rakéták űrrepülőterek Űrkutatás rakéták űrrepülőterek
Indítóállások / űrrepülőterek http://visions2200.com/Images/O_WorldSpacePorts.jpg https://launiusr.files.wordpress.com/2011/06/launchsites.jpg http://i.imgur.com/Ggl0Yys.jpg
Indítóállások Lakott területtől távol legyen (robbanás, visszahulló rakétafokozatok, zajterhelés, légszennyezés) Sík terület: könnyebb megközelíthetőség (teherszállítás), esetleg jobb időjárási viszonyok Tőle keletre kell nagyobb szabad terület (Föld forgása miatt kelet felé indítják a keringést, így ha a felbocsátás közben baleset történik, az indítóhelytől kelet felé zuhannak vissza a rakéta maradványai Űrsiklónál kellő távolságban keletre voltak vészleszállóhelyek Folyamatos időjáráselőrejelzés kell – viharban rakétát sem indítunk Ha egyenlítői ill. alacsony hajlású pályát akarunk, akkor minél közelebb legyen az egyenlítőhőz az indítóállás. Az se árt, ha saját felségterületen van. (Vö. Sealaunch, nemzetközi vizeken)
Rakéták Alapelvek: Erő-ellenerő elvén működik (nagysebességű égésterméket lök ki magából) Fajtái: kémiai ion nukleáris egyéb A hajtómű üzemeléséhez szükséges összes anyagot magával viszi (pl. üzemanyag és oxidálószer), hogy vákuumban is működjön.
Rakéták Kémiai rakéták szilárd üzemanyagú folyékony üzemanyagú nem lehet leállítani nem emberes repülésnél gyorsító rakétánál (oldalt leválasztható) folyékony üzemanyagú leállítható és újraindítható emberes repülésnél manőverező hajtómű
Rakéták https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket#/media/File:Rocket_thrust.svg
Rakéták Laval-fúvóka https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine_nozzle#/media/File:De_laval_nozzle.svg
Rakéták A rakéta üzemelésekor a rakéta össztömege folytonosan változik, így a gyorsulás is, ezért diff.egyenletet kapunk Az F=ma helyett
Rakéták Ciolkovszkij-egyenlet m0:kezdeti tömeg (feltöltve üzemanyaggal) mvég:üres tömeg (üzemanyag elégése után) m0/mvég: tömegarány К. Э. Циолковский, Исследование мировых пространств реактивными приборами, 1903. Typical multistage rockets have mass ratios in the range from 8 to 20. The Space Shuttle, for example, has a mass ratio around 16. (de https://en.wikipedia.org/wiki/Propellant_mass_fraction –ból csak kb 5 jön ki...) https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_ratio https://en.wikipedia.org/wiki/Spacecraft_propulsion#Table_of_methods
Rakéták Szilárd h.a. rakéta: vki<2500m/s Folyékony h.a.r.: vki<4400m/s többfokozatú rakéta kell Tipikus tömegarány (többfokozatú): 8..20 LOX+kerosene (mix 2.26, at 50atm) : 2749 m/s http://www.braeunig.us/space/problem.htm#1.5 H2-O2 (Apollo J2): 4175m/s (http://maecourses.ucsd.edu/~kseshadr/mae113-s109/reference/hpch10_4.pdf p479) Mengine=1622kg Meng/M0=0,024 Mtank/Mp=0,046 thrust 1024kN
Rakéták Többfokozatú rakéták
Delta II/7920 Két fokozat müa=207900kg m0=227200kg+5039kg(payload) mvég=m0-müa=24339kg m0/mvég=9,54 http://www.thespacerace.com/forum/index.php?topic=783.0
Rakéták Többfokozatú rakéták
Rakéták
Ionhajtómű
Ionhajtómű vki=105m/s .. 15-200km/s .. 20- 50km/s .. ? cserébe nagyon kicsi erő: 25-250mN légkörön kívül használható leginkább automata eszközök pályamódosítására
Ionhajtómű Dawn: Deep Space 1: F=90mN Pnapelem=10kW @1CSE müa=425kg kapacitás (275kg Xe (Vestához) + 110kg Xe (Cereshez)+..) Δv total= 10km/s a=77um/s2 ?? Deep Space 1: delta v=4,3km/s 74kg Xe it would take four days at full throttle to accelerate Dawn from zero to sixty miles per hour (96 km / hour) https://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_(spacecraft)
Egyéb Napvitorlás nincs saját hajtóanyaga fény (fotonok) nyomását használja fel perfect absorbance: F = 4.54 μN per square metre (4.54 μPa) in the direction of the incident beam (an inelastic collision) perfect reflectance: F = 9.08 μN per square metre (9.08 μPa) in the direction normal to surface (an elastic collision)
Warp drive