& Katona Norbert Médiatervezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A Nagy Átalakitás televiziós trendek Várdy Zoltán TV2, vezérigazgató ProSiebenSat.1, Kelet-közép európai ügyvezető m á rcius 18. M é diapiac.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE Az 5M rendszere 1. A Brief.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A szakiskolák aktuális problémái
MOBIL – PLT együttműködés
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Kőszegi Forrás- Kőszeg
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Az „első lépés” TÁMOP
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
MÉDIAFOGYASZTÓ VAGY TARTALOMFOGYASZTÓ? MENNYISÉG VAGY MINŐSÉG?
Kommunikációs kampánytervezés
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Zalaegerszeg, 21 February 2018
7. Kreatív tervezés és megvalósítás
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A CRM alkalmazásának korlátai a bankszektorban
Szerzője Konzulens neve
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
REKLÁMESZKÖZÖK ÉS REKLÁMHORDOZÓK
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
(Geolevel Geoinformatikai és Szolgáltató Kft.)
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kommunikációs kampánytervezés
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

& Katona Norbert Médiatervezés

Keret (1): „Vízió” „A kommunikációs munka legátfogóbb és általában legbonyolultabb formája a kommuniákciós akció, ami a megrendelőtől -- lehet az a cégvezetés, vagy egy szakmai terület a cégen belül, esetleg egy külső megbízó -- kapott kommunikációs feladat teljes megoldását jelenti a tervezéstől az akció lebonyolításán át az eredmények értékeléséig. Minden eddig megszerzett tudásra, valamint sok-sok önálló kutatásra és kreativitásra van szükség ahhoz, hogy a hallgatók által kidolgozott kampány elérje a kitűzött üzleti és kommunikációs célokat -- a megrendelő legnagyobb megelégedésére.”

Keret (2): Miről lesz szó a félév során? A tervezési folyamat  Kutatás, felmérés 1. – (Piaci) helyzet, célcsoport és célok  Kutatás, felmérés 2. – Eszközök: üzenet és média, tervezési szakasz  Megvalósítás és kreatív tervezés  Megvalósítás, utómunka Kutatás 3. – értékelés, visszaellenőrzés Kampányelemzések, marketing és kommunikációs trendek, Vendégelőadók 

Keret (3): Mi vár még ránk? Médiatervezés & belső komm elemek Kritikai áttekintés Vezetői összefoglaló Bevezetés Prezentáció

Keret (4): Miről lesz szó? Reminder blokk Kiselőadások 2 db Média megközelítések Médiatervezés Mutatószámok Fókusz a projektekre: Primer kutatások! Konzultáció

Felületek (1) Televízió Országos, kábel, helyi Rádió Közterület Beltér, kültér, POS DM Internet Közösségi média Ambient / gerilla / egyéb termékelhelyzés filmekben, mozi, stb) PR-események Hely, idő, tematika Problémás felületek (osztott képernyő vs médiatörvény)

Felületek (2) Napilapok Hetilapok Kéthetilapok Havilapok, magazinok Ritkább megjelenésű vagy egyéb folyóiratok, a hirdetési piacon nem szereplő kiadványok (pl. irodalmi, művészeti, tudományos folyóiratok) További szempontok: Kiadás, megjelenés helye, lap árazása, irányultsága, a megcélzott közönség

NEM VÁLLALKOZNÉK ERRE MOST!  Napilapok Országos Magyar idők, Népszava, Blikk, Magyar Nemzet, Bors, Nemzeti Sport – tartalomfüggetlenül) Politikai Népszabadság, Népszava, Magyar Nemzet, Magyar Hírlap Gazdasági (-politikai) Világgazdaság, Napi Gazdaság Sport Nemzeti Sport Bulvár Blikk, Bors Regionális, vidéki, helyi Dunántúli Napló, Petőfi Népe, stb.(jellemzően vegyes tartalom) Fontos szegmens Ingyenes - Lokál Hetilapok Politikai-közéleti Heti Válasz, Magyar Demokrata, 168 óra, Magyar Narancs Kulturális Nincs ilyenünk Gazdasági HVG, Figyelő Programújágok Pesti Műsor, Pesti Est, Exit Szórakoztató Nők lapja, Kiskegyed Bulvár Story Magazinok Női Cosmopolitan, Elle, Elite, Marie Claire Férfi Playboy, FHM, CKM Zenei Wan2, Rockinform, Zenész Szakmai Kreatív Autós, gasztro, meleg- és leszbikus, barkács, építészeti, biciklis, testépítő, esküvő, baba, pornó, sportok, bármi egyéb… Mindegyik típusnál eltérő célcsoportok, olvasók Nem csak a hirdető választ felületet – a felületek is részben meghatározzák, milyen hirdetést fogadnak be prémium magazin + prémium hirdetés Komoly vállalati irányelvek NEM VÁLLALKOZNÉK ERRE MOST! 

Viszonyunk a médiumokhoz (1) Az ATL kommunikáció magyarázata jelentése, értelme Az angol Above The Line (vonal fölött) kifejezés rövidítése. A hagyományos médiumokon keresztüli kommunikációs formákat jelenti.   Az ATL kommunikációról bővebben Az ATL kommunikáció a teljesen egyértelmű kommunikációra, hirdetésre utal. Ezek kommunikációs szándéka mindig tudható, szemben a BTL módszerekkel. Felületei, módszerei a következők: TV, rádió, sajtó, köztereken lévő reklámok, online hirdetések, személyes eladás, PR általában (nem lokális!), promóció általában (nem helyhez kötött!). Az ATL egyik sajátossága, hogy a reklámhordozó felületet általában nem a reklámozó tulajdonában van, hanem valamilyen ügynökségen keresztül bérli azt. Forrás: http://www.matebalazs.hu/atl-kommunikacio.html#ixzz4N9LxvJ1h

Viszonyunk a médiumokhoz (2) BTL Online marketing (nem hirdetés, marketing megoldások!) Public Relations (PR) Direkt marketing (DM) Costumer Relationship Management (CRM) Sales promotion Eladáshelyi reklámeszközök (POS, POP) Szopnzoráció Telemarketing (TM) Más felsorolásban: házi magazinok, hírlevelek (esetenként számlával is küldenek ilyet) csomagolás eladáshelyi hiretések (POS – Point of Sale, vagy POP– Point of Purchase) szórólapok kuponok versenyek, játékok engedmény akciók szponzorálás, mint kommunikáció (számos formája létezik) konferenciák, kiállítások, nyilt napok kínálta kommunikációs lehetőségek reklámlevél reklám ajándékok mobil telefóniához kapcsolódó lehetőségek (SMS, oplogó, csengőhang) teletext bank automaták lehetőségei

Viszonyunk a médiumokhoz (3)

Média megközelítések (3) + ajánlott olvasmány Birtokolt médiumok Vásárolt médiumok/megjelenések Elért, megszerzett, kivívott megjelenések Médiaelméletek és a késő-modern médiakörnyezet http://www.mediakutato.hu/cikk/2010_02_nyar/04_mediaelmelet

A média kiválasztása Megfelelő média kiválasztása az üzenethez és a célcsoporthoz Médiamix kialakítása Nem minden média alkalmas pontos célzásra! Jellemzően minden médiának megvannak a saját speciális előnyei/hátrányai: Lakóhelyre, életkorra, érdeklődésre, anyagi helyzetre, a fogyasztás módjára, hatásra stb. vetítve - Hely: megyei lap, szombathelyi állomásavató Kor: Nyugdíjasműsor, Tisztelet Társasága gyűlés Érdeklődés: állatos csatorna, szórólapozás állatkertben - Anyagi: prémium magazin, Hilton étterme Tehát ezekhez a kondíciókhoz, és a pontos számokhoz, kutatási eredményekhez kell mérni a célzást Szegmensfüggő felületek: Kihelyezések, polcelosztás, POS, televízió, stb…

Hatás (1)

Hatás (2) KIK, MIT és HOGYAN? (más)hogyan hatnak a bennük elhelyezett hirdetések (más mintázat!) Kutatási adatok alapján! KIK, MIT és HOGYAN?

Digitális nemzedékek (bennszülöttek és bevándorlók)

Hatás (3)

Hatás (4) Nyomtatott sajtóban kevésbé zavaró a reklám Rádióban is Közterületen semlegesebb Televízióban kimondottan zavaró Interneten/mobilon a legtöbbet ignorált (reklámblokkolók! - ugyanakkor a legkönnyebben interaktívvá alakítható)

Médiatervezés lépései (médiatervező) A médiatervezés szakaszai Résztvevők, felelősök Eszközök Megértjük az ügyfelünk, a hirdető kommunikálandó márkájának helyzetét és céljait A hirdető és a médiatervező Írásos brief, amelyet a hirdető készít az ügynökségnek Szóbeli megbeszélés (debrief) keretében a kérdéses pontok tisztázása Fogyasztói és médiahasználati elemzések A médiatervező, a médiakutató, ill. a kreatívügynökség stratégiai tervezője vagy piackutatója Szoftverek, adatbázisok Piackutatás Belső (ügynökségi) megbeszélések A médiacélok meghatározása Médiatervező A médiakutató következtetése a helyzetelemzésből Stratégiai médiatervezés (kinek, mikor, hol, milyen erősen, milyen médiumban, mennyi ideig és mennyiért hirdessünk) Tervező és egyéb szoftverek A médiatervező döntései Éves szerződések médiatulajdonosokkal Taktikai médiatervezés (Forrás: Incze-Pénzes 2006) Adatbázisok, tervezőszoftverek

A médiabrief (megrendelői oldal) Célok Háttér-információk Egyéb Marketing-információk Kreatív-anyagokra vonatkozó információk Média-információk Marketing-cél Kommuni-kációs cél A termék és márka leírása Piaci sajátosságok A tervezett márkatámogatás rövid leírása A kreatívanyag, vagy annak elkészülte előtt a koncepció bemutatása a kreatívanyag üzenete, hangvétele a kreatívanyag formája, mérete, kreatívanyagok száma médiumonként Médiacélcsoport Korábbi kampányokból tapasztalatok A kommunikáció időtartama A tervezés határideje Médiabüdzsé Munkadíj, elszámolási mód (Forrás: Incze-Pénzes 2006)

A taktikai – azaz részletes - médiaterv kötelező elemei Információ-típus Tartalmi elemek Alap-információk Hirdető, márka, egyéb termékspecifikáció, ha szükséges Kampányidőszak (első és utolsó nap) A médiatervező és/vagy -vásárló neve A stratégiai tervben meghatározott médiacél Médiabüdzsé A médiaterv elfogadásának határideje Megjelenési információk média-típusonként Médiatípus A célcsoport meghatározása és mérete (személyek száma) Médium (részletes csatorna-, lap-, site-, és mozilista) Napszakeloszlás (tévé és rádió esetében) Elhelyezési extrák (blokkelső, jobb oldal, programkörnyezet, stb.) A megjelenés mennysége naponta, hetente, kampányszinten A kreatívanyag hossza, mérete megjelenésenként A kreatívanyag rotálásának módja Árak, kedvezmények Díjazás Ügynökségi jutalék vagy díj Egyéb Pl. egyes műsorba ne tegyünk reklámot, negatív imázs miatt

Értékelés, beavatkozás: sajtó- és médiafigyelés Kvantitatív: Reklámok nézettsége, bannerek kattintás, konverzió, stb – ügynökségek, kutatók A tartalmak kvalitatív elemzése: elsődleges eszköz: internet És figyeljétek a közösségi médiát! Tv-rádió-print médiafigyelés ügynökségek végzik Observer, kommunikációs ügynökségek, observer-előfizetés Ügynökség / pénz híján: tényleges médiafigyelés - előfizethető szolgáltatások!!!

Honnan szerzünk számokat? Médiafüggő: Televízió: Nielsen Rádió:  Kantar Hoffmann – Mediameter  http://24.hu/media/2017/10/13/valtozik-a-radiohallgatottsagi-meres/ Sajtó: MATESZ (terjesztés + értékesítés), Nemzeti Médiaanalízis: eddig Szonda-GfK, ma már: Millward Brown (olvasottság) Internet: Gemius-Ipsos Audience, Webaudit (Gfk-Medián) Reklám: Kantar Média http://www.kantarmedia.com/hu SM/PR: Socialize http://socialize.hu/ , Observer http://www.observer.hu/rolunk/

Televízió: nézettség és mérése A reklámok nézettségének, így a televíziós médiatervezésnek is két fő szempontja: GRP (gross rating points) – bruttó elérés A kampány / a szpotok által elért mutatók, kontaktusok összege CPT (cost per thousand) – fajlagos reklámköltség A kampány költsége ezer főre vetítve A szokásosan fő kereskedelmi célcsoportnak tekintett korosztály: 18-49 – de ma már egyre inkább bontani kell(ene) A műsorok nézettségének három fő szempontja: Reach /RCH/ Elérés A műsorszámot legalább egy percig nézők száma, vagy ezeknek a nézőknek az aránya a (célcsoport) összes nézőjéhez viszonyítva Rating /AMR-average minute rating/ Nézettség A műsor egy átlagos percének közönségnagysága, vagy ennek az aránya a (célcsoport) összes nézőjéhez viszonyítva Share /SHR/ Közönségarány A műsor közönségaránya a célcsoportból az akkor tévét néző összes nézőhöz viszonyítva

Belső kommunikáció

Belső kommunikáció (2)

Belső kommunikáció: eltérő vállalati kultúrák van, ahol van, van, ahol nincs (expl.) belső kommunikáció van, ahol nagyon mérik, van, ahol lazán kezelik ha van: felületek és funkciók is radikálisan eltérőek főbb felületek: intranet, vállalati hírek, levlista, börze (felhasználói tartalom és kapcsolattartás is), belső lap, átlagban havonta, céges designelemek, identitáserősítő arculati elemek, plakátok, meetingek, belső policyk, egyéb eszközök, stb.

Eltérő szervezeti integráció ahol van, ott is eltérő szervezeti integrációban zajlik a belső pr koordinációja van ahol HR-el, van ahol marketinggel működik együtt szorosan van ahol külön van ahol ügynökség is van hozzá, van ahol nincs A célcsoport itt mindig egy(séges): a cég dolgozói De ők sem egységesek! 

A projekt feladat

Projekt feladat Általános stratégia véglegesítése A kiválasztott kommunikációs tevékenységek meghatározása, súlyozása, indokolása (célcsoport-cél-üzenet vs. Eszköz) A kommunikációs tevékenységek egymásra épülésének, időtartamának, felosztásának kidolgozása. Kommunikációs büdzsé százalékos felosztása az egyes tevékenységek között. Médiabrief Kreatív brief Megvalósítás Értékelő elemzés Prezentáció Beadandó összeállítása

Reminder (1) Feladat specifikáció Feladatterv (draft) kommunikációs terv: kommunikációs cél (kutatás 1: célcsoport) komm tevékenység – kutatási terv (kutatás 2: eszköz – célcsoport/cél/üzenet), stratégia terv médiaterv kreatív terv Feladat terv (végleges) Ellenőrzési terv – kutatási terv (kutatás 3)

Reminder (2) Szegmens – cél- üzenet – ütemezés tábla Kutatási terv tábla Médiumok, eszközök listája, felsorolása Médiafogyasztás átalakulása! Szűrés: SWOT Végleges kommunikációs stratégia terv Majd: kreatív készítés – média mix – megrendelése - megvalósítás

Reminder (3): SWOT Erősség (belső) + Gyengeség (belső) - Lehetőség (külső) + Fenyegetettség (külső) -

Köszönöm a figyelmet!