Attitűdvizsgálat a funkcionális élelmiszerek fogyasztásában klaszterelemzéssel Németh Nikolett Szent István Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Advertisements

Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Nem hierarchikus klaszterelemzés az SPSS-ben
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Vállalatgazdasági és Szervezési Tanszék
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Nemzetközi gazdaságstatisztika
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Készítette: Magyar Dániel
Image kutatások helye, szerepe a gyógyszeripari piackutatásokban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A fejlesztés hatása a szervezetre
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette:
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Vizsga feladatok (Minta)
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Oktatás kiemelkedő fontossága
„Egészséges étel az egészséges életért”
Helyettesítő termékek a tej esetében
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Marketing információs
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Ügyfélpreferenciák a bankszámlakivonatok esetében Dr. Tomcsányi Péter Prime Rate ügyvezető.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT JÚLIUS.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Célpiaci marketing.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet 44
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Előadás másolata:

Attitűdvizsgálat a funkcionális élelmiszerek fogyasztásában klaszterelemzéssel Németh Nikolett Szent István Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola Multikulturalitás a XXI. században II. konferencia Gödöllő, május 6.

Az előadás témakörei A téma aktualitása, jelentősége Problémafelvetés, a kutatás célja A vizsgálat módszertana A kvantitatív kutatás eredményei Következtetések, megállapítások Javaslatok megfogalmazása Összefoglalás

A téma aktualitása, jelentősége Változó trendek az egészségpiacon; Egészségtudatosság növekedése a fogyasztók körében A funkcionális élelmiszerek és a gyógyhatású készítmények előtérbe kerülése A fogyasztói igények folyamatos és állandó változása A marketingkutatás feladata: a fogyasztói szokások pontos megismerése és szegmentáció Az osztályozás egyik lehetséges technikája: attitűd-alapú szegmentáció

Problémafelvetés és kutatási célkitűzés  A fogyasztók termékkel szembeni elvárásai eltérően jelennek meg a piacon. Célkitűzés:  A fogyasztói szokások és attitűdök vizsgálata a funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatosan a felnőtt korú lakosság körében.  A megfigyelési egységek (fogyasztók) homogén csoportokba sorolása a termékkel való beállítódottságuk alapján.

A kutatás módszere Egyváltozós módszerek (átlag, szórás) Kereszttábla- elemzés (Chi-négyzet próba) Faktoranalízis (Scree-teszt, Varimax rotáció) Klaszterelemzés (Hierarchikus eljárás, Ward- módszer) Szakirodalom Fókuszcsoportos interjú (n=12) Kérdőíves megkérdezés (n=104) Adatfeldolgozás

Eredmények I. 27% az étrend-kiegészítőkről leginkább a vitaminok jutottak eszébe. 73% vitaminpótlás céljából vásárol étrend-kiegészítőket. 42% szezonális jelleggel fogyaszt étrend-kiegészítőt. Leggyakrabban a gyógyszertárból történő beszerzés fordul elő.

Eredmények II. (Attitűd-mérés) Az étrend-kiegészítők jellemzőinek megítélése

Eredmények III. (Faktoranalízis) FAKTOR NEVEFAKTOR ÁLLÍTÁSA Faktorsúly értéke F1 - egészségvédelmi szempontok A nem megfelelő vagy hiányos táplálkozást egészíti ki. 0,77 Szerepet játszanak a betegségek megelőzésében. 0,72 Vény nélkül megvásárolhatóak. 0,56 F2 - bizonytalansági tényezők Alkalmazásukhoz számos információ szükséges. 0,75 A forgalomba hozatalához nem kell engedély. 0,74 Indokolatlan használatuk veszélyes lehet. 0,68 F3 - összetevőkkel kapcsolatos ismeretek Kölcsönhatásban lehetnek gyógyszerekkel. 0,84 Csak természetes összetevőket tartalmaznak. 0,61 F4 - adagolás fontossága Nemcsak orvosi felügyelet mellett szedhetők. 0,74 Meghatározott adagban kell alkalmazni őket. 0,63 Az étrend-kiegészítők drágák. 0,60 F5 – szükségesség megítélése Mindenkinek szüksége van ezekre a készítményekre. 0,85 A faktoranalízis eredménye

Eredmények IV. (Klaszteranalízis) Fogyasztói szegmensek az étrend-kiegészítők piacán Forrás: Saját kutatás, 2014

Eredmények V. (A klaszterek jellemzése) 1. klaszter: Kényelmesek:  Többségében nők  Az egészségmegőrzés fontos; cselekedni kevésbé hajlandók  Szívesen alkalmaznak alternatív egészségre ható termékeket  Motiváció: egészségmegőrzés+vonzó megjelenés 2. klaszter: Szkeptikusak:  Zömmel férfiak  Többségében 40 év felettiek  Elutasítóak az egészségvédelemmel, a biztonsággal és a szükségességet illetően  Motiváció: vitaminhiány

Eredmények V. (A klaszterek jellemzése 2.) 3. klaszter: Óvatos használók:  Nemek aránya kiegyenlített  Alacsony jövedelműek  Elővigyázatos használat, betartják az utasításokat, adagolás fontossága  Összetevőkkel kapcsolatos ismereteik magasak  Motiváció: vitaminhiány + betegségek megelőzése  Leginkább tartanak a kockázatoktól 4. klaszter: Tudatos egészségvédők:  Nemek aránya kiegyenlített  Magas iskolai végzettség, magas jövedelem  Az egészségvédelem nagyon fontos; hajlandóak cselekedni  Motiváció: egészségmegőrzés  Legkevésbé tartanak a kockázatoktól

Következtetések, megállapítások A fogyasztók fontosnak tartják egészségük megőrzését és ebben meghatározó szerepe van az egészséges táplálkozásnak (H1). Étrend-kiegészítők esetében eltérés van a nemek fogyasztási szokásai között (H2). A fogyasztók egyes csoportjai eltérően ítélik meg az étrend-kiegészítők használatát (H3).

Javaslatok az egyes szegmensekre KényelmesekSzkeptikusak  Aktív részvétel az egészség megőrzésében  Az alternatív egészségre ható készítmények hozzájárulása  Egészségügyi szakemberek közvetítése Óvatos használókTudatos egészségvédők  Üzenet: Biztonság  Széles körű tájékoztatás  Akciók, kedvezmények  Magas minőség  Kínálat bővítése (íz, csomagolás)

Összefoglalás  A kutatás korlátai  Gyakorlati alkalmazhatósága:  Fogyasztói szokások és attitűdök megismerése ;  Szegmentálás Célpiac kiválasztása Pozícionálás  További kutatási irányok

Köszönöm a figyelmet! Marketing Módszertani Tanszék Üzleti Tudományok Intézete Szent István Egyetem

Képek forrása x200.pnghttp:// 350x200.png 2. CR32LpLMkAT4r33KtrX_4jYsGtNE7https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfc3BV7A5NVm46NJbMpm- CR32LpLMkAT4r33KtrX_4jYsGtNE7 3. nutritional-supplements.jpghttp:// nutritional-supplements.jpg 4. irCr7fDexphZ0yc3kQtRQSb6kN8TkWSxrHWUTq4https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWRAUgs6gR- irCr7fDexphZ0yc3kQtRQSb6kN8TkWSxrHWUTq4 5. dWor5QXo3VZuxAZ2iMc4btLp0wR8SwxnkbY4Wd5fQ7-IsUxPhttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSm_ccKf4y- dWor5QXo3VZuxAZ2iMc4btLp0wR8SwxnkbY4Wd5fQ7-IsUxP 6. nGyH5Se_Bzqx3yuCJynlJY3AefV_h1UzyA2eNu9Cxcs6UQhttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRlsVJ- nGyH5Se_Bzqx3yuCJynlJY3AefV_h1UzyA2eNu9Cxcs6UQ 7. A9ly.jpghttp://hirportal.sikerado.hu/images/kep/201105/n%C3%B6v%C3%A9nyi_gy%C3%B3gyszer_enged%C3% A9ly.jpg banner5.pnghttp://1.bp.blogspot.com/-7FwbGv7_jUE/VTK46UiRHWI/AAAAAAAAAcM/ada0IiQikjE/s1600/healthcare- banner5.png 12. tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDciLPR0AMoMXnNg5WreSdGogbAVvuUioTQ6EFP8sn3vfWCiPu tfqe6ghttps://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDciLPR0AMoMXnNg5WreSdGogbAVvuUioTQ6EFP8sn3vfWCiPu tfqe6g zA_PdsVemftnRp_26eEBfflPFiCzbSEeTzMkbdg7f368QjISIEpQhttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQxC- 8zA_PdsVemftnRp_26eEBfflPFiCzbSEeTzMkbdg7f368QjISIEpQ