A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Az új OKJ-hoz illeszkedő vizsgaszabályzat alkalmazása avagy a vizsgabizottság feladatai.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
MESZK Gyermekápolási Szakmai Tagozat Beszámoló Bognár Lászlóné tagozatvezető.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A SZAKKÉPZÉSI RENDSZER KORSZERŰSÍTÉSÉNEK IGÉNYE Vissza kell állítani a szakképzés tekintélyét Pontosabb és az adminisztratív terheket csökkentő szabályozás.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A év értékelése és a év újdonságai
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Szaktanácsadásról Miben segíthet a szaktanácsadó?
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Az OKJ kialakításának elvei és az új szakképesítések bevezetése
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
SZAKMAI VIZSGABIZOTTSÁGI ELNÖKÖK ÉS TAGOK RÉSZÉRE ELŐADÁS
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A vizsgabizottság működése
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
középfokú felvételi eljárás
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Kétszintű érettségi vizsga
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kimeneti mérés – OKJ rendszerű szakmai vizsgák
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
KRÉTA-ESL Bemutató.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Változások és lehetőségek a szakképzésben
Szakmai vizsgaelnöki pályáztatás, vizsgabizottsági jelentések
Vizsgaelnöki, tagi továbbképzés
Előadás másolata:

A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere Kovácsné Kalmár Terézia

A szakképzés újraszabályozása 2011-2013 A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. Törvény A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 2018.12.24.

A szakképzés újraszabályozása 2011-2013 Új Országos Képzési Jegyzék (OKJ) megjelenése 150/2012. (VII. 6.) kormányrendelet Módosult = 136/2014. (IV. 24.) Korm. rendelet Az új „Követelménymodul” rendelet megjelenése 217/2012. (VIII. 9.) kormányrendelet Módosult = 84/2013. (III. 21.) Korm. rendelet Az OKJ szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadása (szvk rendeletek szaktárcánként) Az iskolai rendszerű képzésekhez szükséges kerettantervek kiadása [14/2013. (IV.5.) NGM rendelet módosult 25/2014. (VIII. 26.) NGM rendelettel ] Az új törvényi keretek szerinti képzések teljes körű indulása: 2013. szeptember 1. 2018.12.24.

A szakképzési rendszer korszerűsítésének igénye • A szakképzés átalakítása; • A szakképzési koncepció Kormány által történő elfogadása; • Vissza kell állítani a szakképzés tekintélyét; • Pontosabb és az adminisztratív terheket csökkentő szabályozás; • A munkaadók által elvárt kompetenciákra kell képezni; • Az új szakképzési törvény rögzítette az átalakítás irányát; 2018.12.24.

A korszerűsített szakképzési rendszer jellemzői • Az állam által elismert szakképesítések továbbra is az OKJ-ban találhatók; • OKJ-s szakképesítést lehet szerezni; a) iskolai rendszerben, szakképző intézményben b) felnőttképzés keretében 2018.12.24.

A korszerűsített szakképzési rendszer jellemzői • Az OKJ-s képzés iskolai rendszerben kerettanterv, a felnőttképzésben minősített képzési program szerint történik; • A kimenet szabályozás eszköze a komplex szakmai vizsga, amelyet alapvetően a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény, valamint a 315/2013 (VIII. 28.) Korm. Rendelet szabályoz; 2018.12.24.

Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv (NSZFH) feladatai - központi szerep Meghatározza a szakmai vizsgabizottság elnökét és tagjait a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter az NSZFH útján bízza meg; Vizsgaelnöki megbízást csak az NSZFH által vezetett országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgaelnöki névjegyzéken szereplő vizsgaelnök kaphat; A szakképesítésért felelős miniszter elkészíti a vizsgaelnöknek javasoltak listáját. Az NSZFH a vizsgaelnöki névjegyzékre történő felvételt megtagadja, ha a vizsgaelnöknek javasolt személy nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek; 2018.12.24.

Tagi megbízást az NSZFH által vezetett országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgabizottsági névjegyzéken szereplő tag kaphat; Az NSZFH a ellenőrzi a törzslapokat, az észlelt hibák harminc napon belüli kijavítást végzi; Vezeti a vizsgaszervezési engedélyek nyilvántartását; A komplex szakmai vizsga szakmai ellenőrzését a szakképesítésért felelős miniszter végzi; A szakértői névjegyzéket az NSZFH vezeti. 2018.12.24.

Szakmai és vizsgakövetelmény rendeletek BM – 20/2013. (V. 28.) BM rendelet [ módosítás 43/2014. (VIII. 29.) BM rendelet ] EMMI – 37/2013. (V. 28.) EMMI rendelet 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet (módosítja az Óvodai dajka szvk-t) HM – 19/2012. (VIII. 28.) HM rendelet NFM – 12/2013. (III. 29.) NFM rendelet NGM – 27/2012. (VIII. 27.) NGM rendelet [módosítás: 12/2013. (III. 28.) NGM rendelet, és a 25/2014. (VIII. 26.) NGM rendelet] FM – 41/2013. (V. 28.) VM rendelet 2018.12.24.

A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése • Nem részletezi a szakképesítés moduljainak tartalmát, csak a modulok azonosító számát és megnevezését; • Meghatározza az egyes modulok modulzáró vizsgáinak vizsgatevékenységét; • Komplex szakmai vizsgát ír elő; • Ha az SZVK másként nem rendelkezik, sikertelen vizsga esetén, csak az elégtelenre értékelt vizsgafeladatot kell megismételni; 2018.12.24.

A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 1. OKJ-ben szereplő adatok 2. Egyéb képzési adatok (elmélet/gyakorlat aránya) 3. Pályatükör (munkakörök, kapcsolódások) 4. Szakmai követelmények (csak táblázat) 5. Vizsgáztatási követelmények 6. Eszköz- és felszerelési jegyzék 7. Egyebek (szakmai szervezet, felmentés, stb.) 2018.12.24.

Kerettantervek A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény 92. §-ának (27) bekezdése alapján NGM közlemény a szakképzési tantervi ajánlásokról; A szakképzési kerettantervek a 14/2013. (IV. 5.) NGM rendeletben, a Magyar Közlöny 58. számában 2013. április 5-én jelentek meg; Kerettantervek alapján iskolai rendszerben a elkészíti az iskola Pedagógiai programot és a helyi tantervet (a fenntartó jóváhagyásával); 2018.12.24.

2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Komplex szakmai vizsga: az iskolai rendszerű szakképzésben részt vevő tanuló és az iskolarendszeren kívüli szakképzésben részt vevő felnőtt szakmai elméleti és gyakorlati tudásának, képességeinek, készségeinek, ismereteinek mérése, amely az OKJ-ban meghatározott szakképesítés megszerzéséhez szükséges, a szakképesítéshez tartozó feladatprofil szerinti tevékenységek ellátásához meghatározott ismeretek elsajátítását tanúsító, jogszabályban meghatározott bizonyítvány kiadására irányuló eljárás; 2018.12.24.

A komplex szakmai vizsga A komplex szakmai vizsgát az SZVK és a szakmai vizsgaszabályzat (315/2013. (VIII.28.) Korm. rendelet) alapján kell megtartani; A komplex szakmai vizsga állami vizsga; Magyarország területén szervezhető; A komplex szakmai vizsgát szakmai vizsgabizottság előtt lehet csak letenni;

A szakmai vizsgák újraértelmezése, a módosítás szempontjai A modulok szerinti számonkérés helyett komplex vizsga A komplex tudás mérése reálisabb, mint modulokra aprózva az egyes részek százalékos értékelése; Az ágazati szakmai sajátosságok hangsúlyosabban megjelenhetnek a vizsgákon; A szakma gyakorlásához szükséges kompetenciák alapján történik az értékelés; 2018.12.24.

Rövidül a vizsga időtartama; Kevesebb írásbeli tételsor kidolgozása szükséges; Csökkennek a szakmai vizsgához kapcsolódó adminisztrációs feladatok; Csökkennek a szakmai vizsgához kapcsolódó költségek; Az elvégzett modulok értékelése nem kerül a bizonyítványba; Későbbi tanulmányok során a modul tanulása alól mentesség kapható, de a komplex vizsga teljesítése alól nem. 2018.12.24.

2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről A komplex szakmai vizsga (szakmai és vizsgakövetelmények, szakmai vizsgaszabályzat rendelkezései); Vizsgatevékenységek alóli felmentés nem adható (kiv.11.§.(SNI) és SZVK); Sajátos nevelési igényű (SNI) vizsgázókra vonatkozó szabályozás; A modulzáró vizsga (eredményes teljesítése iskolarendszeren kívüli képzés esetén a vizsgára bocsátás feltétele; képző intézmény feladata); A szakmai vizsgabizottság (független szakmai testület; elnök+3 tag); 2018.12.24.

Szakmai vizsgabizottság 14. § A komplex szakmai vizsgát szakmai vizsgabizottság előtt kell letenni; Független szakmai testület, a bizottság 4 tagú (elnök + 3 tag); A 3 tag közül az egyik a képzésben részt vett oktató és legalább egy fő szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik; A szakmai vizsgabizottság munkájában csak olyan személy vehet részt, aki a szakmai elméleti tantárgyak oktatásához vagy a gyakorlati képzés ellátásához jogszabályban előírt szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkezik. 2018.12.24.

A bizottság munkáját szakértők segíthetik; Elnöki megbízást kaphat: a megjelölt személy az érintett szakképesítés tekintetében szerepel az országos szakképzési névjegyzék részét képező vizsgaelnöki névjegyzéken; Tagi megbízást kaphatnak: a megjelölt személyek az érintett szakképesítés tekintetében szerepelnek az országos szakképzési névjegyzék részét képező vizsgabizottsági tagi névjegyzéken; Az egy tag a képzést folytató intézmény által javasolt, a képzésben részt vett oktató – nincs a névjegyzéken; A bizottság munkáját szakértők segíthetik; 2015.04.q8.

Vizsgáztatás – névjegyzék 15. § Komplex névjegyzék - országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgaelnöki névjegyzék, vizsgabizottsági névjegyzék. A névjegyzéket az NSZFH kezeli; Szakképesítésért felelős miniszter javaslatot tesz a névjegyzékbe kerüléshez évente kétszer; Kamara javaslatot tehet a névjegyzékre (tag, részben elnök- kamarai szakképesítések) évente kétszer; A névjegyzékre kerülés új szabályozása várható a szakképzési törvény végrehajtási rendeletének megjelenésével; 2015.02.16.

A komplex szakmai vizsga új vizsgaszabályzata A komplex szakmai vizsgáztatás szabályairól szóló 315/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2013. évi 141. szám) Hatályba lép: 2013. szeptember 1. 2018.12.24.

2013 … augusztus szeptember … Az átmeneti időszak 2013 … augusztus szeptember … Korábbi szakmai vizsgák 2013. augusztus 31-ig Moduláris szakmai vizsgák Komplex szakmai vizsgák 2013. szeptember 1-től 2018.12.24.

Az új vizsgaszabályzat: Témakörök Általános rendelkezések; A vizsga előkészítéséhez kapcsolódó szabályok; A vizsgáztatásra vonatkozó szabályok; Az értékelés általános szabályai; Dokumentálás; Szakmai ellenőrzés; A díjazás rendszere; 2018.12.24.

Az új vizsgaszabályzat: A vizsga lebonyolítása Lebonyolítási rend alapján; Nincs „kérdező tanár”; A bizottság vizsgáztat; „Párhuzamos” vizsgáztatás lehetséges; Helyszínenként legalább két tag jelen van; Vizsgaszervezői „jogi” kontroll; (a vizsgaszervező nem tagja a vizsgabizottságnak) 2018.12.24.

Az új vizsgaszabályzat: Értékelés Vizsgafeladatonként külön-külön, és 1-5 érdemjegy; Végeredmény: egyetlen osztályzat (a súlyozott átlag); Nem lehet elégtelen részeredmény (feladat); Csak az elégtelen feladatot kell ismételni; Írásbeli – „javító tanár” (központi útmutató); Gyakorlati, szóbeli – vizsgabizottság értékel; Javító vizsga – részszakképesítés szerzés lehetősége; 2018.12.24.

Az új vizsgaszabályzat: Dokumentálás Egyetlen jegyzőkönyv, amely időrendben tartalmazza az eseményeket, továbbá Lebonyolítási rend (egyszerű vizsgaprogram, sajátos szabályok) Vizsgaösszesítő ív Feltételek meglétének aláírt igazolása Elektronikus törzslap, „hagyományos” bizonyítvány 2018.12.24.

A vizsgák lebonyolításának szabályai A jóváhagyott lebonyolítási rend alapján kell a vizsgát megvalósítani; • Írásbeli, interaktív és a központi gyakorlati vizsgatevékenységek ideje alatt a vizsgatermekben és a folyosókon állandó felügyeletről kell gondoskodni; • A vizsgázó a feladatai megoldásához tanácsot, segítséget nem kérhet és nem kaphat; 2018.12.24.

A vizsgák lebonyolításának szabályai • Szabálytalanság esetén a vizsgabizottság kivizsgálja az esetet és dönt a vizsga folytathatóságáról, ezt külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni; • A gyakorlati vizsgatevékenység előtt a vizsgázót a tevékenység rendjéről és egyéb tudnivalókról tájékoztatni kell; • Az előrehozott gyakorlati vizsgatevékenység dokumentálását a képző intézmény által kijelölt oktató végzi; 2018.12.24.

A vizsgák lebonyolításának szabályai • A vizsgabizottság a vizsgázó személyazonosságát valamennyi vizsgatevékenység megkezdésekor ellenőrzi; • Szóbeli vizsgatevékenység során az önálló ismertetés csak akkor szakítható meg, ha a vizsgázó súlyosan téved vagy a kifejtésben elakad; • SNI-s vizsgázó kérelmére a szóbeli vizsgatevékenység kiváltható írásbeli, interaktív vagy központi gyakorlati vizsgatevékenységgel, továbbá írásbeli, interaktív vagy központi gyakorlati vizsgatevékenység szóbelivel; • A vizsgázó egyszer póttételt húzhat; 2018.12.24.

A vizsgák sikeres lebonyolításához fontos Nem lehet rutinból vizsgáztatni! Szükséges a jogszabályok részletes megismerése! törvények + kormányrendeletek + miniszteri rendeletek 2018.12.24.

Köszönöm figyelmüket! Köszönöm a figyelmet! kívánok.szönöm a figyelmet! kovacsnekt@lab.hu