Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
Advertisements

Társismeret.
Konfliktus és kooperáció
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Önismeret Horváth Renáta.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Rokszin Mónika Pszichológus
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Együtt egymásért és magunkért
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
Készítette: Jon A. Palmer
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD ÉS ANTIDISZKRIMINÁCIÓ 1. előadás szeptember 21. Alapfogalmak, előítélet-elméletek Uszkiewicz Erik.
A deviancia értelmezési kerete
„Reflektorfényben Te állsz”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
A család történeti alakulásáról
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 11. Szexuális úton terjedő betegségek.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz egészségre gyakorolt hatása Készítette: Lisovszki Edit.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS FELELŐS SZÜLŐI MAGATARTÁS.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
KONFLIKTUSKEZELÉS, KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért vannak az iskolának szabályai?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Generációk és család.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
AZ ÉLET TISZTELETE Popper Péter magyar pszichológus
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért olyan fontos a hit?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
I. Konfliktus értelmezése
Borajánlás szempontjai
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet

Sztereotipizálás: egy embercsoport bizonyos jellemvonásainak vagy motívumainak általánosítása  a csoportba tartozó bármely egyénnek hasonló jellemvonásokat tulajdonítunk, attól függetlenül, hogy a csoport tagjai valójában mennyire különböznek egymástól. Pl: –kínai >>>>> jó karatés –német >>>>>> precíz –olasz >>>>>> kiabálós –finn >>>>>> nagy ivó TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

A sztereotípiák nagy része nem annyira tapasztalatokon, sokkal inkább szóbeszéden és a tömegkommunikációs eszközök által közölt elképzeléseken alapul Leggyakoribb: népcsoportokkal, embertípusokkal kapcsolatos. A sztereotípiák gyakran járnak együtt ELŐÍTÉLETES VISELKEDÉSSEL. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

sztereotípiák Stigma A legsúlyosabb leminősítés. ókorban: rabszolgák, középkorban: krisztusi sebek újkorban negatív értelmezés: nem kívánatosak megjelölése Látható stigmák: fogyatékosság, testi hibák Nem látható: AIDS, hajléktalan, börtönviselt Nem lehet tőle szabadulni Címke Az első benyomás alapján „elkönyvelés” Néha a címke és a tulajdonság fedi egymást: aki lop, az tolvaj Néha rárakódik valakire a címke, de nem igaz (ez a pletyka, rágalom) A kiosztott címke idővel kiváltja az érintettből a viselkedést. Pl: rossz kisgyerek Bűnbak Eredete: bibliai időkből A bűnbakképzés kivetítés, melynek során saját feszültségeinktől, hibáinktól úgy szabadulunk meg, hogy másokon kérjük számon. A tekintélyelvű nevelési stílus kedvez a bűnbak-képzésnek. Történelem során egész népeket neveztek ki bűnbaknak – kollektív bűnösség TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

Előítélet

AZ ELŐÍTÉLET A múltbeli tapasztalatok alapján különböző nézetek, megfontolások eluralkodását jelenti, konkrét tény és meggyőződés nélkül. Az előítélet olyan pozitív, vagy negatív beállítódás, amely mereven ragaszkodik vélt igazságaihoz. A negatív előítéletek gyakoribbak TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

erkölcsi művészi politikai társadalmi nemzeti vallási gasztronómiai Előítélet

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Szóbeli elutasítás diszkrimináció Személyi bántalmazás megsemmisítés Előítélet fokozatai

Az előítéletek mérséklésének lehetőségeimérsé Törvényelv révén: ahol törvény tiltja az előítéletes megnyilvánulásokat, ott csökkennek az előítéletek. Érintkezés révén : a másik ember megismerése segíthet az előítéletek megszűntetésében. De ez csak egyenlő pozíciók alapján lehet. Csak így van esélye annak, hogy jobban megismerik egymást, és akkor jobban meg is tudják érteni egymást és csökken köztük a feszültség. Kölcsönös függés: ahol az egyénnek szüksége van másokra és a többieknek szüksége van rá ahhoz, hogy a célt elérjék. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!