A pedagógusok előmeneteli rendszere, felkészülés a minősítésre október 13.
A pedagógusok minősítési rendszere A pedagógusok minősítésének elméleti háttere A minősítés eljárásrendje, lefolytatása A portfólió szerepe a minősítésben A portfólió tartalmi előírásaiban történt változások Tervezett tartalom
Aktualitások 2015-ben kezdődik el pedagógus minősítése melynek feltételei: szakvizsga és legalább 8 év szakmai gyakorlat,vagy 30 év szakmai gyakorlat ben azoknak a pedagógusoknak a minősítését fogják lefolytatni, akik április 30-ig jelentkeztek és az igazgatójuk a KIR-ben regisztrálta a jelentkezésüket, megjelölték a legmagasabb óraszámban tanított tantárgyukat, (óvodára ez nem vonatkozik) és november 30-ig feltöltik portfóliójukat az OH által működtetett elektronikus felületre.
Jogszabályok évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről
Kikre vonatkozik? A köznevelési intézményben pedagógus munkakörben, a pedagógiai-szakmai szolgáltatatást nyújtó intézményben pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben, a nevelési-oktatási intézményben nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben pedagógus szakképzettséggel rendelkező, (2015.szept. 1-től) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus- munkakörben foglalkoztatottakra. NKt. 65.§ (9)
Kikre nem vonatkozik a minősítési kötelezettség? Nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus- munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a szeptember 1-jétől számított tízedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt. NKt. 97.§ (21)
A pedagógus minősítési rendszer három alappillére Minősítés SzaktanácsadásTanfelügyelet
Pedagóguskompetenciák 8/2013. (I.30.)EMMI rendelet szerint 1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás. 2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók. 3. A tanulás támogatása. 4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség. 5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység. 6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése. 7. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás. 8. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
A kompetencia Képesség Attitűd Ismeret Kompetencia Sztenderdek Indikátorok
A pedagóguskompetenciák és indikátorok A pedagógus kompetenciák amit tud, amire képes. A kompetenciák megléte közvetlenül nem vizsgálható, ezért INDIKÁTOROK Indikátorok amit és ahogyan csinál. A pedagógusok előmeneteli rendszerében az értékelés alapja.
Példa a kompetenciák és indikátorok óvodai értelmezésére 1. kompetencia: Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás 1.1.Alapos, átfogó és korszerű szaktudományos és szaktárgyi tudással rendelkezik. 1.2.Rendelkezik a szaktárgy tanításához szükséges tantervi és szakmódszertani tudással. 1.3.Fogalomhasználata pontos, következetes. 1.4.Kihasználja a tananyag kínálta belső és külső kapcsolódási lehetőségeket (a szaktárgyi koncentrációt). 1.5.A szaktárgy tanítása során képes építeni a tanulók más forrásokból szerzett tudására A rendelkezésére álló tananyagokat, eszközöket – a digitális anyagokat és eszközöket is – ismeri, kritikusan értékeli és megfelelően használja. 1.7.A szaktárgynak és a tanítási helyzetnek megfelelő, változatos oktatási módszereket, taneszközöket alkalmaz. 1.8.Tanítványait önálló gondolkodásra, a tanultak alkalmazására neveli. 1.9.Törekszik az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazási lehetőségeinek felismertetésére Tanítványaiban kialakítja az online információk befogadásának, feldolgozásának, továbbadásának kritikus, etikus módját.
Kiegészítő Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez Óvodai nevelés 1. kompetencia Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás Rendelkezik az óvodai tevékenységek tartalmainak közvetítéséhez szükséges szaktudományos és művészeti ismeretekkel. Ismeri a tevékenységek szervezéséhez szükséges módszertani eljárásokat a játék, verselés, mesélés, az ének-zene, énekes játék, gyermektánc, rajzolás, festés, mintázás, kézimunka, a mozgás, a külső világ tevékeny megismerése, a munka jellegű tevékenységek, és a tevékenységekben megvalósuló tanulás területén. Ismeri a szakmódszertan hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit. Ismeri az óvodai nevelés tartalmát meghatározó alapdokumentumokat. Ismeri az óvodás gyermek megismerő tevékenységének sajátosságait, az élményszerű tevékenységszervezés eljárásait. Ismeri az óvodai tevékenységi formák céljait, feladatait, szerepét a gyermekek személyiségfejlődésében. Ismeri az óvodás gyermek fejlődésének jellemzőit az óvodáskor végére. Ismeri a műveltségtartalmak közvetítése során felhasználható nyomtatott és nem nyomtatott, és digitális információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit. Ismeri a hatékony nevelési-oktatási stratégiákat, tanulásszervezési módokat, munkaformákat, módszereket, eszközöket. Képes szakszerűen kifejezni magát mind szóban, mind írásban. Képes a pedagógiai-pszichológiai módszerek, eljárások alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, felismerésére, megvalósítására. Képes szaktudományi, szakmódszertani, nevelési és tanuláselméleti tudásának hatékony integrálására. Képes a nevelő, fejlesztő tevékenységével kapcsolatos önreflexióra és önkorrekcióra. IndikátorokAz indikátorok óvodai értelmezése 1.1. Alapos, átfogó és korszerű szaktudományos és szaktárgyi tudással rendelkezik. Pedagógiai munkájában korszerű szaktudományos ismereteiből az óvodai tevékenységi területek figyelembevételével válogat, és ezt szervesen építi be a tanulási, képességfejlesztési folyamatba Rendelkezik a szaktárgy tanításához szükséges tantervi és szakmódszertani tudással. Nevelő-fejlesztő munkáját az Óvodai nevelés országos alapprogramjára, és az óvoda pedagógiai programjára alapozza, figyelembe véve annak elveit, célrendszerét. A célokat széles körű módszertani eszköztár alkalmazásával éri el. 1.3Fogalomhasználata pontos, következetes. Szakszerű nyelvhasználat jellemzi, a műveltségtartalmak közvetítése során fogalomhasználata pontos, a gyermekek számára is érthetővé teszi mondanivalóját.
Előmeneteli rendszer Kötelező minősítés Mesterpedagógus Kutatótanár Pedagógus II. Gyakornok Pedagógus I. + min. 6 év év 2 év
MegvalósítóHatáridő- Feladat Intézményvezető folyamatosan Folyamatosan rögzíti a pedagógus kinevezését, munkaszerződésének megkötését vagy azok módosítását. A kötelező minősítő vizsga, minősítési eljárás rögzítése az OH által működtetett informatikai rendszerben. Miniszter Minden év február utolsó napjáig Közzéteszi a következő naptári évre vonatkozóan a minősítési keretszámot, a minősítő vizsgák és minősítési eljárások szervezésének szabályait és a minősítési tervbe történő felvétel különös feltételeit. Pedagógus Az adott év április 30-áig A nem kötelező minősítési eljárásra jelentkezés az intézményvezetőnél, megjelölve az elérni kívánt minősítési fokozatot. Intézményvezető Az adott év május 10-éig Rögzíti a pedagógus jelentkezését az OH által működtetett informatikai támogató rendszerben. Kormányhivatal Az adott év május 31-éig A beérkezett jelentkezéseket ellenőrzi és jóváhagyja az OH által működtetett informatikai rendszerben. Miniszter Az adott év június 20-áig Dönt a tárgyévet követő évben minősítő vizsgán, minősítési eljárásban részt vevő pedagógusokról. Miniszter Az adott év június 30-áig Döntésről értesíti a pedagógust, az intézményvezetőt és a kormányhivatalt az OH által működtetett informatikai támogató rendszer útján. A minősítésre jelentkezés folyamata
Kormányhivatal Az adott év július 31-éig Értesíti a minősítés lefolytatására kijelölt szakértőket és az őket foglalkoztató intézmények vezetőit Intézményvezető Az adott év szeptember 1-jéig A munkahét azon napját, amikor a szakértőt a munkahelyén történő munkavégzés alól mentesíti. Kormányhivatal Az adott év szeptember 30-áig Meghatározza a minősítési tervben szereplő pedagógusok minősítő vizsgájának, portfólióvédésének időpontját, a minősítő bizottság elnökét és tagjait, majd erről értesíti az érintett pedagógust, a minősítő bizottság elnökét és tagjait, valamint a szakértőt foglalkoztató intézmény vezetőjét Intézményvezető A körülmény felmerülésétől számított 5 munkanapon belül. Értesíti a kormányhivatalt minden olyan körülményről, amely a minősítő vizsga, minősítési eljárás lebonyolítását akadályozza vagy veszélyezteti. Kormányhivatal Indokolt esetben A portfólióvédés időpontját, valamint a minősítő bizottság elnökének, tagjainak kijelölését indokolt esetben, az érintettekkel történő egyeztetést követően módosíthatja, erről haladéktalanul értesíti az érintetteket. Pedagógus A jelentkezés évének november 30. napjáig Feltölti a portfólióját az OH által működtetett informatikai támogató rendszerbe. Ha a minősítési eljárás 11.§(4) bekezdés szerint kijelölt időpontja a következő tanévre esik, a pedagógus az azt megelőző tanítási év végéig módosíthatja portfólióját, amikor a minősítésre sor kerül. Pedagógus az értékelést követő 15 napon belül Értékelő lapot tölthet ki a minősítő bizottság elnökéről és a szakértőkről az OH által működtetett informatikai támogató rendszerben. Kormányhivatal Adatrögzítést követő 7 napon belül Tanúsítványt állít ki, melyet a minősítő bizottság elnöke és a kormányhivatal megbízott vezetője ír alá.
A minősítési eljárás lépései Jelentkezés, portfólió feltöltése /minden év ápr. 30-ig/ Visszaigazolás a minisztertől /legkésőbb június 30-ig/ E-portfólió módosításának lehetősége Foglalkozás- látogatás időpontjának egyeztetése /legalább kettő Pedagógus I., Pedagógus II./
A minősítő bizottság A minősítő vizsga és a minősítési eljárás minősítő bizottság előtt folyik. 1. Aminősítő bizottság elnöke a kormányhivatal által delegált, mesterpedagógus fokozatba sorolt, az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés vagy pedagógusminősítés szakterületen szereplő köznevelési szakértő, aki külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt 2. Köznevelési szakos szakértő 3. A köznevelési intézmény vezetője vagy delegáltja A minősítésre történő jelentkezése előtt a pedagógus részt vesz tanfelügyeleti ellenőrzésben, aminek eredménye a minősítési eljárás részét képezi.
A pedagógus értékelése a minősítés során A minősítő bizottság áttekinti és értékeli a pedagógus által feltöltött portfóliót, az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó részeit, valamint az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során a látogatott foglalkozásokra vonatkozó megállapításokat és az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelését, értékeli a meglátogatott foglalkozást és a portfólióvédést, valamint elkészíti az összegző értékelést, amelyet feltölt az OH által működtetett informatikai támogató rendszerbe.
A foglalkozáslátogatás folyamata Felkészülés a foglalkozásra A foglalkozás megtartása A foglalkozás megbeszélése/ értékelése
A foglalkozáslátogatás tartalmi kérdései A foglalkozáslátogatás előtt egyeztetés az intézmény vezetőjével (idő, hely). A foglalkozás megfigyelését megelőzően 5–15 perces személyes találkozót a pedagógussal, ekkor a pedagógus röviden tájékoztatást nyújt a gyermekcsoportról, az előzményekről, megtörténik a foglalkozásterv átadása. A megfigyelés a nyolc pedagóguskompetenciára, valamint az ezekhez kapcsolódó indikátorokra épül. Az elemzést a pedagógus önértékelése nyitja meg.
A foglalkozás megbeszélése A pedagógus önértékelése: véleménynyilvánítás a foglalkozás eredményességéről, tömör indoklás, a foglalkozástervtől való eltérések indoklása, a foglalkozás történéseinek rövid értelmezése és elemzése, a pedagógus saját tevékenységének rövid értékelése a pedagóguskompetenciák tükrében. A foglalkozás megbeszélést, önértékelést a szakértők reflexiói követik.
A védés lebonyolítása a jelölt pedagógiai munkásságának összefoglalása 15 perces digitális bemutató formájában, reflektálás az e-portfólió dokumentumai alapján kapott kérdésekre szakmai beszélgetés a minősítő bizottság tagjaival.
A minősítő vizsga és a minősítési eljárás módszerei A portfólió előzetes vizsgálata, a pedagógus által tartott foglalkozás látogatása, értékelése, megbeszélése, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak és az összegző értékelésnek a megismerése, az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése, az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, a portfólióvédés lebonyolítása.
A pedagógus értékelése Az értékelés elemei% 1 A pedagógus teljes szakmai tevékenységét bemutató portfólió értékelése 50 A portfólióvédés értékelése 2 Amennyiben a munkakör részét képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a pedagógus által vezetett foglalkozás értékelése 20 Amennyiben a munkakör részét nem képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a munkakör ellátása során keletkezett dokumentum elemzése 3 Intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó részei 30 Amennyiben a munkakör részét képezi foglalkozás, tanóra megtartása, az országos pedagógiai, szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatai Az országos pedagógiai, szakmai ellenőrzés összegző értékelése
Mesterpedagógus, kutatótanár Az értékelés elemei% 1 A pedagógus teljes szakmai tevékenységét bemutató portfólió értékelése 50 A portfólióvédés értékelése Szakértői, szaktanácsadói, intézményvezetői tevékenység, tehetséggondozás, felzárkóztatás területén nyújtott tevékenység, pedagógiai-módszertani fejlesztésben való részvétel, akkreditált jó gyakorlat bemutatása a portfólióban 2 Kutatási-fejlesztési tevékenység bemutatása portfólióban 20 Amennyiben a munkakör részét képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a pedagógus által vezetett foglalkozás értékelése 3 Intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó részei 30 Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatai Az országos pedagógiai, szakmai ellenőrzés összegző értékelése
Szakértői feladatok e-portfólió értékelése és védése óralátogatás tanf. óralátogatás tanf. összegző értékelés intézményi önértékelés Szakértő I. (elnök) értékeltájékozódik Szakértő II. (szakos) értékeltájékozódik Intézmény-vezetőértékelvél.feltölt
Fokozat Sikeres vizsga 1. sikertelen vizsga 2. Sikertelen vizsga Gyakornok ( Ped.I.) Min. 60% 2 év múlva újra vizsgázhat Munkaviszonya megszűnik Pedagógus I. ( Ped.II.) Min. 75% Min. 2 év múlva újra vizsgázhat Munkaviszonya megszűnik Pedagógus II. ( MP, KT) Min. 85% Min. 2 év múlva újra vizsgázhat A minősítővizsga, minősítési eljárás eredménye
Az e-portfólió tartalma Szakmai önéletrajz, a nevelő-oktatómunka dokumentumai, alapdokumentumok szabadon választható dokumentumok az intézmény rövid bemutatása, a szakmai életút értékelése, a pedagógiai és egyéb tevékenységek bemutatása. önálló alkotói, művészeti tevékenység bemutatása.
A portfólió kötelező dokumentumai Csoportprofil Tematikus terv és reflexiók Foglalkozás- terv EsetleírásHospitálási napló Foglalkozás- terv Foglalkozás- terv Foglalkozás- terv Foglalkozást erv Foglalkozás- terv Szabadon választott
Nem kötelező dokumentumok Pl.: kirándulás, erdei óvoda, ünnepség, sportnap, stb. megvalósítása, reflexiók, a műveltségterületekhez kapcsolódó, fontosnak tartott források bemutatása, értékelése, egyéb projektek megvalósítása és értékelése, együttműködés bemutatása más szervezetekkel, szülőkkel, stb.
Amire nagyon figyeljünk még! Elegendő időt szánjunk rá. Eredetiségnyilatkozat. Kevés szóval, de sokat tömörség. Helyesírás. Több szempontból megvizsgálni /tanácsadók, kollégák véleménye/. Hitelesen mutassa be a pedagógus kompetenciáinak jelenlegi szintjét.
Az óvodapedagógusok felkészülése a minősítésre Az óvoda pedagógiai programjának elemző áttekintése. Korszerű szakmai ismeretek bővítése. A szakterületéhez kapcsolódó pedagógiai eredmények, új eljárások, módszerek ismerete. Gyermekcsoportjának megfigyelésen, mérésen alapuló ismerete. A gyermekek egyéni sajátosságainak, képességeinek rendszeres megfigyelése, ismerete. A fejlesztési feladatok meghatározása, regisztrálása. Az elért eredményeknek a gyermek fejlődési üteméhez és a pedagógiai célokhoz viszonyított értékelése. Együttműködés a gyermekek fejlesztésében közreműködő szakemberekkel. Az együttműködés tartalmának, eredményeinek regisztrálása, értékelése.
Az óvodapedagógusok felkészülése a minősítésre A vonatkozó jogszabályok áttekintése, értelmezése. Anyaggyűjtés a portfólióhoz. Bemutató foglalkozások tartása, hospitálás óvodán belül, óvodaközi szervezésben. Szakmai munkaközösségek tevékenységében való részvétel. Részvétel szakmai fejlesztésben, együttműködésben. Publikálás. Óvodán belüli és kívüli gyermekprogramok szervezése, lebonyolítása, pedagógiai szempontú dokumentálása. Mindezekkel kapcsolatosan a reflektív látásmód erősítése.
Hogyan fogjunk hozzá? Mit kell tennünk? Előkészítő szakasz A rendszer megismerése /sablonok, minták, kompetenciák, indikátorok, feltöltő felület megtekintése/ Stratégia /pl. korábbi vagy új anyagok feltöltése lesz?) Portfólió elkészítése Saját anyagok összegyűjtése Az elkészítés eltervezése Önellenőrzés /kompetenciák, indikátorok, rendelkezésre áll-e minden, megfelelő számú anyag? / Jelentkezés, feltöltés Minősítési eljárás
Javaslatok a portfólió készítéséhez Önéletrajz Szakmai életút bemutatása Eredmények, mérföldkövek, kudarcok. Hatások, példaképek. Fejlődő kompetenciák. Mi az a szakmai momentum, ami hatást gyakorolt a fejlődésére? További szakmai tervek mely területeken szeretne fejlődni, melyek azok az újabb területek, amelyeken a legerősebb kompetenciáit kamatoztatná; Ú74.o Az intézmény rövid bemutatása Adaptivitás - a környezet és az óvoda használói Pedagógiai program, szervezeti kultúra, légkör, rejtett tanterv. Mitől működik jól, mitől más az óvoda. A pedagógus helye a szervezetben.
Javaslatok a portfólió készítéséhez Önálló művészeti tevékenység Minden, amit az óvodában, vagy azok kívül csinál, és művészi értékével gazdagítja a személyiségét. Pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása Comenius, TÁMOP, programfejlesztés, szakértői munka, pályázatok, erdei óvoda.
Javaslatok a portfólió készítéséhez Csoportprofil A gyermekek életkora, neme, lakhelyük, bejárók. A családok szociokulturális háttere, a szülői háttér jellemzése. Különleges bánásmódot igénylők. Közösségi kapcsolataik, tevékenységi formáik jellemzői, fejlettsége, otthonról hozott szokásaik. Jellemző tevékenységeik, játéktevékenységük fejlettségi szintje.
Javaslatok a portfólió készítéséhez Foglalkozásvázlat A tevékenység (foglalkozás) felépítése, lépései I.A feltételek megteremtése II.A tevékenység logikai lépései III.A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenység(ek)be A fejlesztés módszerei, eszközei, munkaformák, differenciálás I. résznél II. résznél III. résznél A tevékenységet vezető pedagógus neve: A tevékenység ideje: A tevékenység helye: A tevékenységi forma: A tevékeny tartalma (agyaga): A tevékenység előzményei: A tevékenység célja: A tevékenység feladatai: Nevelési feladatok: Didaktikai feladatok: Képességek, készségek fejlesztése: A tevékenység szervezési formája: A tevékenység során alkalmazott módszerek: A tevékenység során alkalmazott eszközök:
Javaslatok a portfólió készítéséhez Tematikus terv: Ősz A tevékenység tartalma Didaktikai feladat Képesség, készség fejlesztés MódszerEszközMunkaformaKapcsolódási lehetőségek 1.Kirándulás 2. Őszi kerti munkák 3. Gyümölcs szüret 4. Szenzitív játékok az őszi erdőben
A reflexió Leírás: a pedagógiai helyzet ismertetése A foglalkozásterv milyen csoportnak, milyen anyagrészből, milyen célokkal készült. Elemzés/érvelés: annak indoklása, hogy miért tesszük azt, amit teszünk A cselekvés előtti reflexió. A foglalkozástervhez kapcsolódó döntések magyarázata, alátámasztása. Önértékelés: milyen következményekkel jártak cselekedeteink a gyermekre és önmagunkra nézve, és mit kellene esetleg változtatni a gyakorlatunkon. (A cselekvés utáni reflexió.) A tervezés sikerességének, a foglalkozás eredményességének értékelése, tanulságok levonása.
Köszönöm a figyelmet! Wölfling Zsuzsanna óvodai szakértő