A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Termel ő i piacok jelent ő sége, szabályozása Dr. Gombos Zoltán Főosztályvezető Április 18. FÖLDM Ű VELÉSÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Okok Piaci környezet – több mint 70 felsőoktatási intézmény, ezek közül több szinte ugyanolyan képzési palettát, hasonló lehetőségeket kínál Társadalmi.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
Társadalmi integráció kistelepüléseken
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI ÚTMUTATÓ ELKÉSZÍTÉSE KAPCSÁN Zoltai Anna osztályvezető

Egy kis visszatekintés –rendszerváltás után - Felgyorsult a magyar vendéglátás fejlődése - privatizáció és külföldi tőke beáramlása: - gyarapodtak az új szállodák, - kávézók, sörözők, - megjelentek a külföldi trendek, - divat irányzatok, - gyorsétterem láncok, - már nem csak Budapesten, - de vidéken is új szállodák, - családi üzemeltetésű panziók, - kiszervezetten koncentrálódott a közétkeztetés - gyors üzemeltető váltás, profilváltás. Ez a robbanás nagy feladat elé állította a vállalkozásokat folyamatosan emelkedő elvárások nem volt lehetőség külföldi tapasztalat szerzésre, nem volt kitől kérdezni……. Ez a robbanás nagy feladat elé állította a vállalkozásokat folyamatosan emelkedő elvárások nem volt lehetőség külföldi tapasztalat szerzésre, nem volt kitől kérdezni…….

Vendéglátás és étkeztetés sokszínűsége A falusi kiskocsmától, a büfé kocsin, cukrászatokon át a finanszírozási nehézségekkel küzdő önkormányzati üzemeltetésű intézményi étkeztetés, a betegétkeztetés, a gazdasági válságban lévő vidéki és frekventált helyeken jól menők egészen a csúcstechnológiáig.

A civil szervezetek jellemzői A hivatalos társadalom ( állam) mellett jelennek meg, Önkéntes közösségi szerveződések, Közös gondolkodás, érdek.

852/2004/EK RENDELET (2004. április 29.) az élelmiszer ‑ higiéniáról 7. Cikk A tagállamok a 8. cikkel összhangban ösztönzik a higiéniára és a HACCP-elvek alkalmazására vonatkozó helyes gyakorlatról szóló nemzeti útmutatók kidolgozását 8. Cikk a vállalkozások kategóriáinak megfelelően kell kidolgozni és terjeszteni: egyeztetve azokkal akiknek az érdekeit ez jelentősen befolyásolhatja: pl. a hatáskörrel rendelkező hatóságokkal, és a fogyasztói csoportokkal;

Munkacsoport nyarán kezdtük szervezni: – Írtunk mindenkinek levelet –”aki hallja adja át” – Többségére válasz sem érkezett – azt sem tudták, mi az MGSZH 2008 decemberben első ülés –csekély érdeklődés – (személyes kapcsolatok ellenére) Havi 1 ülés volt, mérsékelt érdeklődés mellett A munka elindult –zömmel mi végeztük.

Munkacsoport nyarán megállapítottuk, hogy a hazai korszerűtlen szabályozás miatt nem lehet a GHP készítéssel érdemben továbblépni, a hazai szabályozás újragondolásával zajlott, 2010-december 15-én GHP munkacsoport ülés keretében az új rendelet tervezete bemutatásra került.

GHP ülés Az elmúlt hónapok alatt a szakmai szervezetekhez eljutott a tervezett rendelet híre és meglepően nagy volt az érdeklődés. Hatalmas feszültség, vita, ellenérzések, indulatok, értetlenség tanúi lehettünk. Felesleges korlátot, büntetési lehetőségek számának növelését látták az új szabályozásban. ??? Nem akartak együttműködni, nem kérték az új szabályozást! Itt értettük meg, hogy nem beszélünk egy nyelven –más a fogalomtár, amivel dolgozunk. Mi a „másik oldal” vagyunk.

Munkamódszer váltás Elgondolkodtunk. Munkamódszert váltottunk. Felismertük, hogy : -meg kell értetni, (elhitetni!) hogy partnerek vagyunk, -meg kell nevezni mik a közös érdekeink és céljaink, -nem lehet gyorsan és „erőből” szabályozni, -türelmes és nyílt vitát kell vállalni, -érdek és vélemény ütköztetéseket kell lefolytatni, -meg kell hallgatni a civil szervezeteket, -Közös nyelv, fogalomtár nélkül nem megy! Ez mind energia és még inkább időigényes!

Közben megjelent a 62/2011. (VI.30) VM r. Utat adva a további érdemi munkának. Nagy mennyiségű anyag készült el 2008-tól. Rendelet megjelenésével a munka felgyorsult és nyitott volt (augusztus 24-től 2 hetente ülés HONLAPOK) – munkaterv is publikus volt – 2 heti ülések – emlékeztetők -névvel – elkészült munka anyagok közzététele – hozzászólás lehetősége bárkinek Új módszerrel dolgoztunk 2011-től

1317/2011/(IX.19.) sz. Kormányhatározat a vendéglátás helyzetét javító intézkedésekről „ A kormány elrendeli vendéglátó szakmai szervezetek bevonásával a vendéglátás jó higiéniai gyakorlatáról szóló nemzeti útmutató kidolgozását úgy, hogy az előírások könnyebb betarthatósága mellett az uniós jogban megfogalmazott élelmiszerhigiéniai elvárások teljesüljenek” Határidő: 2012.március 31.

Szakmai civil „oldal”Hatósági „oldal” KÖZSZÖV ÉLOSZ KISOSZ MGE MNGSZ VIMOSZ Vendéglátás ÁPB Cukrász Ipartestület OKSZ KGE MÉBIH VM Területi Kormányhivatal MgSzH ÉTbI Munkacsoport

Meghatározott közös elvek A munkacsoport társadalmi munkában, munkaterv alapján dolgozott Nem fogadta be a tanácsadókat, csak a gyakorló vendéglátókat, szorgalmazva a civil szervezeti hátteret. A munkacsoport nem támogatta, hogy ebből a munkából bárki hasznot húzhasson az érintettek rovására. ( sérelmek)

A szövegezéssel szemben felállított követelmények, alapelvek – Szakszerű, – Egyszerű, érthető, gyakorlatias, – Kivitelezhető, életszerű, – Szerkezetében jól átlátható: 852/2004/EK Kövesse a vendéglátós munkamenet sorendjét – Könnyen kezelhető.

Munkamegosztás Minden fejezetnek volt egy hatósági és egy civil felelőse A munka meghatározó részét, szervezést szerkesztést mi végeztük, A civil szervezetek lelkesen hozzáadták a rendkívül fontos tudásukat, gyakorlati tapasztalataikat, Lépésenként – Kellemes emberi kapcsolatok, – szakmai barátságok alakultak, – a szakmaiság,a partnerség, – az egymásra figyelés természetessé vált.

Ülések Nyitott ülések, bárki jöhetett, Egyre többen lettünk, Egyre hosszabbak lettek az ülések, Egyre több napi aktualitás került elő. Kialakult egy kötött napirend: – Mi történt az előző találkozás óta? Hatósági oldalon Szakmai civil oldalon Voltak rendkívüli ülések – Kitűzött munkaterv szerinti vitákat le kellett folytatni –határidő szorított!!!

Az üléseken Parázs viták és hosszadalmas mondatszerkesztések voltak. Az anyagok kikerültek 2 hétre a honlapokra Egyre több hozzászólás érkezett. Ezeket a munkacsoport döntései alapján beépítettük. A civilek büszkék voltak a közös munkára! – tagjaik felé „elszámolhatták” Egyre több szakmai fórumra hívtak. „Bezzeg a NÉBIH”

2012. Márciusra elkészült szeptemberben kiadvány Ingyenesen is letölthető – a civilek honlapjáról is Büszkén vállalják! Nevüket adták mellé 36 Ismertető előadás országszerte

céljai és programjai 21 Átfogó, megelőző szemlélet „a termőföldtől az asztalig”

A civil szervezetek szerepe Kollektív döntéshozatal, Kompromisszumkötésre törekvés, Fontos, kevésbé fontos dolgok elkülönítése, Fontossági sorrendek kialakítása. Megszűrni az egyéni véleményeket, Olyan döntés ami, ha nem is egyezik az egyének elképzeléseivel, de a csoport számára optimális.

Gordon White angol politológus szerint A civil társadalom Megváltoztatja az állam és társadalom egyensúlyát – utóbbi javára, Ellenőrzi és felügyeli az államot a politikai döntések nyilvános megítélésével, Közvetítő szerepet játszik az állam és társadalom között –mindkét fél megtanulhatja hogyan képes a másik számára meggyőzően megjeleníteni megfontolásait, Demokratikus intézményeivel és folyamataival legitim és kiszámítható módon válaszol az új kihívásokra.

A civil szervezetek és az állam kapcsolata Kétoldalú kommunikációs csatornaként működnek, Megtestesítik a civil kontrollt, Kiegészíthetik az állami intézmények tevékenységét, Különleges szakmai tudással, helyismerettel segítik az állami feladatok ellátását, Közvetítenek az állam és egyének között.

Mi kellett a sikeres együttműködéshez? Az ÉLBS-ben meghatározott hivatali szemlélet és hivatali környezet, A nagy múltú civil szervezetek vezetőinek pozitív hozzáállása, (Pataki János, Kamocsai Gábor, Kovács László, Niklai Ákos,) Kölcsönös helyzet felismerés, partnerség, közös cél Kitekintés határokon kívülre, Szakmai tudás, mérlegelés, felelősségvállalás, Kitartás, alázat, szorgalom, kompromisszumok, Együttműködés és elkötelezettség, lelkiismeretes munkatársak: „Ember arcú, hiteles hatóság”

Hogyan tovább? Még szükség van fejlődésre mindkét oldalon Más területeken is fel kell tárni és kihasználni az új csatornákat – kapcsolatokat. ( pl. OKÉS 2013, 2014) A civilekkel segítségével kell eljutnunk minél több vendéglátóhoz (egyének) Kétoldalú párbeszéd – rendszeres fórumok! Folyamatosan át kell adni az új információkat, - képzés Karban kell tartanunk az útmutatót. GHP mellékelt –tervezési ajánlások El kell érni, hogy ne csak a szervezetek képviselői, de a tagjaik is elfogadjanak bennünket partnerként!

Köszönöm figyelmet!