Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Konfliktus és kooperáció
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nemzetközi tárgyalási technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KONFLIKTUSOK A MUNKAHELYI KÖRNYEZETBEN
Konfliktus és konfliktuskezelés
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Konfliktuskezelés - mediációval
A pedagógus.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A Mediáció.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Minőségbiztosítási ismeretek
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz egészségre gyakorolt hatása Készítette: Lisovszki Edit.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért vannak az iskolának szabályai?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Az érzelmi zsarolás.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
AZ ÉLET TISZTELETE Popper Péter magyar pszichológus
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
I. Konfliktus értelmezése
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
Előadás másolata:

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Konfliktus kezelési stratégiák

Konfliktus kezelési módszerek TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Konfliktus fogalma Hétköznapi konfliktusok Példák Konfliktus kezelési módszerek Elkerülő Versengő Alkalmazkodó Kompromisszum-kereső Problémamegoldó Áttekintés Egy összetett konfliktus, és annak kezelési lehetőségei

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A konfliktus fogalma A konfliktus a latin ‘confictus’ szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban az emberi összeütközés szinonimájaként használjuk. Ellentétes, vagy egymást kölcsönösen kizáró érzelmek, vágyak vagy késztetések egyidejű jelenléte.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Konfliktus példák… A konfliktus nem csupán a tettlegességig fajuló összetűzéseket jelenti!

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Egészen más konfliktusok is vannak: pl. valaki befurakszik eléd a sorba,és megveszi az utolsó csokis csigát…

Kihívnak felelni, pedig nem is te beszéltél… TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kihívnak felelni, pedig nem is te beszéltél…

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Megint letolnak, hogy rendetlen a szobád, és folyton csak a gép előtt ülsz…

Konfliktus kezelési stratégiák TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Nap mint nap találkozunk konfliktushelyzetekkel. Mit tehetünk ilyen helyzetekben? Konfliktus kezelési stratégiák

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A stratégia szó a görög stratēgos szóból ered, jelentése a háború megnyerésének művészete. A konfliktusmegoldási stratégiák alatt olyan magatartást, cselekvést és erre vonatkozó terveket értünk, amelyek célja a konfliktusok kezelése.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Elkerülő: alacsony önérvényesítés, alacsony együttműködés jellemzi. (Nincs, vagy alacsony a nyeresége a helyzetben.)

Könnyen feladja céljait. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A konfliktushelyzetben nem keres megoldást, mintegy „kilép”, visszahúzódik a helyzetből. Könnyen feladja céljait. Teljes mértékű passzivitásával másokat is gátol abban, hogy valamilyen elfogadható megoldás születhessen. A konfliktus nem szűnik meg, csupán eltolódik időben. Elkerülő stratégia az, például, amikor nem mondjuk meg a férjünknek/feleségünknek hogy milyen sérelmek érnek bennünket a házasságban, e helyett fogjuk magunkat és új kapcsolat után nézünk.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Versengő/önérvényesítő: magas önérvényesítés, alacsony együttműködés jellemzi. (Magas egyéni nyereségre törekszik.)

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Jellemzően önérvényesítő, domináns, a másik fél érdekeit, szempontjait nem veszi figyelembe. Kizárólag az érdekli, hogy a helyzetben ő győzzön, semmiképp ne veszítsen. A helyzetet úgy fogja fel, mint amelyben a saját nyeresége csak a másik vesztesége árán valósulhat meg. Sokféle formában megnyilvánulhat, például hatalomra törekvésben, fenyegetésben, érvelésben. Versengő stratégiát használunk például akkor, amikor egy bokszmérkőzésen arra törekszünk, hogy mi győzzünk!

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Alkalmazkodó/önalávető: alacsony önérvényesítés, magas együttműködés jellemzi. (Nyeresége a partnernek van.)

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Hagyja, hogy a helyzetben a másik fél szempontjai érvényesüljenek. Viselkedésükre jellemző, hogy a kapcsolat amelyben alkalmazkodnak, fontos számukra, igyekeznek fenntartani. A konfliktusokat alapvetően kellemetlennek tartják, olyasminek, amely a kapcsolatokat rombolja. Alkalmazkodó stratégiát használunk például akkor, amikor a családtagunk szétdobált ruhadarabjait mi szedjük össze a lakásban és nem állunk ki a mellett az álláspontunk mellett, hogy mindenki pakoljon saját maga után.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kompromisszumkereső: önérvényesítés, együttműködés jellemzi. (Az elfogadható közös nyereségre törekszik.)

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A célok fontosak, de nem érik meg azt az erőfeszítést vagy az esetleges szakítást, ami egy nagyobb mértékben önérvényesítő stílussal járna együtt („Az okos enged”, ha nem lehet az osztálykiránduláson egyszerre moziba és állatkertbe menni, és az osztályfőnök mindkét program lefújásával fenyeget) Két egyenlő hatalmú szemben álló fél erősen el van kötelezve egymást kölcsönösen kizáró céloknak (pl. alkukötés a fent említett kiránduláson, amikor lemondunk a mozinézésről, de cserébe később legyen lámpaoltás) ha kielégítő megoldást lehet elérni időkényszer esetén (pl. a meghirdetett sztrájk kezdete előtti percekben a felek megállapodásra jutnak)

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Problémamegoldó: magas önérvényesítés, magas együttműködés jellemzi. (A közös nyereséget maximalizálja.)

Jellemző viselkedése az együttműködés. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Aktívan keresi azt a megoldást, amely számára is és a másik fél számára is a maximális nyereség lehetőségével jár. Jellemző viselkedése az együttműködés. Úgy fogja fel a konfliktust, amely megoldható és megoldásával új minőség jöhet létre, vagyis fejlesztő hatású. Az együttműködés feladatra irányultságot és racionális gondolkodást feltételez. (Nem a pillanatnyi érzelmek befolyásolják, sem a múltbeli sérelmek!)

A felek ilyenkor kifejezik szükségleteiket, megfogalmazzák céljaikat. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A felek ilyenkor kifejezik szükségleteiket, megfogalmazzák céljaikat. Az együttműködéshez mindkét fél aktív közreműködésére szükség van, hiszen közösen kell feltárniuk a közös megoldásokat, alternatívákat. Az együttműködés, mivel aktív részvételt követel a felektől ezért energia befektetést is kíván: időt, szervezést. A problémamegoldásnak előnye, hogy a felek toleranciája növekszikés kölcsönös megelégedéssel záródik a konfliktushelyzet, erősödik a kapcsolat.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A helyzetnek megfelelőt kell választani. Nincs minden esetben jól alkalmazható stratégia. Boksz mérkőzésen versengőnek kell lenni, egy kisgyerekkel sok esetben alkalmazkodónak. Lehet olyan helyzet, amikor nincs idő, energia probléma-megoldásra, inkább elkerüljük. önérvényesítés együttműködés

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Egy összetett konfliktus, és annak kezelési lehetőségei: https://www.youtube.com/watch?v=CGeAs0TQ3lE 56:50 – 1:02:33 56

Felhasznált irodalom: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Felhasznált irodalom: Dr. Budavári-Takács Ildikó: A konfliktuskezelés technikái (2011) (http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_konfliktus_kezeles/ch09.html) Csíkosné Sipeki Irén: Konfliktusiskola (https://www.kodolanyi.hu/images/tartalom/File/hefop/a_konfliktusiskola_csikosne_sipeki_iren.pdf) Sulinet tudásbázis – Kommunikáció és konfliktusok (http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/az-emberi-kapcsolatokrol-kommunikacio-es-konfliktusok/a-konfliktusok-kezelese)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!