Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta 2010.07.29. Eger
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat Az ilyen gyakorlat tilalmának általános rögzítése Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (tevőlegesen v. mulasztással) Agresszív kereskedelmi gyakorlat „Feketelista”
Eljáró hatóságok NFH PSZÁF GVH Laikusok –a fogyasztók - számára szinte átláthatatlan - áttétel, együttműködés
Mit tehetnek a „civilek”? - fogyasztói érdekek feltárása, érvényesítése - fogyasztókkal szemben alkalmazott ÁSZF figyelemmel kísérése - eljárás, vizsgálat,intézkedés kezdeményezése a fogyasztói jogok v. érdekek védelme érdekében - közreműködés a fogyasztóvédelmi politika kialakításában - fogyasztók tájékoztatása : tanácsadó irodák, információs rendszer oktatás, tájékoztatás – mind a fogyasztók, mind a közvélemény tájékoztatása nemzetközi szervezetek tevékenységében való részvétel közreműködés a nemzeti szabványosításában
Felmerülő probléma I. : a tájékozatlanság Fttv.: „ A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el…” Probléma: elvárhatóság saját maguk általi téves megítélése
Mit tehetünk? Oktatás, képzés Jogi tanácsadás : a „zavaros” helyzetek tisztázása – hatásköri kérdések Probléma: nehezen értik meg, hogy a hatóságok eljárása nem az egyéni ügyek elbírálására szolgál „csalódott”, „magára hagyott fogyasztó”
Felmerülő probléma II. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése általában a hagyományostól eltérő értékesítési formákhoz kapcsolódik Leggyakrabban minőségi kifogás miatt fordulnak tanácsért a „civilekhez”, és csak így, utólag szerzünk tudomást egy esetleges jogszabálysértő magatartásról
Felmerülő probléma III. a fogyasztók azonnali eredményt akarnak elérni bizonyos esetekben nem mutatnak hajlandóságot a hatósághoz fordulni fiatalabb korosztály : tájékozottabb, esetükben egyre jellemzőbb a „Legalább a céget büntessék meg…” hozzáállás
Szükség lenne a hatáskör bővítésére a hatékonyság érdekében Probléma: Ha békéltető testületi eljárás során fel is merül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartás, a békéltető testületnek nincs jogi lehetősége a fogyasztó „kioktatására”, a feltételezett jogsértés hatóságnál történő bejelentésére Szükség lenne a hatáskör bővítésére a hatékonyság érdekében
termékbemutató : akár 100m2 helyiséget is lehűt Jogesetek . „hűtő, fűtő, légtisztító, párásító berendezés” termékbemutató : akár 100m2 helyiséget is lehűt Felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat lehetősége, az áru lényeges jellemzője – adott célra való alkalmassága - tekintetében
Pontgyűjtős játék meghirdetése Jogesetek Benzinkút Pontgyűjtős játék meghirdetése Bizonyos értékű tankolás esetén szerzett pontokat tárgyi ajándékokra lehet beváltani Nem minden nyereménytárgy állt rendelkezésre
Jogesetek Utazással egybekötött termékbemutató, többfunkciós sütőedény, mely egy „egész kacsa megsütésére alkalmas zsiradék nélkül” Első használatkor eltört a fogantyú, sütőlapon égésnyomok - megtévesztő
Jogesetek Gyógyító, masszírozó elektromos ülőpárna a gerincbántalmak 100%-os megszüntetését ígérte, már 5 használat után Egészségre gyakorolt hatása tekintetében megtévesztés
Összefoglalás A civil szervezetek legfontosabb, a fogyasztók számára kézzelfogható szerepe a tájékoztatás és oktatás Naprakész információk, adatbázisok, „feketelisták”
Köszönöm a figyelmüket!