Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
1 (törvényi, rendeleti szabályozás) Molnárné Ditzendy Judit főigazgató helyettes.
Tanárképző Központ Eger február 9.. Ki a gyakornok? 326/2013. (VIII. 30.) Korm. Rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
PEDAGÓGIAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI INTÉZMÉNY 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
Ismeret, tudás, erkölcs a vezetői feladatokban
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadásról Miben segíthet a szaktanácsadó?
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Hallásvizsgálati eljárások
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Pedagógusokat segítő szerepek
Egyéni fejlesztési tervek
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Intézmény minőségirányítási programja
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Óvodából az iskolába Készítette: Bóczi Zsuzsanna november 13.
Előadás másolata:

Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus 2017.08.31. A gyermeki fejlődés nyomon követésének, dokumentációjának jogszabályi háttere Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus 2017.08.31.

Hangsúlyok Az óvoda esélyteremtő szerepe. Milyen okok miatt kerül előtérbe a gyermekek fejlődésének, fejlesztésének szakszerű követése? Az óvoda esélyteremtő szerepe. Az óvodai nevelés, képességfejlesztés hatékonysága, színvonala. A pedagógusok munkájának, módszertani felkészültségének fókuszba helyezése. Az oktatás terén az EU azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra az uniós tagországokban: a (4. életévüket betöltött óvodáskorú) gyermekek legalább 95%-a részesüljön koragyermekkori nevelésben. Megfelelés az Óvodai nevelés országos alapprogramjában és az óvodák pedagógiai programjában szereplő kimeneti jellemzőknek. Adaptivitás a pedagógiai munkában, a módszertani kultúra tudatos megújítása. Visszajelzés saját munkánk eredményességéről. Külső szakmai ellenőrzés, tanfelügyelet.

A nyomon követés, értékelés szintjei Az egyes gyermek önmagához mért fejlődése. Az adott gyermekcsoport fejlődésének értékelése. Az óvoda gyermekközössége fejlődési mutatói kimenetkor (programbeválás része).

Jogszabályi háttér 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 62. § (1) A pedagógus alapvető feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, oktatása, óvodában a gyermekek Óvodai nevelés országos alapprogramja szerinti nevelése, f) a szülőt (törvényes képviselőt) rendszeresen tájékoztassa a tanuló iskolai teljesítményéről, magatartásáról, az ezzel kapcsolatban észlelt problémákról, az iskola döntéseiről, a gyermek tanulmányait érintő lehetőségekről,

Jogszabályi háttér 2 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 63. § (1) Az óvoda az óvodás gyermekek fejlődését folyamatosan nyomon követi és írásban rögzíti. Az óvodás gyermek fejlődéséről a szülőt folyamatosan tájékoztatni kell. (4) Az óvoda a gyermek értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődésének eredményét – szükség szerint, de legalább félévenként – rögzíti. Rögzíteni kell a gyermek fejlődését szolgáló intézkedéseket, megállapításokat, javaslatokat.

Jogszabályi háttér 3 Nkt. 72.§ (5) A szülő joga különösen, hogy b) gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről, tanulmányi előmeneteléről rendszeresen részletes és érdemi tájékoztatást, neveléséhez tanácsokat, segítséget kapjon, 72. § (1) A szülő kötelessége, gondoskodjon gyermeke értelmi, testi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételekről és arról, hogy gyermeke teljesítse kötelességeit, továbbá megadjon ehhez minden tőle elvárható segítséget, együttműködve az intézménnyel, figyelemmel kísérje gyermeke fejlődését, tanulmányi előmenetelét, b) biztosítsa gyermeke óvodai nevelésben való részvételét, továbbá tankötelezettségének teljesítését,

Jogszabályi háttér 4 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 63. §(2) Ha a gyermeket nevelő óvodapedagógus a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének elérése érdekében indokoltnak tartja, az óvoda vezetője tájékoztatja a szülőt az Nkt. 72. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt kötelességekről, továbbá a kötelességek nem megfelelő teljesítéséből eredő következményekről, valamint az Nkt. 72. § (4) bekezdésében foglalt jogokról. (3) Amennyiben a szülő az óvoda döntésében foglaltaknak önként nem tesz eleget, az óvoda vezetője az Nkt. 72. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint (4) bekezdésében foglaltak alapján a szülői egyet nem értést alátámasztó nyilatkozat megküldésével értesíti a gyermek lakóhelye szerint illetékes járási hivatalt.

A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció vezetése A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció a gyermek fejlődéséről folyamatosan vezetett olyan dokumentum, amely tartalmazza a gyermek fejlettségi szintjét, fejlődésének ütemét, a differenciált nevelés irányát. Vezetése kötelező 20/2012. 88.§ f) Nem része a csoportnaplónak 20/2012. 91.§ Vezetése papíralapon és elektronikus formában is lehetséges (SZMSZ) 20/2012. 87.§

A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció tartalma a) gyermek anamnézise, b) a gyermek fejlődésének mutatói (érzelmi-szociális, értelmi, beszéd-, mozgásfejlődés), valamint az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységekkel kapcsolatos egyéb megfigyelések, c) a gyermek fejlődését segítő megállapítások, intézkedések, az elért eredmény, d) amennyiben a gyermeket szakértői bizottság vizsgálta, a vizsgálat megállapításai, a fejlesztést végző pedagógus fejlődést szolgáló intézkedésre tett javaslatai, e) a szakértői bizottság felülvizsgálatának megállapításai, f) a szülő tájékoztatásáról szóló feljegyzések.

Mire terjed ki a nyomon követés, értékelés A tudás, készségek, jártasságok, attitűdök, motiváció, értékek és személyiségvonások alakulása. Hogyan? Tapasztalatokon keresztül, játékban, művészeti tevékenységekben, alkotó munkában, a tanulás legváltozatosabb formáiban, társakkal együttműködve. Inspiráló tanulási környezetben, szeretet kapcsolatban, elismerésben.

A kompetencia alapú nevelési folyamatban szerveződő tudás Minden gyermek különleges és különböző, más és más adottságokkal, lehetőségekkel, előzetes tudással rendelkeznek. Szüleikkel együttműködve, egyénileg differenciálva formáljuk személyiségüket, kompetenciájukat és formálódunk magunk is. Ezt a pedagógiai folyamatot mutatja be a nyomon követés, formatív értékelés

Az értékelések alapja A gyermekek sokoldalú megismerése Az óvodai nevelés országos alapprogramja Az óvoda pedagógiai programja Pedagógiai, pszichológiai, fejlődés-lélektani ismeretek

Az értékelés eredményeinek beépülése A gyermekek fejlesztésébe, szummatív értékelésébe, továbbhaladásuk segítésébe Összesített eredmények formájában a csoportos és óvodai értékelésbe Pedagógusok értékelési kultúrájába (tanfelügyelet, pedagógusminősítés)

Néhány fontos kérdés Az értékelések szakszerű elemzése, okok feltárása Összehasonlítás, trendvizsgálat A mérőeszközök, megfigyelési szempontok összeállítása ( a cselekvések, megfigyelhető jellemzők egységes értelmezése) A megfigyeléshez alkalmazható eljárások, játékok gyűjtése, bővítése

A témához javasolt irodalom Óvodáskorú gyermekek fejlődésének nyomon követése. Összeállították a Budapesti POK szaktanácsadói: Barkóczi Mariann, dr. Böjtös Zoltánné, Hamvasné Bögre Julianna, gerencsér Zita, Gáspár Jánosné, Budapest, 2016. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/szaktanacsadoi_anyagok/ovoda_Az_ovodaskoru_gyermekek_fejlodesenek_nyomon_koveteee_korr_002.pdf

Köszönöm a figyelmet!