Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÁMVITEL MSC 2012/2013 SZIGORLATI TÉTELEK Pénzügyi számviteli elemzések.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Pedagógus szerep és változásai
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Jogi alapismeretek 2013.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szervezetfejlesztés II. előadás
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
Kvantitatív módszerek
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Compliance és Corporate Governance
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A személyiség mint komponensrendszer
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Az egyén társadalmi integrációja
Fogyasztói vásárlói magatartás
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Értékeink mentén TOP Pályázat benyújtása.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás

TANULÁS Egy folyamat, melyben tapasztalataink eredményeként magatartásunk viszonylag tartós változása következik be

TANULÁS ELMÉLETEK KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS TÁRSAS TANULÁS KOGNITÍV, TUDATOS TANULÁS LEWIN HÁROM LÉPCSŐS VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE TAPASZTALATI TANULÁS EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS

OPERÁNS KONDICIONÁLÁS POZITÍV MEGERŐSÍTÉS BÜNTETÉS NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS MEGSZÜNTETÉS

TÁRSAS TANULÁS A direkt tapasztalat mellett, mások megfigyelésével, vagy mások tapasztalataiból is tanulunk Az operáns kondicionálás elmélet továbbfejlesztése, a megfigyeléssel történő tanulást és az észlelés tanulásban betöltött szerepét hangsúlyozza

A MODELL SZEREPE A TÁRSAS TANULÁSBAN MEGFIGYELÉSI SZAKASZ FELIDÉZÉSI SZAKASZ REPRODUKCIÓS SZAKASZ MAGERŐSÍTÉSI SZAKASZ

LEWIN VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE Kiolvasztás Változás Befagyasztás

EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS Forrás: ARGYRIS, C.: On Organizational Learning. Blackwell, Oxford, 1992. 8. old. Meghatározó változók Cselekvések Következmények Megfelelő Nem megfelelő Egy- hurkos Két-

ÉSZLELÉS Folyamat, melynek során érzékszervi tapasztalásainkat egységes képpé rendezzük és a külső világ számunkra értelemmel bíró belső képét jelenítjük meg

AZ ÉSZLELÉS FOLYAMATA Érzékelés Osztályozás, rendezés Értelmezés

ÉRTELMEZÉS FÜGG Az észlelőtől Az észlelés tárgyától A szituációtól

BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELŐ múltja, tapasztalata tudása értékei, hiedelme, attitűdje érzelmei, motivációi neveltetése, kulturális háttér öröklött tulajdonságai személyisége

BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELÉS TÁRGYÁNAK újdonság tartalma mérete dinamizmusa ismétlődése kontrasztja kétértelműsége

BEFOLYÁSOL A SZITUÁCIÓ fizikai körülmények társadalmi környezet idő

ATTRIBUCIÓS (TULAJDONÍTÁSI) ELMÉLET Alapkérdése, hogy viselkedésünk belső, vagy külső okokra vezethető-e vissza

ÉSZLELÉST MEGERŐSÍTŐ TÉNYEZŐK Megkülönböztethetőség Ha különböző szituációban különbözőképpen viselkedünk Egyöntetűség Ha bárki hasonló helyzetben ugyanúgy viselkedik Következetesség ha ugyanaz a személy eltérő időben és helyen ugyanúgy viselkedik

ALAPVETŐ ATTRIBUCIÓS HIBA Másokról gondolkodva erősen hajlunk arra, hogy eredményeiket, vagy kudarcaikat belső okokra vezessük vissza, és hogy eltekintsünk a külső feltételek befolyásoló hatásától

ÖNIGAZOLÓ TORZÍTÓ HATÁS Saját magunk esetében hajlamosak vagyunk sikereinket magunknak tulajdonítani, kudarcainkért pedig a külső feltételeket hibáztatjuk

ÍTÉLETALKOTÁSI TENDENCIÁK Első benyomás Glória, vagy halo-hatás Kivetítés Szereotipizálás Implicit személyiség elmélet Előítélet

DÖNTÉS Alternatívák közötti választás, amelyre valamilyen probléma felmerülése miatt kerül sor

PROBLÉMA Egy észlelt jelen idejű állapot és egy kívánatosnak észlelt állapot közötti különbség, amennyiben a megoldás nem kézenfekvő

A DÖNTÉSI FOLYAMAT LÉPÉSEI A döntés szükségességének felismerése A döntési kritériumok meghatározása A döntési kritériumok súlyának meghatározása Alternatívák generálása Az egyes alternatívák döntési kritériumok szerinti kiértékelése A legjobb alternatíva kiválasztása

RACIONÁLIS DÖNTÉSI MODEL ELŐFELTÉTELEI A probléma világos, egyértelmű A lehetőségek ismertek A preferenciák világosak, sorba állíthatók, súlyozhatók A preferenciák változatlanok Nincs idő, vagy költség korlát A legmagasabb eredményt biztosító alternatívát választják