Nemzetközi magánjog II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A környezetvédelem intézményrendszere
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
6. téma: A hatóság döntései
Igazságügyi pszichológia
Jogalkalmazás ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 6. előadás vázlata.
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
NEMZETKÖZI BANKOLÁS Moór Marianna Március 27.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
NOTES.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Nemzetközi magánjog 1. Nemzetközi kollíziós magánjog
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
A szakértői bizonyítás. A szakértő fogalma: olyan személy, aki segítséget nyújt a bíróságnak, amennyiben a perben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Bizonyítványok és oklevelek elismerése Magyarországon és külföldön, elsősorban az Európai Unióban Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A vádlott jelenléte a tárgyaláson alapvető polgári jog vagy bírósági döntés? Ausztria jogrendszerében (ALS) és az osztrák büntetőeljárási törvénykönyv.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Közigazgatási eljárás III.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Polgári nemperes eljárások Polgári perrendtartásban szabályozott nemperes eljárások Szeptember 21. Dr. Molnár Judit.
Országos Statisztikai Tanács
A bírósági végrehajtás I.
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
A közigazgatási perek április 3..
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A jogforrási rendszer II.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
Nemzetközi magánjog II.
Nemzetközi magánjog II.
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Nemzetközi magánjog II.
Nemzetközi magánjog II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Nemzetközi magánjog II.
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Nemzetközi magánjog II. 12. Rész A külföldi jog tartalmának a megállapítása

A külföldi jog tartalmának a megállapítása 1. Ha a fórumnak a saját jogát kell alkalmaznia értelemszerűen érvényesül a iura novit curia elv. A fórum a saját jogát hivatalból alkalmazza. 1. kérdés: Érvényesül-e a iura novit curia elv a külföldi jogra is? A válasz az, hogy nyilvánvalóan nem. 2. kérdés: Megkövetelhető-e az, hogy a fórum az általa nem ismert külföldi jogot is hivatalból alkalmazza? - a kontinentális jogokban általában igen; - az angolszász jogokban nem.

A külföldi jog tartalmának a megállapítása 2. 3. kérdés: Kinek a feladata a külföldi jog tartalmának a megállapítása, bizonyítása? Kontinentális felfogás: a bíró feladata – ex officio történik: szabad bizonyítás rendszere – a legjellemzőbb eszköz a szakvélemény, vagy a hatóságok igénybevétele Angolszász felfogás: a felek feladata – más szemlélet, a külföldi jog tartalma nem jogkérdés, hanem ténykérdés – a felek bármilyen bizonyítási eszközt igénybe vehetnek, akár a tanúvallomást is. A bíróság csupán mérlegeli a felek által előterjesztett bizonyítékokat. Léteznek köztes megoldások is, pl. a francia vagy a svájci jog, ahol bizonyos kérdésekben a felek kötelesek bizonyítani.

A külföldi jog tartalmának a megállapítása 3. 4. kérdés: Mi a következménye annak, ha a külföldi jog tartalmát nem lehet megállapítani? Általános jelenség, hogy ilyenkor – kisegítő jogként – a lex forit kell alkalmazni. 5. kérdés: Lehet-e jogorvoslattal élni a külföldi jog alapján hozott döntés ellen? - Ma már egyre több ország szabályozása lehetővé teszi ezt.

A külföldi jog tartalmának a megállapítása 3. Kódex 7.§: A bíróság a külföldi jogot hivatalból alkalmazza és azt annak szabályai és gyakorlata szerint értelmezi. Kódex 8.§: A külföldi jog tartalmát a bíróság hivatalból állapítja meg. Ehhez bármilyen eszközt igénybe vehet, így különösen: a felek előterjesztéseit, szakvéleményt, vagy az igazságügyért felelős miniszter erre vonatkozó tájékoztatását. Ha a külföldi jog tartalma ésszerű időn belül nem állapítható meg, akkor a magyar jogot kell alkalmazni. Ha a magyar jog szerint a tényállás nem bírálható el,akkor az alkalmazandó joghoz legközelebb álló külföldi jogot kell alkalmazni.

A külföldi jogról való tájékoztatásról szóló Londoni Egyezmény 1. Nálunk kihirdette a 140/1992. (X.20.) Korm. Rendelet A szerződő felek kötelezik magukat arra, hogy tájékoztatják egymást a polgári és kereskedelmi jogi jogszabályaikról, eljárásukról, valamint az igazságügyi szervekről. Minden szerződő fél kijelöl vagy felállít egy önálló testületet, amely a megkeresési ügyekben átvevő és áttevő intézményként eljár. Megkeresés csak folyamatban lévő ügyben lehetséges.

A külföldi jogról való tájékoztatásról szóló Londoni Egyezmény 2. A megkeresésben meg kell jelölni: az előterjesztő igazságügyi hatóságot, az ügy természetét, a megválaszolandó kérdéseket, a válaszadás szempontjából releváns tényeket. Szükség esetén iratok is csatolhatók. A megkeresés útja: Igazságügyi intézmény – áttevő intézmény – átvevő intézmény – válaszadásra kijelölt testület.

A külföldi jogról való tájékoztatásról szóló Londoni Egyezmény 3. A válasz tartalma: tárgyszerűen és részrehajlástól mentesen kell megfogalmazni, Magában kell foglalnia jogszabályszövegeket és jogalkalmazói döntéseket, esetleg kiegészítő dokumentumokat (indoklások, kommentárok) Válaszadási határidő: a lehető legrövidebb időn belül. Joghatás: a válasz nem köti a megkeresést előterjesztő fórumot. A válasz megtagadható, ha a megkeresés alapjául szolgáló eljárás a megkeresett állam érdekeit sérti vagy a szuverenitását vagy biztonságát hátrányosan veszélyezteti.

A külföldi jog tartalmának megállapítása egyéb módokon a magyar állam által kötött kétoldalú jogsegélyszerződések alapján: A megkereséseket az IM továbbítja a másik állam kijelölt hatóságához. az Európai Unióban a polgári és kereskedelmi ügyekben működő Európai Igazságügyi Hálózat (létrehozta a 2001/470/EK tanácsi határozat) útján: A Hálózatnak valamennyi tagállamban van kapcsolattartó pontja, aki a másik tagállambeli jogról is beszerezhet információkat az ottani kapcsolattartó ponttól.