A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
prizma tárház-projekt
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A fejlesztő értékelés.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
NEVELÉSI TANÁCSADÓ munkatársai.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Telefon:72/
Befogadás-elbocsátás SZMM Zalaegerszegi Gyermekotthona.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
 Nógrádmarcal Nógrád megyében, Balassagyarmattól 10 km-re található zsák település  A Cserhát hegység északi nyúlványának szélén, az Ipoly völgyének.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Cegléd, június 1. Cegléd, Malom tér 3.
Ágazatközi együttműködés
Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens: Kovácsné Fehér Zsuzsa Társbíráló: Lőrik József

A beszéd- és nyelvfejlődési zavar (specific language impairment) meghatározása „Az SLI vezető tünete a nyelvi sérülés, amely minden egyéb, nonverbális területen potenciálisan megnyilvánuló probléma mértékét aránytalanul felülmúlja. Az egyénekre jellemző tüneti kép nagyfokú heterogenitása mellett közös vonásként megállapítható, hogy a beszédfejlődés folyamán a közlési szándék és a nyelvi formák alkalmazásának színvonala között jelentős különbség áll fent. Ez az eltérés hároméves korra felhívó jellegűvé, az ezt követő szakaszokban pedig egyre feltűnőbbé, a környezet számára egyre aggasztóbbá válik.” (Gerebenné, 1995)

Patolingvisztikai szempontú osztályozás (KAUSCHKE – SIEGMÜLLER, 2002)

Az SLI Leonardi kritériumai: a késés, amely a nyelvfejlődési elmaradásra utal a plató, amely a mindenkori életkori átlagnak megfelelő nyelvi szinthez való felzárkózás elérhetetlenségét fejezi ki, azt, hogy ezek a gyermekek átlagos teljesítményre soha nem lesznek képesek, a profilbeli eltérés, azaz az egyes nyelvi területek, szintek a tipikustól eltérő fejlődési profilt mutatnak, az „abnormális” hibagyakoriság, amely a tipikus fejlődésben is előforduló hibák igen magas arányát is jelenti, a minőségi eltérés, azaz a tipikus fejlődésben egyáltalán nem ismert nyelvi jelenségek előfordulása. (Leonard 1998)

Hipotéziseim: A nyelvfejlődési zavarok, jellemzően nem a korai életszakaszban kerülnek felismerésre. A késői felismerés miatt az érintett gyermekek nem jutnak hozzá időben a megfelelő ellátáshoz, terápiához. A beszéd- és nyelvi zavarral küzdő gyermekek esetében a probléma jelzése az intézményes nevelés-oktatás korai időszakában történik. A probléma jelzése az esetek döntő többségében a pedagógusok kezdeményezésére valósul meg, jellemzően azokban az esetekben, amikor a gyermek/tanuló kifejező beszéde (is) érintett, illetve amikor már szorongásos vagy egyéb viselkedésbeli tünetet eredményez. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek és terápiájában csak alkalomszerűen vesz részt logopédus képzettségű szakember. Fejlesztésüket jellemzően fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus látja el, nem jutnak logopédiai terápiához a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek/tanulók.

A vizsgálat módszere 20 sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló vizsgálati dokumentációja - Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézmény, Tanulási Képességet Vizsgáló és Szakértői Bizottság (olyan sajátos nevelési igényű, beszédfogyatékos gyermek/tanuló, aki az alapvizsgálat diagnózisa szerint nyelvi zavarral küzd) – szakértői mintavételi eljárás 20 beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló vizsgálati dokumentációja - Jász-Nagykun- Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Karcagi Tagintézménye ( véletlenszerű kiválasztással) – „hólabda” módszer Elemszámot tekintve nem reprezentatív minta – kritikus változókat tekintve reprezentatív beavatkozás-mentes vizsgálati módszer - A vizsgálatban szereplő személyekkel, közvetett és közvetlen módon sem kerültem személyes kapcsolatba, kizárólag archivált irattári anyagokat használtam az adatgyűjtéshez. Vizsgált dokumentáció a gyermekek/tanulók alap-, illetve felülvizsgálatára irányuló vizsgálati kérelem, a vizsgálati dokumentáció (anamnézis, szakorvosi vizsgálatok dokumentációja, vizsgálati jegyzőkönyv, szakértői vélemény, a vizsgálati személyek munkái)

Köszönöm a figyelmet!