A kompetencia alapú oktatás módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
A kompetencia alapú oktatás módszerei Papp-Danka Adrienn április 2. Tavaszi Pedagógiai Napok - Vác.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Gyűjtőköri szabályzat
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
HHR.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A kompetencia alapú oktatás módszerei Papp-Danka Adrienn 2009. április 2. Tavaszi Pedagógiai Napok - Vác

“Ha csak módszereket tanulsz meg, a módszereknek a foglya leszel, míg ha elveket sajátítasz el, akkor saját magad gondolhatod ki a módszereidet.” (Ralph Waldo Emerson) Papp-Danka Adrienn

Alapgondolatok A kompetencia feladatsorok gyakoroltatása nem a megfelelő módszer A kompetenciafejlesztés a teljes tanórán (és lehetőleg még azon kívül is!) valósuljon meg Oktatás helyett tanulásszervezés Adaptív szemlélet Széles módszertani repertoár Tanulói teljesítményt meghatározó tényezőkre való „építés” Papp-Danka Adrienn

A tanulói teljesítményt meghatározó tényezők komplex rendszere Tanulói sajátosságok Motiváció Tanulási stratégiák Tanulási környezet Érzések, attitűdök Kognitív képességek Családi háttér Stb. Tanári sajátosságok Módszertani megoldások Fejlesztő értékelés Tanulók megismerése Tanulási környezet kialakítása Stb. „Módszer” - Széleskörű értelmezés Tanórai módszerek Értékelési módszerek IKT módszerek Tervezési folyamatok Tanulói sajátosságok megismerése Papp-Danka Adrienn

Papp-Danka Adrienn

Problémaközpontú csoportmunka Csoportmunka helyes módszertani alkalmazása Tényleges, mindennapi életből vett probléma (melynek megoldásához is a mindennapi életből kell információt gyűjteni) Lehetőség a tanulók alapos megismerésére Papp-Danka Adrienn

Projektmódszer Meghatározott célú és idejű (csoportos) tevékenység, melynek eredményeként egyedi termék és/vagy szolgáltatás jön létre és ennek minősége mérhető A projekt lépései 1. Probléma észlelése, megfogalmazása 2. Helyzetelemzés, célállapot megfogalmazása 3. Megoldási alternatívák kidolgozása, az alternatívák értékelése 4. Döntés a végrehajtandó alternatívá(k)ról 5. Munkaterv összeállítása 6. Ellenőrzés módjának kidolgozása, minőségbiztosítás 7. A projekt kivitelezése 8. Értékelés Kompetenciák Papp-Danka Adrienn

A projektmódszer által fejlesztett kompetenciák Szervezett, alkalmazható szaktárgyi ismeretek bővülése, minőségi tudás létrejöttének elősegítése. Szocializáció, másokkal való együttműködés, konfliktuskezelés megtanulása. Divergens gondolkodásmód fejlődése. Tervezési eljárások jobb megismerése, munkaszervezés, időbeosztás. Esztétikai érzék fejlődése a különböző produktumok előállításakor. Lámpaláz leküzdéséhez segítenek hozzá a kisebb, majd esetleg nagyobb csoportok előtt való szereplések a projekt eredményeinek a bemutatása során. A világ komplex voltának tudatosulása. Nyitottság a világ dolgai iránt. Különböző ismeretforrások megkeresése, a kapott információk kezelése, adott szempont szerinti válogatása és kritikus felhasználása (internet, könyvtár, folyóiratok, tévé, rádió stb.), kritikai gondolkozás, értő olvasás fejlődése. Előzetes tudás elemeinek felszínre hozása, mozgósítása. Tanulási technikák fejlődése, élethosszig tartó tanulás elősegítése. Az ismeretek különböző helyzetekben való használata, a transzfer segítése, és annak tudatosítása, hogy sok tudáselemünk nem csak abban a helyzetben lehet hasznos, amilyenben megtanultuk. Alkalmazható tudás létrejöttének elősegítése. Problémaérzékenység, a problémamegoldással kapcsolatos tudásrendszer fejlődése. Kreativitás, az alkotókedv fejlődése. Kommunikációs kompetencia fejlődése. Vitakultúra elsajátítása, mások véleményének meghallgatása, tiszteletben tartása. Saját maga szerepének, lehetőségeinek és határainak felismerése, tudatosítása, reális énkép kialakítása. Felelősségvállalás saját maga és társai iránt. Papp-Danka Adrienn

Értékelési módszerek A diagnosztikus, formatív és szummatív értékelés egyensúlya Formatív értékelés Célja: a tanuló közvetlen segítése, és annak feltárása, hogy mit tud és mit nem Az adaptivitást és a differenciálást segíti elő Papíralapú: a röpdolgozat funkciói! Számítógép alapú: azonnali visszajelzés, gyorsaság Adaptív tesztelés, értékelés Szóbeli vizsgával analóg módszer (…) Minden egyes személy a számára leginkább diagnosztikus erővel ható feladatokat kapja → minden diák számára optimális kihívás → előnyösen hat az érdeklődésre, motivációra Papp-Danka Adrienn

IKT módszerek Kompetenciák, melyekre a hagyományos oktatási környezet nem (vagy alig) épít, viszont szükségesek az e-környezetben: Informálódni tudás képessége Tananyagon belüli, érdeklődés szerinti információ válogatás, tananyagon kívüli önálló vagy csoportos információszerzés Szelekciós képesség A tananyagok többféle kódrendszerrel épülnek fel, az ismeretek heterogén forrásokból származnak, tudni kell válogatni és szemantikai koherenciát kialakítani. IKT eszközök alkalmazása Interaktív tábla Szavazórendszer Keretrendszerek (LMS, LCMS) Tanulást-tanítást támogató szoftverek Multimédiás anyagok eLearning Web 2.0 Tudás- és tartalommegosztás, közös tudástárak, közösségi/szociális élmény Papp-Danka Adrienn

Tervezési folyamatok, módszerek Kompetencialapú tervezés Iskolai, évfolyami, osztály és egyéni szinten („képzési” terv, „fejlesztési” terv) Kisebb egységek Más típusú egységek (tematikus, modul, epochális…) Jellemzői: Kompetencia alapú Teljesítményre alapozott (nem időegységre) Egyéni haladást tesz lehetővé, egyéni igények érvényesülnek benne Tanuló központú Specifikus célkitűzéseket tartalmaz Teljesítmény-célkitűzések: Az egész feladatra, kompetenciára vonatkoznak, pontosan meghatározzák milyen tevékenységekre legyenek képesek a tanulmányok végére (kimeneti célok) Rész-célkitűzések: A teljesítmény eléréséhez vezetnek, elősegítik annak megvalósítását. Az oktatásra kerülő feladat lépéseinek didaktikai csoportosítását jelentik. Gyakorlat-orientált Azonnali visszajelzés a hatékonyságról Értékelés a teljesítmény alapján, leírt kritériumok szerint Papp-Danka Adrienn

A tanulók megismerése A digitális bennszülött tanuló néhány fontosabb jellemzője: Gyorsan szeretne információt szerezni Multitasking Szöveg helyett kép, hang, videó Hálózatok Azonnali visszacsatolás Releváns, azonnal hasznosítható és szórakoztató ismereteket tanulnak szívesebben Stb. Módszerek a megismerésükre: Tanulásmódszertan Tanórai munkaformák Tanórán kívüli tevékenységek Papp-Danka Adrienn

Tanulási környezet Az információ szerepe az osztályteremben és a „társadalomban” (mindennapi életben) Papp-Danka Adrienn

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet! Papp-Danka Adrienn ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport danka.adrienn@ppk.elte.hu