Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelemben betöltött szerepe Dr. Kispál Edit április.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Szabálysértési méltányossági kérelem
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Kereskedelmi levelezés
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
KUKKOLÓK és KUKKOLTAK JOGAI
Adatvédelmi alapelvek
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Munkaszervezési ismeretek
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Met. módosítás július 01..
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások előadó dr. Kispál Edit

2008. évi XLVII. Törvény felépítése Általános rendelkezések Hatály Alapfogalmak Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma (generálklauzula, megtévesztés, agresszív gyakorlat, feketelista) Felelősség Eljáró hatóságok Eljárás szabályai

kereskedelmi gyakorlat ügyleti döntés Tisztességtelenség Kulcsfogalmak fogyasztó kereskedelmi gyakorlat ügyleti döntés Tisztességtelenség valóság igazolása ésszerűen tájékozott fogyasztó (átlagfogyasztó) versenyérintettség

Fogyasztó, átlagfogyasztó fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy Átlagfogyasztó: ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el a fogyasztók egy meghatározott fogyasztói csoport tagjaira általánosan jellemző magatartás 2.1. koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott fogyasztók = érzékeny fogyasztói kör

Kereskedelmi gyakorlat vállalkozásnak, (vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek) az áru fogyasztók részére történő értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartása, tevékenysége, mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja

A fogyasztó arra vonatkozó döntése, hogy kössön-e, Ügyleti döntés A fogyasztó arra vonatkozó döntése, hogy kössön-e, hogyan és milyen feltételek mellett kössön szerződést, gyakorolja-e valamely jogát az áruval kapcsolatban

Eljáró hatóságok NFH PSZÁF (vállalkozás olyan tevékenységével függ össze, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2007. évi CXXXV. törvény) alapján a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete felügyel) GVH Elhatárolás alapja: tevékenység, mellyel összefügg a tanúsított tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat (pénzügyi szolgáltatások, biztosítási tevékenységek stb.) (NFH-PSZÁF) Versenyérintettség (NFH-GVH, PSZÁF-GVH)

Versenyérintettség irányadó szempontok Az alkalmazott kereskedelmi gyakorlat kiterjedtsége, figyelemmel különösen a kommunikáció eszközének jellegére, a jogsértéssel érintett földrajzi terület nagyságára, a jogsértéssel érintett üzletek számára, a jogsértés időtartamára vagy a jogsértéssel érintett áru mennyiségére, vagy a jogsértésért felelős vállalkozás mérete a nettó árbevétel nagysága alapján.

Versenyérintettség irányadó szempontok Minden egyéb körülményre tekintet nélkül fennáll, ha a kereskedelmi gyakorlat országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül valósul meg, a kereskedelmi gyakorlat országos terjesztésű időszakos lap vagy legalább három megyében terjesztett napilap útján valósul meg, a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett kereskedelmi gyakorlat legalább három megye fogyasztói felé irányul, vagy az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző kereskedelmi gyakorlat legalább három megyében megszervezésre kerül.

Együttműködési kötelezettség Az együttműködés célja: a hatóságok jogalkalmazási gyakorlatának kölcsönös megismerése anyagi és eljárásjogi szabályok egységes alkalmazása jogalkalmazási gyakorlat kölcsönös megismerése hatásköri összeütközések elkerülése, az esetleges hatásköri viták hatékony rendezésének megkönnyítése Az együttműködési kötelezettség teljesítésével elérni kívánt eredmény: a törvény által megteremtett fogyasztói jogok védelme a törvény által kötelezettségekkel terhelt vállalkozások számára kiszámítható jogi környezet teremtése

Együttműködési garanciák Értesítési rendszer Állandó munkacsoport Együttműködési megállapodás (érdemi döntések, bírósági határozatok megismerhetősége) Egymás joggyakorlatának kölcsönös figyelemmel kísérése → egységes jogalkalmazás

Eljárás szabályai Határidő: A jogsértő kereskedelmi gyakorlat megvalósulását követő három éven túl nem indítható meg. Folyamatos → a határidő a magatartás abbahagyásakor kezdődik. helyzetet vagy állapotot nem szüntetnek meg → a határidő addig nem kezdődik el, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll. A vállalkozás - az eljáró hatóság felhívására - a tényállítás valóságát igazolni köteles. Ha nem tesz eleget ennek a kötelezettségnek → úgy kell tekinteni, hogy a tényállítás nem felelt meg a valóságnak.

Eljárás szabályai Ha még nem valósult meg, de a vállalkozás tevékenysége, így a szükséges feltételek megteremtése, szerződések megkötése, eszközök beszerzése alapján valószínűsíthető, hogy annak alkalmazására sor kerülne, a hatóság jogosult a tervezett kereskedelmi gyakorlat előzetes megtiltására. A hatóságok az e törvényben meghatározott eltérésekkel NFH: a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvény, PSZÁF: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2007. évi CXXXV. törvény, GVH: a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. Törvény szerint járnak el

Jogsértő magatartás további folytatásának megtiltása Jogkövetkezmények Jogsértő magatartás további folytatásának megtiltása Jogsértő állapot megszüntetésének elrendelése Bírság kiszabása (minden esetben bírságot szab ki, ha a jogsértést megállapító jogerős határozatban a vállalkozás számára előírt kötelezettség teljesítésére megállapított határnap elteltét, illetve határidő lejártát követő hat hónapon belül a vállalkozás ugyanazon jogszabályi rendelkezést ismételten megsértette, a jogsértés a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti, vagy a fogyasztók széles körét érinti, a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat GENERÁLKLAUZULA MEGTÉVESZTÉS AGRESSZÍV GYAKORLATOK Tevékenység Mulasztás FEKETELISTA (31. pontos melléklet)

Generálklauzula 2 alapvető szempont: vállalkozás a szakmai gondosság követelményét megsérti (ésszerűen elvárható szintű szakismeret, jóhiszeműség, tisztesség) és ez alkalmas az átlagfogyasztó gazdasági magatartásának torzítására (Nem tekinthető a magatartás torzítására alkalmasnak a reklámban túlzó vagy nem szó szerint értendő kijelentések bevett, a reklám természetéből adódó mértéket meg nem haladó alkalmazása nem.)

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat tevőleges magatartás vagy mulasztás következménye. Megtévesztésnek minősül, ha egy vállalkozás olyan kereskedelmi gyakorlatot tesz közzé, amely valótlan tényt, vagy valós tényt megtévesztő vagy megtévesztésre alkalmas módon tartalmaz, ha valamely, a döntéshez szükséges, jelentős információt elhallgat, elrejt, vagy azt homályos, érthetetlen, félreérthető vagy időszerűtlen módon bocsátja rendelkezésre és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat-példák a) az áru létezése, természete, figyelembe véve a termék megnevezésére vonatkozó jogszabályi előírásokat is, b) az áru lényeges jellemzői, így különösen ba)kivitelezése, összetétele, műszaki jellemzői, tartozékai, bb)mennyisége, bc)származási helye, eredete, bd)előállításának vagy szolgáltatásának módja és időpontja, c) az áru ára, illetve díja, az ár, illetve díj megállapításának módja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte,

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat-példák a fogyasztó jogai, illetve a fogyasztót az ügylet folytán esetlegesen terhelő hátrányos jogkövetkezmények kockázata. eltérés a szavatossági és jótállási jogok sorrendjétől Egyes szavatossági , illetve jótállási jogok nem biztosítása vagy kizárása csere kizárása higiéniai okokra hivatkozással egyes fogyasztói jogok kizárása akciós termékek esetén Félrevezető tájékoztatás az igényérvényesítési határidőkről

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat-példák három (munka) napon belüli reklamáció fogadása, illetve szervízhez irányítás A kijavítás vagy kicserélés időtartamával a fogyasztó jogok határideje nem hosszabbodik meg Félrevezető tájékoztatás az igényérvényesítéssel kapcsolatos költségekről Bizonyítási kötelezettség fogyasztóra terhelése Bontatlan csomagolás megkövetelése igényérvényesítéskor Jótállási jegy meglétéhez kötött kifogásintézés kötelező jótállás esetén Jótállási igény érvényesítése kizárólag számla/blokk ellenében lehetséges

Agresszív kereskedelmi gyakorlat Pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással - az adott helyzetben jelentősen korlátozza vagy alkalmas arra, hogy jelentősen korlátozza a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Tényezők a kereskedelmi gyakorlat időzítése, helye, jellege és alkalmazásának időtartama, alkalmazott szóhasználat vagy magatartás fenyegető, félelemkeltő vagy becsmérlő volta, súlyos, a fogyasztó ítélőképességének korlátozására alkalmas, a kereskedelmi gyakorlat megvalósítója által ismert körülmény felhasználása a fogyasztó áruval kapcsolatos döntésének befolyásolására, a fogyasztó szerződéses jogainak - ideértve a szerződéstől való elállásra, valamint a másik árura vagy vállalkozáshoz való áttérésre vonatkozó jogot is - gyakorlásával szemben támasztott, indokolatlanul terhes vagy aránytalan, nem szerződéses akadály, jogellenes cselekménnyel való fenyegetés.

körülmények további mérlegelése nélkül feltétlenül tisztességtelenek Feketelista körülmények további mérlegelése nélkül feltétlenül tisztességtelenek nem szükséges az ügyleti döntés befolyásolásának körüljárása sem az átlagfogyasztó magatartásának vizsgálata 31 pontból álló lista

Feketelista-példák 3. Minőségi jelzés, bizalmi jegy vagy hasonló megkülönböztető jelölés jogosulatlan feltüntetése. 5. Áru meghatározott áron való vásárlására felhívás annak elhallgatásával, hogy a vállalkozásnak alapos oka van azt feltételezni, hogy az adott vagy azt helyettesítő árut a kínált áron nem fogja tudni - az árura, a vonatkozó kereskedelmi kommunikáció hatókörére és az ajánlati árra figyelemmel - megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám).

Feketelista-példák 7. A fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól. (csak itt csak most) 11. Az írott vagy elektronikus médiában szerkesztői tartalom használata az áru értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására úgy, hogy ezért a vállalkozás ellenszolgáltatást nyújtott, ez azonban nem tűnik ki egyértelműen a tartalomból vagy a fogyasztó számára egyértelműen felismerhető képi vagy akusztikus elemekből (szerkesztői tartalomnak álcázott reklám).

Feketelista-példák 12. Valótlan tény állítása a fogyasztó vagy családja személyes biztonsága fenyegetettségének természetére és mértékére vonatkozóan, arra az esetre, ha a fogyasztó nem vásárolja meg az árut. 13. Meghatározott vállalkozás által előállított áruhoz hasonló áru reklámozása olyan szándékosan megtévesztő módon, hogy a fogyasztó azt gondolhatja, hogy az árut - a valóságtól eltérően - ugyanaz a vállalkozás állította elő. 15. Annak valótlan állítása, hogy a vállalkozás felhagy a tevékenységével vagy áthelyezi az üzletét. (végkiárusítás)

Feketelista-példák 17. Annak valótlan állítása, hogy az áru alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására. 20. Az áru "ingyenes", "díjtalan", "térítésmentes" vagy hasonló jelzőkkel való leírása, ha a fogyasztónak a kereskedelmi gyakorlatban való részvétellel és az áru birtokbavételével, illetve fuvarozásával összefüggő elkerülhetetlen költségeken felül bármit is fizetnie kell. 29. Azonnali vagy halasztott fizetés követelése a vállalkozás által szállított vagy nyújtott áruért, illetve az áru visszaszolgáltatásának vagy megőrzésének követelése, ha azt a fogyasztó nem rendelte meg (nem kért értékesítés), kivéve, ha a szerződésnek megfelelő helyettesítő áruról van szó.