Az önkormányzati igazgatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MACSGYOE XXIV. KONFERENCIÁJA Struktúraváltás a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokban Szekcióvezető: Földessy Judit szociálpolitikus Siófok.
Advertisements

Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Közjogi és önkormányzati rendszer
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
A helyi önkormányzatok
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Integrált Közösségi Szolgáltató Tér
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
„Út a munkához” program
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Állampolgári jogok és kötelességek
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
Az „Út a munkához” program évi változásai
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az önkormányzati igazgatás 2016. november 21.

A helyi önkormányzás a település, valamint a megye választópolgárai közösségének joga, melynek során érvényre jut az állampolgári felelősségérzet, kibontakozik az alkotó együttműködés a helyi közösségen belül. 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) Mi az a helyi önkormányzáshoz való jog?

Ismétlés - önkormányzatok Testületi MTA kamarák (szakmai/gazdasági) hegyközségek Helyi Területi Települési Nemzetiségi (országos/területi/települési)

A helyi önkormányzatok alkotmányos alapjai ALAPVETÉS F) cikk (1) Magyarország fővárosa Budapest. (2) Magyarország területe fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik. A fővárosban és a városokban kerületek alakíthatók.

A helyi önkormányzatok alkotmányos alapjai választójog: XXIII. cikk alapvető keretek: 31-35. cikk egyébként sarkalatos törvény

A helyi önkormányzáshoz való jog Kit illet meg? Hogyan gyakorolja? Mi védi? választópolgárok közösségét önkormányzatok „alapjogai” közvetlenül választott képviselők útján normatív és intézményi garanciák a hatalommegosztás rendszere

Az önkormányzatok alapjogai (?) Alkotmány: 43. § (1) A helyi önkormányzatok alapjogai (44/A. §) egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek. 44/A. § (1) A helyi képviselőtestület: a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül, b) gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat, az önkormányzat bevételeivel önállóan gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat, c) az önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül, d) törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét, e) törvény keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét és működési rendjét, f) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat, g) a helyi közösséget érintő közügyekben kezdeményezéssel fordulhat a döntésre jogosult szervhez, h) szabadon társulhat más helyi képviselőtestülettel, érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek. (2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes más jogszabállyal.

Az önkormányzatok alapjogai (?) AB ezen „alapjogok” természetéről: az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében szabályozott alapjogok a helyi képviselő-testületek számára biztosított olyan hatáskörcsoportok, amelyek a helyi önkormányzás körében az önkormányzatok számára biztosított autonómia alkotmányos garanciáit képezik. Az önkormányzatokat az egyes alapjogok körében megillető autonómia azonban nem feltétlen és korlátozhatatlan. Az alapjogok szabályozása elsősorban a kormánnyal és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos garanciát az önkormányzatok számára. A törvényhozót az Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok annyiban korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat meg olyan mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati alapjog tartalmának kiüresedéséhez, tényleges elvonásához vezetnek. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében meghatározott hatáskörcsoportok, önkormányzati alapjogok egy, az állam közhatalmi szervezeti rendszerén belül elhelyezkedő, Alkotmányban szabályozott szervtípus autonómiáját hivatottak garantálni. Így az önkormányzati alapjogokat az Alkotmány nem részesíti az egyén autonómiájának alkotmányos garanciáit jelentő alapvető jogokat megillető, azokkal azonos alapjogi védelemben.

Az önkormányzatok alapjogai (?) Alaptörvény: „önkormányzati alapjogokról” nem rendelkezik a 32. cikk (1) bekezdése csak az alaptörvényi szinten védett feladat- és hatáskörcsoportokat sorolja fel Tehát: hatáskör-csoport, autonómia, de nem összekeverendő a helyi önkormányzáshoz való közösségi joggal

A helyi közügy a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak. közszolgáltatás önkormányzás feltételei közügy együttműködés feltételei

Hol mi? helyi települési község város járásszékhely város megyei jogú város fővárosi kerület területi főváros

A helyi önkormányzat szervei Települési képviselő-testület polgármester jegyző Területi közgyűlés megyei közgyűlés elnöke főváros!

A helyi önkormányzat szerveinek megbízatása (Mötv.) keletkezés időtartam megszűnés

A helyi önkormányzatok feladatai kötelező törvény differenciált önként vállalt kvt/helyi népszavazás nem kizárólagos állami hatáskör nem veszélyeztet kötelezőt államigazgatási törvény/ felhat. Korm. rendelet a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal és a közös önkormányzati hivatal ügyintézője számára

A helyi önkormányzatok gazdálkodása önkormányzati vagyon: tulajdon, saját bevétel a feladatok forrásai AB: a feladatok ellátását szolgálja a teljes bevételi rendszer, annak valamennyi eleme; nem kell minden esetben közvetlen állami forrást rendelni az adott feladathoz ennek korlátja: az önkormányzatok ellehetetlenülése, működésképtelensége

Speciális: a főváros kétszintű önkormányzat: a fővárosi és a kerületi szintű önkormányzatokból áll. önkormányzati alapjogaikat (!) tekintve egyenlőek, feladat- és hatásköreik egymástól eltérnek fővárosi önkormányzat: a települési és a területi önkormányzat feladat- és hatásköreit is elláthatja képviselő-testülete a közgyűlés, amelyet a főpolgármester képvisel fővárosi közgyűlés tagjai: a főpolgármester, a fővárosi kerületek polgármesterei, valamint a fővárosi kompenzációs listáról mandátumot szerző kilenc képviselő a főváros területe: kerületek, valamint a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott Margitsziget minden fővárosi kerületben települési önkormányzat működik. a fővárosban főpolgármesteri hivatal, a fővárosi kerületben polgármesteri hivatal működik a főpolgármesteri hivatalt a főjegyző, a kerületi polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti

Speciális: a főváros Feladat- és hatásköri megosztás a Mötv. 23. §-ban A fővárosi önkormányzat ellátja mindazokat a terület- és településfejlesztési, valamint területrendezési, településrendezési és településüzemeltetési feladatokat, amelyek a főváros egészét érintik, vagy amelyek a fővárosnak az országban betöltött különleges szerepköréhez kapcsolódnak. A fővárosi önkormányzat látja el a főváros egészét, több kerületét, valamint a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott Margitszigetet érintő helyi önkormányzati feladatokat A fővárosi kerületi önkormányzatok – törvény keretei között – önállóan gyakorolják a települési önkormányzatokat megillető valamennyi feladat- és hatáskört, amelyet törvény nem utal a fővárosi önkormányzat kizárólagos feladat- és hatáskörébe, valamint ellátják a fővároshoz nem tartozó településfejlesztési, valamint településrendezési és településüzemeltetési feladatokat.

Társulási jog Szabadon vagy törvényben elrendelt kötelező megállapodás alapján, szerve: társulási tanács speciális: társult képviselő-testület:  a képviselő-testületek részben vagy egészben egyesítik a költségvetésüket, közös önkormányzati hivatalt tartanak fenn és intézményeiket közösen működtetik közös önkormányzati hivatal: azok a járáson belüli községi önkormányzatok hozzák létre, amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól, és a községek lakosságszáma nem haladja meg a kétezer főt. A kétezer fő lakosságszámot meghaladó település is tartozhat közös önkormányzati hivatalhoz.

Felkészüléshez Mötv. releváns rendelkezései, különösen 1-27. § és az önkormányzat szerveire vonatkozó alapvető ismeretek