Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Gazdasági informatika - bevezető
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Teljesítményértékelési rendszer
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Az ellenőrök kockázatkezelési feladatai.
A belső kontrollok a gyakorlatban
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ KONTROLL STANDARDOK ÉS GYAKORLATI ÚTMUTATÓ Dr
2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai
Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, március 22.
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A kórházak ellenőrzési tapasztalatai
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei Nógrád Megyei Államigazgatási Kollégium 2016. december Nógrád Megyei Kormányhivatal

Államháztartási kontrollok rendszere Külső ellenőrzés (ÁSZ) – 2011. évi LXVI. törvény Kormányzati ellenőrzés (KEHI – EUTAF) /312 /2006. (XII. 23.) Korm. rend., 210/2010. (VI. 30) Korm. rend. / Belső kontrollrendszer /a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és a belső ellenőrzésről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rend / Nógrád Megyei Kormányhivatal

Államháztartási kontrollok alapvető célja Szabályszerű Szabályozott Gazdaságos Gazdálkodás Hatékony Eredményes az államháztartási pénzeszközökkel és vagyonnal / Áht. 120. § (1) / Nógrád Megyei Kormányhivatal

Mit jelent a belső kontrollrendszer? A belső kontroll - akár a közszféra, akár a magánszféra vonatkozásában – összetett folyamat, amelyet egy szervezet vezetése és dolgozói alakítanak ki, ill. valósítanak meg a kockázatok meghatározására és az ésszerű bizonyosság érdekében. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Jogszabályok, útmutatók, módszertanok a belső kontrollrendszerhez Törvényi szint: 2011. évi CXCV. törvény (Áht.); Rendeleti szint: 368/2011. (XII.31.) Korm. rend. (Ávr.); 370/2011. (XII.31.) Korm. rend. (Bkr.); Útmutatói, irányelvi szint: Belső Kontroll Standardok (uniós és hazai); Belső Ellenőrzési Standardok (uniós és hazai); Belső szabályzati szint: Belső Kontroll Kézikönyv; Belső Ellenőrzési Kézikönyv. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Belső kontrollrendszer ismérvei, Nógrád Megyei Kormányhivatal öt eleme Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Fő célja Kockázatok kezelése – bizonyosság megszerzése a költségvetési szerv a működése és gazdálkodása során a tevékenységet (műveleteket) szabályszerűen, valamint az Áht. 91.§ (1) bekezdésében meghatározott követelményekkel összhangban hajtsa végre; teljesítse az elszámolási és beszámolási kötelezettségeket; és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól), valamint a nem rendeltetésszerű használattól. / Áht. 121. § (1) bek. / Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Fő feladatai A belső kontrollrendszernek biztosítania kell, hogy a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal és a 91. §  (1) bekezdésben meghatározott követelményekkel (gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség – „3E”); az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor a pazarlásra, visszaélésre, és a rendeltetésellenes felhasználásra; a vezetés számára megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatban; és a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével. /Áht. 121/A. §  (2) bek./ Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Coso-modell Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Fő elemei A költségvetési szerv belső kontrollrendszeréért a költségvetési szerv vezetője felelős, aki köteles – a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő kontrollkörnyezetet kockázatkezelési rendszert kontrolltevékenységeket információs és kommunikációs rendszert, és monitoring-rendszert kialakítani, működtetni és azok megfelelő működését folyamatosan nyomon követni, elemezni és vizsgálni. /Áht. 121/A. § (2) / Nógrád Megyei Kormányhivatal

Kontrollkörnyezet - komponensei Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Szervezeti felépítés és célok Világos szervezeti struktúra; Stratégiai és operatív célrendszer; 2. Hatás- és feladatkör, felelősség Egyértelmű felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok; 3. Etika és integritás (a tisztesség és az etikai értékek kommunikálása és szorgalmazása) Meghatározott etikai elvárások a szervezet minden szintjén; Feddhetetlenség; 4. Belső szabályzatok Működtetést, feladatellátást biztosító, gazdálkodást szolgáló szabályzatok; Ügyrendek, eljárásrendek; Szabálytalanságok kezelése; 5. Humánerőforrás (politikák és gyakorlatok) Átlátható a humánerőforrás-kezelés; Képzettség, elvárt tudás, hozzáértés, gyakorlat; 6. Folyamatok (irányítás és működés) Ellenőrzési nyomvonalak kialakítása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Belső szabályzatok Legfontosabb szabályzatok: Szervezeti és Működési Szabályzat; Belső Kontroll Kézikönyv (szabálytalanság és kockázatkezelés, FEUVE és belső ellenőrzés szabályozása); Szervezeti egységek ügyrendjei; Gazdálkodási Keretszabályzat (számviteli politika, kötelezettségvállalás, pénzkezelés, leltározás és értékelés); Közszolgálati szabályzat; Eljárásrendek; Informatikai és biztonsági szabályzatok. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Humánerőforrás, személyi állomány Alapvető követelmények: a szakmai, gazdálkodási és ügyviteli feladatok ellátásához szükséges személyi állomány felmérése, meghatározása; a jogszabályok által előírt, a feladat végrehajtásához megfelelő képzettségű, végzettségű és gyakorlattal rendelkező munkatársak alkalmazása; munkaköri leírások elkészítése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Folyamatok felmérése, azonosítása, ellenőrzési nyomvonal Szervezeti stratégia és a célrendszer ismeretében össze kell állítani a szervezetben működtetett folyamatok listáját; Az alaptevékenységek és a támogató tevékenységek meghatározását követően a folyamatokat fő- és részfolyamatokra kell bontani; A folyamatok és műveletek azonosítását, a résztvevő szervezeti egység, személy (munkakör) meghatározását folyamatleírásban célszerű dokumentálni; Folyamatábra készítés (a főfolyamatok, a tevékenységek menetének legáttekinthetőbb formája); Ellenőrzési nyomvonal készítés (a folyamatok, műveletek kontrollpontjait azonosítja). Nógrád Megyei Kormányhivatal

Kockázatkezelés, kockázatbecslés Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Kockázatok meghatározása és felmérése Pénzügyi beszámoláshoz, gazdálkodáshoz kapcsolódó kockázatok; Szakmai feladatellátáshoz, működéshez kapcsolódó kockázatok; 2. Kockázatok elemzése Beazonosított kockázatok; Bekövetkezés valószínűsége; Jelentőségük, mértékük és hatásuk 3. Kockázatok kezelése Kezelés módjainak meghatározása; Kockázatkezelés eljárásrendje, szabályzat; Válaszlépések; 4. Kockázatkezelés folyamata Folyamatok felülvizsgálata; Intézkedések megtétele, visszaellenőrzések; 5. Csalás, korrupció Kiemelt kockázatok, súlyos szabálytalanságok kezelése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Kockázati tényezők felmérése A költségvetési szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő külső és belső kockázati tényezők felmérése, összegyűjtése, azonosítása; Kockázati kategóriák alapján: szakmai feladatellátással kapcsolatos; szabályozásból és jogszabályváltozásból eredő; koordinációs és kommunikációs rendszerekben rejlő; külső szervezetekkel való együttműködés; politikai és gazdaságpolitikai környezet hatása; irányítási , a belső kontrollrendszer működésében, belső ellenőrzésben rejlő; humánerőforrás-gazdálkodásból eredő; tervezésből, pénzügyi és egyéb erőforrások rendelkezésre állásából adódó; számviteli folyamatokkal összefüggő; megbízható gazdálkodást és pénzkezelést befolyásoló, működésből, üzemeltetésből eredő; iratkezeléssel, iktatással (ügykezeléssel) összefüggő, informatikai rendszerekkel, adatkezeléssel, adatvédelemmel összefüggő. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Kockázatok elemzése, értékelése A kockázatelemzés célja, hogy a gazdasági, működési, szakmai és ügyviteli folyamatokban rejlő kockázatokat mérlegelje és valószínűsítse, valamint kiszűrje a működési célkitűzést, a teljesítményi kritériumok elérését és a gazdálkodás folyamatát veszélyeztető kockázatokat. Típusai: belső ellenőrzés által végzett kockázatelemzés; irányítói, vezetői kockázatelemzés; felügyeleti ellenőrzés során végzett kockázatelemzés. Kockázatelemzés: kvalitatív (kockázati súlyossági szinteket megállapító, nem számszerűsíthető); kvantitatív („finomabb” felbontású, matematikai háttérrel bíró, számszerűsíthető). Kockázatok értékelése: kockázati mátrix (prioritási sorrend megállapítása) Nógrád Megyei Kormányhivatal

Kontrolltevékenységek Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Kontrollstratégiák és módszerek Vezetői, szervezeti, jogosultsági, műveleti, számviteli , logikai és fizikai kontrollok kialakítása; „Négy szem” elvének érvényesülése; FEUVE kialakítása, működtetése; Beszámolási eljárások kidolgozása; 2. Információs rendszer Adatbiztonság, adatkezelés, adatfeldolgozás, adatok továbbítása; Információkhoz való hozzáférés biztosítása; Fizikai kontroll (eszközökhöz való hozzáférés); 3. Feladatkörök szétválasztása Engedélyezési és jóváhagyási eljárások; Végrehajtás és kontroll szintjeinek elválasztása; Alá- és fölérendeltségi viszonyok deklarálása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal FEUVE Elsősorban pénzügyi kihatású döntésekre vonatkozik, azonban a szakmai feladatok végrehajtását is célszerű ennek figyelembe vételével és alkalmazásával megtenni. Mire irányul, mi a feladata: A pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése (pl. költségvetés tervezése, kötelezettségvállalások, szerződések, kifizetések, uniós és költségvetési támogatásokkal való elszámolás, visszafizetések); A pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottságának felülvizsgálata; A költségvetési gazdálkodás során az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzés, a pénzügyi döntések szabályszerűség és szabályozottság szempontból történő jóváhagyása, ellenjegyzése; A gazdasági események elszámolásának kontrollja (a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetés és beszámolás). Nógrád Megyei Kormányhivatal

Információ, kommunikáció Információ és kommunikáció Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Információ és kommunikáció Információs rendszerek megbízható működtetése; Horizontális és vertikális kommunikáció szabályainak meghatározása; Hiteles, megfelelő információáramlás biztosítása; Vezetői információs rendszerek működtetése (controlling); Beszámolási rendszerek működtetése; 2. Iktatási rendszer Iratok, dokumentumok rendszerezett , teljes körű nyilvántartása; Hozzáférés és megfelelő védelem biztosítása; Határidők, intézkedések nyomon követhetősége; 3. Hiányosságok, szabálytalanságok, korrupció Szabálytalanságok feltárása, beazonosítása, vizsgálata, szankcionálása, megszüntetése; Hibák, hiányosságok megfelelő kezelése; Korrupció gyanús folyamatok felszámolása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Monitoring A kontrollok figyelemmel kísérése Monitoring Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Szervezeti célok, tevékenységek megvalósítása, nyomon követés Folyamatos Eseti Külső és belső audit feladatok végrehajtása; Mérőszámok, mutatószámok értékelése; 2. Belső kontrollok értékelése Eredményes, hatékony és gazdaságos működtetés megfelelősségének folyamatos vizsgálata; Szükséges intézkedések megtétele; 3. Belső ellenőrzés Független belső ellenőrzés működtetése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

Nógrád Megyei Kormányhivatal Belső ellenőrzés A belső kontrollrendszer keretén belül működő független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység. Célja: Az ellenőrzött szervezet szabályszerűen végrehajtott tevékenységének, a belső kontrollrendszer kialakításának és működtetésének vizsgálata, továbbá a gazdálkodás és működés fejlesztése és az eredményesség növelése. Rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet irányítási, belső kontroll és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát. / Áht. 121/B. § / Nógrád Megyei Kormányhivatal

Békés Ünnepeket és Boldog Karácsonyt! Köszönöm a figyelmet! Békés Ünnepeket és Boldog Karácsonyt! Készítette: Bocsi Beáta Belső ellenőrzési osztályvezető Nógrád Megyei Kormányhivatal