NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható
AZ ÉRTÉKELÉS TERÜLETEI Pedagógiai folyamatok Személyiség- és közösségfejlesztés Eredmények Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció Az intézmény külső kapcsolatai A pedagógiai munka feltételei ONAP – PP céloknak való megfelelés
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK- TERVEZÉS (1.) Szempont: Hogyan valósul meg a stratégiai és operatív tervezés? Elvárás: Az éves munkaterv összhangban van a stratégiai dokumentumokkal és a munkaközösségek terveivel. A tervek elkészítése a nevelőtestület bevonásával történt A Munkaterv alapja a PP cél és feladatrendszere A munkaterv épít a megelőző év mérési és tapasztalati eredményeire
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK- TERVEZÉS (2.) Szempont: Milyen az éves munkaterv és az oktatáspolitikai köznevelési célok viszonya; az operatív tervezés és az intézményi stratégiai célok viszonya? Elvárás: Az intézmény stratégiai /tervezési dokumentumai az adott időszak oktatás-politikai célokkal koherensen készülnek. - Felkészülés a tanfelügyeletre és minősítésre végig nyomon követhető a MT-ben - Tervezési dokumentumok: Napló, tematikus terv, tevékenység tervek - Elvárás listák „készülnek” (PP, Önértékelés)
ÉRTÉKELÉSI ALAPELVEK 5 vezetői 7 intézményi kompetencia mentén Munkatársak bevonása Megfigyelési és mérési tapasztalatok beépítése Értékelés 3 szinten (pedagógus, vezető, intézmény) Tartalom: 8 pedagógus 5 vezetői 7 intézményi kompetencia mentén
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (1.) Szempont: Milyen az intézmény működését irányító éves tervek és a beszámolók viszonya, hogyan épülnek egymásra? Elvárás: A beszámolók szempontjai illeszkednek az intézményi önértékelési rendszerhez. 8 pedagógus kompetencia mentén → fontos a pedagógus kompetenciák tudatosítása, ismerete! A féléves beszámoló az intézmény értékelés 7 szempontja szerint történik (figyelembe véve az évente ellenőrzött feladatokat)
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (2.) Szempont: Milyen a pedagógusok éves tervezésének, és tényleges megvalósulásának a viszonya? Elvárás: A stratégiai és operatív dokumentumokban megfogalmazott célok, feladatok – a csoport, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek adottságait figyelembe véve – megjelennek a pedagógus tervező munkájában és annak ütemezésében. A pedagógiai munka megfelel az éves tervezésben foglaltaknak, az esetleges eltérések indokoltak. A teljes pedagógiai folyamat követhető a naplókban, valamint a gyermeki produktumokban.
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (3.) A PP alábbi céljait tűztük ki: Egészséges életmódra nevelés Érzelmi biztonság, légkör Hitélet megalapozása Értelmi képességek fejlesztése Szociális képességek fejlesztése Anyanyelv, kommunikációs képességek fejlesztése Környezettudatos magatartásra nevelés Néphagyomány-hitélet összekapcsolása, ápolása
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (4.) Célok megvalósítása során ERŐSSÉGEK Család-óvoda kapcsolata, együttműködése Szokás-szabály rendszer Egyéni bánásmód Differenciált nevelés, bánásmód Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek előtérbe helyezése Gyermeki életkori sajátosságból eredő igények figyelembevétele
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (5.) Célok megvalósítása során FEJLESZTHETŐ Család- óvoda kapcsolata, együttműködése Információ megfelelő áramlása Mindennapos fejlesztő mozgás Wifi hozzáférés Viselkedésrendezés Konfliktuskezelés Szakmai ismeretek bővítése a nehezen kezelhető gyermekek vonatkozásában Dokumentálás naprakészsége
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (6.) Kiemelt nevelési céljaink – ERŐSSÉGEK Differenciált fejlesztés Hitéletre nevelés Szabad játék biztosítása Testápolás, mosdó használat Csoport eszközfejlesztés Mindennapos fejlesztő mozgás Egészségmegőrzés, egészségvédelem Szülők bevonása, bevonódása
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (7.) A csoportnapló használatával kapcsolatos ERŐSSÉGEK Alapos, átfogó, részletes Lényegre törő, érthető, tudatosságra sarkalló Áttekinthető Kitöltési útmutató, fogalomtár Komplex Féléves nevelési terv Témánként reflexió Egyéni részvétel nyomonkövetése
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (8.) A csoportnapló használatával kapcsolatos GYENGESÉGEK Még mindig sok az adminisztráció, program ismétlés Naprakészség Féléves nevelési terv, negyedéves értékelés Nem tartalmazza az éves tervet Ugyanazt többször is leírták Programok és szervezési feladatok megvalósulása nem átlátható
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – MEGVALÓSÍTÁS (9.) Szempont: Milyen a pedagógusok éves tervezésének, és tényleges megvalósulásának a viszonya? Elvárás: A pedagógiai munka megfelel az éves tervezésben foglaltaknak, az esetleges eltérések indokoltak. A teljes pedagógiai folyamat követhető az éves, tematikus és foglalkozás tervekben, valamint a gyermeki produktumokban. Hiányos vagy hiányzó éves tervek Tevékenységi tervek? Gyermeki produktumok???
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – ELLENŐRZÉS (1.) Szempont: Hogyan működik az ellenőrzés az intézményben? Elvárás: Belső ellenőrzést végeznek Az ellenőrzési tervben szerepel, hogy ki, mit, milyen céllal, milyen gyakorisággal, milyen eszközökkel ellenőriz. A gyermeki eredményeket az intézmény folyamatosan követi, elemzi, szükség esetén korrekciót hajt végre. Az ellenőrzések eredményeit felhasználják az intézményi önértékelésben.
PEDAGÓGIAI FOLYAMATOK – ELLENŐRZÉS (2.) Vezetői ellenőrzések tapasztalatai- ERŐSSÉGEK Felkészültség, szakmai megfelelés Önállóságra nevelés, szokás-szabályrendszer megfelelősége Derűs, alkotó légkör Csoport közösségek alakulása Hitéletben is használt fogalmak megjelenítése Differenciáláshoz eszközök, módszerek használata Elkötelezettség, Lelkiismeretesség Gyermekszeretet Példamutatás Tervszerű, tudatos kezd lenni a tervezés és adminisztráció.
Pedagógiai folyamatok – Ellenőrzés (3.) Vezetői ellenőrzések tapasztalatai- FEJLESZTHETŐ Határidők pontos betartására jobban kell még figyelni Éves tervek készítése Papíralapú tervezés Szaknyelv használata Informatikai kompetencia Hiányzó tartalmak pótlása Játék kiegészítők használata
Pedagógiai folyamatok - Értékelés Szempont: Hogyan történik az intézményben az értékelés? Elvárás: Az intézményi önértékelést segítő munkacsoport újra szervezése Tények és adatok alapján azonosítják a nevelési-oktatási tevékenységgel és a szervezet működésével összefüggő erősségeket, fejleszthető területeket. Felhasználják a munkatársak, szülők, és a külső partnerek (fenntartó és más partnerek) elégedettségméréseinek eredményeit. Az intézmény az ellenőrzések során született eredményeket elemzi és értékeli