Gazdaságpolitika XVI. ea.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Magyarország a két világháború között
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Gyűjtőköri szabályzat
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
A nagyhatalmak versengése és az első világháború
Egészségügyi közbeszerzések
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A közigazgatás személyi állománya
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az erősödő náci állam vonzásában
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az ENSZ, a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Gazdaságpolitika 6.ea.
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Baranya Megyei Önkormányzat
Társadalmi integráció kistelepüléseken
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Válság után, válság előtt
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

Gazdaságpolitika XVI. ea. Felemelkedést eredményező gazdaságpolitikák I. A szociális piacgazdaság

Türei Sándor Elérhetőség: par@kgt.bme.hu QA II. em. 225. sz.

Miről van szó? Egyrészt egy közgazdasági, társadalompolitikai elméletről Másrészt egy egyes országok, elsősorban a II. világháború utáni Németország által alkalmazott konkrét gazdaságpolitikáról

A teória Ordoliberalizmus Freiburgi iskola Személyek: Wilhelm Röpke (1899-1966) Alexander Rüstow (1885-1963) Walter Eucken (1891-1950) Alfred Müller-Armack (1901-1978) Ludwig Erhard (1897-1977)

ordoliberalizmus A kialakulásakor uralkodó kollektivista (fasiszta kommunista) nézetekkel szemben Ugyanakkor a hagyományos laissez-faire vagy manchester-i liberalizmussal és a neoliberalizmussal is szemben áll

ordoliberalizmus Ordo – ordre: rend A rend a szabadság rendje, a piac rendje, a szabad verseny rendje Ez magától (szemben a klasszikus liberalizmus vagy a neoliberális gazdasági doktrína álláspontjával) nem jön létre, nem marad fenn Az állam, az állami gazdaság és társadalompolitika feladata ennek a rendnek a kialakítása, megőrzése

ordoliberalizmus Röpke - Értékközpontú megközelítés: - középpontban a felelős, cselekvő egyén - humánum, a társadalom humanizálása (itt: tulajdon széles körű terítése!) - emberi, élhető léptékek - civil társadalom és részvétel - szubszidiaritási elv

ordoliberalizmus - munka alapú társadalom - regionális sokféleség elismerése - hagyományok ápolása - magas kultúra, nemzeti hagyományok ápolása, együttélési készségek, kötelességtudat

Ordoliberalizmus Ezek előfeltételei a versenyelvű, teljesítmény központú társadalom működésének, létének Ahhoz, hogy az ilyen típusú társadalom működőképes legyen, egyáltalán létrejöhessen ezeket az előfeltételeket kívülről be kell vinni (a piacgazdaság hatásait tompító szociális háló szükséges – ugyanakkor a segélyekből élők társadalmát el kell kerülni)

ordoliberalizmus Eucken – freiburgi iskola - ebben a modellben nem a társadalmi erők közötti alkuk, hanem a verseny a meghatározó - árstabilitás - kiegyensúlyozott államháztartás - stabilitás kultúrája

ordoliberalizmus produktív és innovatív önfoglalkoztatás Családi és közép vállalkozások Ezek a szociálpolitika leghatékonyabb elemei, egyúttal az emberi alkotó készség és a vállalkozóvá válás iskolái – szemben az állami hivatalokkal, az állami túlszabályozással

ordoliberalizmus Jól látható, hogy az elmélet nem szektorsemleges: Egyértelműen a személyes magántulajdon pártján áll, szemben a különféle személyektől elidegenedett, közösségi, szervezeti, állami tulajdoni formákkal

ordoliberalizmus Hayek a) a gazdasági és a társadalmi/politikai szabadság egymást kölcsönösen feltételezik b) cáfolja az emberi tervezés és előrelátás korlátlanságába, a műszaki újítások végtelen megvalósíthatóságába és a természet leigázhatóságába vetett, valláspótlékszerű hitet

ordoliberalizmus - komplexitás, a létszférák elkülönülése csak gondolatban létezik - bizonytalanság - fejlődés: a meglévő elemekből előre elvileg sem látható módon kombinálódva létrejövő áttörések - vagyis: reménytelen a társadalom tervezése

ordoliberalizmus Nem lehetséges a gyakorlatban társadalomszervezés alapjává tenni „a bölcsőtől a sírig tartó” biztonság vágyát Következésképp a szociális állam csak kiegészítője és nem alkotója a szabad gazdaságnak és társadalomnak Ezért az állam feladata nem lehet a gazdaság „társadalmasítása”, az emberi viszonyok piaci jellegének kiirtása (dekommodifikáció)

ordoliberalizmus Ehelyett: az állam feladata a verseny tisztaságának és az információs és gazdasági önrendelkezés feltételeinek a biztosítása - Vagyis: önkorlátozó államhatalom szükséges

A német szociális piacgazdaság Innen ered, itt próbálják meg átültetni Kik: Konrad Adenauer – az NSZK első kancellárja, 1949-től egészen 1963-ig Ludwig Erhard – végig ő a gazdasági miniszter, 1957-től már alkancellár is, majd 1963 és 1967 között kancellár

A német szociális piacgazdaság II vh. után Németország vesztes, jóvátételt fizető, felosztott ország, melynek szuverenitása sem teljes Ráadásul a korábbi intézmények, szervezetek sem működhetnek változatlanul Választások először csak 1948-ban, addig … Ebben a helyzetben az első győztes a kereszténydemokrata CDU

A német szociális piacgazdaság 1948 valutareform: - bevezetik a DM-et - eltörlik az 1936 óta fennálló magántulajdonosi viszonyok melletti sajátos német „tervgazdálkodást” - felszámolják a hatósági árak és központi elosztási előírások 90%-át - megszűntetik a központi bérszabályozást - majd 50-es években liberalizáljáé a külkereskedelmet is

A német szociális piacgazdaság Mindez a gazdaság egészének radikális liberalizálását jelenti - ez szembe megy a meggyötört lakosság elvárásaival - ellentétes a győztes európai és részben az észak- amerikai országok gyakorlatával és elvárásaival - gyakorlatilag a korszellemmel szemben kialakított gazdaságpolitika, mai szóhasználattal gyakorlatilag sokkterápia

A német szociális piacgazdaság Hogy milyen ellenállást kellett leküzdeni, azt mutatja, hogy a valutareform és a hozzá kapcsolódó intézkedések bevezetése után: - 5 hónap alatt kétszer is bizalmatlansági indítványt terjesztettek be Erhard ellen - a szakszervezetek árellenőrzést és gazdasági szükségállapot bevezetését követelték - 48 novemberére általános sztrájkot hirdettek meg

A német szociális piacgazdaság Ez a gazdaságpolitika nem az állami beavatkozás erősítésével: - nem államosításokkal - nem tervezéssel - nem részletekbe menő szabályozással kíván kilábalni, hanem ellentétes dolgokkal:

A német szociális piacgazdaság Középpontjában a szabad és önmagának is felelős ember áll Szociális alatt nem az újraelosztást érti ehelyett: „segíts magadon, s Isten is megsegít” (protestáns etika) Alapelve: annyi teret adni a szabad piacgazdaságnak, amennyit lehet és annyi teret az állami beavatkozásnak, amennyi feltétlen szükséges

A német szociális piacgazdaság Gazdaságpolitikai céljai: Pénz értékének stabilitása A fizetési mérleg egyensúlya A lehető legmagasabb foglalkoztatás

A német szociális piacgazdaság A sokkterápia eredményei: 48 júniusától az év végéig 50%-kal nőtt az ipari termelés! Összességében a háborúban vesztes és ennek eredményeként sokkal mélyebben visszaeső és ezért a negyvenes évek második felében a fejlett nyugat-európai országok többségénél fejletlenebb, szegényebb Nyugat-Németország a hatvanas évek közepére (alig egy – másfél évtized alatt) Európa legvirágzóbb, legstabilabb, legfejlettebb országává vált, megelőzve Angliát, Franciaországot, Olaszországot….

A német szociális piacgazdaság A szociális piacgazdaság jellemzői A gazdaság mint alrendszer önállósága relatív, társadalomba ágyazottan kell vizsgálni, az erkölcsi értékrendtől nem függetleníthető A piaci rendszer, a verseny fenntartása az állam szabályozását igényli (ordoliberalizmus) Az állami beavatkozásnak, ha végképp szükséges, piackonformnak kell lennie Az árstabilitás elsődlegessége A piaci mechanizmus szociális korrekciója rászorultsági alapon történik A társadalom szerveződési elve a szubszidiaritás = decentralizálás elve, + kisegítés elve.

A német szociális piacgazdaság Az állam gazdasági szerepe: Az igen fejlett és kodifikált jogrendszer a bizonytalanságot csökkenti és megteremti az igen stabil üzleti környezetet. (Mindez Amerikában a hagyományos közjog hatókörében, míg japánban az erős közigazgatási adminisztráció hatókörében van) A politikai gazdaságtan német rendszerének a középpontjában a központi bank a Bundesbank áll, mely alapvetően bizalmi kérdés, hiszen sokáig sikerült kézben tartania az inflációt, védelmeznie a márkát. A kormányzat jelentős összegeket a kutatás fejlesztésre költ

A német szociális piacgazdaság A vállalatirányítási rendszer és üzleti gyakorlat: Kiemelkedő szerepük a nagy befolyásos szervezeteknek van, mint pl. a Német Iparszövetség, A Német Ipar és Kereskedelemkamara, ezek nemzeti szinten képviselik az üzleti élet érdekeit; Kifejezetten erős a munkásképviselet A német piaci szerkezetben meghatározó szerepet az ún. Mittelstandok játszanak; Ezek a legjelentősebb exportőrök és különlegesen erős pozíciókkal rendelkeznek a félkésztermékek gyártásában. Vagyis az 50-es években Németországban is kialakult a neokorporatív rendszerekre jellemző intézményi struktúra és az ehhez illeszkedő trs.-i gyakorlat

A német szociális piacgazdaság A német gazdasági siker második elemét az állami vállalatok jelentik, amelyek részvényeivel a tőzsdén szabadon lehet kereskedni; A német vállalatirányítás egyik alapvonása mindig is a pénzügyi élet és az ipar integrációja volt; bár kevés a hasonlóság a japán keiretsuval, de valahol ezek a szövetségek jelentik a stabilitást Az iparfinanszírozás döntően banki hitelekből történik, és sokkal kevesebb a jelentősége a részvényeknek, vagy egyéb kereskedelmi és vállalti értékpapíroknak. Annak ellenére, hogy a vállalati szférát a nagyfokú zártság jellemzi a német gazdaság nyitott és ezt a kodifikált jogrendszer teszi liberálissá