Szervezeti viselkedés Személyiségelméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Szervezetfejlesztés II. előadás
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktusok az iskolában
Hogyan szerethetjük egymást különböző nyelveken ?
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Szervezeti viselkedés Személyiségelméletek Krajcsák Zoltán krajcsak@mvt.bme.hu

Bevezetés „Van stílusa” Összefüggésben van azzal, amit tesznek vagy átélnek Rögzített és állandó Saját személyiségelméletek – tévedések Kezdetben: a személyiség gyors megítélése

Hippokratész tipológiája – 1. Szangvinikus (derűlátó) Gyenge fogékonyság, de nagyfokú impulzivitás. Lobbanékony, érzelmei gyorsan keletkeznek, a viselkedésre intenzíven hatnak, de nem tartósak. A szangvinikus a munkában: Önként vállalja a feladatokat Új tevékenységeket eszel ki Színes, alkotó egyéniség Lelkes és energikus Robbanékony Másokat is csatlakozásra ösztönöz Elbűvöli, munkára "csábítja" a többieket

Hippokratész tipológiája – 2. Kolerikus (ingerlékeny) Erős fogékonyság és nagyfokú impulzivitás. Érzelmei erősek és tartósak, a személyiséget cselekvésre ösztönzik. A kolerikus a munkában: Céltudatos Jó szervező Gyakorlatias megoldásokra törekszik Gyorsan cselekvésbe lendül Kiosztja a feladatokat Ragaszkodik az eredményekhez Meghatározza a célokat Az akadályok fokozzák a lelkesedését

Hippokratész tipológiája – 3. Melankolikus típus (depressziós) Erős fogékonyság, de kisfokú impulzivitás. Lassan keletkező, de erős érzelmek, a cselekvésre azonban nincsenek ösztönző hatással. A melankolikus a munkában: Tervszerű Tökéletességre törekszik, sokat követel Ügyel a részletekre Kitartó és alapos Rendezett és szervezett Tiszta, ápolt Találékony, megoldásokat eszel ki Kedveli a listákat, táblázatokat, adatokat, grafikonokat

Hippokratész tipológiája – 4. Flegmatikus (közönyös) Gyenge fogékonyság és kisfokú impulzivitás. Érzelmei lassan keletkeznek, nem túl erősek, a viselkedést nem befolyásolják. A flegmatikus a munkában: Békés és barátságos Van érzéke a kormányzáshoz Áthidalja a nézeteltéréseket Kerüli az összetűzéseket Megtalálja a könnyű megoldást

Pszichoanalitikus megközelítés – 1. Freud: a személyiség strukturális modellje Ösztönén (id) Én (ego) Felettes én (szuperego) Az elmélet az emberi természetet alapvetően rossznak tekinti, mely a szuperego visszatartó ereje nélkül az emberiség pusztulásához vezetne Ösztönén (id): A személyiség ősi része Teljes egészében tudattalan, alapvető biológiai folyamatokhoz kapcsolódik A személyiség „motorja” – agresszió és nemiség

Pszichoanalitikus megközelítés – 2. Én (ego): Az ösztönénből származik Az egofolyamatok az ösztönén impulzusait a külvilág követelményeinek figyelembe vételével alakítja A valóságelvnek megfelelően működik Valóságelv: a külvilág figyelembevétele a belső szükségletek és vágyak mellett

Pszichoanalitikus megközelítés – 3. Felettes én (szuperego): Azt dönti el, hogy mi helyes vagy helytelen Tökéletességre törekszik, nem élvezetre A szülők értékei meghatározóak Két típusa létezik: Énideál Megfelelő viselkedés szabályait tartalmazza Lelkiismeret Helytelen viselkedést meghatározó szabályokat tartalmazza

Pszichoanalitikus megközelítés – 4. Freud főbb megállapításai: A jól integrált személyiségben az ego koordinálja az ösztönént és a felettes ént A korai tapasztalatok kritikusnak számítanak a személyiség kialakulásában A személyiségfejlődés életszakaszokon keresztül halad előre Az életszakaszokat olyan testrészekről nevezte el, amelyeken keresztül a libidó vagy szexuális energia levezetődik → pszichoszexuális szakaszok

Jung analitikus pszichológiája – 1. Jung szerint az emberi élmények ellentétes pólusokból tevődnek össze, melyek kiegyensúlyozzák egymást. Attitűdök ellentéte Introvertált személyiség (+: büntetés): Belső élményei foglalkoztatják → zárkózottak Extrovertált személyiség (+: jutalmazás): Külső élmények, a külvilággal való interakció meghatározó Gondolkodás és érzés ellentétpárja

Jung analitikus pszichológiája – 2. Észlelés és intuíció ellentétpárja Mindkettő észlelés, de az egyik az érzékszerveket használja, a másik a tudattalant Jung Freud-nál is jobban hangsúlyozta a tudattalan szerepét A tudattalant emlékek irányítják. Ezek képezik az archetípusok alapját, pl.: születés, halál, hatalom,varázslat, stb.

Eysenck faktoranalitikus elmélete

Pszichoszociális megközelítés Erikson nevéhez fűződik A személyiség egész életen át fejlődőképes 8 pszichoszociális szakasz Csecsemőkor: alapvető bizalom és bizalmatlanság Kisgyermekkor: autonómia és kétségbeesés Óvodáskor: kezdeményezés és bűntudat Iskoláskor: teljesítmény és kisebbrendűség Serdülőkor: identitás és szerepkonfúzió Fiatal felnőttkor: intimitás és izoláció Felnőttkor: alkotóképesség és stagnálás Időskor: Énintegrálás és kétségbeesés

Kretschmer tipológiája – 1. Aszténiás alkat (skizofrénia) Sovány, nyúlánk test, a bordák előredomborodnak, a mellkas lapos, hosszú. A kezek keskenyek, finomak, a bőr vékony, fakó, A koponya hosszúkás, keskeny vagy rövid és alacsony. A haj általában sűrű, a szemöldök dús. Nehezen megközelíthető, darabos, tépelődő, kitartó, akaratos, elmélyült, racionális.

Kretschmer tipológiája – 2. Piknikus alkat (depresszió) Széles irányú testfejlődés jellemzi. Közepes, zömök test, széles arc, rövid nyak és végtagok. Gyakori a hízásra, kopaszodásra való hajlam. Életerős, vállalkozó, tetterős, felszínes, könnyed, társas kapcsolat igénye, gyakorlatias, kreatív.

Kretschmer tipológiája – 3. Atlétikus alkat (epilepszia) Erős izomzat és csontváz jellemzi. Vastag bőr, fejlett orr, áll, kezek. Józan, kiegyensúlyozott, erős, nem mozgékony, állhatatos, szívós, befolyásolható, szűkszavú, szelíd. A tipológia hibája, hogy a lelki sajátosságokra a test alkatából következtet, ezáltal az örökletes tényezőket előtérbe helyezi a szerzett tulajdonságokkal szemben.

Humanisztikus megközelítés A Maslow-i önmegvalósító személyiség: Elfogadóak önmagukkal és másokkal Spontánok, természetesek, mesterkétlenek Problémaközpontúak Függetlenek és autonómok Gyakran tapasztalják az „óceánérzést” Azonosulnak az egész emberiséggel Humorérzékük gondolatgazdag, nem ellenséges Kreatívak, találékonyak

A Big Five – 1.

A Big Five – 2. Energia Barátságosság A teszt erre vonatkozó részén magas pontszámot elérők társaság-kedvelők, aktívak, energikusak, bőbeszédűek. Barátságosság A barátságosságra vonatkozó kérdések azt mérik, hogy a pályázó mennyire tud kijönni a munkatársaival, mennyire könnyű vele együttműködni. A magas pontszámot elérők egyebek mellett önzetlenek, több együttérzést mutatnak mások felé, könnyen együtt lehet velük dolgozni, és nem versengenek.

A Big Five – 3. Lelkiismeretesség Érzelmi stabilitás A lelkiismeretesség az önkontrollra és a célirányos magatartásra utal. A teszt által lelkiismeretesnek aposztrofált személyek megbízhatóak, pontosak, precízek, felelősségteljesek. Érzelmi stabilitás Az érzelmi stabilitás és alcsoportjainak kérdései a pályázó kiegyensúlyozottságát, szorongásának mértékét, és stressztűrő képességét tárják fel. A vezetők esetében például az érzelmi stabilitás jelentős lehet abban, hogy mennyire tud kritikus helyzetben is állóképes, kiegyensúlyozott maradni, és nem munkatársain levezetni a feszültséget.

Gyerekek Mit tanítunk nekik? Kikre vágyunk? (elvárások) Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna! Ne üsd az orrodat más dolgába! Az öndicséret büdös. Járt utat a járatlanért el ne hagyj! Az optimista nem más, mint tájékozatlan pesszimista. Kikre vágyunk? (elvárások) Motivált, együttműködő, tanulásra kész, csapatjátékosokat Optimista, sikerorientált, magas színvonalon teljesítő embereket