A közlekedés részecskeszennyezésének csökkentési lehetőségei Budapesten 2011-ig Lukács András elnök Levegő Munkacsoport Budapest, Millenáris, 2009. október 21.
Paál László festménye
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg levegőminőségi határértékeket a részecske-szennyezésre, mert álláspontja szerint nincs olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.
Várható statisztikai életvesztés hónapokban a részecskeszennyezés miatt Forrás: http://www.iiasa.ac.at/rains/CAFE_files/baseline3v2.pdf
A részecskeszennyezés felelős Budapesten évente 2000 ember idő előtti haláláért, több mint 100.000 megbetegedésért, több mint 1.000.000 betegen eltöltött napért.
A hirtelen csecsemőhalál egyik fő oka a részecskeszennyezés.
A jogszabályok szerint a részecskeszennyezés koncentrációja egy évben legfeljebb 35 napon haladhatja meg az egészségügyi határértéket. Budapest ezt ötszörösen túllépi.
Ha 2011 júniusa után nem sikerül betartanunk a 35 napos szabályt, akkor komoly büntetésre számíthatunk az EU részéről. Hasonló mulasztás miatt az Európai Bizottság most 90 milliárd forintnak megfelelő összegre tervezi megbüntetni Londont.
2011. június
Budapesten a részecskeszennyezés 70%-át a közlekedés okozza Forrás: A Főváros Környezetvédelmi Programja, 2002
A közlekedési PM10-kibocsátás megoszlása Budapesten Forrás: A hazai közúti, vasúti, légi és vízi közlekedés országos, regionális és lokális emisszió-kataszterének meghatározása a 2005-ös évre vonatkozóan. Közlekedés-tudományi Intézet Kht. Levegőtisztasági és Motortechnikai Tagozat, Budapest.
A Levegő Munkacsoport javaslatai a teendőkre 12 pontban
Meg kell szüntetni a dugókat! A dugókban a járművek a többszörösét bocsátják ki, mint egyenletes haladásnál. Forrás: ITDP
1. Forgalmi előnyt a közösségi közlekedésnek!
2. Tényleges Budapesti Közlekedési Szövetséget!
3. Autóbuszcserét…
… és a buszok számának növelését! http://www.levego.hu/letoltes/kapcsolodo_anyagok/bp-kozl-megoldas_20070301.pdf
4. Az egyéb közösségi közlekedési szolgáltatások szinten tartását (legalább)!
A Levegő Munkacsoport javaslata egy egyszerűsített dugódíjra 5. Dugódíjat! A Levegő Munkacsoport javaslata egy egyszerűsített dugódíjra Minden jármű* után mindenütt kelljen várakozási díjat fizetni, csak a helyben (az adott kerületben vagy kerületrészben) lakók járművei parkolhassanak ingyenesen (vagy jelképes díj ellenében). http://www.levego.hu/letoltes/kapcsolodo_anyagok/parkolas-mod-jav_0712.pdf * A megkülönböztető jelzéssel felszerelt stb. járművek kivételt képeznek.
Dugódíj a Levegő Munkacsoport javaslata alapján Előnyei: Gyorsan, egyszerűen bevezethető Jelentős bevétel (évente kb. 25 milliárd Ft) A forgalom többségét érinti (a budapesti forgalom több mint 90 százaléka nem átmenő forgalom) A jövőben gond nélkül korszerűbbre cserélhető Hátránya: Nem kezeli az átmenő forgalmat és az adott kerületen belüli forgalmat (ez utóbbi részben megoldható)
A díjak Gépjármű-területfoglalási díj (Személygépkocsi, oldalkocsis motorkerékpár, személygépkocsival vontatott pót- vagy lakókocsi) (Lakóautó, autóbusz, tehergépkocsi, vontató és az ezekkel vontatható pót- vagy lakókocsi) Éves díj (naptári évre) 75.000 Ft 150.000 Ft Havi díj (30 napra) 10.000 Ft 20.000 Ft Napi díj (naptári nap 0 órától 24 óráig) 800 Ft 2000 Ft Pótdíj (jogosulatlan várakozásonként) 15.000 Ft 50.000 Ft
6. Forgalomcsillapítást a mellékutcákban!
Forgalomcsillapított utcák a Ferencvárosban
Több nyugat-európai városban minden mellékutca 30 km/h sebességkorlátozású
7. A közterület újrafelosztását – a főútvonalakon is! Brüsszel: új buszsáv az egyik belső kerületben
Párizs: újonnan kialakított, az egyéb forgalomtól fizikailag elválasztott buszsáv két autós forgalmi sáv helyén
Chambéry főútja korábban…
Chambéry főútja napjainkban
A Levegő Munkacsoport javaslata a Kossuth Lajos utca átalakítására a közeljövőben…
…és a későbbiekben
8. Alacsony kibocsátású övezeteket!
Budapest Főváros szmogriadó-tervéről 69/2008. (XII.10. Főv.Kgy. rendelet Budapest Főváros szmogriadó-tervéről II. Szmoghelyzet kialakulásának megelőzése 3. § (1) A szmoghelyzet kialakulásának megelőzésének érdekében a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet 9. számú melléklete alapján, a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott (a továbbiakban: kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) gépjárművek forgalma tilos október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban a (2) bekezdésben meghatározott területen. http://www.budapest.hu/resource.aspx?ResourceID=69_2009_egyseges_szerk_09_10_02-1
9. Ésszerűbb árufuvarozást!
A tehergépkocsik kihasználtságának ösztönzése http://www. smile-europe A fuvaroztatók ösztönzése a közös járműhasználatra http://www.managenergy.net/products/R924.htm http://www.smile-europe.org/locxpdb/front/show.php?lang=en&lxp_id=266 A nehéz tehergépkocsikról átrakodás a város szélén kisebb járművekre http://www.smile-europe.org/locxpdb/front/show.php?lang=en&lxp_id=202 http://www.smile-europe.org/locxpdb/front/show.php?lang=en&lxp_id=169 Kézikocsival történő továbbítás a forgalomcsillapított utcákba Tájékoztatás www.freightbestpractice.org.uk http://www.klimaaktiv.at/article/archive/11913/
10. A közlekedési igényeket csökkentő településfejlesztést! A nagy gépjármű-forgalmat vonzó létesítmények építésének korlátozása stb.
11. Felvilágosítást! Ma
Holnap?
12. Társadalmi részvételt! Elsősorban nem így!
A Levegő Munkacsoport javaslatai a forrásokra
Lehetséges források (néhány példa) Az uniós támogatások átcsoportosítása A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése Dugódíj bevezetése A parkolási díjak ésszerű felhasználása
12+1. Kerékpározást!