Olvasási szokások, olvasási nehézségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Geriatria Dr. Fehér Rózsa. Alapfogalmak Biológiai öregedés az 5. évtizedtől Biológiai öregedés az 5. évtizedtől A szervezet homeostaticus tartalékainak.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A munka eszköze magam vagyok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Tesztfejlesztési módszertani kutatások
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
  Iskolánkban a kisdiákok informatika oktatását a 2013/14-es tanévtől az első osztályban kezdtük. Az alsó tagozatos nevelőkkel célként tűztük ki, hogy.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Chapter 2 Human Information Processing
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Diagnosztizált Nobel díjasok
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Megfigyelés és kísérlet
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Olvasási szokások, olvasási nehézségek „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)

Olvasási szokások, olvasási nehézségek Dr. Gyarmathy Éva MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)

Olvasási szokások, olvasási nehézségek Az olvasás sokféle „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)

Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja „Az egyetlen, ami gátol engem a tanulásban, az az oktatás." Albert Einstein szövegértési zavar Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja korlátozott verbalitás Az iskolát eddig nem nagyon diszgráfia tanulási zavarok olvasási nehézség figyelemzavar beszédértés zavara SNI BTMN diszlexia hiperaktivitás funkcionális analfabétizmus

Információfeldolgozás eltérései Az olvasási képesség és készség elsajátítása valamint az olvasási zavarok Korlátozott verbalitás Olvasási készség Szövegértési zavar Gyakorlat 3. Ortografikus szint Felszíni diszlexia Információfeldolgozás eltérései 2. Alfabetikus szint Mély diszlexia Betű-hang megfelelés zavara 1. Logografikus szint

Olvasási módok használata Átfutó olvasás – nagy vonalakban felméri a szöveg tartalmát. Pásztázó olvasás – konkrét információ keresése. Értő olvasás – lépésről-lépésre értelmezi a szöveget.

gyarmathy.eva@gmail.com http://www.diszlexia.hu http://www.slideshare.net/gyarme Egy gyorsan változó világban az egyetlen stratégia, amely garantáltan vesztes az, ha nem kockáztatunk. Mark Zuckerberg

http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu gyarmathy.eva@gmail.com http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu

Don’t wish it was easier, wish you were better. Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn

A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai   Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év  

A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai   Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év  

SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK SZEKVENCIALITÁS

SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK EGYENSÚLY LÁTÁS HALLÁS TESTSÉMA ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK TAPINTÁS TÉRORIENTÁCIÓ SZEKVENCIALITÁS NYELVI TÉRI IDŐI

SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK Egész életen át THAI CHI FILM MŰVÉSZET ZENE TÁNC, SPORT ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK KÉPZŐ MŰVÉSZET SZÍNJÁTSZÁS, JÓGA SZEKVENCIALITÁS FELOLVASÁS TÁBLÁS JÁTÉKOK MEMORITEREK

A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai   Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év  

NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK OLVASÁS ÍRÁS IDEGEN NYELV TANULÁSA NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK HELYESÍRÁS SZÁMOLÁS FOGALMAZÁS http://www.digamexam.com http://www.dystefl.eu http://www.literacyportal.eu

NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK INKLÚZIÓ ALTERNATÍV MÉDIÁVAL HANGOSKÖNYV GÉPELÉS TABELLO NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK SZÖVEG SZERKESZTŐ SZÁMOLÓGÉP DIKTAFON http://www.digamexam.com http://www.dystefl.eu http://www.literacyportal.eu

A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai   Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év  

SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE INCLUTECH SEGÍTŐ TECHNIKA TELJESÍTMÉNYVÁGY TANULÁSI MÓDSZEREK TANULÁS, ÉLETMÓD SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE ÉLETMÓD SZERVEZETTSÉG http://www.lexam.eu http://www.literacyportal.eu http://www.adystrain.project-platform.eu

http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu/kptest gyarmathy.eva@gmail.com http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu/kptest

Don’t wish it was easier, wish you were better. Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn

A fejlődési eltérések leírása Morton –Frith (1995) modellje alapján kulturális háttér oktatás itt lehet következtetni a többi tényezőre KÖRNYEZETI hatások BIOLÓGIAI tényezők VISELKEDÉSI jellemzők Neurológiai alapú teljesítmény zavarok KOGNITÍV funkciók genetikai háttér, fiziológiai jellemzők itt jelenik meg zavarként információfeldolgozás kognitív kontrol

EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY DysTEFL VETO EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY SupEFL Adystrain Dr. habil. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com http://www.diszlexia.hu http://www.slideshare.net/gyarme/presentations

A diszlexiás egyén gyengéi a tesztekkel nem boldogul, mert a szöveg részleteit nem tudja biztosan feldolgozni, hosszú szövegeket nem tud követni, nem találja a megfelelő szavakat, összekever szavakat, a jobb-bal irány megjelölésekkel bajban van a téri viszonyok gyengesége miatt, hosszú verbális anyagokat nehezen dolgoz fel.

A diszlexiás egyén erősségei kiváló lehet a vizuális feldolgozásban, emlékezetben, egyszerre jelen lévő ingereket hatékonyan dolgozza fel, a helyzeteket könnyen átlátja, mert holisztikus a gondolkodása vizuális segítséggel, mozdulatokhoz kötve jól tájékozódik, különösen kreatív lehet a problémák megoldásában.