Emberi erőforrás menedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A év értékelése és a év újdonságai
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
HHR.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Life is game! But do not only play with a game!
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Emberi erőforrás menedzsment Károli Gáspár Református Egyetem Dr. habil. Fehér János Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Képzés-fejlesztés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzés-fejlesztés fogalma, folyamata Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzés-fejlesztés fogalma A képzés-fejlesztés fogalma túlmutat az oktatás, ismeretszerzés napi gyakorlatán Irányított, egyéni, csoportos és szervezeti szintű tanulási folyamatot jelent Az új ismeret-rögzítésén túl olyan tapasztalatok, tudások, készségek, értékek, magatartások elsajátítását foglalja magába, amelyek a vállalati küldetés, stratégiai célok, illetve munkaköri feladatok teljesítéséhez szükségesek Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Képzési-fejlesztési fogalomrendszer – Alapösszefüggések (ill. c.) Szervezeti szükségletelemzés Munkaköri szükségletelemzés Egyéni teljesítmény elemzés és -ér-tékelés (Kx LxM? – képzés faktor!) Pályafejlesztés Szocializáció új munkavállaló Karrier információ, tanácsadás, tervezés Karrier fejlődési folyamat: speciális feladatok, események képzési, fejlesztési alkotóelemek a folyamatban Áthelyezési/előmene- teli döntés áthelyezett és előreléptetett Megváláshoz kapcsolódó outplacement folyamat Karrier fejlesztés értékelése Orien-tációs, betaní-tási, előkép-zési sz. Dinamikus megfe-lelési szük-ségletek Elmaradás Korrekció Más munkakörMegválás Megfele-lés Ígére- tesség karrier szem-pontból Felkészítési / Szintentartási, kibontakoztatási, változtatási /Korrekciós / Outplacementhez kapcsolódó / Átképzési-karrier felkészítési képzési-fejlesztési szükségletek Képz./fejl. cél, tartalom, módszerek, értékelési kritériumok, keretek, költségek Módszerek : Spec. feladatok/események; Munkába épített k; Egyéb/szokásos k. Képzési, fejlesztési folyamat lebonyolítás Képzés, fejlesztés értékelés

A képzés-fejlesztés folyamata Fejlesztési igény felmérés Célkijelölés Fejlesztendő munkatársak és fejlesztők köre Képzési terv, módszertani döntés Költségvetés Végső döntés a résztvevőkről és trénerekről; megbízás, felkészítés Lebonyolítás Értékelés, nyomonkövetés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Fejlesztési igények felmérése – a reagálástól a proaktivitásig Szervezeti szintű elemzés Trendek Stratégia, tervek, vezetés Humánpolitikai elemzés Munkaköri szint, munkafeladat elemzés Munkakörelemzés, feladatleltár Lehetőség, motiváltság és felkészültség elkülönítése az elemzésben Egyéni szint, egyéni elemzés 2. szint alkalmazása egyénekre Személyes érdeklődés, tanulási habitus Jelen munka; jelen munkakör a jövőben; új/magasabb munkakör Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Elsajátítandó tudás, készség, szemlélet Illusztráció Feltétlen szükséges! Még tudnia kellene... Nemsokára szükséges! Általában szükséges! Jó volna, ha tudná! Ezen kívül érdekli... Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Fejlesztési célok jellege Lebonyolítási célok: Tartalom Célcsoport Időzítés Az egyéni fejlődés, teljesítmény jellegére vonatkozó, pl. tudás, magatartás, attitűd Egység és vállalat szintű, pl. termelékenység Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzés tartalmi céljai. Példák Bevezető képzés, orientáció Operatív képzés (dinamikus szintfenntartás) Minőség, termelékenység, selejtcsökkentés, balesetcsökkentés, Alkalmazkodó képesség, rugalmasság (nyelvi, szakmai, üzleti, emberi vonatkozások) Elégedettség növelés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzés tartalmi céljai. Példák (folyt.) Stratégiai képzés (megújulás, változtatás) Versenystratégia kialakításának képessége Változási igény felébresztése Változásmenedzselési felkészítés Műszaki és specifikus vezetési ismeretek; kvalifikációnyújtás, -szélesítés; nyelvi képzés kiterjesztése (stratégiai irányultsággal) A szervezeti felépítés, működés változása (például összevonás, racionalizálás, humanizálás) Szervezetfejlesztés általában, kultúra, kultúrközi érzékenység Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A fejlesztési célok meghatározásának kritériumai A fejlesztési célokra is érvényesek a célmeghatározás általános követelményei. Nem elég általában egy képesség, kompetencia fejlesztését előírni, hanem konkretizálni, mérhetővé, határidőhöz kötötté, motiválóvá kell tenni a célt. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Képzési célmeghatározás. Példa A képzés tartalmi célja Tevékenységmegnevezés: pl. főtengely esztergálás Jellemzés: leíró, számszerű (pl. „x” pontosság, „y” darabszám, „z” selejtszint), tény/tervezett Teljesítés időpontja Célidőpont; közbenső mérési időpontok, elvárt részeredmények A célelérés módja A képzés specifikációja, erőforrásai Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Az érintettek kiválasztása Teljesítésre alkalmas, elkötelezett résztvevők Meghirdetés, meghívás, egyeztetések és igényfinomítás, (lehetőleg közös) jelentkezési döntéshozatal, végső részvételi döntés Belső és külső trénerek alkalmazásának előnyei. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Fejlesztési terv, költségvetés Terv tartalma: célok, részcélok, fejlesztendő elemek, módszerek, részvételi előfeltételek, időzítés, csoportlétszám. Költségvetés: trénerek, helyszín, módszerek, erőforrásigények paraméterei alapján. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A résztvevők és trénerek véglegesítése: megbízás, felkészítés Hiteles fejlesztők kiválasztása A kiválasztott munkatársak felkészítése Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Regionális centrumok vs helyszíni megvalósítás Lebonyolítás Egységes színvonal Regionális centrumok vs helyszíni megvalósítás A decentralizáltság csökkenti az utazási, szállás- stb. költségeket Virtuális megoldások Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Értékelés, nyomonkövetés Célelérés, kiknek volt leghasznosabb Erősségek, gyengeségek Költség/haszon elemzés Szempontok jövőbeli döntésekhez egyes programokról Összesített értékelések a fejlesztés hatékonyságáról, hatékonysági mutatók Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Elsajátított ismeretek, elvek, képességek Viselkedés változás Az értékelés szintjei Résztvevői reakciók Elsajátított ismeretek, elvek, képességek Viselkedés változás Eredmények: egyéni vagy szervezeti teljesítmény változásai. Pl. minőség, stratégiai célelérés. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Felnőttképzés. Egyéni és csoportos fejlesztés Felnőttképzés. Egyéni és csoportos fejlesztés. A képzés-fejlesztés formái Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A felnőttképzés sajátosságai A tanuló szerepe – belső fejlődési igény a munkához kötődően Az előzetes tapasztalatok szerepe – erőforrás, fontosság tulajdonítás Motiváció adott program, időpont stb. vonatkozásában Irányultság – gyakorlatiasság, alkalmazhatóság Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A tanulási folyamat hatékonyságának növelése Visszajelzés Megerősítés Célhoz kötöttség minden fázisban Kipróbálás, alkalmazás Időbeli tagolás, több alkalom Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

önértékelés - alkalom az önmagunkba mélyedésre Példák fejlődési kulcseseményekre, az érzelmek tanulásban játszott szerepére felkavaró tapasztalatok (például kudarc, lemaradás) - megkérdőjeleződnek a jelenlegi megközelítések/ eljárásmódok önértékelés - alkalom az önmagunkba mélyedésre szembesülés példaképpel - munka közbeni tanulás a vezetőtől és másoktól személyközi kapcsolatok - tanulás a közös élményekből Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Egyének fejlesztése A hagyományos ismeret-, majd az újabb, készség-centrikus képzések mellett egyre hangsúlyosabb a kompetencia követelmények szerint szervezett képzés A kompetenciák számos egyéni jellemzőből tevődnek össze (ld. „A munkaköri kompetencia” téma vonatkozó részeit) Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A kompetenciák fejleszthetősége A kompetenciák elvileg, általános értelemben fejleszthetők Nem minden kompetencia fejleszthető gazdaságosan és viszonylag gyorsan Számos kompetencia gyakorlatilag nem, vagy csak korlátozott mértékben fejleszthető Dr. Fehér János

Nyitottság a változásokra, új ismeretekre Lojalitás Példák gyakorlatilag nem, vagy csak korlátozott mértékben fejleszthető kompetenciákra Felelősségvállalás Szabálykövetés Szociális nyitottság Kezdeményezőkészség Monotóniatűrés Nyitottság a változásokra, új ismeretekre Lojalitás Pszichés terhelhetőség Erkölcsös magatartás, morál (Henczi et al. 107.) Dr. Fehér János

Példa újszerű fejlesztési alapelvekre Buckingham-Coffman megközelítése Elég a tapasztalat, IQ, motiváció az alkalmazáshoz? Az emberek nehezen változnak! Tehetséget kiválasztani! A fejlődés lépcsőit előírni? Időpazarlás azzal foglalkozni, ami útközben kimarad... Az eredményeket előírni! A gyengeségek azonosítása és fejlesztése? Jobban megéri azt kihozni, ami bent van… Koncentrálás az erősségekre! Képzés után följebb léptetni? Már fentebbiek teljesítése sem könnyű a munkaadó számára… (Egyén –szervezet között) A legjobb illeszkedést megtalálni!

Csoportos fejlesztés A szervezeti gyakorlatban egyre jelentősebb a csoportmunkán alapuló munkavégzés A csoportszint a fejlesztés kiemelt célpontjává válik A fejlesztés tartalma lehet: specifikus/szakmai, általános magatartási-együttműködési A tanulás fontos mozgatója a társas helyzet, a közös megtapasztalás, pl. outdoor tapasztalat A tapasztalati tanulás hasznosítható a legkönnyebben a munkavégzés során Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Képzési-fejlesztési formák Célcsoport szerint: újonnan felvetteknek szóló (orientációs vagy bevezető képzés /ld. bővebben „A munkaerő biztosítása” előadási anyaga/) általában a dolgozókra vonatkozó vezetőknek szánt fejlesztés Munkavégzéssel való kapcsolat szerint: munkavégzés közbeni és munkavégzéstől elváló fejlesztés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Vezetésfejlesztés: szintek és felkészültségi igények (példa) Felsővezető Középvezető Közvetlen v. Beosztott sz. elvi- stratégiai szakmai emberi Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Példák elsősorban munkavégzés közbeni képzési-fejlesztési módszerekre Demonstráció Megbízott személy ismertet, bemutat, visszajelez Betanító kézikönyv/e-learning-felület Összevont „tanulás+feladatvégzés” egyre bonyolultabb feladatokon (más néven: „tervezett munkamegtapasztalás”; motiváló hatás) Körbejáratás (rotáció) Újragyakoroltatás (ritkán előforduló kulcsfeladatoknál) Programozott tanulás / különböző e-learning megoldások Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Példák jellegzetes vezetésfejlesztési módszerekre – speciális feladatok és kapcsolatok erőfeszítésre sarkalló, különösen érdekes, egyedi munkák kitüntetett, esetleg ”látványos” feladatok projekttel/projekt-csoporttal kapcsolatos felelősség munkakör-cserék/-rotáció (új, ill. megnövelt hatáskör) „mélyvízbe dobás”, például külföldi kiküldetés új helyszínre; felkészülési idő hiányos megbízás szükséghelyzetben krízis-megoldási helyzetek, átmenetek levezénylése coaching: hosszútávú, intenzív személyes célkitűzési és célmegvalósítási támogatás mentorálás: pártfogói tapasztalatátadás pl. konfliktus, karrier kérdésekben, a szervezeti tudás megszerzéséhez Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Képzési-fejlesztési formák: általánosan használt eszközök-módszerek Akciótanulás (on-the-job), pl. értékesítői kiképzés Előadás, konferencia, szervezett képzés (pl. tanfolyam) Számítógépes, intranet, internet alapú megoldások Üzleti szimulációk, virtuális valóság Tantermi tréningek Speciális készségfejlesztő (pl. viselkedéstudományi) tréningek, pl. önismeret, kommunikáció, időgazdálkodás, kreativitás, csapatépítés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Példák további képzési-fejlesztési módszerekre Osztott csoportos és plenáris vita Esettanulmány Szereputánzás Szerepjáték Szituációs gyakorlatok Outdoor gyakorlatok Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzési helyszín szempontjai (Illusztráció) Előny Hátrány Házon belül Jobb kapcsolódási esély a munkához, jobb tudástranszfer Költségtakarékosság Munkarend, idő, logisztika Bizalmi légkör hiánya Belső oktató módszertani felkészültsége Eszközelhasználódás, selejtgyártás Zavaró tényezők Házon kívül (Külső) oktató felkészültsége Speciális eszközök Nyugodt környezet Bizalmi légkör Tanulási (nem termelési) helyzetek: ismételhetőség, kockázatmentesség (eszköz) Nem elég speciális Költségesebb Transzfer problémák Logisztikai, időbeni alkalmazkodást igényel Előny/Hátrány Helyszín

Vezetőképzés és átalakulás: illesztés a szervezeti környezethez – gyakorlati példa Előkészületek Szükségletfelmérés. Üzletági és cég specifikus témafigyelés A résztvevők kiválasztásának megtervezése és lebonyolítása. (merítési arány, értékelési módszerek, szakértői idő) Tanárok orientációja. Oktatói csapatépítés, céges belső oktatók és konzulensek tájékoztatása, felkérése A programmal kapcsolatos kommunikáció tervezése, működtetése Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Gyakorlati példa – folytatás/I. Végrehajtás Résztvevői teamek képzése és –működtetése Személyes fejlesztés. Egyéni fejlesztési terv módszertanának kidolgozása. Az egyéni fejlődés segítése Mentorálási rendszer tervezése és működtetése Projektek rendszere. Belső szponzorok, külső konzulensek. Projekt facilitálás, tanácsadás, értékelés Tanári kommunikáció (elméleti és gyakorlati, külső és belső oktatók) Vezetési know how sorozat Vezetői networking. „Vezetői klub” Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

Gyakorlati példa – folytatás/II. Értékelés és követő program Résztvevői monitoring. Résztvevői értékelés Program értékelés Követő karrier tanácsadás Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Gyakorlati példa/IV: A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Változások előmozdítása: a saját gyakorlat felülvizsgálata, fejlesztése cégben gondolkodás, ezen belül más szakmák speciális értékeinek megértése, hirdetése a problémák megkeresésével a vezető váljon azok „tulajdonosává”, megoldójává (felelősség, részvállalás) Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával