A kompetencia alapú oktatás módszerei Papp-Danka Adrienn 2009. április 2. Tavaszi Pedagógiai Napok - Vác
“Ha csak módszereket tanulsz meg, a módszereknek a foglya leszel, míg ha elveket sajátítasz el, akkor saját magad gondolhatod ki a módszereidet.” (Ralph Waldo Emerson) Papp-Danka Adrienn
Alapgondolatok A kompetencia feladatsorok gyakoroltatása nem a megfelelő módszer A kompetenciafejlesztés a teljes tanórán (és lehetőleg még azon kívül is!) valósuljon meg Oktatás helyett tanulásszervezés Adaptív szemlélet Széles módszertani repertoár Tanulói teljesítményt meghatározó tényezőkre való „építés” Papp-Danka Adrienn
A tanulói teljesítményt meghatározó tényezők komplex rendszere Tanulói sajátosságok Motiváció Tanulási stratégiák Tanulási környezet Érzések, attitűdök Kognitív képességek Családi háttér Stb. Tanári sajátosságok Módszertani megoldások Fejlesztő értékelés Tanulók megismerése Tanulási környezet kialakítása Stb. „Módszer” - Széleskörű értelmezés Tanórai módszerek Értékelési módszerek IKT módszerek Tervezési folyamatok Tanulói sajátosságok megismerése Papp-Danka Adrienn
Papp-Danka Adrienn
Problémaközpontú csoportmunka Csoportmunka helyes módszertani alkalmazása Tényleges, mindennapi életből vett probléma (melynek megoldásához is a mindennapi életből kell információt gyűjteni) Lehetőség a tanulók alapos megismerésére Papp-Danka Adrienn
Projektmódszer Meghatározott célú és idejű (csoportos) tevékenység, melynek eredményeként egyedi termék és/vagy szolgáltatás jön létre és ennek minősége mérhető A projekt lépései 1. Probléma észlelése, megfogalmazása 2. Helyzetelemzés, célállapot megfogalmazása 3. Megoldási alternatívák kidolgozása, az alternatívák értékelése 4. Döntés a végrehajtandó alternatívá(k)ról 5. Munkaterv összeállítása 6. Ellenőrzés módjának kidolgozása, minőségbiztosítás 7. A projekt kivitelezése 8. Értékelés Kompetenciák Papp-Danka Adrienn
A projektmódszer által fejlesztett kompetenciák Szervezett, alkalmazható szaktárgyi ismeretek bővülése, minőségi tudás létrejöttének elősegítése. Szocializáció, másokkal való együttműködés, konfliktuskezelés megtanulása. Divergens gondolkodásmód fejlődése. Tervezési eljárások jobb megismerése, munkaszervezés, időbeosztás. Esztétikai érzék fejlődése a különböző produktumok előállításakor. Lámpaláz leküzdéséhez segítenek hozzá a kisebb, majd esetleg nagyobb csoportok előtt való szereplések a projekt eredményeinek a bemutatása során. A világ komplex voltának tudatosulása. Nyitottság a világ dolgai iránt. Különböző ismeretforrások megkeresése, a kapott információk kezelése, adott szempont szerinti válogatása és kritikus felhasználása (internet, könyvtár, folyóiratok, tévé, rádió stb.), kritikai gondolkozás, értő olvasás fejlődése. Előzetes tudás elemeinek felszínre hozása, mozgósítása. Tanulási technikák fejlődése, élethosszig tartó tanulás elősegítése. Az ismeretek különböző helyzetekben való használata, a transzfer segítése, és annak tudatosítása, hogy sok tudáselemünk nem csak abban a helyzetben lehet hasznos, amilyenben megtanultuk. Alkalmazható tudás létrejöttének elősegítése. Problémaérzékenység, a problémamegoldással kapcsolatos tudásrendszer fejlődése. Kreativitás, az alkotókedv fejlődése. Kommunikációs kompetencia fejlődése. Vitakultúra elsajátítása, mások véleményének meghallgatása, tiszteletben tartása. Saját maga szerepének, lehetőségeinek és határainak felismerése, tudatosítása, reális énkép kialakítása. Felelősségvállalás saját maga és társai iránt. Papp-Danka Adrienn
Értékelési módszerek A diagnosztikus, formatív és szummatív értékelés egyensúlya Formatív értékelés Célja: a tanuló közvetlen segítése, és annak feltárása, hogy mit tud és mit nem Az adaptivitást és a differenciálást segíti elő Papíralapú: a röpdolgozat funkciói! Számítógép alapú: azonnali visszajelzés, gyorsaság Adaptív tesztelés, értékelés Szóbeli vizsgával analóg módszer (…) Minden egyes személy a számára leginkább diagnosztikus erővel ható feladatokat kapja → minden diák számára optimális kihívás → előnyösen hat az érdeklődésre, motivációra Papp-Danka Adrienn
IKT módszerek Kompetenciák, melyekre a hagyományos oktatási környezet nem (vagy alig) épít, viszont szükségesek az e-környezetben: Informálódni tudás képessége Tananyagon belüli, érdeklődés szerinti információ válogatás, tananyagon kívüli önálló vagy csoportos információszerzés Szelekciós képesség A tananyagok többféle kódrendszerrel épülnek fel, az ismeretek heterogén forrásokból származnak, tudni kell válogatni és szemantikai koherenciát kialakítani. IKT eszközök alkalmazása Interaktív tábla Szavazórendszer Keretrendszerek (LMS, LCMS) Tanulást-tanítást támogató szoftverek Multimédiás anyagok eLearning Web 2.0 Tudás- és tartalommegosztás, közös tudástárak, közösségi/szociális élmény Papp-Danka Adrienn
Tervezési folyamatok, módszerek Kompetencialapú tervezés Iskolai, évfolyami, osztály és egyéni szinten („képzési” terv, „fejlesztési” terv) Kisebb egységek Más típusú egységek (tematikus, modul, epochális…) Jellemzői: Kompetencia alapú Teljesítményre alapozott (nem időegységre) Egyéni haladást tesz lehetővé, egyéni igények érvényesülnek benne Tanuló központú Specifikus célkitűzéseket tartalmaz Teljesítmény-célkitűzések: Az egész feladatra, kompetenciára vonatkoznak, pontosan meghatározzák milyen tevékenységekre legyenek képesek a tanulmányok végére (kimeneti célok) Rész-célkitűzések: A teljesítmény eléréséhez vezetnek, elősegítik annak megvalósítását. Az oktatásra kerülő feladat lépéseinek didaktikai csoportosítását jelentik. Gyakorlat-orientált Azonnali visszajelzés a hatékonyságról Értékelés a teljesítmény alapján, leírt kritériumok szerint Papp-Danka Adrienn
A tanulók megismerése A digitális bennszülött tanuló néhány fontosabb jellemzője: Gyorsan szeretne információt szerezni Multitasking Szöveg helyett kép, hang, videó Hálózatok Azonnali visszacsatolás Releváns, azonnal hasznosítható és szórakoztató ismereteket tanulnak szívesebben Stb. Módszerek a megismerésükre: Tanulásmódszertan Tanórai munkaformák Tanórán kívüli tevékenységek Papp-Danka Adrienn
Tanulási környezet Az információ szerepe az osztályteremben és a „társadalomban” (mindennapi életben) Papp-Danka Adrienn
Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet! Papp-Danka Adrienn ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport danka.adrienn@ppk.elte.hu