TELEPÜLÉSTERVEZÉS A GYAKORLATBAN II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Településrendezési eszközök, egyeztetésük és az átmeneti rendelkezések dr. Hajnóczi Péter főosztályvezető Belügyminisztérium Területrendezési és Településügyi.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A településrendezést érintő jogszabály változások január 01.-től
A TISZA MENTŐCSOPORT MŰKÖDÉSE
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adományok adózási kérdései
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Településrendezés Építésügy
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Hallgatói ösztöndíjak
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Az „Út a munkához” program évi változásai
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Jegyzői értekezlet május 7. Hatósági Főosztály
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

TELEPÜLÉSTERVEZÉS A GYAKORLATBAN II. 2014.02.04.

A HELYI ÖNKORMÁNYZAT ÉPÍTÉSÜGYI FELADATAI Az 1997. évi LXXVIII. tv alapján

TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS TELEPÜLÉSRENDEZÉS 3. § (1) Az épített környezet alakítását és védelmét: a) a jogszabályokkal összhangban álló településfejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia, településrendezési eszközök és építészeti-műszaki dokumentáció alapján, ……….. kell megvalósítani. TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS TFK ITS (IVS) TELEPÜLÉSRENDEZÉS (TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZÖK) - TSZT - HÉSZ

(koncepció, stratégia) TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS (koncepció, stratégia) INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA TELEPÜLÉSSZERKEZETI TERV TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZÖK HELYI ÉPÍTÉSI SZABÁLYZAT Összhang biztosítása, egymásra építkezés folyamata (szabályozási terv a HÉSZ egyik, rajzi melléklete)

TELEPÜLÉSI FŐÉPÍTÉSZ 6/A. …….. (3) a települési önkormányzat (fővárosban a fővárosi és a kerületi önkormányzat) az építésügyi feladatát a helyi rendeletei megalkotásával és a kapcsolódó sajátos jogintézményekkel, továbbá a települési (fővárosban a fővárosi és a kerületi) vagy térségi – a főépítészi tevékenységről szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti – önkormányzati főépítész közreműködésével látja el. Településfejlesztési döntés és településrendezési eszköz készítése/módosítása csak települési főépítész közreműködésével valósítható meg!

A település polgármestere önkormányzati hatósági döntésében 17. § A településrendezési feladatok megvalósítását a következő sajátos jogintézmények biztosítják: a) építésjogi követelmények, b) tilalmak, c) telekalakítás, d) elővásárlási jog, e) kisajátítás, f) helyi közút céljára történő lejegyzés, g) útépítési és közművesítési hozzájárulás, h) településrendezési kötelezések, i) kártalanítási szabályok, j) településrendezési szerződés, k)összevont telepítési eljárás, l) településképi véleményezési eljárás, m) településképi bejelentési eljárás, n) közterület-alakítás. A település polgármestere önkormányzati hatósági döntésében - beépítési - helyrehozatali - beültetési kötelezettséget rendelhet el. Nem építéshatósági jogkör

TELEPÜLÉSTERVEZŐ 16. § (1)Településtervezési tevékenységnek minősül a településrendezési eszköz elkészítése. Az építési beruházások támogatására kiírt, terület-igénybevétellel járó településfejlesztési pályázatok elbírálása során azok tartalma és a településrendezési eszközökben foglaltak összhangjának igazolása településrendezési szakértői tevékenységként végezhető. (2) A településtervezési tevékenységet, valamint a településrendezési szakértői tevékenységet az folytathat, aki rendelkezik a névjegyzéket vezető szerv engedélyével (a továbbiakban: településtervezési, illetve településrendezési szakértői jogosultság). A névjegyzéket vezető szerv az engedély megadásával egyidejűleg névjegyzékbe veszi a jogosultságot szerzett természetes személyt. Településtervező, szaktervező csak a névjegyzékbe szereplő jogosultságának megfelelő tervezői tevékenységet folytathat. Ennek ellenőrzése az államigazgatási szervek feladata. 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet 1. melléklete Koncepció, stratégia nem tartozik ezen körbe.

ÖNKORMÁNYZATI JOGALKOTÁS

Alaptörvény Törvények Kormányrendeletek Miniszteri rendeletek Önkormányzati rendeletek Önkormányzati határozatok Joghierarchia Jogalkotói felhatalmazás Jogszabályszerkesztés elvei Önkormányzati rendeletek HÉSZ Településképi kötelezések Egyéb rendeletek Önkormányzati határozatok TSZT megállapítása Partnerségi egyeztetés szabályai

PARTNERSÉGI EGYEZTETÉS SZABÁLYAI partnerek tájékoztatásának módja, eszközei javaslatok, vélemények dokumentálása, nyilvántartása az el nem fogadott javaslatok, vélemények indoklásának módja, dokumentálása, nyilvántartása az elfogadott koncepció, stratégia és településrendezési eszköz nyilvánossá tételének módja SAJÁTOS JOGI INTÉZMÉNYEKET SZABÁLYOZÓ RENDELET Településképi véleményezési eljárás Településképi bejelentési eljárás Településképi kötelezési eljárás EGYÉB ÖNKORMÁNYZATI RENDELETEK Hulladékgazdálkodás, parkolás, élővilág és természet védelme, levegőtisztaság,szennyvízkezelés stb.

TSZT „A megállapításáról szóló rendelet melléklete” 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 4. mellékletének tartalmi követelményeivel, megalapozó vizsgálattal, alátámasztó javaslattal HÉSZ „Az építés helyi rendjének biztosítás érdekében jogokat és kötelességeket állapít meg” 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 5. mellékletének tartalmi követelményeivel, megalapozó vizsgálattal, alátámasztó javaslattal KONCEPCIÓ, STRATÉGIA 314/2012. (XI.8.) Korm. Rend. 2. mellékletének tartalmi követelményeivel, megalapozó vizsgálattal, alátámasztó javaslattal A megalapozó vizsgálat és alátámasztó javaslat aktualizálható, a módosításnak megfelelőn részei elhagyhatóak, a fejezetek összevonhatóak, átcsoportosíthatóak.

TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZÖK KARBANTARTÁSA A képviselő testület a TSZT-t 10 évente HÉSZT-t 4 évente áttekinti, ellenőrzi és dönt arról, hogy változatlan tartalommal tovább alkalmazza módosítja, vagy újat készít A TSZT módosításának az átvezetéséről folyamatosan gondoskodik az önkormányzat. Amennyiben az előző módosítás nem került átvezetésre, azt legkésőbb a következő módosításig el kell készíteni.

HÉSZ 11. § (1) A helyi építési szabályzat a településszerkezeti tervvel összhangban megállapítja – a táj, az épített- és a természeti környezet, valamint a környezeti elemek védelmével kapcsolatos területhasználati korlátozásokkal, továbbá az egyes területek felhasználásával, az azokon való építés rendjével és intenzitásával kapcsolatos előírásokkal – a helyi építési követelményeket, jogokat és kötelezettségeket: a) a település teljes közigazgatási területére, b) az együtt tervezendő területekre, amelyek összességében a település teljes közigazgatási területét lefedik, vagy c) külön az együtt tervezendő területre vagy területekre, és külön az együtt tervezendő területen, területeken kívüli közigazgatási területre. (2) Egy adott területre csak egy helyi építési szabályzat állapítható meg. (3) A helyi építési szabályzat melléklete a szabályozási terv. építés rendje területi hatálya SZT - melléklet

HÉSZ Mikor kell készíteni? (8) Helyi építési szabályzatot kell készíteni: a) az újonnan beépítésre vagy jelentős átépítésre kerülő területekre, b) a településszerkezet, a természeti adottság, a tájhasználat, tájszerkezet védelme, az épített örökség, az építés vagy a rendeltetés szempontjából különös figyelmet igénylő területekre, c) a településszerkezeti tervben meghatározott, a természeti tényezők által kiemelten veszélyeztetett területekre, d) közterület kialakítása, módosítása vagy megszüntetése esetén, e) az építés helyi rendjének biztosítása érdekében, amennyiben a település sajátosságai és adottságai azt indokolják. Mikor kell készíteni?

HÉSZ, SZABÁLYOZÁSI TERV 12. § A helyi építési szabályzat – a kialakult állapotra, domborzati adottságokra tekintettel, a kedvezőbb településképi illeszkedés érdekében – lehetőséget adhat a szabályaitól való eltérésre. Ebben az esetben meg kell határozni az eltérés mértékét és alkalmazásának feltételeit, amely nem korlátozhatja a szomszédos telek építési jogát. 13. § (1) A szabályozási terv a településszerkezeti tervvel összhangban készül, az állami ingatlan-nyilvántartási alaptérkép felhasználásával, a szabályozási tartalomnak megfelelő méretarányban. (2) A szabályozási terv kötelező, más jogszabály által elrendelt, javasolt és tájékoztató elemeket tartalmaz. A szabályozási terven fel kell tüntetni, hogy „Készült az állami alapadatok felhasználásával”. 3) A szabályozási terv tartalmazza legalább a) az építési övezetek és övezetek lehatárolását és jelét, továbbá b) a más jogszabály által elrendelt védelemmel és korlátozással érintett területeket. Eltérés a HÉSZ-től csak új OTÉK alapú szabályzat esetén HÉSZ tartalmi követelményei Szabályozási terv tartalmi elemei

HÉSZ önkormányzati rendelet – építéshatósági eljárás alapja magyar nyelv szabályainak megfelelő, pontos, szabatos megfogalmazás normativitás elve magasabb rendű jogszabállyal nem lehet ellentétes magasabb rendű jogszabályt nem ismételhet jogkör elvonást nem tartalmazhat Bevezető rész: felhatalmazások (Étv. megváltozott), rendelet megnevezése Tagozódás: rendelet (általános és részletes előírások), mellékletek, függelékek Záró rendelkezések: hatályba léptetés, hatályon kívül helyezés Hatályba léptetés Teljes eljárás: legalább a közlésétől számított 15. nap, de az elfogadástól számított 30 napnál korábban nem lehet Egyszerűsített eljárás: közléstől 5 nap, elfogadástól 15. nap Tárgyalásos:elfogadását követő nap

314/2012. (XI.8.) Korm. Rendelet értelmében ELJÁRÁSI REND 314/2012. (XI.8.) Korm. Rendelet értelmében

ÁLLAMIGAZGATÁSI ELJÁRÁS RENDJE 28. § (1) A koncepciót, a stratégiát és a településrendezési eszközöket a polgármester, illetve a főpolgármester (a továbbiakban együtt: polgármester) egyezteti a partnerségi egyeztetés szerinti érintettekkel a helyi adottságoknak megfelelően, az államigazgatási szervekkel, az érintett területi és települési önkormányzatokkal. Eljárást a település polgármestere kezdeményezi Az eljárásban részt vesznek: Partnerek Államigazgatási szervek Érintett területi és települési önkormányzatok (TSZT-t érintően megyei főépítész is!)

ÁLLAMIGAZGATÁSI ELJÁRÁS RENDJE 28. § …. 2) Koncepció, stratégia, településrendezési eszköz vagy azok módosítása véleményezési eljárás lefolytatása nélkül nem fogadható el, kivéve a magasabb szintű jogszabály rendelkezésének változása miatti ellentétes – helyi önkormányzati – előírás hatályon kívül helyezése esetén. ELJÁRÁS NÉLKÜL NEM FOGADHATÓ EL

PARTNERSÉG Önkormányzati rendelet szabályozza Az államigazgatási szervekhez hasonlóan vesznek részt az eljárásban előzetes tájékoztatási szakasz véleményezési szakasz Beérkezett vélemények elfogadása, nem elfogadása POLGÁRMESTERI NYILATKOZAT AZ EGYEZTETÉS LEZÁRÁSÁRÓL TÁRGYALÁSOS ELJÁRÁS: a módosítást a partnerségi egyeztetéssel egyidejűleg kell elkészíteni a partnerség lezárása után kezdeményezhető az eljárás az Állami Főépítésznél

TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ EGYEZTETÉSE 30. § (1) A polgármester a készítendő koncepcióról előzetes tájékoztatót küld a 9. mellékletben meghatározott államigazgatási szerveknek, valamint az érintett területi (megyei és fővárosi) és a közvetlenül érintett szomszédos települési önkormányzatnak (a továbbiakban együtt: érintett területi, települési önkormányzat), továbbá azt ismerteti a partnerségi egyeztetés szabályai szerint az eljárásban érintett résztvevőkkel. Előzetes tájékoztatás Önkormányzati döntés a fejlesztés irányáról Koncepció-tervezet véleményezése El nem fogadott vélemények ismertetése Elfogadott koncepció közé tétele Erről értesítés Állami Főépítésznek

INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA EGYEZTETÉSE 31. § (1) A stratégia tervezetét a polgármester véleményezésre megküldi a 30. § (1) bekezdésében meghatározott résztvevőknek. A résztvevők a stratégia tervezetét 21 napon (a főváros esetében 30 napon) belül véleményezik. (2) A polgármester a beérkezett véleményeket, illetve a vélemények alapján átdolgozott stratégiát ismerteti a képviselő-testülettel. (3) Az elfogadott stratégiát az önkormányzat honlapján közzé kell tenni. (4) A stratégia elfogadásáról és honlapon való közzétételéről a polgármester 5 napon (a főváros esetében 10 napon) belül értesítést küld az egyeztetésben részt vetteknek és az állami főépítésznek. Tervezet véleményeztetése Beérkezett vélemények alapján átdolgozott strat. Közzététel Megküldés ÁF-nek

TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZ ELFOGADÁSA 32. § (1) A településrendezési eszközök egyeztetési eljárása e rendeletben meghatározottak szerint lehet: a) teljes, b) egyszerűsített vagy c) tárgyalásos eljárás. (2) Az eljárás típusának meghatározása e rendeletben foglalt követelmények szerint történik, a településrendezési eszközök kidolgozását vagy módosítását megelőzően. Amennyiben az eljárás típusa nem határozható meg egyértelműen, a polgármester egyeztetést kezdeményez a kérdés eldöntésének érdekében az állami főépítésznél, aki az egyeztetés alapján javaslatot tesz az eljárás típusára. (3) Településrendezési eszköz készítése és módosítása során – a (4)–(6) bekezdésben meghatározott esetek kivételével – teljes eljárást kell lefolytatni. TELJES ELJÁRÁS MINDEN ESETBEN LEFOLYTATHATÓ

ELŐZETES TÁJÉKOZTATÁSI SZAKASZ TELJES ELJÁRÁS 37. § (1) A teljes eljárás az előzetes tájékoztatási szakasz kezdeményezésével indul, a településrendezési eszköz kidolgozása előtt. (2) Az előzetes tájékoztatási szakaszt a polgármester kezdeményezi, amelyben az előzetes tájékoztatót megküldi a) a partnerségi egyeztetés szerint az eljárásban érintett partnereknek, b) a 9. mellékletben meghatározott államigazgatási szerveknek, és c) településszerkezeti terv készítése vagy módosítása esetében az érintett területi, települési önkormányzatnak, (3) Az előzetes tájékoztatóban beazonosíthatóan meg kell határozni a rendezés alá vont területet, ismertetni kell a rendezés célját és várható hatását, olyan módon és részletezettséggel, hogy a (2) bekezdés szerinti érintettek azzal kapcsolatban észrevételeket, javaslatokat tehessenek, véleményt nyilváníthassanak. ELŐZETES TÁJÉKOZTATÁSI SZAKASZ

VÉLEMÉNYEZÉSI SZAKASZ Beérkezett vélemények megismerése, döntés TELJES ELJÁRÁS 38. § (1) A településrendezési eszközök elkészült tervezetét az elfogadás előtt véleményeztetni kell. (2) A véleményezési szakaszt a polgármester kezdeményezi. A polgármester az elkészült tervezetet véleményezteti a) a partnerekkel, a partnerségi egyeztetésben rögzítettek szerint, b) az eljárásban való részvételi szándékáról nyilatkozó államigazgatási szervvel, c) településszerkezeti terv esetén a tájékoztatást adó érintett területi, települési önkormányzattal, továbbá VÉLEMÉNYEZÉSI SZAKASZ Beérkezett vélemények megismerése, döntés

VÉGSŐ SZAKMAI VÉLEMÉNY TELJES ELJÁRÁS 40. § (1) A polgármester, a véleményezési szakasz lezárását követően a településrendezési eszköz tervezetét, az eljárás során beérkezett valamennyi vélemény és a véleményezési szakaszban keletkezett egyéb dokumentum egy példányát, továbbá azok másolati példányát elektronikus adathordozón megküldi végső szakmai véleményezésre az állami főépítésznek. ….. 3) Záró szakmai vélemény akkor adható, ha az (1) bekezdés szerinti valamennyi dokumentum hiánytalanul megküldésre került. VÉGSŐ SZAKMAI VÉLEMÉNY

Hatályba léptetés 30. napon TELJES ELJÁRÁS 2) A polgármester a településrendezési eszközt – az elfogadásáról szóló jegyzőkönyvvel együtt – a képviselő-testületi döntést követő 15 napon belül megküldi az állami főépítésznek és az eljárásban részt vevő összes államigazgatási szervnek, vagy az elektronikus úton hitelesített dokumentumok elérését biztosítva 15 napon belül értesíti az állami főépítészt és az eljárásban részt vevő összes államigazgatási szervet annak elérési lehetőségéről. (3) Amennyiben az állami főépítész vagy az eljárásban részt vevő államigazgatási szerv jogszabályi ütközést észlel, haladéktalanul kezdeményezi a fővárosi és megyei kormányhivatalnál – a polgármester egyidejű tájékoztatása mellett – a településrendezési döntés jogszerűségével kapcsolatos törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatását. (4) A polgármester gondoskodik a településrendezési eszköz Étv. 8. § (4) bekezdése szerinti nyilvánosságáról. ELFOGADÁS Hatályba léptetés 30. napon

EGYSZERŰSÍTETT ELJÁRÁS (4) A településrendezési eszköz egyeztetése történhet az egyszerűsített eljárás szerint, amennyiben a településrendezési eszköz módosítása során az alábbi feltételek egyaránt teljesülnek: a) a településszerkezetet meghatározó műszaki infrastruktúra főhálózat nem változik, b) nem történik új beépítésre szánt terület kijelölése, kivéve, ha a képviselő-testület döntésében a módosítást gazdaságfejlesztő beruházás megvalósulása érdekében támogatja és az legalább 15 új munkahely megteremtését biztosítja, c) nem történik zöld, vízgazdálkodási, erdő- és természetközeli terület megszüntetése. Nincs előzetes tájékoztatási szakasz Hatálybaléptetés 15. napon

Csak végső szakmai vélemény Hatálybaléptetés elfogadást követő napon TÁRGYALÁSOS ELJÁRÁS (6) A településrendezési eszköz egyeztetése tárgyalásos eljárás szerint történik, amennyiben a településrendezési eszköz készítése vagy módosítás a) kiemelt társadalmi cél érdekében központi költségvetési forrásból finanszírozott, nemzetgazdásági szempontból kiemelt jelentőségű ügy tárgyát képező építési beruházás megvalósítása miatt indokolt, b) a Kormány által rendeletben kihirdetett veszélyhelyzet esetén, az érintett településen a veszélyhelyzet következményeinek a felszámolása vagy a további, közvetlenül fenyegető veszélyhelyzet megelőzése miatt indokolt, c) magasabb szintű jogszabályi változás átvezetése, érvényesítése, valamint jogszabályi harmonizáció érdekében történik, vagy d) elírás javítása, rajzi feldolgozásból, méretarányból adódó pontatlanság javítása érdekében történik. Csak végső szakmai vélemény Hatálybaléptetés elfogadást követő napon

ÁLLAMIGAZGATÁSI SZERVEK AZ ELJÁRÁS SORÁN 314/2012. Korm. Rend. 9. sz. melléklete Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal Állami Főépítészi Iroda 1373 Budapest. Pf. 557. Érdi Járási Hivatal Járási Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal 1052 Budapest, Városház u 7. 1364 Budapest, Pf.270.

ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK Hatályos HÉSZ alkalmazható: - általánosan 2018. december 31-ig. - agglomerációs települések esetén 2015. december 31-ig. Hatályos HÉSZ módosítása: OTÉK hatályos állapota alapján (annak teljes tartalmi követelményeinek megfelelően, a 314/2012. (XI.8.) Korm. rendlettel együtt) OTÉK 2012. augusztus 6-án hatályos állapota alapján, 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet eljárási rendjének megfelelően OTÉK II-III. fejezete és jelmagyarázata használható dokumentáció „tartalmi követelménye” 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 1-5. mellékletei alapján - 1. sz. melléklet Megalapozó vizsgálattartalmi követelményei - 2. sz. melléklet Koncepció és ITS tartalmi követelményei - 3. sz. melléklet Alátámasztó javaslat tartalmi követelményei - 4. sz. melléklet TSZT tartalmi követelményei - 5. sz. melléklet HÉSZ tartalmi követelményei Fejezetek összevonhatók, átcsoportosíthatók, indokolt esetben részei elhagyhatóak a módosítási szándéknak megfelelően!

CSAK HITELES és PONTOS HÉSZ ALAPJÁN LEHET ÉPÍTÉSI ENGEDÉLYT KIADNI ELFOGADOTT TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZ Hitelesített, teljes dokumentáció megküldése az Állami Főépítésznek Első fokon eljáró hatóságok tájékoztatása Járási székhely jegyzője Járási építésügyi hivatal CSAK HITELES és PONTOS HÉSZ ALAPJÁN LEHET ÉPÍTÉSI ENGEDÉLYT KIADNI

TERÜLETRENDEZÉSI HATÓSÁGI ELJÁRÁS 76/2009. (IV.8.)Korm. rendelet alapján

HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK Pontosítás 1. § (1) Területrendezési hatósági eljárás kérelmezhető a) településrendezési terv hiányában vagy a tervi elem településrendezési mélységű lehatárolása hiányában a kiemelt térségi vagy megyei területrendezési terv övezeti tervlapjain meghatározott övezeti határok és a térségi szerkezeti tervben meghatározott műszaki infrastruktúra-hálózatok nyomvonalainak településrendezési mélységű pontosítására (a továbbiakban: pontosítás); bütt: eltérés); Pontosítás

HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK Kivételes eltérés b) a kivételes eltéréshez, ha ba) a kiemelt térség vagy megye területrendezési tervének készítése során indokolt az országos jelentőségű műszaki infrastruktúra-hálózatok tervezési területre vetített hosszának - az országos területrendezési terv szerkezeti tervében ábrázolt nyomvonalhoz viszonyított - +/-10%-nál nagyobb eltérése; bb) a településrendezési terv készítése során indokolt az országos és térségi jelentőségű műszaki infrastruktúra-hálózatok települési közigazgatási területre vetített hosszának - a kiemelt térségi vagy megyei területrendezési terv szerkezeti tervében ábrázolt nyomvonalhoz viszonyított - +/-5%-nál nagyobb eltérése (a továbbiakban együtt: eltérés); Kivételes eltérés

HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK Beillesztés c) *  a területrendezési tervben nem szereplő, a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló kormányrendeletben meghatározott térségi jelentőségű műszaki infrastruktúra-hálózatok és egyedi építmények területi elhelyezéséhez (a továbbiakban: beillesztés); Beillesztés

Beépítésre szánt terület kivételes kijelölése HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK d)  a településrendezési terv készítése során beépítésre szánt terület kivételes kijelölésére da) a kiváló termőhelyi adottságú szántóterület övezetében, a kiváló termőhelyi adottságú erdőterület övezetében, a magterület övezetében, az ökológiai folyosó övezetében és az erdőtelepítésre alkalmas terület övezetében, db) a kiemelt térség területrendezési tervére vonatkozó törvények hatálya alá tartozó települések közigazgatási határától számított 200 m-nél közelebbi területen, dc) a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvény hatálya alá tartozó magterület övezetében történelmi sportterületen (a továbbiakban együtt: beépítésre szánt terület kivételes kijelölése); Beépítésre szánt terület kivételes kijelölése

Országos jelentőségű elem beillesztése HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK e) *  az országos, a kiemelt térségi vagy a megyei területrendezési tervben nem szereplő, de más rendelkezéseinek megfelelő, az energiaellátás biztonságának biztosításához szükséges, atomerőműnek nem minősülő erőmű, villamosenergia-átviteli hálózat távvezeték elemei, továbbá nemzetközi és hazai szénhidrogén és szén-dioxid szállítóvezetékek elemének minősülő műszaki infrastruktúra-hálózat elemei és egyéb építmény, valamint a közlekedési infrastruktúra-hálózat elemei közül a gyorsforgalmi utak és főutak területi elhelyezéséhez (a továbbiakban együtt: országos jelentőségű elem beillesztése); Országos jelentőségű elem beillesztése

HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK Területcsere f) *  a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvény hatálya alá tartozó településen a területcseréhez (a továbbiakban: területcsere); Területcsere

HATÓSÁGI ELJÁRÁSOK Összhang igazolás g) *  a településrendezési tervnek a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervvel való összhangjának megállapítására (a továbbiakban: összhang igazolása), amennyiben a területrendezési terv elfogadása előtt jogszerűen elfogadott településszerkezeti terv szerinti területfelhasználási egység nincs összhangban a területrendezési terv térségi szerkezeti tervében kijelölt térségi területfelhasználási kategóriával. Összhang igazolás

- Önkormányzat kezdeményezheti ELJÁRÁS MEGINDÍTÁSA (4) A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelem tárgyát és rövid összefoglaló indoklását, továbbá a) pontosításra irányuló kérelem esetén a területrendezési terv másolatának megfelelő részletét az azonosítandó tervi elemek megkülönböztetésével és a pontosításra vonatkozó – szükség szerint a terv méretarányához igazodó pontosságú rajzi – javaslattal; b) eltérésre és beillesztésre irányuló kérelem esetén ba) az érintett területrendezési terv (tervek) módosításra vagy kiegészítésre kerülő másolatának részletét az eredeti és a módosítani kívánt tervi elemek megkülönböztetésével, bb) a területi (környezeti, társadalmi és gazdasági) hatásvizsgálatot; - Önkormányzat kezdeményezheti - Térségi területfelhasználási engedély kérelem - Állami főépítésznél - Tartalmi követelmény a kérelem tárgyának megfelelően

TARTALMI KÖVETELMÉNYEK c)16 beépítésre szánt terület kivételes kijelölésére irányuló kérelem esetén ca) a hatályos településrendezési terv másolatának megfelelő részletét, cb) a településrendezési terv tervezetét a beépítésre szánt területként kijelölni kívánt terület rajzi munkarészeken történő térbeli meghatározásával, cc) a területi (környezeti, társadalmi és gazdasági) hatásvizsgálatot, cd) a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvény hatálya alá tartozó magterület övezetében a beépítésre szánt terület kijelölésével érintett történelmi sportterületen a ca)–cc) alpontban foglaltakon túl annak bizonyító erejű dokumentumait, hogy a terület megfelel a történelmi sportterület a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvényben szereplő meghatározásának;

TARTALMI KÖVETELMÉNYEK d)17 a területcserére vonatkozó kérelem esetén a c) pont ca) és cc) alpontjában foglaltakon túl da) a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvény mellékletét képező szerkezeti terv területcserével érintett részleteinek másolatát, db) a településrendezési terv tervezetét a városias települési térség és a hagyományosan vidéki települési térség kiterjedése bővítésének és a mezőgazdasági térség javára történő egyidejű csökkentésének térbeli meghatározásával, dc) annak igazoló számítását, hogy a területcsere során a városias települési térség és a hagyományosan vidéki települési térség területének nagysága a település közigazgatási területén nem változik;

KÉRELEM TARTALMA e)18 országos jelentőségű elem beillesztésére vonatkozó kérelem esetén ea) az Országos Területrendezési Tervben nem szereplő országos jelentőségű elem beillesztése esetén az Országos Területrendezési Terv, a kiemelt térség területrendezési tervében nem szereplő országos jelentőségű elem beillesztése esetén a kiemelt térség területrendezési terve, a megyei területrendezési tervben nem szereplő országos jelentőségű elem beillesztése esetén a megyei területrendezési terv másolatának részletét a beillesztendő tervi elem feltüntetésével, eb) a területi (környezeti, társadalmi és gazdasági) hatásvizsgálatot;

KÉRELEM TARTALMA f)19 az összhang igazolására vonatkozó kérelem esetén fa) a településszerkezeti terv megfelelő részletének másolatát, fb) az érintett területrendezési terv megfelelő részletének másolatát, fc) a jogszerűen elfogadott településszerkezeti terv készítésére vagy módosítására irányuló eljárás folyamatának rövid összefoglalóját, különös tekintettel az eljárás egyeztetésében résztvevőkre és az esetlegesen fennmaradt véleménykülönbségekre, valamint fd) a területi (környezeti, társadalmi és gazdasági) hatásvizsgálatot az 1. számú melléklet I. fejezetében meghatározott tartalommal;

Eljárási díjak befizetésének igazolását KÉRELEM TARTALMA g)20 az 1. § (1) bekezdés a)–d) és f)–g) pontja szerinti eljárások esetén a kérelem benyújtását megerősítő képviselő-testületi (közgyűlési) határozatot, több települési önkormányzat érintettsége esetén az önkormányzatok képviselő-testületi (közgyűlési) határozatát és az érintett települési önkormányzatok nevében eljáró önkormányzat kijelölésére vonatkozó települési önkormányzatok közötti megállapodást Mellékelni kell még: Testületi döntést Eljárási díjak befizetésének igazolását Javasolt minden esetben személyesen egyeztetni az Állami Főépítészi Irodán

HATÁSVIZSGÁLAT: tartalmi követelmények 1.számú mellékletben KÖZREMŰKÖDŐ SZAKHATÓSÁGOK: 2. számú mellékletben DOKUMENTÁLÁS: 10 pld papíralapon, 1 pld elektronikus adathordozón TERÜLETFELHASZNÁLÁSI ENGEDÉLY ÉRVÉNYESSÉGE: 5 év + 1 év ( magasabb szintű terv előzetes módosítása nélkül szerepeltethető)

Marsalné Kovács Judit PMKH- Állami Főépítészi Iroda KÖSZÖNÖM A FIGYELMET Marsalné Kovács Judit PMKH- Állami Főépítészi Iroda