Gondolatok az autóbusz üzemeltetéssel és buszgyártással kapcsolatban Kossa György Elnök – Vezérigazgató ITK Holding Zrt.
Statisztikai adatok az európai és magyarországi autóbusz állománnyal kapcsolatban
Forrás: http://appsso. eurostat. ec. europa
Forrás: http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/index.jsp
Forrás: http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp
Forrás: http://appsso. eurostat. ec. europa
ITK cégcsoport közlekedési üzletága Egyedi üzleti modell Zöldmezős beruházás 220 db autóbusz 25 683 fő befogadó képesség 120 millió km 200 millió utas Teljes körű szolgáltatás városi közösségi közlekedésben 10 db elektromos hajó
Autóbusz üzemeltetés főbb jellemzői Termékfelelősség Élettartam költség Fajlagos költségek Másodlagos piac
Autóbusz üzemeltetés főbb jellemzői Felhő alapú adat monitoring Utas és utazási biztonság Utas és vezető komfort
Európai szintű kompetenciák megteremtése az autóbuszgyártásban Humán erőforrás Infrastruktúra Gyártás technológia Ellátási lánc Minősített beszállítói kör kialakítás Folyamatba épített minőség biztosítás
Európai szintű kompetenciák megteremtése az autóbuszgyártásban Folyamatos képzés belső külső Termékek Stratégiai partnerség Értékesítési hálózat és vevőszolgálat országos európai
Műszaki paramétereK
Alváz Típusa: Mercedes-Benz OC 500 LE Alacsony belépést biztosító, önhordó alváz Kép forrása: http://buses.mercedesbenzme.com/
Motor Típusa: Mercedes-Benz OM 936 Max. teljesítmény: Városi: 220 kW Helyközi: 260 kW Max. forgató nyomaték: Városi: 1200 Nm Helyközi: 1400 Nm EURO 6 (EGR szelep, SCR-katalizátor) Kép forrása: https://www.mercedes-benz.hu/
Sebességváltó Típusa: ZF EcoLife AP 6+R Beépített retarderrel Kép forrása: https://www.zf.com/
MÉRETEK Városi/elővárosi Helyközi Hosszúság [mm] 11990 12490 Szélesség [mm] 2250 Magasság [mm] 3070 Tengelytáv [mm] 6030 6530 Nyomtáv elöl [mm] 2103 Nyomtáv hátul [mm] 1802 Mellső kilógás [mm] 2660 Hátsó kilógás [mm] 3300 Terepszög (elöl/hátul) [fok] 7 / 6,8 7,7 / 7,5 Belépőmagasság [mm] 340 380 Járóköz minimális szélessége [mm] 510 Állómagasság a járóközben [mm] 2618-2037
Tömegek, befogadó képesség Városi/Elővárosi Helyközi Menetkész tömeg [kg] 11300 11650 Megengedett terhelés a mellső tengelyen [kg] 6300 7100 Megengedett terhelés a hátsó tengelyen [kg] 11500 Megengedett legnagyobb gördülőtömeg [kg] 17800 18600 Ülőhelyek száma [fő] 35/37 45 Állóhelyek száma [fő] 56/54 25 Szállítható személyek száma [fő] 91/91 70
Felépítmény Vázszerkezet: korrózióálló acél Burkolatok: kompozit és alumínium elemekből Ajtók: Elektromos működtetésűek Ajtóképletek: Városi: 2-2-1 Helyközi: 2-2-0
kínált szolgáltatások Autóbuszunkhoz kínált szolgáltatások
Utas komfortot szolgáló jellemzők Megállóhely on-line fedélzeti kijelzés On-line reklám megjeleníthetőség Kombinált fedélzeti LCD kijelző (1 db, 29”) Univerzális forgalomirányító/ utastájékoztató rendszer Kettős vezérelhetőségű kihangosító rendszer Külső/belső hangszórók Holttérmentes biztonsági fedélzeti kamerarendszer Fedélzeti USB töltők az utasok számára
Utas komfortot szolgáló jellemzők Jármű internet elérési lehetőség Fedélzeti Internet Hot Spot (Wifi) Kombinált redundáns antenna rendszer (GSM 4G, EDR, GPS, URH, WIFI) Elektronikus jegyrendszer kompatibilis kivitel Szélesített ülőlapú ülések Légkondicionált és szellőztetett utastér Mozgássérült rámpa
Utas biztonsági felszereltségek Külső és belső térfigyelő rendszer Automata tűzoltó berendezés a motortérben Célszerű utastér megvilágítás Biztonsági üvegezés Utasajtók záró irányban elektromos érzékelőkkel ellátva (rácsukás-gátlás) Mindhárom ajtó kívülről, belülről egyenként mechanikus úton nyitható
Utas biztonsági felszereltségek Mozgássérült rámpa elektronikus utasbiztonsági reteszekkel ellátva A tolószékes hely menetiránynak háttal, oldaltámasszal, kétpontos biztonsági övvel és leszállásjelző nyomógomb visszajelzéssel kiegészítve Elsősegély felszerelés a gépkocsivezető munkaterében, nyitható rekeszben elhelyezve Menetbiztonsági rendszerek: ABS, ESP
Üzemeltető szempontjából fontos megoldások Távoli fedélzeti diagnosztikai és kontroll rendszer segítségével megjeleníthető üzemelési/működési adatok: Motor üzemállapot Retarder üzemi adatai Diagnosztikai rendszer Kipufogó rendszer állapota Fékrendszer állapota Sebességváltó állapota
Üzemeltető szempontjából fontos megoldások Gumiabroncsok nyomásértékei GPS helymeghatározó rendszer (térképes megjeleníthetőséggel) Utastéri környezet adatai Jármű sebessége Jármű gyorsulás értékei Kontroll rendszer Utasszám adatok
Üzemeltető szempontjából fontos megoldások Hajtóanyag fogyasztás Üzemanyagszintek Biztonsági kamerarendszer (állapotfigyelés) Járat adat Sofőr azonosítás
Üzemeltető szempontjából fontos megoldások A diagnosztikai és kontroll adatokat az autóbusz az üzemeltető által kijelölt számítógépre és/vagy mobiltelefonra képes továbbítani Folyamatos, időkövető állapotfigyelés Akár bekövetkezés előtt megállapítható egy esetleges meghibásodás
járműcsalád tervezett modelljei
A tervezett járműcsalád 12m LE (alacsony belépésű) Városi 3 ajtós M3/I osztályú autóbusz 12m LE (alacsony belépésű) Városi/Elővárosi 2 ajtós M3/I-II osztályú autóbusz 12,5m LE (alacsony belépésű) Helyközi M3/II osztályú autóbusz 2 tengelyes, közép padlós intercity autóbusz 3 tengelyes, közép padlós intercity autóbusz 3 tengelyes, turista autóbusz
A tervezett járműcsalád 8m – 12m Elektromos városi autóbusz 9-21 személyes busz, dízel és elektromos kivitelben 9 személyes kisbusz, dízel és elektromos kivitelben Iskolabusz Egyéb speciális elektromos járművek
Köszönöm a megtisztelő figyelmet