HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az ÚMVP intézményrendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A „KONTAKTUS” Dél-dunántúli Regionális Közoktatási Hálózat Koordinációs Központ feladatai, működése Matókné Misóczki Mária Projektigazgató.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A szakképzés helyzete Magyarországon
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A STRATOSZ SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATA 2008 TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁHOZ KÉSZÜLT: AZ MKIK TÁMOGATÁSÁVAL, A STRATOSZ.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Kompetencia alapú szakoktatás
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési kutatások a jövőért”c. nemzetközi konferencia Budapest, szeptember

A kutatás 2006-ban folyt. Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági tanulmány készítése régiós vizsgaközpont-hálózatra. c. NSZI kutatás (témafelelős: Dr. Bartus Zsolt, kutatásvezető: Dr. Hideg Éva) Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági tanulmány készítése régiós vizsgaközpont-hálózatra. c. NSZI kutatás (témafelelős: Dr. Bartus Zsolt, kutatásvezető: Dr. Hideg Éva)

A kutatás célja: Megvalósíthatósági javaslat kidolgozása a hazai szakmai vizsgarendszer átalakítására, amelynek elképzelése Megvalósíthatósági javaslat kidolgozása a hazai szakmai vizsgarendszer átalakítására, amelynek elképzelése szakmailag megalapozott, társadalmilag is elfogadható és transzparens, szakmailag megalapozott, társadalmilag is elfogadható és transzparens, hozzájárul az NFT II. formálásához. hozzájárul az NFT II. formálásához.

A kutatás menete: Kutatott témakörök: Kutatott témakörök: Hazai és EU-s társadalmi-gazdasági jövő fejlődési irányainak összefonódásából következő megfontolások Hazai és EU-s társadalmi-gazdasági jövő fejlődési irányainak összefonódásából következő megfontolások Hazai szakmai vizsgáztatási gyakorlat statisztikai és kritikai elemzése Hazai szakmai vizsgáztatási gyakorlat statisztikai és kritikai elemzése Stakeholderek fejlesztési elképzeléseinek feltárása Stakeholderek fejlesztési elképzeléseinek feltárása Szintézis és javaslat a megvalósíthatóságra Szintézis és javaslat a megvalósíthatóságra

Módszertani megfontolások: Szakértők és stakeholderek bevonása Szakértők és stakeholderek bevonása Workshopok tartása Workshopok tartása ún. steering committee a szintézis és a javaslat elkészítésére ún. steering committee a szintézis és a javaslat elkészítésére Akcióorientált participatív foresight készítése Akcióorientált participatív foresight készítése

Stakeholderek – funkcionális szereplők: Vizsgáztató tanárok és vizsgaelnökök Vizsgáztató tanárok és vizsgaelnökök Regionális képző központok Regionális képző központok Gazdasági kamarák és MGYOSZ Gazdasági kamarák és MGYOSZ Szakszervezetek (workshopon vettek részt) Szakszervezetek (workshopon vettek részt)

A szakmai vizsgáztatás általunk kialakított és használt értelmezése (1.): A szakmai vizsgáztatás a munkára alkalmasságot és alkalmazhatóságot szolgáló, önálló menedzselést igénylő folyamat; a munkára alkalmasságot és alkalmazhatóságot szolgáló, önálló menedzselést igénylő folyamat; hiteles mérce – vizsgakérdések és –feladatok, meghatározott dokumentumok megléte az értékeléshez stb. – folyamatos biztosítása és alkalmazása; hiteles mérce – vizsgakérdések és –feladatok, meghatározott dokumentumok megléte az értékeléshez stb. – folyamatos biztosítása és alkalmazása; mérés, ahol megtörténik a szakmai tudás, a készségek és a kompetenciák bizonyítása és minősítése; mérés, ahol megtörténik a szakmai tudás, a készségek és a kompetenciák bizonyítása és minősítése; a tárgyi és személyi feltételek szakszerű működése a mérésben; a tárgyi és személyi feltételek szakszerű működése a mérésben; szakszerű szervezést, ütemezést, ellenőrzést igénylő és megvalósító folyamat; szakszerű szervezést, ütemezést, ellenőrzést igénylő és megvalósító folyamat;

A szakmai vizsgáztatás általunk kialakított és használt értelmezése (2.): pontos adminisztrációt és dokumentálást igénylő és megvalósító folyamat; pontos adminisztrációt és dokumentálást igénylő és megvalósító folyamat; minden régióban – 7 statisztikai-tervezési régió - és mindenki számára elérhető; minden régióban – 7 statisztikai-tervezési régió - és mindenki számára elérhető; államilag felügyelt partnerközpontú szolgáltatás; államilag felügyelt partnerközpontú szolgáltatás; az egész életen át tartó tanulás megvalósulását szolgálja; az egész életen át tartó tanulás megvalósulását szolgálja; függetlenség: a/ a képzési funkciótól, b/ a mérce és a mérés független és akkreditált szakértők, és vizsgáztatók munkája, a vizsgahelyszínek is akkreditáltak. függetlenség: a/ a képzési funkciótól, b/ a mérce és a mérés független és akkreditált szakértők, és vizsgáztatók munkája, a vizsgahelyszínek is akkreditáltak.

A szakmai vizsgáztatás új intézményrendszerének funkciói: 1. jogszabályalkotó, irányító és koordináló 1. jogszabályalkotó, irányító és koordináló 2. módszertani központ és nyitott feladatbank 2. módszertani központ és nyitott feladatbank 3. adminisztrációs és nyilvántartó 3. adminisztrációs és nyilvántartó 4. vizsgaszervező 4. vizsgaszervező 5. vizsgahely 5. vizsgahely 6. pályáztató 6. pályáztató 7. tanácsadó 7. tanácsadó 8. regionális munkaerőpiaccal kapcsolatot tartó 8. regionális munkaerőpiaccal kapcsolatot tartó 9. vizsgaköltség tervező-elemző 9. vizsgaköltség tervező-elemző 10. ellenőrző és minőségbiztosító 10. ellenőrző és minőségbiztosító

Lehetséges intézményi megoldások: a szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere közvetett állami irányítású decentralizált rendszere közvetett állami irányítású decentralizált rendszere az állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modell az állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modell

A szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere: A szakmai vizsgáztatás intézményei a foglalkoztatást felügyelő minisztériumi irányítás alatt állnak. A szakmai vizsgáztatás intézményei a foglalkoztatást felügyelő minisztériumi irányítás alatt állnak. Állami intézmények: az Országos Vizsgaközpont (OVK) és a Regionális Vizsgaközpontok (RVK). Minisztérium: jogszabályalkotás, irányítás és koordinálás; Állami intézmények: az Országos Vizsgaközpont (OVK) és a Regionális Vizsgaközpontok (RVK). Minisztérium: jogszabályalkotás, irányítás és koordinálás; OVK: módszertani, adminisztrációs és minőségbiztosítási központ, nyitott feladatbank OVK: módszertani, adminisztrációs és minőségbiztosítási központ, nyitott feladatbank RVK-k: regionális pályáztató, szervező, adminisztrációs, minőségbiztosító, tanácsadó, a szakmai képzéssel és a regionális munkaerőpiaccal, valamint a regionális fejlesztésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartó;. RVK-k: regionális pályáztató, szervező, adminisztrációs, minőségbiztosító, tanácsadó, a szakmai képzéssel és a regionális munkaerőpiaccal, valamint a regionális fejlesztésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartó;. A vizsgák a minősített vizsgahelyeken és akkreditált vizsgabizottságok mellett folynak. A vizsgák a minősített vizsgahelyeken és akkreditált vizsgabizottságok mellett folynak.

A szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált modellje

A szakmai vizsgáztatás közvetett állami irányítású decentralizált rendszere: A vizsgarendszer és intézményei a foglalkoztatásért felelős minisztériumi irányítás alatt állnak. A vizsgarendszer és intézményei a foglalkoztatásért felelős minisztériumi irányítás alatt állnak. A Minisztérium alá rendelten működik az OVK: irányító és koordináló, módszertani és adminisztrációs központ, nyitott, online elérhető feladatbank, valamint pályáztató, vizsgaköltség tervező és minőségbiztosító központ. A Minisztérium alá rendelten működik az OVK: irányító és koordináló, módszertani és adminisztrációs központ, nyitott, online elérhető feladatbank, valamint pályáztató, vizsgaköltség tervező és minőségbiztosító központ. Az OVK alá rendelten működnek az RVK-k. Az OVK alá rendelten működnek az RVK-k. RVK-k: vizsgaszervező, minőségbiztosító, tanácsadó és a regionális munkaerőpiaci és a regionális fejlődésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartók. RVK-k: vizsgaszervező, minőségbiztosító, tanácsadó és a regionális munkaerőpiaci és a regionális fejlődésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartók. A vizsgahelyeket, a vizsgáztatókat és a vizsgaelnököket az OVK pályáztatja és akkreditálja! A vizsgahelyeket, a vizsgáztatókat és a vizsgaelnököket az OVK pályáztatja és akkreditálja! A minősített vizsgahelyeken történnek a vizsgák. A minősített vizsgahelyeken történnek a vizsgák.

A szakmai vizsgáztatás közvetett állami irányítású decentralizált modellje

A szakmai vizsgáztatás állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje (1.): Önálló szervezeti forma létrehozása a szociális partnerség megjelenítésére, bizonyos funkciók delegálása a szociális partnereknek; Önálló szervezeti forma létrehozása a szociális partnerség megjelenítésére, bizonyos funkciók delegálása a szociális partnereknek; A szakmai vizsgáztatás teljes rendszerét a foglalkoztatásért felelős minisztérium felügyeli; A szakmai vizsgáztatás teljes rendszerét a foglalkoztatásért felelős minisztérium felügyeli; Az állami szervezetek és a szociális partnerség szervezetének közös irányító és koordináló központja: Nemzeti Vizsga és Kompetencia Tanács (NVKT). Az állami szervezetek és a szociális partnerség szervezetének közös irányító és koordináló központja: Nemzeti Vizsga és Kompetencia Tanács (NVKT).

A szakmai vizsgáztatás állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje (2.): Ennek alárendelten működnek Ennek alárendelten működnek - az OVK (állami szervezet): módszertani és adminisztratív központ, valamint a nyitott feladatbank; - az RVK-k hálózata (állami szervezet): vizsgaszervezés és tanácsadás; Szociális Partnerség Szervezete (SZPSZ) (non-profit szervezet!), amelynek funkciói: a vizsgahelyek, valamint a vizsgáztatók és a vizsgabizottságok pályáztatása és akkreditálása, ellenőrzés és minőségbiztosítás, a vizsgáztatás költségeinek tervezése és elemzése, valamint a kapcsolattartás a munkaerőpiaccal. Szociális Partnerség Szervezete (SZPSZ) (non-profit szervezet!), amelynek funkciói: a vizsgahelyek, valamint a vizsgáztatók és a vizsgabizottságok pályáztatása és akkreditálása, ellenőrzés és minőségbiztosítás, a vizsgáztatás költségeinek tervezése és elemzése, valamint a kapcsolattartás a munkaerőpiaccal. Az SZPSZ-nek a regionális szervezeti hálózata is van. Az SZPSZ-nek a regionális szervezeti hálózata is van.

A szakmai vizsgáztatás decentralizált, állami részvétellel működő szociális partnerségi modellje

A modellek kívánatosság szerinti sorrendje kutatásunk alapján: 1. a vizsgarendszer állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje 1. a vizsgarendszer állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje 2. közvetett állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 2. közvetett állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 3. közvetlen állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 3. közvetlen állami irányítású decentralizált vizsgarendszer Javasolt megvalósítás: feladatbank létrehozása pályázattal feladatbank létrehozása pályázattal pilot program a szociális partnerségi modell kialakítására pilot program a szociális partnerségi modell kialakítására

Összegezés A regionális szakmai vizsgarendszer hálózat állami felügyelettel, valamint közvetett állami és/vagy szociális partnerségi részvétellel működjék A regionális szakmai vizsgarendszer hálózat állami felügyelettel, valamint közvetett állami és/vagy szociális partnerségi részvétellel működjék 7 régiós vizsgaközpont legyen egy országos online feladatbankkal és kb. 300 vizsgahellyel 7 régiós vizsgaközpont legyen egy országos online feladatbankkal és kb. 300 vizsgahellyel Sajnálatos, hogy a kamarák nem támogatják a szociális partnerségi modellt Sajnálatos, hogy a kamarák nem támogatják a szociális partnerségi modellt

Köszönöm a figyelmüket!