rakéták űrrepülőterek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
Advertisements

MIÉRT TOLNA?. Idáig felfedezetlen lehetőségek Aknázza ki őket!
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Olaj mint életünk szerves része A napraforgóolaj: a napraforgó növény magjából, hideg vagy meleg eljárással nyert növényi zsiradék Olíva olaj: Legegészségesebb.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Előadó: Bali Kornél Mikro-, kis-és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása.
MESTERSÉGES SZÁLAK. JELENTŐSÉGÜK  MŰANYAGOK, EZÉRT:  KORLÁTLANUL ELŐÁLLÍTHATÓK  ÉGHAJLATTÓL, TALAJVISZONYOKTÓL FÜGGETLENÜL ELŐÁLLÍTHATÓK  TULAJDONSÁGAIK.
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Berényi Eszter – Damásdi Judit
A Levegő összetétele.
Kisműholdak, egyetemi műholdak
Nagyméretű állományok küldése
Hidrogén-peroxid.
3. tétel.
Brikettálás – új innovatív technológia
The untold story of House Bonder
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
VI. Főcsoport elemei és vegyületei
Technikai lehetőségek, korlátok, kihívások
6. rész: Otthoni vérnyomásmérés
Az elektrosztatikus feltöltődés keletkezése
Az ember származása, születése
Kérdés és válasz Minták és technikák
PHP - függvények.
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Űrkutatás A világegyetem.
Colorianne Reinforce-B
Globalizálódó világ Világgazdaság A világ gazdasági központjai
KÉNBÁNYÁSZOK.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A mozgási elektromágneses indukció
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Animációk.
A tömeg mérése.
Ez a címdia 1. szövegdoboza
Szerkezetek Dinamikája
HHR.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
Készítette: Kovácsné Balla Györgyi
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A légkör anyaga és szerkezete
A hétköznapok kémiai biztonsága
Halmazállapot-változások
A SZINTEZÉS A SZINTEZÉS. A SZINTEZÉS A SZINTEZÉS.
Sigfox technológia és hálózatok
A RÖNTGEN ÉS A RADIOAKTÍV SUGÁRZÁSOK DETEKTÁLÁSA
Interaktív Adatmenedzsment Kft.
Meghajtások Űrrepülőterek
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
(PDP) Plazma Display Panel
A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
Fekete harkály.
Zsugorkötés Kötés illesztéssel zsugorkötés
A Föld, mint égitest.
Űrkutatás súlytalanság.
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Háttértárak Merevlemezek.
Abacusan – ArTec Robotist Robotika
Energia-források: Nap geotermikus nukleáris Energia.
Hagyományos megjelenítés
Háttértárak Merevlemezek.
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

rakéták űrrepülőterek Űrkutatás rakéták űrrepülőterek

Indítóállások / űrrepülőterek http://visions2200.com/Images/O_WorldSpacePorts.jpg https://launiusr.files.wordpress.com/2011/06/launchsites.jpg http://i.imgur.com/Ggl0Yys.jpg

Indítóállások Lakott területtől távol legyen (robbanás, visszahulló rakétafokozatok, zajterhelés, légszennyezés) Sík terület: könnyebb megközelíthetőség (teherszállítás), esetleg jobb időjárási viszonyok Tőle keletre kell nagyobb szabad terület (Föld forgása miatt kelet felé indítják a keringést, így ha a felbocsátás közben baleset történik, az indítóhelytől kelet felé zuhannak vissza a rakéta maradványai Űrsiklónál kellő távolságban keletre voltak vészleszállóhelyek Folyamatos időjáráselőrejelzés kell – viharban rakétát sem indítunk Ha egyenlítői ill. alacsony hajlású pályát akarunk, akkor minél közelebb legyen az egyenlítőhőz az indítóállás. Az se árt, ha saját felségterületen van. (Vö. Sealaunch, nemzetközi vizeken)

Rakéták Alapelvek: Erő-ellenerő elvén működik (nagysebességű égésterméket lök ki magából) Fajtái: kémiai ion nukleáris egyéb A hajtómű üzemeléséhez szükséges összes anyagot magával viszi (pl. üzemanyag és oxidálószer), hogy vákuumban is működjön.

Rakéták Kémiai rakéták szilárd üzemanyagú folyékony üzemanyagú nem lehet leállítani nem emberes repülésnél gyorsító rakétánál (oldalt leválasztható) folyékony üzemanyagú leállítható és újraindítható emberes repülésnél manőverező hajtómű

Rakéták https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket#/media/File:Rocket_thrust.svg

Rakéták Laval-fúvóka https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine_nozzle#/media/File:De_laval_nozzle.svg

Rakéták A rakéta üzemelésekor a rakéta össztömege folytonosan változik, így a gyorsulás is, ezért diff.egyenletet kapunk Az F=ma helyett

Rakéták Ciolkovszkij-egyenlet m0:kezdeti tömeg (feltöltve üzemanyaggal) mvég:üres tömeg (üzemanyag elégése után) m0/mvég: tömegarány К. Э. Циолковский, Исследование мировых пространств реактивными приборами, 1903. Typical multistage rockets have mass ratios in the range from 8 to 20. The Space Shuttle, for example, has a mass ratio around 16. (de https://en.wikipedia.org/wiki/Propellant_mass_fraction –ból csak kb 5 jön ki...) https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_ratio https://en.wikipedia.org/wiki/Spacecraft_propulsion#Table_of_methods

Rakéták Szilárd h.a. rakéta: vki<2500m/s Folyékony h.a.r.: vki<4400m/s többfokozatú rakéta kell Tipikus tömegarány (többfokozatú): 8..20 LOX+kerosene (mix 2.26, at 50atm) : 2749 m/s http://www.braeunig.us/space/problem.htm#1.5 H2-O2 (Apollo J2): 4175m/s (http://maecourses.ucsd.edu/~kseshadr/mae113-s109/reference/hpch10_4.pdf p479) Mengine=1622kg Meng/M0=0,024 Mtank/Mp=0,046 thrust 1024kN

Rakéták Többfokozatú rakéták

Delta II/7920 Két fokozat müa=207900kg m0=227200kg+5039kg(payload) mvég=m0-müa=24339kg m0/mvég=9,54 http://www.thespacerace.com/forum/index.php?topic=783.0

Rakéták Többfokozatú rakéták

Rakéták

Ionhajtómű

Ionhajtómű vki=105m/s .. 15-200km/s .. 20- 50km/s .. ? cserébe nagyon kicsi erő: 25-250mN légkörön kívül használható leginkább automata eszközök pályamódosítására

Ionhajtómű Dawn: Deep Space 1: F=90mN Pnapelem=10kW @1CSE müa=425kg kapacitás (275kg Xe (Vestához) + 110kg Xe (Cereshez)+..) Δv total= 10km/s a=77um/s2 ?? Deep Space 1: delta v=4,3km/s 74kg Xe it would take four days at full throttle to accelerate Dawn from zero to sixty miles per hour (96 km / hour) https://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_(spacecraft)

Egyéb Napvitorlás nincs saját hajtóanyaga fény (fotonok) nyomását használja fel perfect absorbance: F = 4.54 μN per square metre (4.54 μPa) in the direction of the incident beam (an inelastic collision) perfect reflectance: F = 9.08 μN per square metre (9.08 μPa)   in the direction normal to surface (an elastic collision)

Warp drive