Költségvetési, államház-tartási aktualitások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(Rendező, „átfordító” mérleg) 2013.
Advertisements

Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
Az államháztartás új számviteli rendszere
Az államháztartás új számviteli rendszere
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Elkülönített állami pénzalapok
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A cash flow kimutatás összeállítása és elemzése
Számviteli alapok.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Költségvetési rendelet egy pénzügyi vezető szemével
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Éves beszámoló 4„4„Tartalmaznia kell minden eszközt, a saját tőkét, a céltartalékot és minden kötelezettséget (figyelembe véve az időbeli elhatárolások.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A évi tervezést, gazdálkodást érintő főbb jogszabályváltozások
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
Az államháztartásról szóló törvény
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A hitelintézeti beszámoló
Könyvvezetési feladatok
Az új Áht és a végrehajtási rendelet - aktuális szabályozási kérdései, a évi önkormányzati költségvetések Schmidtné Halmai Mária
Beszámoló készítés és a KGR űrlapok összefüggései
Önkormányzati pénzügyek 2.
Számviteli törvényváltozások évi várható változások (1/4) USA $-ban könyvvezetés, USA $-ban könyvvezetés, ( vállalkozó döntését Számviteli Politikájában.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
ZRt.-vé alakulás Készítette: Budánovics Noémi. ZRt.-vé alakulás I. Tulajdonosi elhatározás II. Megvalósíthatósági tanulmány III. Közgyűlési döntés az.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
TVI Az országos népszavazás pénzügyi előkészítése, a pénzügyi elszámolásokkal kapcsolatos feladatok.
Önkormányzat és állam.
Könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező továbbképzése
Az államháztartás számvitelének aktualitásai, változásai 2017-től
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
SZÁMVITEL.
Általános problémák költségvetési szervek Költségvetési számvitel: Előirányzat > Kötelezettségvállalás > Teljesítés Maradvány = Korrigált pénzeszköz Központi.
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
ÁLLAMHÁZTARTÁSI SZÁMVITELI VÁLTOZÁSOK
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Költségvetés.
Előadás másolata:

Költségvetési, államház-tartási aktualitások Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály Nemzetgazdasági Minisztérium

Követelések, kötelezettségvállalások Időbeliség, esedékesség: költségvetési évben esedékes követelés, kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség: a teljesítés határnapja vagy a teljesítésére rendelkezésre álló határidő kezdő napja a tárgyévre esik, költségvetési évet követő években esedékes követelés, kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség: az előző ponton kívüli esetek, több éves vagy határozatlan időtartamú ügyletek esetén annak összegét meg kell osztani, Kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség esetén annak végleges vagy nem végleges jellege.

Tárgyéven túli kötelezettségvállalások Tárgyéven túli kötelezettségvállalás esetén a korábbi átmeneti szabály főszabállyá válik: Minden egyes érintett évben az adott évi összeg összességében nem haladhatja meg: K1-4. előirányzatai esetén a költségvetési év eredeti előirányzatának 100%-át, K5-8. előirányzatai esetén a költségvetési év eredeti előirányzatának 50%-át, Ötmilliárd forintot elérő vagy azt meghaladó értékű szerződés megkötéséhez a Kormány előzetes jóváhagyása szükséges, A Kormány: Az előző értékhatártól eltérő mértéket is megállapíthat, Tárgyévi előirányzattal nem rendelkező programok, beruházások tárgyévet követő évi kereteit is megállapíthatja.

Önkormányzati költségvetés tartalma A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza A helyi önkormányzat költségvetési bevételi és kiadási előirányzatai működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban, A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételi és kiadási előirányzatai a fenti bontásban, A költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási egyenleg szerint, A költségvetési hiány belső finanszírozásának előirányzatait maradvány és betét megszüntetés szerint,

Önkormányzati költségvetés tartalma A hiány külső finanszírozásának vagy a többlet felhasználásának előirányzatait, A költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Gst. szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt, Az adósságot keletkeztető ügyletekből és a garanciákból, kezességekből fennálló kötelezettségeket az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. szerinti saját bevételeit (külön korm. rendelet), A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen az Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt (testületi jóváhagyás), a finanszírozási bevételekkel és a finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást (a polgármester felhatalmazása az előirányzatok módosítására, a kiadások közti átcsoportosításra).

Önkormányzati költségvetés tartalma A helyi önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatai és költségvetési kiadási előirányzatai között kell megtervezni a helyi önkormányzat bevételeit – így különösen a helyi adó bevételeket, a helyi önkormányzatok, helyi nemzetiségi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat –, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait, így különösen a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként, a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat, az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános és céltartalékot, és

Önkormányzati költségvetés tartalma elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait. A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek közül az önkormányzati hivatal költségvetési bevételi előirányzatai és költségvetési kiadási előirányzatai között az önkormányzati hivatal nevében végzett tevékenységekkel kapcsolatos költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kell megtervezni.

Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása A helyi önkormányzat évente, legkésőbb a költségvetési rendelet elfogadásáig határozatban állapítja meg: a Gst. szerinti saját bevételeinek, és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét. A rendeletalkotás folyamata: 1. A jegyző a rendelet tervezetét a tervszámoknak megfelelően készíti elő, azoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell. 2. A jegyző a rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti.

Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása 3. A rendelettervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti. 4. A polgármester a bizottságok által megtárgyalt rendelettervezetet február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek, amelyhez csatolja legalább a pénzügyi bizottság írásos véleményét. Az előterjesztéskor a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell mutatni (szöveges indokolással együtt): A helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét, A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, A közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást legalább a következő részletezettséggel: az ellátottak térítési díjának, kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege,

Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása a lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege, a helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként, a helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege, és az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege. A tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.

Beszámoló leadása A beszámoló leadásának újraalkotott folyamatleírása: Február 28-ig feltöltés a K11 rendszerbe, Irányító szervi felülvizsgálat 20 nap alatt, Jóváhagyott beszámolók kincstári felülvizsgálata 20 nap alatt, Hiba esetén 1-7 napos határidővel javítás elrendelése, A jóváhagyott beszámolót 5 napon belül papír alapon megküldik az irányító szervnek, amely azt 10 napon belül visszaküldi, Ha a határidők munkaszüneti napra esnek, a határidő meghosszabbodik a következő munkanap végéig. Önkormányzat vagyonkimutatása a nemzeti vagyonba tartozó befektetett és forgó eszközöket, és a pénzeszközöket mutatja be a mérleg A), B) és C) mérlegfőcsoportján belül legalább a római számmal jelzett csoportonként (tárgyi eszközök és a befektetett pénzügyi eszközök esetén az arab számmal jelzett tételek szerint).

Év végi feladatok 2016. évi beszámolók űrlapjai olvashatók a Kincstár és az NGM honlapján. 2015-re kiadott tájékoztatók továbbra is érvényesek, a 2016. évi tájékoztató is megjelent: Előirányzatok és teljesítések egyeztetése a főkönyvi teljesítésekkel, 2016. január 31-ét követő javítások, Eredménykimutatás szerkezeti változásával kapcsolatos feladatok, Számlák év végi kezelése (határozott idejű, folyamatos teljesítésű ügyletek, áthúzódó teljesítési időszak), Az önkormányzatoknak 2016. év decemberében kiutalt 2017. évi támogatási előleg elszámolása, A kapott/adott költségvetési támogatási előlegek elszámolása, December havi személyi juttatások könyvelése, Államháztartáson belüli transzferek,

Év végi feladatok A határozatlan idejű kötelezettségvállalásokkal (így különösen: személyi juttatások, közműdíjak) kapcsolatos elszámolások, Az önkormányzatok által a jogosultaknak 2016. decemberben kifizetett, 2017. év januárjában esedékes szociális ellátások elszámolása, Megszűnt intézmények pénzkészletének év végi könyvelése, Általános forgalmi adóval kapcsolatos elszámolások.

Ellenőrzési szempontok Pénzforgalmi űrlapok és főkönyvi kivonat közötti egyezőségek: 01. és 03, valamint 02. és 04. űrlap záró összegző sorának oszlopai és költségvetési számvitel ellenszámlái, Egyes soroknál a kitöltési útmutatóban az adott sorhoz (rovathoz) rendelt nyilvántartási számlák, Például a B401 rovat esetében a következőt kell ellenőrizni: - a főkönyvi kivonat 094011. könyvviteli számla egyenlege = 186. sor 5. oszlop adata - a főkönyvi kivonat 094012. könyvviteli számla egyenlege = 186. sor 6.-7. oszlop adata összesen - a főkönyvi kivonat 094013. könyvviteli számla egyenlege = 186. sor 8. oszlop adata Személyi juttatások pénzforgalmi űrlapadatai: Ha az adott szervezet elemi költségvetésében létszám lett kimutatva, személyi juttatás adatot kell szerepeltetni,

Ellenőrzési szempontok Ha ezen sorok 6. oszlopában adat található, a 8. oszlopnak is kötelező adatot tartalmaznia (kivéve, ha a szervezet az év során megszűnik), mivel ezen oszlopban a határozatlan idejű kinevezési szerződések adatait kell kimutatni. Az általános forgalmi adó pénzforgalmi adatainak vizsgálata: Ha a 01. űrlapon beszerzési, szolgáltatás vásárlási adat található, az előzetesen felszámított ÁFA soron is szükséges adatot szerepeltetni (kivéve fordított áfa). Egyéb szempontok: Önkormányzati költségvetési szervek esetén a nem intézményi ellátásoknál elsősorban a polgármesteri hivataloknál (közös hivataloknál) a jegyzői hatáskörű ellátások esetén fordulhat adat elő, Ha a ellátás, közmű díj kiadást jeleznek, a 8. oszlopban szintén szükséges adat feltüntetése (kivéve pl. ha a közműszerződések a tárgyévben lejárnak vagy az ellátás csak tárgyévre állapítható meg),

Ellenőrzési szempontok Közvetlen EU és kormányközi kapcsolatok, központi körnek nyújtott támogatások, árkiegészítés, kamattámogatás nem tipikus az önkormányzati alrendszerben, Támogatás nyújtás, részesedés szerzés, értékesítés központi költségvetési szervek esetén nem tipikus, csak törvény alapján fordulhat elő, 02. űrlap kapott támogatás adatainak egyezősége ÖNEGM és más rendszerekkel, Ha az önkormányzatnál befizetési kötelezettség bevétel szerepel, vizsgálni kell, hogy az irányítása alá tartozó szervezeteknél van-e ilyen kiadás, és egyezik-e, A 03. űrlapon a megelőlegezés adatoknak összhangban kell állnia a 04. űrlap adataival, A 03. és 04. űrlapon csak azok a költségvetési szervek szerepeltethetnek értékpapír ügylet adatokat, amelyek számára törvény biztosítja az értékpapír vásárlás lehetőségét (akadémiai, felsőoktatási intézmények).

Ellenőrzési szempontok Mérlegjelentésben „gyanús”, ha az alábbi sorok 5. oszlopában 0 összeg szerepel: Immateriális javaknál, ha nyitó adat és/vagy az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a K61. rovaton tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel, Tárgyi eszközök esetén, ha a sorokon nyitó adat szerepel és/vagy az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a beruházások, felújítások között tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel, Értékpapírok, részesedések esetén, ha az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében ilyen jogcímű rovaton végleges kötelezettségvállalás szerepel, Készletek esetén, ha az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a készletbeszerzés rovaton tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel.

Ellenőrzési szempontok Egyéb szempontok: Követelés jellegű sajátos elszámolások és kötelezettség jellegű sajátos elszámolások vizsgálata, összevetés bevételt beszedő, jogosult értesítéseivel, nettósítási adatlapokkal, forgótőke stb., A 3661. számlához tartozó mérlegsoron a 8. oszlopban adat csak év végén szerepelhet (összevetni központosított illetményszámfejtés adataival), Az egyéb eszközök induláskori értéke sor csak abban az esetben változhat, ha a szervezet megszűnt szervezet vagyonát vette át, Az előző évi megelőlegezést nyitás után a tárgyévi kötelezettségek közé kell – az 5. oszlopban – átvezetni. A megelőlegezés a január havi nettósítás során – ugyancsak az 5. oszlopban – a követelésekkel szemben kivezetésre kerül, így a tárgyévi kötelezettségek között ezután adat nem szerepelhet, Ha az adott szervezet személyi juttatásokkal is gazdálkodik, ellenőrizni kell, hogy az előző évi decemberi bér kivezetésre került-e.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!