KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Matematika kompetencia
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kompetencia-konferencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Sikeres, felnőtt életpálya-építő. Sikeres, felnőtt életpálya-építő.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az érzelmi intelligencia készségei
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Kárpát-medencei Nemzetközi Módszertani Konferencia Lehetőségek és alternatívák Játékos Informatika.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetenciák.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A komplex tehetségfejlesztő program
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Nem minden az aminek látszik…
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
SZFP II Kompetenciamérés
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL ELMETÖRŐ KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL

1. Mi is az Elmetörő? Egy tantárgy, egy olyan – tanórai, vagy szakköri keretek között megvalósuló – foglalkozás, amelyen a teljes személyiséget átfogó kompetencia fejlesztés táblás és logikai játékokkal történik.

2. Melyek a célkitűzései?

Érzelmi intelligencia kommunikáció, szocializáció Vállalkozói kompetenciák Kapcsolatteremtés, alkalmazkodás Türelem, kitartás Fair - play szellem, udvariasság, empátia Sikerorientáltság – kudarctűrés, önfegyelem Kockázatvállalás, döntéshozatal Célkitűzés, tervkészítés Önfejlesztés, élethossziglani tanulás Önbizalom, pozitív beállítottság Szabálykövető magatartás Beszédkészség, lényegre törő fogalmazás Konfliktuskezelés Alkudozás, vitakészség Önállóság, felelősségvállalás Irányítás, szervezőkészség Csapatszellem, együttműködés

Magasabb szintű gondolkodás Bloom – rendszere alapján Tervezd meg…! Készítsd el …! Változtass…! Mit gondolsz…? Értékeld…! Próbáld ki …! Alkalmazd…! Hasonlítsd össze…! Egészítsd ki…! Találj ki…! Állíts össze…! típusú kérdések, feladatok alkalmazása, feladása + Jobb és bal agyfélteke kiegyensúlyozott használata + Stratégiai, taktikai gondolkodás

A kreativitás részterületei Lényeglátás (nem elveszni a részletekben, mi a cél?) Problémaérzékenység (mi ér többet…?) Rugalmasság (változik a helyzet, módosul a terv) Eredetiség (változtass a szabályokon!) Ötletgazdagság (tervezz játékszabályt ehhez a táblához!) Újszerű kérdések felvetése (hogyan működne ezzel a szabállyal?) Divergens gondolkodás (keress minél több megoldást) Nyitott végű feladatok (tervezz, találj ki) stb.

2. Melyek a célkitűzései?

Problémamegoldó gondolkodás (gondolkodási műveletek) Analízis – szintézis (pillanatnyi helyzet áttekintése) Analógia (sémák ismerete, ilyenkor mi is a teendő?) Összehasonlítás, megkülönböztetés (anyagi-helyzeti előny-hátrány) Elvonatkoztatás (jelhordozó, menetmód) Kiegészítés (milyen szabállyal egészítenéd ki?) Általánosítás – konkretizálás stb. Játszmák közben, játékcsaládok tagjainak összevetése kapcsán stb.

Kognitív funkciók Érzékelés Észlelés Figyelem (egyhegyűség, sokirányú-megosztott) Emlékezet (sémák, analógia) Képzelet (lépéssorrend, algoritmusok) Divergens gondolkodás-logikai következtetés (dedukció) (sok lehetőség közül a „legjobb” lépés kiválasztása) Algoritmizálás Becslés (hány lépés után?)

Új ismeretek feldolgozása Olvasás,szövegértés,értelmezés Szabályértés, értelmezés Szabályok betartása Alkalmazás, begyakorlás Összefüggések feltárása Magasabb szintű alkalmazás Lényegkiemelés Beszédkészség, lényegre törő fogalmazás (játéktanítás)

Matematikai képességek dióhéjban Számolási készség Rendszerező képesség (rendszerszemlélet, válogatás, rendezés, osztályozás) Kombinativitás (kombinatorika, kombinációk-algoritmusok) Minták, formák, térlátás Nyerő stratégiák

Milyen módszerek használhatóak? Lásd „Táblajátékok a pedagógiában” (Módszertani ajánlások)! Differenciált óraszervezés Sok gyerek, sok játék Kooperatív munka A kettőnél több személyes játékok maguk is lehetnek kooperatívak: pl. Halma, Blokus, Fűre lépni tilos! Projekt tevékenység Mindent a Dámákról! KIP (Komplex Instrukció Program) Kooperatív is, differenciált is, egymásra épülő Frontális Utasítások Hétpróba, Logikaszinó, Maradj talpon!

Eszközök Táblajátékok Egyéb észjátékok Fejtörők, rejtvények Kétszemélyes Több személyes Egyszemélyes (feladvány jellegű) Egyéb észjátékok Kártya, kocka Társas Építők, kirakók (puzzle) Ügyességi Fejtörők, rejtvények Labirintusok Bűvös négyzet Titkos írás Szöveges

Érintett területek, ismeretanyag Valamennyi tantárgy, különösen az alábbiak: Matematika, logika (a tábla és a játék matematikája, számolás, kombinativitás, rendszerezés) Rajz és művészetek (rajzolj, színezz, melyik képen van sakk?) Történelem (rómaiak, egyiptomiak, sakktörténet, arabok, perzsák) Technika (vágd ki, csiszold le, ragaszd össze!) Földrajz (Kína, Japán, Madagaszkár, Európa) Élővilág (nem biológia) (állatok) Irodalom, magyar nyelvtan (Zrínyi Miklós, Jókai Mór) Informatika, számítógép használat Angol nyelv Sport

Előnyei MOTIVÁCIÓ!!! Játékos ismeretszerzés, nevelés Széleskörű kompetencia fejlesztés (hiánypótlás) Mindennapi életben szükséges kompetenciák Közösségi élmény Versenyek: Logikaszinó, Hétpróbák, Talponmaradós lebonyolítási módszere (önállóság) Kicsiknél manuális készség fejlesztése Kísérletezés, tapasztalás öröme, diszkusszió Stratégiai gondolkodás, taktikai érzék, intuíció Megegyezés fontossága (pl. szabály)

Feltételei Nevelő - gyerek Idő, hely Találékonyság (fénymásoló) Némi játékismeret Legkevésbé fontos, de nem árt, ha van: pénz

Köszönöm a figyelmet! Mészáros Mihály