Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet
Sztereotipizálás: egy embercsoport bizonyos jellemvonásainak vagy motívumainak általánosítása a csoportba tartozó bármely egyénnek hasonló jellemvonásokat tulajdonítunk, attól függetlenül, hogy a csoport tagjai valójában mennyire különböznek egymástól. Pl: –kínai >>>>> jó karatés –német >>>>>> precíz –olasz >>>>>> kiabálós –finn >>>>>> nagy ivó TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
A sztereotípiák nagy része nem annyira tapasztalatokon, sokkal inkább szóbeszéden és a tömegkommunikációs eszközök által közölt elképzeléseken alapul Leggyakoribb: népcsoportokkal, embertípusokkal kapcsolatos. A sztereotípiák gyakran járnak együtt ELŐÍTÉLETES VISELKEDÉSSEL. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
sztereotípiák Stigma A legsúlyosabb leminősítés. ókorban: rabszolgák, középkorban: krisztusi sebek újkorban negatív értelmezés: nem kívánatosak megjelölése Látható stigmák: fogyatékosság, testi hibák Nem látható: AIDS, hajléktalan, börtönviselt Nem lehet tőle szabadulni Címke Az első benyomás alapján „elkönyvelés” Néha a címke és a tulajdonság fedi egymást: aki lop, az tolvaj Néha rárakódik valakire a címke, de nem igaz (ez a pletyka, rágalom) A kiosztott címke idővel kiváltja az érintettből a viselkedést. Pl: rossz kisgyerek Bűnbak Eredete: bibliai időkből A bűnbakképzés kivetítés, melynek során saját feszültségeinktől, hibáinktól úgy szabadulunk meg, hogy másokon kérjük számon. A tekintélyelvű nevelési stílus kedvez a bűnbak-képzésnek. Történelem során egész népeket neveztek ki bűnbaknak – kollektív bűnösség TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Előítélet
AZ ELŐÍTÉLET A múltbeli tapasztalatok alapján különböző nézetek, megfontolások eluralkodását jelenti, konkrét tény és meggyőződés nélkül. Az előítélet olyan pozitív, vagy negatív beállítódás, amely mereven ragaszkodik vélt igazságaihoz. A negatív előítéletek gyakoribbak TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
erkölcsi művészi politikai társadalmi nemzeti vallási gasztronómiai Előítélet
TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Szóbeli elutasítás diszkrimináció Személyi bántalmazás megsemmisítés Előítélet fokozatai
Az előítéletek mérséklésének lehetőségeimérsé Törvényelv révén: ahol törvény tiltja az előítéletes megnyilvánulásokat, ott csökkennek az előítéletek. Érintkezés révén : a másik ember megismerése segíthet az előítéletek megszűntetésében. De ez csak egyenlő pozíciók alapján lehet. Csak így van esélye annak, hogy jobban megismerik egymást, és akkor jobban meg is tudják érteni egymást és csökken köztük a feszültség. Kölcsönös függés: ahol az egyénnek szüksége van másokra és a többieknek szüksége van rá ahhoz, hogy a célt elérjék. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!