A közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzése dr. Bakos Balázs 2017. január 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
14. tétel.
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Közbeszerzési tudnivalók
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
JOGORVOSLATI ALAPELVEK ELJÁRÁSI JELLEGŰ •Jogsértések orvoslása közösségi vagy nemzeti szinten •Gyors és hatékony jogorvoslat elintézése •Jogorvoslathoz.
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Közbeszerzési eljárások
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A közbeszerzési törvény változásai
A közbeszerzési törvény módosítása I.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
Közbeszerzési eljárások Műszaki ellenőr megújító tanfolyam Pirossal kiemelve az új elemeket és az építési beruházásra vonatkozó részeket február.
A évi CVIII. törvénnyel módosított Kbt. jogorvoslati rendszert érintő változásai Dr Engler Magdolna.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közbeszerzési tudnivalók A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
LEADER közbeszerzési tájékoztató
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
A közbeszerzési szabályok változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Molnár Fanni Eszter közbeszerzési szakértő Első Magyar Önkormányzati Vagyon- és Adósságkezelő.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Általános eljárás IV szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A KÖZBESZERZÉSI SZERZŐDÉSEK MÓDOSÍTÁSA, KAPCSOLÓDÓ JOGALKALMAZÁSI KÉRDÉSEK DR. NYILAS ANITA MINISZTERELNÖKSÉG.
Röviden a közbeszerzésről
Közbeszerzési kerekasztal
A KÖZBESZERZÉSEKRŐL KÖZÉRTHETŐEN
Közigazgatási eljárás III.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai
Közbeszerzési jogorvoslat, a Döntőbizottság aktuális döntései Dr
Előzetes piaci konzultáció
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
2018. november 15. Varga Ervin Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Közigazgatási Kar Közbeszerzési tanácsadó szakirány továbbképzési szak.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
„Az elektronikus közbeszerzés eddigi tapasztalatai” „Lak Vilmos”
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A közbeszerzési eljárás.
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tevékenysége
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tapasztalatai
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSI HATÓSÁG HIRDETMÉNYELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉGE
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

A közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzése dr. Bakos Balázs 2017. január 31.

Áttekintés A Közbeszerzési Hatóság új és megújult feladatai az ellenőrzések kapcsán – jogszabályi háttér Az ellenőrzés folyamata: a 308/2015. Korm. Rendelet alapján kialakított gyakorlat Az ellenőrzés lehetséges kimenetelei, statisztika, eredmények, jellemző jogsértések

I. A szerződésmódosítások és a szerződések teljesítésének ellenőrzése Hatály és alkalmazandó szabályok – Kbt. 197. § (1) – (2) A szerződésmódosítások lehetősége új közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül – Kbt. 141. § (1)-(8) – részletesebb, de enyhébb szabályozás A szerződések teljesítése és a közpénzekkel való felelős gazdálkodás elve – Kbt. 142. § (1)–(6)

I. Szerződések módosítása Szerződésmódosítás Hatály és alkalmazandó szabályok [Kbt. 197. § (1)] módosítás/ellenőrzés/jogorvoslat Főbb esetek, melyek bármelyike fennállása esetén jogszerű: Kbt. 141. § (2) de minimis értékhatár: - uniós érték felett uniós értékhatárig és az eredeti érték 10/15%-áig - uniós értékhatár alatti szerződésnél a szerződés értéke 10/15%-áig - nem változtathat a szerződés általános jellegén - értékkel összefüggő változásokra is alkalmazható DE! az eredetileg választott jogalap feltételeinek továbbra is fenn kell állnia

I. Szerződések módosítása További esetek: Kbt. 141. § (4) bek. a) előre, egyértelműen rögzített feltételek (pl. adott munkanem nagyobb mennyiségben szükséges) – polgári jogi értelemben nem szerzmód. – didaktikai szempontok Kbt. 141. § (4) bek. b) eredeti szerződő féltől további beszerzés az eredeti érték 50%- áig, ha a szerződő fél személyének változása jelentős hátránnyal, költségek megtöbbszöröződésével járna

I. Szerződések módosítása További esetek Kbt. 141. § (4) bek. c) kiegészítő építési beruházás vagy szolgáltatás, ha előre nem látható okból szükséges, 50%-ig és nem változik a szerződés általános jellege − nem kell, hogy a teljesítéshez feltétlenül szükséges legyen − pótmunkák beletartozhatnak, de az előre látható többletmunka nem − az előre nem látható többletmunkák is beletartozhatnak [Ptk. 6: 244. § (1) bek. 2. fordulat)

I. Szerződések módosítása További esetek Kbt. 141. § (6) bek. a módosítás nem lényeges − az új feltételek mellett más is indulhatott volna vagy más nyert volna (nincs mentesítő szabály) − gazdasági egyensúly a nyertes javára változna (nincs vélelmezett határa) − jelentős új elemre kiterjesztett szerződés

I. Szerződések módosítása Az egyes jogalapokhoz kapcsolódó értékbeli korlátok vizsgálata de minimis: többszöri módosítás összértéke veendő figyelembe és a választott jogalap feltétleinek továbbra is fenn kell állnia [141. § (2)] további beruházás beszerzése az eredeti féltől [141. § (4) b)] több módosítás összértéke veendő figyelembe előre nem látható körülmény miatti további beszerzés [141. § (4) c)] DE! ha a több módosítás egymással nem függ össze, az egyes értékek önállóan vehetők figyelembe

I. Szerződések módosítása Speciális szerződésmódosítás 322/2015. Kr. 28. § ép.ber. esetén az AK és a nyertes ajánlattevő a szerződéskötést követő 90. napig a beépítendő költségvetési tételeket véglegesíthetik műszakilag egyenértékű vagy jobb minőségű helyettesítő terméke a helyettesítésre a szerződésmódosítási szabályok irányadók Hirdetmény közzététele a szerződésmódosításról: az ajánlatkérő kötelezettsége a szerződésmódosítást követő 15 munkanapon belül! [37. § (5)]

I. Szerződések teljesítésének ellenőrzése Cél a közpénzekkel való felelős gazdálkodás – az AK felelőssége teljesítésre vonatkozó adatok a KBA-ban AK ellenőrzi és dokumentálja a teljesítést és a szerződésszegést sui generis közbeszerzési jogsértés (alapelvi sérelem), ha a szerződésszerű teljesítés elmarad vagy a szerződés tartalmától lényegesen eltér és az AK nem érvényesíti az ebből eredő igényeit [Kbt. 142. § (2)] − KH elnöke ebben az esetben hivatalból megindítja a DB jogorvoslati eljárását − ha a szerződésszegés ténye vitás, a DB felfüggeszti az eljárását és pert indít ennek megállapítása iránt

I. Szerződések teljesítésének ellenőrzése A teljesítés ellenőrzése: sui generis semmisségi esetkör, ha a módosítás célja [142. § (3)] − az ajánlattevőként szerződő fél mentesítése a szerződésszegés alól − az ajánlatkérő többletmunka-költségeket vállaljon át [de: Ptk. 6: 245. § (1) - átalánydíj] − az ajánlatkérő indokolatlanul vállaljon át kockázatokat a módosítás vélt semmissége esetén a KH kötelezettsége az ennek megállapítására irányuló perindítás [175. §] ajánlatkérő további kötelezettsége [142. § (5)-(6)] − be kell jelentenie a KH felé a szerződő fél súlyos szerződésszegését és az emiatti jogkövetkezmények alkalmazását

I. Szerződések teljesítésének ellenőrzése A KH honlapján listát tesz közzé [187. § (2) bek. ae)]: a jogerős BH-ban megállapított vagy GSZ által elismert súlyos szerződésszegésekről (3 év) Jelentősége: a [63. § (1) bek. c)] szerinti fakultatív kizáró ok előírása esetén az AK a lista alapján ellenőrzi a kizáró ok fennállását az adott GSZ-szel szemben.

I. Szerződések teljesítésének ellenőrzése A teljesítés ellenőrzésének főbb szabályai (308/2015. Korm. Rendelet) Az ellenőrzés kiterjed • közbeszerzési és közszolgáltatói szerződések • teljesítésének és módosításának • jogi, műszaki, szakmai ellenőrzésére • kivéve a jogerősen elbírált kérdéseket Az ellenőrzésre irányadó szabályok • Ket., kivéve pl. • bírság, elkobzás (alkivétel: eljárási bírság) • jogorvoslat, végrehajtás • eljárási költség

Szerződés- módosítások lehetőségei Közérdekű bejelentések, panaszok II. A Szerződés-ellenőrzési főosztály ügykörei, az ellenőrzés folyamata Éves ellenőrzési terv SZMSZ 308/2015. Korm. rend. 4. § Kbt. Ket. Kbt. 152. § (1) kezdeményezés 308/2015. Korm.rend. 5. § Szerződés- módosítások lehetőségei 308/2015 Korm.rend. 12.§ Közérdekű bejelentések, panaszok 2013. évi CLXV. törvény

II. Az ellenőrzés lezárása ügyintézési határidő: 90 nap De: ügyintézési határidőbe nem számít bele: Ket. 33. § (3) az ellenőrzés jegyzőkönyvvel zárul, nincs határozat a KH lehetséges további intézkedései az ügy lezárása (nem valószínűsíthető jogsértés) DB-eljárás kezdeményezése közbeszerzési jogsértés esetén • speciális eset: alapelvi sérelem a szerződésszegésből eredő igények érvényesítésének elmaradása perindítás: szerződés módosításának semmissége esetén • a bíróság az érvénytelenség jogkövetkezményei mellett bírságot szab ki más szerv/hatóság megkeresése (Nyomozóhatóság, Gazdasági Versenyhivatal, Cégbíróság, NAV stb.)

III. Statisztikai adatok – 2016.12.31. 216 indított ügy, 204 ellenőrzés, 12 egyéb [142. § (5)-(6)] ebből 53 folyamatos, 163 lezárt.

III. Eredmények 13 esetben büntetőjogi feljelentés a Büntető Törvénykönyv megsértése miatt 60 esetben jogorvoslati eljárás kezdeményezése a Kbt. megsértése miatt 5 esetben törvényességi felügyeleti eljárás kezdeményezése az illetékes cégbíróság felé 2 esetben bejelentéssel éltünk a Nemzeti Nyomozó Iroda felé panamai bejegyzésű cégek

III. Eredmények 7 esetben kartell gyanúja miatt bejelentéssel éltünk a GVH felé 1 esetben bejelentéssel éltünk a NAV felé komplex adóvizsgálatot kértünk 2 esetben polgári peres keresetindítás szerződés semmisségének kimondása iránt

III. Bírság Összesen mintegy 117.330.000,- Ft bírság került kiszabásra a Főosztály által kezdeményezett Döntőbizottság előtti jogorvoslati eljárásokban.

III. Jogorvoslatok - Döntőbizottság jellemző jogsértések becsült értékbe az opcionális értéket nem számították be módosítás jogalapja, előre nem láthatóság (határidős szállítási problémák miatt, a késlekedés látható volt a levelezések alapján az alapszerződés aláírása előtt is) a teljesítés során közreműködő alvállalkozók bejelentésének az elmulasztása, kizáró okok igazolásának az elmulasztása közbeszerzés mellőzése (a keret megállapodásban rögzített a teljesítési határidőt kitolták) nem egyenértékű termékek felhasználása a teljesítése során, nem egyenértékű termékek miatt hamis adatszolgáltatás, ajánlatkérő jogsértése az ajánlatok érvénytelenségének elmulasztása miatt tíz százalékot meghaladó teljesítésű alvállalkozók be nem jelentése az ajánlatkérők felé az alvállalkozók vonatkozásában a kifizetés rendjének a megsértése módosításra vonatkozó hirdetmény késedelmes feladása munkaterület átadása a a szerződés megkötése, illetve a bontási jegyzőkönyv felvétele előtt

III. Jogsértések Polgári jogi jogsértés Büntető jogi jogsértés polgári peres eljárás kezdeményezése a szerződésmódosítás semmiségének a kimondása iránt (a nyertes ajánlattevőként szerződő felet mentesítették a szerződésszegés jogkövetkezményei alól) két esetben gazdasági adatszolgáltatás elmulasztása (alvállalkozók hamis székhelye miatt) egy esetben csalás bűntette miatt (műszaki egyenértékűség hiánya miatt) egy esetben hamis magánokirat felhasználása miatt (hamis adatszolgáltatás miatt) három esetben költségvetési csalás bűntette miatt (garancia továbbszámlázása)

III. Gazdasági jogsértés A Főosztály hét esetben tett bejelentés kartell gyanú miatt a Gazdasági Versenyhivatal felé

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! bakos.balazs@kt.hu