A zenei vezetô 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Szabóné L. Éva
Advertisements

A kereszténység kialakulása. A vallási élet változásai a Római Birodalomban A görög-római vallás nem követelt meg hitet A lényeg a szertartásokon való.
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Kálvin-kvíz.  1. Genf  2. Bern  x. Zürich Mi Svájc fővárosa?
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
Menedék módszertan1 A Menedék Alapítvány küldetése Módszertani előadás.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Tovább 10 pont Karnagy, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést Siklós Andrástól.
Internet tudományos használata
Kitüntető elismerés Londonban élő tiszteletbeli tagunk, Hévézi Endre novemberében.
A középkori egyház Tk. 22..
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Vándor tábor Szokolya, Az Újszegedi Református Egyházközség
A halál utáni élet Ifjúsági óra Békés.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
A protestáns vallások terjedése Magyarországon
XXI Évközi Vasárnap B- év.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
protestáns reformáció szellemi atyja
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
Az Írások könyvcsoportja
Kispálné Horváth Mária
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Igeolvasás „6Nem jól dicsekedtek ti. Hát nem tudjátok, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti? 7Takarítsátok ki a régi kovászt, hogy új tésztává.
MI MARADT A RÓMAI BIRODALOMBÓL?
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Az életvezetés etikája gondviselés a gondolkodásmódra
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Református istentisztelet
Genf jelmondata.
JÓ REGGELT! MA JÓ NAPUNK LESZ !.
JÓ REGGELT !.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
81.
A középkor kultúrája.
Az életvezetés etikája - a döntésről
A korai Egyház Az első közösségek.
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
TANÉVZÁRÓ ISTENTISZTELET
Nagy Király, Fenséges Úr, Király Isten Fia,
JÓ REGGELT! Ma jó napunk lesz, hidd el !.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
PÜNKÖSDI ISTENTISZTELET
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Érzékenyítés Isten Szavára
Várakozás – Simeon és Anna
Református istentisztelet
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
Petőfi sándor: jános vitéz
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
A reneszánsz zene és tánc
Programjaink fizikából a es tanévben
Miért hirdessük az evangéliumot a gyermekeknek?
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
(A tudomány szemszögéből)
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
ARANY JÁNOS: VOJTINA ARS POETICÁJA
Előadás másolata:

A zenei vezetô 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása

1.Az egyházzene hajnalán 2.Ének zene az OT korában 3.Egyházzene Krisztus idejében 4.A középkor 5.A reformáció 6.A pietizmus és a racionalizmus 7.Az evangélizációs énekek 8.Liturgia mai kérdésekkel 9.A bibliaórák énekei - énektanítás 1.Az egyházzene hajnalán 2.Ének zene az OT korában 3.Egyházzene Krisztus idejében 4.A középkor 5.A reformáció 6.A pietizmus és a racionalizmus 7.Az evangélizációs énekek 8.Liturgia mai kérdésekkel 9.A bibliaórák énekei - énektanítás

Az egyházzene hajnalán 1 Móz. 4,21 Az ő atyjafiának pedig Jubál vala neve: ez volt atyja minden lantosnak és síposnak. 26. vers: Akkor kezdték segítségül hívni az Úrnak nevét.

Mózes éneke 2 Móz. 15,1 Akkor éneklé Mózes és az Izráel fiai ezt az éneket az Úrnak, és szólának mondván: Éneklek az Úrnak, mert fenséges ő, lovat lovasával tengerbe vetett. 2 Móz. 15,2 Erősségem [Zsolt 118,14. Ésa. 12,2.] az Úr és énekem, szabadítómmá lőn nekem; ez az én Istenem, őt dicsérem, atyámnak Istene, őt magasztalom. 2 Móz. 15,1 Akkor éneklé Mózes és az Izráel fiai ezt az éneket az Úrnak, és szólának mondván: Éneklek az Úrnak, mert fenséges ő, lovat lovasával tengerbe vetett. 2 Móz. 15,2 Erősségem [Zsolt 118,14. Ésa. 12,2.] az Úr és énekem, szabadítómmá lőn nekem; ez az én Istenem, őt dicsérem, atyámnak Istene, őt magasztalom.

Ének zene az OT korában 2 Móz. 32,6 Felkelvén azért másnapon jó reggel, áldozának égőáldozattal és hálaáldozattal is; azután [1 Kor. 10,7.] leüle a nép enni és inni; azután felkelének játszani. A zsoltárok istentiszteleti énekek A grádics zsoltárok üzenete Dávid hárfája 2 Móz. 32,6 Felkelvén azért másnapon jó reggel, áldozának égőáldozattal és hálaáldozattal is; azután [1 Kor. 10,7.] leüle a nép enni és inni; azután felkelének játszani. A zsoltárok istentiszteleti énekek A grádics zsoltárok üzenete Dávid hárfája

Egyházzene Krisztus idejében Himnuszok és énekek –Mária éneke Magnificat –Zakariás éneke A példázatok tanúsága: –Mát. 11,17 És ezt mondják: Sípoltunk néktek, és nem táncoltatok; siralmas énekeket énekeltünk néktek, és nem sírtatok. –Luk. 15,25 Az ő nagyobbik fia pedig a mezőn vala: és mikor hazajövén, közelgetett a házhoz, hallá a zenét és tánczot. Himnuszok és énekek –Mária éneke Magnificat –Zakariás éneke A példázatok tanúsága: –Mát. 11,17 És ezt mondják: Sípoltunk néktek, és nem táncoltatok; siralmas énekeket énekeltünk néktek, és nem sírtatok. –Luk. 15,25 Az ő nagyobbik fia pedig a mezőn vala: és mikor hazajövén, közelgetett a házhoz, hallá a zenét és tánczot.

Az eszchaton zenéje Jel. 15,2 És láték úgymint üvegtengert [rész 4,6.] tűzzel elegyítve; és azokat, a kik diadalmasok a fenevadon és az ő képén, és bélyegén és az ő nevének [rész 13,18.] számán, látám állani az üvegtenger mellett, a kiknek kezében valának az Istennek hárfái. [rész 5,8. 14,2.] Jel. 15,3 És énekelik vala Mózesnek [2 Móz. 15,1.] az Isten szolgájának énekét, és a Báránynak énekét, ezt mondván: [Zsolt. 111,2.] Nagyok és csodálatosak [Zsolt. 139,14.] a te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a [Zsolt. 145,17.] te útaid, óh szentek Királya! Jel. 15,2 És láték úgymint üvegtengert [rész 4,6.] tűzzel elegyítve; és azokat, a kik diadalmasok a fenevadon és az ő képén, és bélyegén és az ő nevének [rész 13,18.] számán, látám állani az üvegtenger mellett, a kiknek kezében valának az Istennek hárfái. [rész 5,8. 14,2.] Jel. 15,3 És énekelik vala Mózesnek [2 Móz. 15,1.] az Isten szolgájának énekét, és a Báránynak énekét, ezt mondván: [Zsolt. 111,2.] Nagyok és csodálatosak [Zsolt. 139,14.] a te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a [Zsolt. 145,17.] te útaid, óh szentek Királya!

A középkor A gregorián ének, vagy összefoglaló névvel gregoriánum (cantus gregorianus), a római egyház ősi egyszólamú, latin nyelvű, liturgikus éneke. Először a IX-X. században jegyezték le, szoros értelemben ezt a törzsanyagot nevezzük gregorián éneknek. Elnevezése Nagy Szent Gergely pápa ( ) liturgiai és énekrendező tevékenységére utal, melynek alapja Johannes Diaconus Gergely-életrajza 860 körül, mely szerint ő az antifonále szerzője, a Schola Cantorum megalapítója, a fő énekmester, aki még öreg létére is, a nyugágyán fekve, korbáccsal felügyel az énekes gyermekek munkájára. És megjelennek a kódexekben azok a képek, amelyeken Gergelynek a természetfeletti ihlet galamb képében sugallja a dallamokat. A XIX. század végén elindult vizsgálatok eredményeképpen abban állapodott meg a kutatás, hogy a gregoriánnak nevezett dallamkincs részben Gergely előtt, legnagyobbrészt azonban az ő működése után keletkezett A katedrálisok- kórusok- mamutorgonák A gregorián ének, vagy összefoglaló névvel gregoriánum (cantus gregorianus), a római egyház ősi egyszólamú, latin nyelvű, liturgikus éneke. Először a IX-X. században jegyezték le, szoros értelemben ezt a törzsanyagot nevezzük gregorián éneknek. Elnevezése Nagy Szent Gergely pápa ( ) liturgiai és énekrendező tevékenységére utal, melynek alapja Johannes Diaconus Gergely-életrajza 860 körül, mely szerint ő az antifonále szerzője, a Schola Cantorum megalapítója, a fő énekmester, aki még öreg létére is, a nyugágyán fekve, korbáccsal felügyel az énekes gyermekek munkájára. És megjelennek a kódexekben azok a képek, amelyeken Gergelynek a természetfeletti ihlet galamb képében sugallja a dallamokat. A XIX. század végén elindult vizsgálatok eredményeképpen abban állapodott meg a kutatás, hogy a gregoriánnak nevezett dallamkincs részben Gergely előtt, legnagyobbrészt azonban az ő működése után keletkezett A katedrálisok- kórusok- mamutorgonák

A reformáció Luther énekei Kórusból korál Kálvin énektiltása A genfi zsoltárok Luther énekei Kórusból korál Kálvin énektiltása A genfi zsoltárok

A pietizmus és a racionalizmus A hideg dogmatika föloldása Életszerű- gyakran érzelmes Racionalizmus ismét dogmatikus és filózófikus tartalom A hideg dogmatika föloldása Életszerű- gyakran érzelmes Racionalizmus ismét dogmatikus és filózófikus tartalom

Az evangélizációs énekek A pietizmus továbbélése Az angolszász ébredés A négerek megtérése: spirituálék A betánista és Fébé ébredés énekkincse A pietizmus továbbélése Az angolszász ébredés A négerek megtérése: spirituálék A betánista és Fébé ébredés énekkincse

Liturgia mai kérdésekkel Liturgia a protestáns egyházakban Az agenda Kell-e új liturgia? Új énekeskönyv – új lehetőségek Angliai példa – egy templom négy stílus Liturgia a protestáns egyházakban Az agenda Kell-e új liturgia? Új énekeskönyv – új lehetőségek Angliai példa – egy templom négy stílus

A bibliaórák énekei - énektanítás A sokszínűség mellett ne szégyelljük az ? Evangéliumot – gyakran nem a stílus a baj, hanem a tartalom! Az énektanítás alapelemei –Hangszer nélkül –Szöveg ritmus –Soronként a dallam mérővel! –Hangszeres kíséret csak a végén! A sokszínűség mellett ne szégyelljük az ? Evangéliumot – gyakran nem a stílus a baj, hanem a tartalom! Az énektanítás alapelemei –Hangszer nélkül –Szöveg ritmus –Soronként a dallam mérővel! –Hangszeres kíséret csak a végén!

A zenei vezetô 2. óra Az egyházzene emberei és hangszerei 2. óra Az egyházzene emberei és hangszerei