A vizsgálat okai Bevezetési kudarcok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán Vezetés Összeállította: Piacsek László Zoltán.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Szociális kompetencia
Folyamatmanagement eszközök hódítása Teremts rendet a káoszból PPM-el
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
Cipész, maradj a kaptafánál!
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A SZERVEZETI KULTÚRA FOGALMA
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Felnőttképzés a közművelődésben
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Vállalati fenntarthatóság
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
PIACORIENTÁLT - INNOVÁCIÓ
Iskolai szociális segítő
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Szervezeti kultúra és a tevékenységmenedzsment az empirikus szakirodalomban

A vizsgálat okai Bevezetési kudarcok A kudarcok okai 50% felett vezetésiek …és kultúrából következőek

Az ismertetett felmérések általában a CVF-ön alapulnak Elméleti modell: Competing Values Framework Vizsgálati eszköz: Organizational Culture Assessment Instrument Developed by professors Cameron & Quinn Based on the Competing Values Framework Researched and Validated Used by over 10,000 organizations worldwide

Competing Values Framework 2 fő értékpólus határozza meg a szervezeti sikerességet: Internal versus external focus (belső vagy külső fókusz) Stability versus flexibility (stabilitás vagy rugalmasság)

A CVF modell

A CVF (competing values framework) modell Klán (Támogató): a kölcsönös bizalom és felelősség, a részvétel, az együttműködő, kooperatív magatartás, jó csoportszellem, erős csoportkohézió, az egyéni fejlődes, önkiteljesités megvalósítása, informális es döntően szóbeli kommunikació es a szervezet iránti elkötelezettség. Hierarchia (Szabályorientált): a formális pozíciók tisztelete, a folyamatok racionalitásának fontossága, a munkamegosztas és az ehhez szorosan kapcsolódó formalizáltság, szabályozottság, a hierarchikus szervezeti megoldások és az írásos kommunikáció. Piac (Célorientált): racionalis tervezés, központi célmeghatározás, a hatékonyság, a teljesitmény kiemelt fontossága, a vezetők központi szerepe, a többiek korlátozott információkhoz való hozzáférése, a feladathoz kötődő szóbeli kommunikáció. Adhokrácia (Innováció-orientált): Jellemzői a külső környezet figyelemmel kísérése, a kockázatvállalást is magában foglaló kísérletezés, a kreatív problémamegoldás, a versenyszellem, a jövőbe tekintés, szabad és szerteagazó szervezeti információ áramlás, teamek, állandó képzés és tanulás.”

Clan culture Internal focus & flexibility ‘Family’: friendly Leader type: father, mentor Communication, commitment, development Theory = High commitment and solidarity produce effectiveness

Hierarchy culture Internal focus & stability Formal attitude, structure, procedures Leader type: coordinator, organizer Efficiency, reliability, timeliness, consistency Theory = Efficiency, timeliness and consistency produce effectiveness

Market culture External focus & stability Result orientated, competitive Leader type: hard-driver, demanding Market share, goal achievement, profitability Theory = Goal achievement, market share, numbers produce effectiveness

Adhocracy culture External focus & flexibility Dynamic, entrepreneurial, creative Leader type: innovator, entrepreneur Innovation, agility, transformation Theory = Innovativeness, growth and creativity produce effectiveness

A kultúra 6 dimenziója (OCAI): Dominant characteristics Organizational leadership Management of employees Organization glue Strategic emphases Criteria of success

Az OCAI módszertana 100 pont szétosztása a 6 dimenzió szerint a jelenlegi és a kívánatos helyzetre vonatkozóan is

Az eredmény: OCAI cultural profile Now Preferred Clan 40,32 39,26 Adhocracy 26,02 27,41 Market 13,38 11,39 Hierarchy 20,28 21,94 100

A profil megmutatja: Dominant organizational Clan Culture, followed by Adhocracy Culture. Focus on flexibility and professional freedom. Hardly any difference Current versus Preferred culture. “I’m content.” “I don’t want change.” A strong dominant culture of about 40 points. Discuss this profile with colleagues!

A profil megmutatja: ‘Congruence’ on 6 cultural aspects: are all 6 dominant in the same culture type? Comparison with other organizations The developmental phase of the organization: starting as a pioneer in adhocracy, growing in clan, structuring in hierarchy and assuring results in market culture.

Néhány empirikus eredmény

Dellana és Hauser (2000) Malcolm Baldrige Nemzeti Minőség Díj, és a Competing Value Model (kérdőíves felmérés) A támogató kultúra pozitív hatása nem egyértelmű Az innováció orientált kultúra magyarázó ereje nagyobb

Detert és társai (2000) Szervezeti kultúra elemek a TQM-ben

Detert és társai (2000) Szervezeti kultúra elemek a TQM-ben

Detert és társai (2000) A TQM alapján működő szervezet fő jellemzői az alábbiak: tényeken alapuló döntéshozatal, hosszú tavú orientáció, motivált dolgozókat tamogató rendszer, folyamatos fejlesztés igénye, együttműködés befelé es kifelé, közös célok és fogyasztó-orientáltság.

Detert és társai (2000) Különbségek termék- és folyamat-innováció közt: Előbbi a tényekre alapozást Utóbbi a fogyasztói fókuszt hangsúlyozhatja Érintik a szubkultúrák szerepét

Lagrosen (2003) A nemzeti kultúra és a minőségorientált kultúra bevezetése Egyes nemzeti kultúrajellemzők akadályozzák a szervezeti kultúraelemek bevezetését: Bizonytalanságkerülés: folyamatfókusz, vevőorientáció, folyamatos fejlesztés

Prajogo es McDermott (2005) 194 kérdőív elemzése (Likert skálák) A TQM sikere mindegyik CVF kultúra-típust megköveteli (mindegyik szerint tudnia kell viselkedni a szervezetnek)

Naor es tarsai (2008) 189 üzem kérdőíves vizsgálata A relatív teljesítménymutatókat is így mérték A technikai elemek nem járulnak hozzá a sikerhez A kultúra viszont igen

Zu es tarsai (2010) 226 USA vállalat kérdőíves vizsgálata Kiemelkedő a támogató kultúra hatása 10-ből hét TQM összetevőre is: felsővezetői támogatás, kapcsolat a beszallítókkal, emberi erőforrás menedzsment, termék/szolgáltatás tervezés, folyamat menedzsment, hat szigma specifikus fejlesztési folyamat, hat szigma specifikus mérés/mérőszám fókusz A szabálykövető kultúrával viszont a kapcsolat nem létezik (ez a kultúra hátráltatja a TQM bevezetését)

Összehasonlítás a CVF alapján Csak a szabályorientált kultúra negatív hatása a biztos A többi kultúratípus hatása nem egyértelmű (de általában pozitív)

Köszönöm a figyelmet!