Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
TANULÁS Egy folyamat, melyben tapasztalataink eredményeként magatartásunk viszonylag tartós változása következik be
TANULÁS ELMÉLETEK KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS TÁRSAS TANULÁS KOGNITÍV, TUDATOS TANULÁS LEWIN HÁROM LÉPCSŐS VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE TAPASZTALATI TANULÁS EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS
OPERÁNS KONDICIONÁLÁS POZITÍV MEGERŐSÍTÉS BÜNTETÉS NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS MEGSZÜNTETÉS
TÁRSAS TANULÁS A direkt tapasztalat mellett, mások megfigyelésével, vagy mások tapasztalataiból is tanulunk Az operáns kondicionálás elmélet továbbfejlesztése, a megfigyeléssel történő tanulást és az észlelés tanulásban betöltött szerepét hangsúlyozza
A MODELL SZEREPE A TÁRSAS TANULÁSBAN MEGFIGYELÉSI SZAKASZ FELIDÉZÉSI SZAKASZ REPRODUKCIÓS SZAKASZ MAGERŐSÍTÉSI SZAKASZ
LEWIN VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE Kiolvasztás Változás Befagyasztás
EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS Forrás: ARGYRIS, C.: On Organizational Learning. Blackwell, Oxford, 1992. 8. old. Meghatározó változók Cselekvések Következmények Megfelelő Nem megfelelő Egy- hurkos Két-
ÉSZLELÉS Folyamat, melynek során érzékszervi tapasztalásainkat egységes képpé rendezzük és a külső világ számunkra értelemmel bíró belső képét jelenítjük meg
AZ ÉSZLELÉS FOLYAMATA Érzékelés Osztályozás, rendezés Értelmezés
ÉRTELMEZÉS FÜGG Az észlelőtől Az észlelés tárgyától A szituációtól
BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELŐ múltja, tapasztalata tudása értékei, hiedelme, attitűdje érzelmei, motivációi neveltetése, kulturális háttér öröklött tulajdonságai személyisége
BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELÉS TÁRGYÁNAK újdonság tartalma mérete dinamizmusa ismétlődése kontrasztja kétértelműsége
BEFOLYÁSOL A SZITUÁCIÓ fizikai körülmények társadalmi környezet idő
ATTRIBUCIÓS (TULAJDONÍTÁSI) ELMÉLET Alapkérdése, hogy viselkedésünk belső, vagy külső okokra vezethető-e vissza
ÉSZLELÉST MEGERŐSÍTŐ TÉNYEZŐK Megkülönböztethetőség Ha különböző szituációban különbözőképpen viselkedünk Egyöntetűség Ha bárki hasonló helyzetben ugyanúgy viselkedik Következetesség ha ugyanaz a személy eltérő időben és helyen ugyanúgy viselkedik
ALAPVETŐ ATTRIBUCIÓS HIBA Másokról gondolkodva erősen hajlunk arra, hogy eredményeiket, vagy kudarcaikat belső okokra vezessük vissza, és hogy eltekintsünk a külső feltételek befolyásoló hatásától
ÖNIGAZOLÓ TORZÍTÓ HATÁS Saját magunk esetében hajlamosak vagyunk sikereinket magunknak tulajdonítani, kudarcainkért pedig a külső feltételeket hibáztatjuk
ÍTÉLETALKOTÁSI TENDENCIÁK Első benyomás Glória, vagy halo-hatás Kivetítés Szereotipizálás Implicit személyiség elmélet Előítélet
DÖNTÉS Alternatívák közötti választás, amelyre valamilyen probléma felmerülése miatt kerül sor
PROBLÉMA Egy észlelt jelen idejű állapot és egy kívánatosnak észlelt állapot közötti különbség, amennyiben a megoldás nem kézenfekvő
A DÖNTÉSI FOLYAMAT LÉPÉSEI A döntés szükségességének felismerése A döntési kritériumok meghatározása A döntési kritériumok súlyának meghatározása Alternatívák generálása Az egyes alternatívák döntési kritériumok szerinti kiértékelése A legjobb alternatíva kiválasztása
RACIONÁLIS DÖNTÉSI MODEL ELŐFELTÉTELEI A probléma világos, egyértelmű A lehetőségek ismertek A preferenciák világosak, sorba állíthatók, súlyozhatók A preferenciák változatlanok Nincs idő, vagy költség korlát A legmagasabb eredményt biztosító alternatívát választják