Pénzbeli ellátások, jogi szabályozás és a nem-bentlakásos támogatási szolgáltatások Dr. Gazsi Adrienn – Ruzsics Ilona – Tausz Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatási rendszer átalakítása
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Szabó István - Egyensúlyunkért Alapítvány
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
A támogatott lakhatás, mint újonnan bevezetendő
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
ÉFOÉSZ FECSKE SZOLGÁLAT Kapocsi-Pécsi Anna szakmai vezető
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
Családi napközi.
Lehetőségek a nagy létszámú
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület Titkára
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Szociális alapszolgáltatásokat érintő jogszabályváltozások 2011.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Támogatott döntéshozatal
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Jogszabály módosítások Budapest
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
A támogatott lakhatás kihívásai
Családtámogató ellátások
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
„Kastélykiváltás Berzencén”
KIVÁLTÁS,
Az ellátottjogi képviselet 2015-ben
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Tájékoztatás jogszabály változásokról
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Pénzbeli ellátások, jogi szabályozás és a nem-bentlakásos támogatási szolgáltatások Dr. Gazsi Adrienn – Ruzsics Ilona – Tausz Katalin

A támogatott lakhatás priorizálása az igénybevételi eljárás során  a támogatott lakhatás intézmény vagy közösségi alapú szolgáltatás?  hogy hol dől el a TL igénybevételét megalapozó a jogosultság, az igénybevételi eljárás folyamata nem TL-re szabott  miről dönt a szolgáltatást igénybe vevő

Támogatott lakhatás - intézmény vagy közösségi alapú szolgáltatás? Közösségi alapú szolgáltatás a TL olyan közösségi alapú szolgáltatás, amely szakmai tartalmában és létszámfeltételeiben is az alapszolgáltatásokra épít Magyarországi jogszabályi háttér szociális intézmény nem tartozik sem a bentlakásos intézmény, sem a tartós bentlakásos intézmény kategóriába a bentlakásos intézményekre vonatkozó szabályokat, illetve bizonyos esetekben (pl.: térítési díj) a tartós bentlakásos intézményekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni

Az igénybevételi eljárás folyamata Komplex szükségletvizsgálat feltétel a támogatott lakhatás igénybevételét megalapozó szükséglet létezik-e avagy sem a jogosultságról nem dönt Vagyonnyilatkozatot, orvosi igazolást, jövedelemnyilatkozat, szakorvos, kezelőorvos szakvéleménye, kiskorúak esetében TKVSZRB szakvéleménye a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SzCsM rendelet (Ir.) Kiskorúak Kötelező beutalás?

TL igénybevételénél miről dönt az igénybe vevő Komplex szükségletfelmérés igénylése Az esetfelelős személye TL

Javaslatok  közösségi alapú szolgáltatás, szociális szolgáltató  komplex szükségletfelmérés – igénybevételi eljárás  ki kezdeményezi a komplex szükségletfelmérést  szolgáltatási igény rögzítése  kiskorúak  alapszolgáltatások

Gondnokság, támogatott döntéshozatal  A támogatott döntéshozatal, mint elv, és mint jogintézmény  A támogatott döntéshozatal érvényesülése és a gondnoksági rendszer kérdései a szociális szolgáltatástervezésben

A támogatott döntéshozatal Elvként olyan szemléletmódot, jelent, mely minden a döntéshozatalban támogatásra szoruló személyre másokkal azonos alapon, egyenjogú, saját életüket irányítani képes, autonóm személyekként tekint Jogintézményként a gyámhatóság a cselekvőképesség korlátozásának elkerülése érdekében az érintettel egyetértésben támogatót rendel ki ( óta)

A támogatott döntéshozatal érvényesülése és a gondnoksági rendszer kérdései a szociális szolgáltatástervezésben Jogi szabályozás A támogatott lakhatás jogi szabályozása több ponton rögzíti az érintettek szolgáltatástervezésbe történő bevonásának szükségességét Megvalósulás, jogi szabályozás ellentmondásai Házirend Támogatói háló-támogatott döntéshozatal közötti kapcsolat Egyéni szolgáltatási terv Komplex szükségletfelmérés Szolgáltatások igénybevétele Esetfelelős,(kísérő) személye

Javaslatok  az igénybevevők bevonása, „akadálymentes” információk  szakemberek képzése a TDH alapelvei szerint  a lakók önérdek érvényesítési, döntéshozatali készségeinek, kompetenciáinak fejlesztése  támogatói háló és döntéshozatal  gondnokok tájékoztatása az önálló életvitel, a közösségi életben való részvétel emberi jogi vonatkozásairól, jogszabályi hátteréről

Pénzbeli ellátások: bevételek és kiadások  nem indokolt más csoportokétól eltérően szabályozni  a legalacsonyabb jövedelműek esetében a költőpénz 5700 illetve 8550 forint – mire elég – gyógyszer  belépési hozzájárulás, miért maradnak ki a korlátozásból állami, önkormányzati fenntartású TL-ek  arányos rész visszafizetése határozatlan idejű befogadás esetén

A támogatott lakhatás professzionális támogató környezete Esetmenedzser  családsegítés keretében: járás vagy település  feladat: utánkövetés – szakmai tartalom?  képesítés vs. kompetenciák – képzés Esetfelelős  ki jelöli ki  kompetenciák vs. képzettség – képzés  folyamatosan nyújtott – általános és speciális – szociális munka

A támogatott lakhatás professzionális támogató környezete Kísérő támogatást biztosító munkatárs  az igénybevevő eredményes támogatása, napi életvitelének segítése, az állapotváltozásának felismerése, a segítségnyújtáshoz szükséges döntések – kompetenciák?

Javaslatok  jogszabály - családsegítő szolgálatok vagy a központok  utánkövetés – szükségletek és szolgáltatások megfelelősége, az előrehaladás folyamata az önálló élet felé  az esetfelelős koordinál, az esetmenedzser menedzseli a lakók érdekeinek érvényesülését  esetmenedzser: szakmai szupervízió, esetkonferencia és a komplex szükségletfelmérés szerinti szolgáltatások monitorozása  speciális képzések  a lakók bevonása

A stratégia módosítása: erősségek  megfogalmazásaiban érvényesül az ENSZ egyezmény szellemisége  első lépések a megvalósítás felé  megszülettek a kereteket megszabó jogszabályok  egyelőre pályázati források  készülnek a megvalósítást megalapozó szakmapolitikai dokumentumok

A stratégia módosítása: gyengeségek  ugyan a retorika szintjén közösségi alapú szolgáltatás, ám a jogszabályok és a megvalósítás folyamata is az intézmény jelleget erősíti, ami valószínűsíti a bentlakásos intézeti kultúra továbbélését.  nem tisztázott, hogy kik is valójában a TL alanyai: lakók, szolgáltatás vásárlók vagy ellátottak-e  korlátozott a lakók döntéshozatali szabadsága.  ugyan a retorika szintjén a stratégia az ENSZ egyezményre épít, de a medikális modell érvényesül

A stratégia módosítása: gyengeségek  nem tisztázottak az igénybevevők jogai, nem épültek be a jelenlegi szabályozásba a jogérvényesítés eszközei, eljárásai  gyerekek  súlyos halmozottan fogyatékos személyek és már marginalizált fogyatékos személyek - lefölözés

A stratégia módosítása: gyengeségek  szolgáltatási gyűrű feltérképezése  nyilvánossá tenni + hol, melyik TL milyen feltételekkel (térítési díj, belépési hozzájárulás stb.) fogad jelentkezőket, milyen a szolgáltatási portfóliója, mekkora a szabad férőhely száma.  szakmai módszertan  tájékoztatás, a lakosság érzékenyítése  nem rendszerszerű: a családjukból, más lakhatási formákból beköltözni szándékozók ?  szakmai monitorozás - finomhangolás

Köszönöm a figyelmet!