Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben Ami a vízesésen túl van… Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben Ponori Ajtony 2012. április 26.
Miről is lesz szó?
HIFI – háttér HIFI projekt szkóp HÍD és SOFI rendszerek integrációja Riporting szelektív migrációja: Ugyanaz, de más formában Legfőbb kihívás motívum
Kérdésfelvetés Az agilis fejlesztési módszertannak van-e, és, ha igen, milyen mértékben van létjogosultsága a BI rendszerek esetében? A HIFI projekttapasztalatok tükrében (Van-e bármi a vízesésen túl?)
Fejlesztési módszertani alapok – és az ügyfél
Ügyfél oldali tesztelés Vízesés modell Tanulságok Két ügyfél interakció között hónapok, sőt… A múltat képezzük le A követelmény specifikáció fázisában a kérdések töredékét látjuk A legtöbb (és legmélyebb) probléma a fejlesztés közben derül ki Követelmény felmérés Köv. spec. elfogadása Köv. spec. Rendszerterv elfogadása Rendszerterv Fejlesztés Ügyfél oldali tesztelés Átvétel, élesítés
Agilis fejlesztési módszertan Az üzleti problémára koncentrálva egy iteratív tervezési, fejlesztési folyamat. Agilis kiáltvány (2001)*: Mi felfedezzük a szoftverfejlesztés jobb eljárásait azáltal, hogy fejlesztünk és segítünk másokat fejleszteni. E munkában értékesebbnek tartjuk: Egyének és interakcióik, szemben az eljárásokkal és eszközökkel. Működő szoftver, szemben a teljes körű dokumentációval. Együttműködés az ügyféllel, szemben a szerződésről való alkudozással. Változásokra való reagálás, szemben a terv követésével. * Forrás: http://agilemanifesto.org
Agilis módszertan és az ügyfél Tanulságok Folyamatos konzultáció az ügyféllel Hangsúlyok, prioritások kialakítása az ügyféllel A mélyebb problémák időben felszínre kerülnek Átvétel, élesítés
HIFI tapasztalatok
Vízesés modell és a HIFI 1. Az adattárház alaprétegének fejlesztése Kötött szkóp alapján Rendszerterv - tervezési szakasz Rendszerterv elfogadása Fejlesztés Ügyfél oldali tesztelés Elfogadás
Vízesés modell és a HIFI 2. Tapasztalatok Több tisztázatlan kérdés a tervekben Terv módosítások, akár teljes terv átalakítások Nehézkes tervező – fejlesztő kommunikáció a projekt csapaton belül Elhúzódó szakaszok
Agilis fejlesztés és a HIFI 1. Adatpiacok és a riporting réteg: Rögzített szkóp mellett szelektív riporting migráció Követelmény specifikáció Követelmény specifikáció elfogadása Tervezés – fejlesztés – tesztelési szakaszok Két szálon Riportok a szkóp mentén Teljesen új, vagy deklaráltan módosítandó riportok
Agilis fejlesztés és a HIFI 2. Riportok a szkóp mentén Nagyobb periódusú (több hónap) agilis szakaszok Új, vagy módosítandó riportok Ad-hoc, akár heti rendszerességű konzultációk Tapasztalatok Ügyféloldali elégedettség „Azt kaptuk, amit szerettünk volna” Gördülékenyebb belső kommunikáció - csapatmunka
Mit nem old meg az agilitás? Szkópvédelem CR kezelés Határidő tartás Költség tartás Projektvezetői hozzáadott értékre szükség van!
Miért agilis a BI?
Miért agilis a BI? Ahogyan mások látják: Ahogyan mi látjuk: Az ügyfél rövid időn belül képet kap az új rendszer előnyeiről. A megrendelő nagyon ritkán tudja pontosan, hogy mit szeretne, útközben módosíthatók az elvárások. Az IT és az üzleti felhasználók közötti közvetlenebb kapcsolat, így az IT szakemberek üzleti tudása relevánsabb lesz. A riportokra általában azonnal szükség van. A szokásos – akár több hónapig tartó – fejlesztési folyamat igen lassú. Ahogyan mi látjuk: Bonyolult kontrolling és egyéb folyamatok – megértéshez mély elemzések és konzultációk szükségesek. Kapott adatok – több probléma fordul elő, mint ahogyan azt elsőre látszik. BI – „evés közben jön meg az étvágy”.
Konklúzió
Agilitás, vagy vízesés? Az agilis fejlesztési módszertannak van-e, és, ha igen milyen mértékben van létjogosultsága a BI rendszerek esetében? Igen! De: ~ 1/3 vízesés modell, ~ 2/3 agilis modell
Agilitás – HIFI módra Agilis kiáltvány (2001) – kiegészítve: Egyének és interakcióik, szemben az eljárásokkal és eszközökkel. A megfelelő eszköz kiválasztása fontos! Működő szoftver, szemben a teljeskörű dokumentációval. A működő szoftver utólagos dokumentálása fontos! Együttműködés az ügyféllel, szemben a szerződésről való alkudozással. Szkóp védelemre szükség van! Változásokra való reagálás, szemben a terv követésével. Alap követelmények rögzítésére szükség van!
Ponori.Ajtony@iqpp.hu