Olvasási szokások, olvasási nehézségek „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
Olvasási szokások, olvasási nehézségek Dr. Gyarmathy Éva MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
Olvasási szokások, olvasási nehézségek Az olvasás sokféle „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja „Az egyetlen, ami gátol engem a tanulásban, az az oktatás." Albert Einstein szövegértési zavar Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja korlátozott verbalitás Az iskolát eddig nem nagyon diszgráfia tanulási zavarok olvasási nehézség figyelemzavar beszédértés zavara SNI BTMN diszlexia hiperaktivitás funkcionális analfabétizmus
Információfeldolgozás eltérései Az olvasási képesség és készség elsajátítása valamint az olvasási zavarok Korlátozott verbalitás Olvasási készség Szövegértési zavar Gyakorlat 3. Ortografikus szint Felszíni diszlexia Információfeldolgozás eltérései 2. Alfabetikus szint Mély diszlexia Betű-hang megfelelés zavara 1. Logografikus szint
Olvasási módok használata Átfutó olvasás – nagy vonalakban felméri a szöveg tartalmát. Pásztázó olvasás – konkrét információ keresése. Értő olvasás – lépésről-lépésre értelmezi a szöveget.
gyarmathy.eva@gmail.com http://www.diszlexia.hu http://www.slideshare.net/gyarme Egy gyorsan változó világban az egyetlen stratégia, amely garantáltan vesztes az, ha nem kockáztatunk. Mark Zuckerberg
http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu gyarmathy.eva@gmail.com http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu
Don’t wish it was easier, wish you were better. Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK SZEKVENCIALITÁS
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK EGYENSÚLY LÁTÁS HALLÁS TESTSÉMA ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK TAPINTÁS TÉRORIENTÁCIÓ SZEKVENCIALITÁS NYELVI TÉRI IDŐI
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK Egész életen át THAI CHI FILM MŰVÉSZET ZENE TÁNC, SPORT ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK KÉPZŐ MŰVÉSZET SZÍNJÁTSZÁS, JÓGA SZEKVENCIALITÁS FELOLVASÁS TÁBLÁS JÁTÉKOK MEMORITEREK
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év
NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK OLVASÁS ÍRÁS IDEGEN NYELV TANULÁSA NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK HELYESÍRÁS SZÁMOLÁS FOGALMAZÁS http://www.digamexam.com http://www.dystefl.eu http://www.literacyportal.eu
NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK INKLÚZIÓ ALTERNATÍV MÉDIÁVAL HANGOSKÖNYV GÉPELÉS TABELLO NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK SZÖVEG SZERKESZTŐ SZÁMOLÓGÉP DIKTAFON http://www.digamexam.com http://www.dystefl.eu http://www.literacyportal.eu
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor 12 - év
SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE INCLUTECH SEGÍTŐ TECHNIKA TELJESÍTMÉNYVÁGY TANULÁSI MÓDSZEREK TANULÁS, ÉLETMÓD SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE ÉLETMÓD SZERVEZETTSÉG http://www.lexam.eu http://www.literacyportal.eu http://www.adystrain.project-platform.eu
http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu/kptest gyarmathy.eva@gmail.com http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu/kptest
Don’t wish it was easier, wish you were better. Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn
A fejlődési eltérések leírása Morton –Frith (1995) modellje alapján kulturális háttér oktatás itt lehet következtetni a többi tényezőre KÖRNYEZETI hatások BIOLÓGIAI tényezők VISELKEDÉSI jellemzők Neurológiai alapú teljesítmény zavarok KOGNITÍV funkciók genetikai háttér, fiziológiai jellemzők itt jelenik meg zavarként információfeldolgozás kognitív kontrol
EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY DysTEFL VETO EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY SupEFL Adystrain Dr. habil. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com http://www.diszlexia.hu http://www.slideshare.net/gyarme/presentations
A diszlexiás egyén gyengéi a tesztekkel nem boldogul, mert a szöveg részleteit nem tudja biztosan feldolgozni, hosszú szövegeket nem tud követni, nem találja a megfelelő szavakat, összekever szavakat, a jobb-bal irány megjelölésekkel bajban van a téri viszonyok gyengesége miatt, hosszú verbális anyagokat nehezen dolgoz fel.
A diszlexiás egyén erősségei kiváló lehet a vizuális feldolgozásban, emlékezetben, egyszerre jelen lévő ingereket hatékonyan dolgozza fel, a helyzeteket könnyen átlátja, mert holisztikus a gondolkodása vizuális segítséggel, mozdulatokhoz kötve jól tájékozódik, különösen kreatív lehet a problémák megoldásában.