törvényességi felügyeleti szakügyintéző

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Törvényességi Felügyeleti Főosztály
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Adatvédelmi alapelvek
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Szeged, december 09. Tájékoztató a helyi önkormányzati képviselők számára szervezett képzések tapasztalatairól.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A közigazgatási eljárás II.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A közigazgatási perek április 3..
A jogforrási rendszer II.
Ide kerülhet az előadás címe
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Megjelent a végrehajtási rendelet!
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

törvényességi felügyeleti szakügyintéző Az anyakönyvi tárgyú önkormányzati rendeletek ellenőrzésének tapasztalatai 2017. június 19. Dr. Valastyán Réka törvényességi felügyeleti szakügyintéző

Miről lesz szó? Az ellenőrzés alapja és célja Az ellenőrzés tárgya és módja Jogszabályi háttér Megállapítások Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás

1. Az ellenőrzés alapja és célja a ME 2017. évi ellenőrzési munkaterve – Célvizsgálat anyakönyvi tárgyú rendeletek vizsgálata, különös tekintettel az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvényben (a továbbiakban: Anyakönyvi törvény) kapott felhatalmazásnak való megfelelés vizsgálatára (96. §) /hatály: 2014. július 1./

Az ellenőrzés alapja és célja a rendeletek megfelelnek-e az Anyakönyvi törvény 19. és 33. §-ában foglaltaknak, nem terjeszkednek-e túl a kapott felhatalmazás keretein, továbbá mind a házasságkötésre, mind a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére vonatkoznak-e, illetve közzétételre kerültek-e a települési önkormányzatok honlapján, és feltöltésre kerültek-e az NJT-be

2. Az ellenőrzés tárgya és módja Az ellenőrzéssel érintett önkormányzatok: valamennyi Csongrád megyei települési önkormányzat Az ellenőrzés tárgya: a helyi önkormányzatok anyakönyvi tárgyú rendeletei Az ellenőrzés módja: körlevélben tájékoztatás, anyakönyvi eljárással kapcsolatos rendeletek bekérése, az ellenőrzéshez egységes, átfogó szempontrendszer készítése Az ellenőrzés menete: a CSMKH TFO munkatársai által végzett felülvizsgálat, az egyes települések tekintetében feltárt hiányosságok listája, JELENTÉS (határidő: 2017. május 31.)

Szempontrendszer Felölelte: a rendeletek megalkotásának, kötelező elemei meglétének és rendelkezései tartalmának jogszabályi megfelelőségét összevetve az Anyakönyvi törvénnyel , továbbá a jogszabály-szerkesztési követelmények betartását összevetve az önkormányzati jogalkotásra vonatkozó jogszabályokkal , közzétételének vizsgálatát

3. Jogszabályok Az Anyakönyvi törvény 96. §-a alapján: „Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy a) rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, b) rendeletben állapíthassa meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.” – lásd még: 19. § és 33. §

Jogszabályok 9. § A házasság megkötésére, a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló eljárásra, valamint a házasság és a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, aki előtt a felek a szándékukat bejelentik. Illetékesség: bejelentés helye szerint 31. § (1) A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése iránti szándékot a fővárosi kerületi, a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti képviselő-testület hivatalának anyakönyvvezetőjénél lehet bejelenteni. A bejegyzett élettársi kapcsolat szabályozása: a rendeletalkotási kötelezettség kizárólag a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti önkormányzatot érinti Csongrád megye: 7 (ebből 2 MJV is egyben)  11 (5: „csak nyomokban” + 6: egyértelmű a helyi jogalkotó rendeletalkotási szándéka )

Jogszabályok Egyéb jogszabályok: a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.), a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: IRM rendelet), a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet, a korábban hatályban lévő, az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. tvr.

4. Megállapítások 60 önkormányzat (10 városi – ebből 2 MJV, 50 községi) 62 rendeletet (54 alaprendelet és 8 módosító rendelet) alkotott, közülük 29 települési önkormányzat a célvizsgálatról szóló tájékoztatásunkat követően alkotta meg helyi rendeletét vagy módosította a korábbi szabályozást , 5 önkormányzat esetében nincs, 1 önkormányzat esetében a rendeletalkotás jelenleg folyamatban van, összesen 31 település vonatkozásában tártunk fel kiküszöbölendő szabálytalanságot

Megállapítások Feltárt jogsértések: a hivatali helyiségben történő szertartásért fizetendő díjat is a többletszolgáltatások között szabályozza; a rendelet címében és személyi hatályának szabályozásánál az egyéb családi események lebonyolítása is megjelenik, de rendelkezés nincs róla a rendeletben; egyéb családi eseményről (névadó, állampolgársági eskü, házassági évforduló) szóló rendelkezések; (18 db) bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének és/vagy díjazásának szabályozása (nem megyei jogú város vagy járásszékhely esetében); (11 db)

Megállapítások Feltárt jogsértések: anyakönyvvezető ruhapénze; anyakönyvvezető utazási költségtérítése, ha hivatali helyiségen kívüli helyszínre megy; az anyakönyvvezető díjazásának meghatározása pontatlan; az anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő egyéb személy díjazása (pl.: szolgáltatást lebonyolító szertartássegéd, szertartásrendező, kisegítő személyzet a zenei szolgáltatás biztosításáért); a többletszolgáltatás díjának összege nem egyértelmű

Megállapítások Specialitások: hivatali időn kívüli anyakönyvi esemény lehetséges időpontjainak meghatározása; anyakönyv biztonságának, védelmének biztosítása; házasságkötés lemondása; házasságkötés lemondása esetére díjvisszafizetés (általában ha azt előzetesen írásban bejelentik az anyakönyvvezetőnél); házasuló fél külföldi állampolgár (tolmács jelentősége); a szolgáltatás tartalmának felsorolása (pl. berendezett helyiség, ünnepi beszéd, köszöntő, gyertyák, pezsgő szervírozása, gépi zene, emléklap, anyakönyvi kivonat, anyakönyvi esemény utáni takarítás);

Megállapítások Specialitások: egyéb (extra) szolgáltatásokért fizetendő külön díjak (pl.: versmondás, szavalat, gépi zene, dekoráció, gyertyagyújtás, homokszórás, pezsgő és annak felszolgálása); a többletszolgáltatásról (pl. asztali dísz, szülőknek virágcsokor, pezsgő, versmondás, díszítés, élőzene, a hivatali helyiségen kívül a szertartáshoz szükséges hangosítás) a házasulók kötelesek gondoskodni; a polgármesteri hivatal dísztermében történő anyakönyvi esemény megrendezésére csak kérelem alapján kerülhet sor; esküvő méltóságának, nyilvánosságának garanciái külső helyszínen; esőhelyszín biztosítása külső helyszínen.

Megállapítások Közzététel: NJT. – 62-ből 42 rendeletet érintett, ebből valamennyit feltöltötték az Njt.-re, 20 rendeletnél nem volt közzétételi kötelezettség, ezzel a települési önkormányzatok az NJT-ben történő közzétételi kötelezettségüknek maradéktalanul eleget tettek, SŐT! (a 2013. július 1-jei határnapot tekintjük „vízválasztónak”)  Honlap: 54-ből 33 önkormányzat honlapján találhatóak meg a rendeletek, 18 önkormányzat honlapján a rendeletek ilyen módon nem hozzáférhetőek, 3 önkormányzatnak honlapja sincsen 

Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: Megállapítások Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: a rendelet bevezető része nem felel meg az IRM rendelet 54–55. §-a szerinti követelményeknek; a rendelet bevezető része nem felel meg az IRM rendelet 52. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott követelménynek; a rendelet megismétli magasabb szintű jogszabály rendelkezését – ellentétben a Jat. 3. §-ában foglaltakkal; egyes rendelkezések nem felelnek meg a Jat. 2. § (1) bekezdésében lefektetett normavilágosság követelményének; a rendelet szerkezete nem felel meg az IRM rendelet 36–37. §-ai szerinti, a jogszabály formai tagolására vonatkozó követelményeknek;

Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: Megállapítások Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: a rendelet szövegében nincs (pontos) utalás a mellékletekre, így azok joghatása bizonytalanná válik; a rendelet szövegében van utalás a mellékletekre, azonban azok nem megismerhetők, így azok joghatása bizonytalanná válik; a rendelet már hatályon kívül helyezett jogszabályokra utal; a rendelet tévesen hivatkozik saját szerkezeti egységére vagy hibásan másik jogszabály címére; a korábbi rendeletet hatályon kívül helyező rendelkezés megfogalmazása nem felel meg az IRM rendelet 119. §-ában foglaltaknak

5. Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás 54 település: össz. 54 db rendelete + módosító rendeletek, 6 település rendeletének hiánya, közülük 1 pótlása folyamatban 26 település önk. rendeletei, valamint 5 település rendeletalkotási mulasztása esetében, össz. 31 település vonatkozásában tártunk fel kiküszöbölendő szabálytalanságot, és élünk az önkormányzatok felé jelzéssel a feltárt hiányosságok orvoslása érdekében, ennek eszköze: írásbeli szakmai segítségnyújtás (2017. július első felében)

Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás a tapasztalt hibák nagyobb része tartalmi, míg más részük formai (főként jogszabály-szerkesztési) jellegű tipikus jogsértő szabályozás: egyéb családi anyakönyvi eseményekre is kiterjed a tárgyi hatály, a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését is szabályozza néhány nem MJV/járásszékhely utóélet: Hivatali Tájékoztató (2017. június), Önkormányzati Helpdesk (Kérdések-válaszok)

Köszönöm a figyelmet!