP szerződése – ez további 6 000 fő, ha náluk is ilyen erős a forgalom, és ha eltekintünk az „átfedő”, duplikálódott ellátásoktól

Lakcímhez kötött egészségügyi ellátások Háziorvos („területi ellátási kötelezettség”- gel) – hajléktalanok kiszorulhatnak Gondozóintézetek (tüdő-, nemibeteg- ideggondozó) – itt rész-alkuk köthetők, járványügyi érdekből Lakossági szűrővizsgálatok (ÁNTSZ koordinálja, a hajléktalan beteg kimarad) „RÁFIZETÉSES” ellátások (akit csak lehet, elhajtanak, és jó indok: nem tartozik ide) Kórházak: területi beutalási elv van „nem ide tartozik” VIDÉKEN: az adott betegnek egy kórház + egy szakrendelő + egy gondozó stb. BUDAPEST: 21 kórház és országos intézmény (+a 22 egyetemi klinika csak ritkán vesz részt hajléktalanok kezelésében)

A tartósan hajléktalan ember egészségi állapota is, de BETEGSÉGE is más! „Szegénykórház” létjogosultsága?

A „másság” okai Alultápláltság, főként fehérjehiányos állapot = lassabban gyógyul! Több betegséget is hordoz egyszerre (leggyakoribb a belgyógyászati és pszichés betegség együttes előfordulása, kérdéses lehet: melyiket sürgősebb előbb kezelni?)= lassabban gyógyul! HOLISZTIKUS ápolás? Sokszor az egészségügyi ellátás igénybevételére kell megfelelő állapotba hozni a betegeket (etetés, itatás, élősködőmentesítés, felöltöztetés, kórházi alapcsomag” biztosítása, mentális megerősítés, jövőkép stb.) Speciális „hajléktalan betegségek”: rüh, tetvesség, végtaghiány, sorozatos traumás sérülések végállapota, tbc, dohányzás, COPD

A hajléktalan beteg „problémás” a rutin kórházi ellátásban, mert: Nincs megfelelő idő személyzet (szociális személyzet is!) gyakorlati tapasztalat az ellátásához!

A hajléktalan beteg „problémás” a rutin kórházi ellátásban, mert: Hová távozzék? „Utcaképes” …? „OTTHONÁBA BOCSÁTVA” …!?

A hajléktalanellátás jelenlegi rendszere Budapesten 5 erre a célra szervezett 24 órás hajléktalan háziorvosi centrum (3 ezek közül „magánszféra” , saját szabályok szerint működhetnek az OEP szerződésben foglaltak betartása mellett) Szakorvosi rendelések, de hol? (finanszírozás szempontjából azonos a „pont-forint”) BMSZKI: bőrgyógyászat és pszichiátria Oltalom: bőrgyógyászat Fekvőbetegellátás: BMSZKI: krónikus belgyógyászat 50 ágy ápolási: 23 ágy Oltalom: krónikus belgyógyászat 24 ágy ápolási: 20 ágy

a BMSZKI egészségügyi rendszere Fekvőbeteg-ellátás 73 „kórházi” ágy, ápolás, kezelési hely Járóbetegellátás: 1., Alapellátás: 24 órás háziorvosi ügyelet 2 telephelyen Háziorvosi rendelések (évi 20 000 orvos-beteg találkozó = 2 teljes háziorvosi praxis forgalmával megegyező mértékű!) De: a gondozás, prevenció, kezelés lehetőségei szűkösek Mozgó orvosi szolgálat (éjjeli menhelyek rendszeres, eseti ellátására) Járóbetegellátás: 2., Szakrendelések bőrgyógyászat (a kültakaró épsége különösen fontos, „utcai” veszélyforrások: hideg és hőhatás, napfény, élősködők, és tartós kezelést igénylő bőrbetegségek) pszichiátria (rendszeres kezelési lehetőség, kezelőorvosi kapcsolat kialakítása)

Szabolcs utcai részleg: Fekvőbetegellátás: 50 ágyon krónikus belgyógyászat 23 ágyon ápolási osztály Járóbetegellátás is van: - 24 órás folyamatos háziorvosi ügyeleti ellátás a beszállított, vagy saját lábon érkező hajléktalan embereknek - munkanapokon napi 8 órás háziorvosi rendelés - lábadozó (15 fő részére+3 ágy megfigyelési lehetőség biztosítására) kifejezetten utcáról érkező, beteg emberek számára, gyógyszer, tisztálkodás, szállás, és étkezés, valamint a kezelés biztosítására (pl. kötözés, fertőtlenítés), az ellátás orvosi beutalással vehető igénybe szociális ellátási igény esetén szociális munkás segítsége biztosított

Kőbányai úti részleg: Járóbetegellátó „centrum” 24 órás folyamatos háziorvosi ügyeleti ellátás a beszállított, vagy saját lábon érkező hajléktalan embereknek munkanapokon napi 8 órás háziorvosi rendelés lábadozó (15 fő részére+3 ágy megfigyelési lehetőség biztosítására) kifejezetten utcáról érkező, beteg emberek számára, gyógyszer, tisztálkodás, szállás, és étkezés, valamint a kezelés biztosítására (pl. kötözés, fertőtlenítés), az ellátás orvosi beutalással vehető igénybe, szociális ellátási igény esetén szociális munkás segítsége biztosított Szakrendelések: pszichiátria hétfőtől csütörtökig 4 napon, összesen 20 óra szakorvosi ellátással Bőrgyógyászat: kezelés, kötözés minden nap a háziorvosi rendelések ideje alatt.

Tartósan speciális egészségügyi támogatást igénylők körei: HIV- betegek Idült hepatitis B vagy C betegek Tbc-s betegek Cukorbetegek Stroke utáni súlyos maradványtünetekben szenvedők, bénult, vagy beszédzavaros Pszichiátriai betegek (szenvedélybetegek is), értelmi fogyatékkal élők Időskorúak, fiatalkorúak Terhesek, kisgyermekesek Végtaghiányosok, mozgáskorlátozottak és még sokan mások….

Hagyományos háziorvosi tevékenységekből a hajléktalanellátóknál kimarad: Szűrés Gondozás Oltások Rendszeres kontroll (egészségkárosodás felmérése) Jogosítvány, lőfegyvertartási engedély karbantartása „Heteroanamnézis” lehetősége is korlátozott

Mit lehet itt tenni? Az egészségügyi intézményrendszert felkészíteni, megfelelően érdekeltté tenni az ellátásban - ráfordításokat igénylő, hosszútávú feladat! Amíg ennek „gyümölcse beérik”, az ellátandók érdekében speciális, hiánypótló, szociális és egészségügyi szempontok alapján összehangolt feladatot teljesítő team munkával, megfelelő infrastruktúrával rendelkező „lábadozó-helyek”, „szanatóriumok”, „otthonok” létrehozásával biztosíthatók a megfelelő feltételek

Egymásra épülő, rétegzett, szintek közt is átjárható ellátórendszer szükséges - MEDIKO-SZOCIÁLIS - TEAM-MUNKA - AZ EGYEDI HELYZETEK EGYEDI KEZELÉSÉRE IS RÉTEGZETT ELLÁTÓRENDSZER