A polgári perrendtartásról szóló évi CXXX. törvény bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Bevezetés a polgári eljárásjogba
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
1993-as közoktatási törvény
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Polgári ügyekben eljáró bíróságok
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
középfokú felvételi eljárás
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Posteinerné Toldi Márta
A gyermeki jogok érvényesítése
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény bemutatása Dr. Szabó Péter 2017. május 10.

Előzmény: 1952. évi III. törvény – az 50-es évek egyszerű magánjogi jogvitáira modellezték, mögöttes szabályait kodifikálatlan magánjog jelentette   A Kormány 1267/2013 (V. 17.) Korm. határozata: „a felülvizsgálat célja egy korszerű, a nemzetközi gyakorlatnak és elvárásoknak is megfelelő polgári perjogi törvénykönyv megalkotása, amely biztosítja az anyagi jogok hatékony érvényesítését, és amely biztosítja az anyagi jogok hatékony érvényesítését, és amely a jogtudomány és a joggyakorlat eredményeire támaszkodva áttekinthetően, koherensen, a technika vívmányaira is figyelemmel szabályozza a perjogi viszonyokat, megkönnyítve ezzel a jogkereső állampolgárok és a szakmai közönség helyzetét.”

dr. Németh János megbízása – témabizottságok, munkabizottságok; Szerkesztőbizottság, Főbizottság A témabizottságok (8) 2014. június 30-ára elkészítették a Koncepció I-et (Piros Könyv) Ugyanakkor ez év nyarán a kodifikáció súlypontja az Igazságügyi Minisztériumba helyeződött át (miniszteri biztos) („Az új jogászminisztérium minta a törvény-előkészítés kizárólagos letéteményese, valóságos kodifikációs műhellyé kívánt válni” – Trócsányi)

Az új polgári perrendtarás koncepcióját a Kormány 2015 Az új polgári perrendtarás koncepcióját a Kormány 2015. január 14-én elfogadta Főbb szabályozási célok: a perhatékonyság rendszerszintű megvalósítása; a perelterelés; a felek közötti egyeztetést előmozdító eljárási szabályok kiépítése; az osztott perszerkezet bevezetése; a perkoncentrációt biztosító eljárási szabályok megteremtése; a törvényszéken induló perekben a professzionális pervitel garanciájaként a kötelező jogi képviselet előírása; a csoportper hazai szabályainak megalkotása; az észszerű elektronizáció szabályainak erősítése.

Munkabizottságok (14) – 2015. október 30-áig elvégezték feladatukat (Kék Könyv – számos ponton támaszkodtak rá, de jelentős eltérések – szakmai kritika a jogtudomány részéről)   Párhuzamosan IM-en belüli munkacsoport 2014 őszétől – 2016 tavaszára normaszöveg- tervezetét elkészítette, az IM honlapján 2016. április 11-étől volt elérhető 2016. évi CXXX. törvény fogadta el 2016 végén, s 2018. január 1-jétől hatályos

Az új törvényi szabályozást meghatározó főbb szempontok az Alaptörvényben az igazságszolgáltatással, a magánjogi jogviták rendezésével összefüggésben meghatározott tételek kifejezésre juttatása (pl. tisztességes eljáráshoz való jog, jogorvoslathoz való jog) a polgári igazságszolgáltatás iránti közbizalom erősítése a tradicionális európai perjogi kódexekből (D, A, CH), és az újrakodifikált közép- kelet európai államok polgári perjogi kódexeinek megoldásai a Ptk. által újraszabályozott polgári anyagi jogi jogviszonyok és anyagi jogi normák érvényesülésének biztosítása a magyar perjogi hagyományok megőrizve továbbfejlesztése (l. 1911. évi I. tc.)

A legfontosabb újítások A kódex egészére vonatkozó alapelvek (2.-6. §-ok) a lehető legtömörebb megfogalmazásban; az alapelvek számának csökkentése (hiányoznak másutt – pl. EJEE, Alaptörvény, Bszi., Bjt. - szabályozott igazságszolgáltatási alapelvek), új alapelvek (pl. a bíróság közrehatási tevékenysége) Az osztott perszerkezet bevezetése az elsőfokú eljárásban, amely azt funkciójában és időben is elkülönülő, két szakaszra, a perfelvételi és az érdemi tárgyalási szakra osztja. A perfelvételi szakra koncentrálódik a jogvita tartalmának, kereteinek meghatározása, melyhez a törvény pontos menetrendet ad, és széles körben alkalmaz preklúziókat: főszabály szerint a perfelvételi szak után nincs lehetőség a kereset és az ellenkérelem megváltoztatására, további bizonyítékok és indítványok előterjesztésére.

Egy bizonyos ponton a jogvita kerete és tartalma véglegesen rögzül, és cél a per elhúzódásának megakadályozása is. A perfelvételi irat határozza meg a jogvita kereteit – perfelvételi tárgyalás (mellőzhető; ekkor a végzést a bíróság tárgyaláson kívül hozza meg) – perfelvételt lezáró végzés – érdemi tárgyalás. Ezután a kereset, vagy az ellenkérelem megváltoztatására kivételesen kerülhet sor – perfelvétel kiegészítése A legfontosabb beadványok (pl. keresetlevél, ellenkérelem-kötelezően írásban – elmaradása bírósági meghagyás hivatalból, tárgyaláson kívül) egyszerre szolgálják a per célirányos előkészítését és a beadványok formanyomtatvánnyá történő átalakítását, ami segíti a jogi képviselő nélkül eljáró felet és megkönnyíti az elektronikus kapcsolattartást.

Általános hatáskörű bíróság a törvényszék Általános hatáskörű bíróság a törvényszék., de fennmarad a két elsőfokú bemeneti szint. Ugyanakkor az egységes bemeneti szabályok a törvényszékre modellezettek, ahol mindenki számára kötelező a jogi képviselet. Járásbírósági szinten jogérvényesítést elősegítő szabályok – pl. formanyomtatványok, szélesebb körű bírói anyagi pervezetés, beadványokkal szembeni alacsonyabb elvárások A szakértői bizonyítás koncepcionális megújítása. A fél a szakvéleményt három úton szolgáltathatja: a megbízott magánszakértője, más eljárásban kirendelt szakértő, vagy a perben kirendelt szakértő útján. A három út egyszerre nem vehető igénybe, a félnek kell választania. A magánszakértői bizonyítás intézményesítése a jogalkotó szándékai szerint megszünteti a perelhúzó gyakorlatot, hogy a magánszakvéleményt nem a főbizonyításra, hanem a kirendelt szakértő szakmai hozzáértésének megkérdőjelezésére alkalmazzák. (De akkor sokkal kevesebb esélye van a szakvéleményt vitató félnek…) Megbízott szakértő csak az lehet, akit a bíróság egyébként szakértőként kirendelhet.

Jogorvoslatok. Egyes, kizáró feltételekkel érintett határozatok esetében a Kúria jogegységi szempontokat is figyelembe véve engedélyezheti a felülvizsgálatot. Két kollektív igényérvényesítési forma: A) közérdekből indított perek B) társult perlés (fogyasztói szerződések, munkaügyi perek, környezetterhelésből fakadó egészségkárosodással összefüggő perek) – opt-in modell, azaz a felperesek személyükben azonosítottak, és kifejezett nyilatkozatuk képezi annak alapját, hogy az igények együttesen, egy perben elbírálhatók legyenek. Legalább tíz felperes, azonos jogi és ténybeli alap (reprezentatív jog – reprezentatív tények); társult perlési szerződés Az elektronikus kapcsolattartás szerepének növelése.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!