Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Önismeret.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Társismeret.
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Önismeret Horváth Renáta.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
interperszonális személyiség-koncepciója
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A kulturális intelligencia
Soft skills.
A szomatikus marker feltevés
Vádol a lelkiismeret Készítette: Pálhegyi Ferenc.
Ki az ember? Isten eltorzult képe Francis A. Schaeffer:
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Az alapvető kommunikáció
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért vannak az iskolának szabályai?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
AZ ÉLET TISZTELETE Popper Péter magyar pszichológus
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
I. Konfliktus értelmezése
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Kommunikáció típusai.
Előadó: Koroknay Károly
Képek jelentés-elemei
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Előadás másolata:

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak

A Johari ablak Mi az? Területek A Johari ablak összefüggése a társas hatékonysággal Személyiségkombinációk Hatékonyság Interaktív feladat TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Mi az a Johari-ablak? –A Johari-ablak az önismeret egyik legszélesebb körben használt egyszerű modellje.önismeret –Eredetileg az egyéni hatékonyság mérésére dolgozta ki Joseph Luft és Harry Ingham pszichológus.Joseph LuftHarry Ingham pszichológus –1955-ben publikálták.1955 –Az elnevezés kettejük keresztnevének ötvözete (Joe és Harry → Jo-Hari → Johari). TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Mi az a Johari-ablak? –A modell két fő dimenziót ad meg az „én” megértéséhez. –Egyfelől a viselkedés és stílus azon aspektusait, amelyek az „én” számára ismertek („Én”). –Másfelől pedig azokat, amelyek azoknak ismertek, akikkel kapcsolatban áll („Mások”). –Elsősorban (szinte kizárólag) a pozitív tulajdonságok mentén vizsgálja a személyiséget. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Mi az a Johari-ablak? –A területek nem egyenlő méretűek. –A gyermek születésekor, a „Sötét” szinte majdnem az egész ábrát lefedi. –Az élet előrehaladtával, ahogy megismeri önmagát illetve ahogy megismerik a vele kapcsolatban állók őt, ennek szintjéhez mérten folyamatosan csökken a „Sötét” terület, illetve növekszik a másik három terület mérete. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A területek –Aréna / Nyílt terület Avagy a nyilvános „én”. Az egyén viselkedésének azon része, amely ismert –mind számára, –mind a vele kapcsolatban állók számára Az „Aréna” többek között olyan információkat tartalmaz, mint –a név, –a fizikai megjelenés, –a családi, politikai vagy más jellegű nyílt kötődések. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A területek –Vak terület A személy viselkedésének és stílusának azon aspektusait tartalmazza, melyek mások számára ismertek, de az „én” számára nem. Például lehet valaki úgy nagyzoló, nagyképű, vagy éppen modoros, hogy az számára nem tűnik fel, és mikor szembesítik vele (pl: a szemébe mondják), azt meglepetéssel és hitetlenkedve fogadja, mivel ő maga nincs tudatában személyisége ezen aspektusának. (Számára nem tűnik fel) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A területek –Zárt / Rejtett terület Azt foglalja magában, melyet a személy tud, de mások előtt nem tár fel (eltitkolja), vagyis az itt található dolgok titkosak. Például egy irodai megbeszélésen a beosztottat zavarhatja ha a főnöke nem kínálja hellyel, de a véleményét nem fejezi ki (elhallgatja) és elfogadja a helyzetet. A „Zárt” terület jelentős hányadát teszik ki a jóviszony megőrzése érdekében elhallgatott dolgok. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A területek –Sötét / Ismeretlen terület Megközelíthetetlen mind az „én”, mind a vele kapcsolatban álló „mások” számára. Egyes pszichológusok szerint ez egy igen nagy terület, mely csak bizonyos egyedi körülmények (baleset, vészhelyzet) hatására felszínre törő tulajdonság, cselekvés. A „Sötét” területet nem lehet tudatosan szabályozni vagy megváltoztatni, ennélfogva nem játszik szerepet az egyéni hatékonyság mérésében. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A Johari-ablak és az egyéni hatékonyság –Barlai Róbert szerint az, hogy a Johari ablak területei mekkorák, összefügg a személy társas kapcsolataiban megnyilvánuló egyéni hatékonyságával. –Aszerint, hogy a Johari ablak adott területe nagy vagy kicsi, és a személyes hatékonyság foka magas vagy alacsony, –tizenkét személyiségkombinációt különböztethetünk meg. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Személyiségkombinációk –Magabiztos típus. Ez a típus nincsen tudatában a korlátainak és az erősségeinek. –Nehezen érzékelő típus. Az ilyen ember nehezen érzékeli azokat a nem verbális visszajelzéseket, amelyeket a többiektől kap. –Könnyen érzékelő típus. Az ilyen ember gyorsan és pontosan felfogja a környezete verbális és nonverbális jelzéseit. –Túl óvatos típus. Jól ismeri az erősségeit és a korlátait, de túl sok időt tölt a gyengeségeivel való foglalkozással. –Inkább hallgató típus. Az ilyen ember nem osztja meg saját szempontjait másokkal, még akkor sem, ha nagyon eltér a véleménye a többiekétől. –Zárkózott típus. Zárkózottsága miatt a többiek csak találgatják, hogy mi alapján ítéli meg őket, és mit vár tőlük. –Őszinte típus. Az ilyen ember nyílt és őszinte, mindig ad visszajelzést másoknak, sokszor gátlástalanul kifejti véleményét, kifejezi az érzelmeit. –Egocentrikus típus. Az ilyen ember hajlamos túl sokat beszélni sajátmagáról, nem fordít elég figyelmet másokra, mások igényeire. –Feladatorientált típus. Az ilyen ember csak a saját teljesítményével törődik, a másokkal való kommunikációját beszűkíti az adott feladatra. –Zárt típus. Az ilyen ember nem figyel a többiekre, nem ad visszajelzést. –Felszínes típus. Az ilyen embert felszínes emberi kapcsolatok jellemzik. –Nyílt típus. Az ilyen ember szívesen fejti ki a véleményét, de finoman, tapintatosan ad visszajelzést. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A Johari-ablak és az egyéni hatékonyság –Az egyéni hatékonyság mérése szempontjából a legideálisabb egy nagy „Arénával” és kis „Vak” valamint kis „Zárt” –területtel rendelkező személy. –Azonban rájöttek, hogy nem feltétlenül egy ideális állapot van, mivel egy nagy „Arénával” rendelkező személy is lehet nem hatékony, mivel nem ez az egyetlen tényező a hatékonyságban. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Interaktív feladat –Kiválasztunk egy személyt, aki a weboldalon létrehozza a saját Johari-ablakát 5-6 rá jellemző személyiségtulajdonság megadásával. –Az foglalkozás többi résztvevője az így létrehozott oldalon (pl.: –kitölti a kiválasztott személy Johari-ablakát az alapján, hogy ő mit gondol róla. –Ezután elemezzük a kész Johari-ablakot és megvizsgáljuk az egyéni hatékonyság szempontjából. (pl.: TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Felhasznált források: –Luft, J. and Ingham, H.: „The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness” (Los Angeles, UCLA, 1955)Los Angeles1955 – – johari_ablak_sszefggse_a_trsas_hatkonysgg al.htmlhttp://old.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_ johari_ablak_sszefggse_a_trsas_hatkonysgg al.html TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!