Valóban multitasking? Agyunk válasza az információs nyomásra Csépe Valéria MTA TTK Agyi Képalkotó Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Művészeti vizuális nevelés Digitális kompetencia.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Internet tudományos használata
E-learning modellek osztályozása
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nagyméretű állományok küldése
Alzheimer Café Újpalota
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az Internet megismerése
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Egyszerű kapcsolatok tervezése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A humán kognitív architektúra és a tanulás
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
MÉDIAFOGYASZTÓ VAGY TARTALOMFOGYASZTÓ? MENNYISÉG VAGY MINŐSÉG?
Környezetgazdaságtan 1
GÉNTECHNIKÁK LABORATÓRIUM Bioetika
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Tartalékolás 1.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
Life is game! But do not only play with a game!
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
RUGÓK.
Közgazdaságtan II ppt előadás száma (hét)
Ékkötés.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Háztartási termelés, család, életciklus
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Főnix – me MEGÚJULÓ EGYETEM – FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYI FEJLESZTÉSEK A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÉNEK ÉS HOZZÁFÉRHETŐSÉGÉNEK EGYÜTTES JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN EFOP
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Németország BESZÁMOLÓ 2014
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Valóban multitasking? Agyunk válasza az információs nyomásra Csépe Valéria MTA TTK Agyi Képalkotó Központ

Témavázlat Az olvasás új formái Digitális elmerülés Az okos eszközök világa Multitasking?

Az olvasás új formái 3

5 Múlt századok meglepetése 19. század – Nem tud mindenki megtanulni írni / olvasni számolni 20. század – Még mindig nem tud mindenki megtanulni írni /olvasni számolni – A kütyük korszaka elkezdődik

A 21. század meglepetése Még mindig nem tud mindenki megtanulni írni / olvasni számolni Sőt Teret nyernek a kütyük– kihelyezés és beépülés (kognitív terünk határai) Megjelennek a mítoszok – a digitális bennszülöttekről – az internet olvasás-sorvasztó hatásáról – az agy új evolúciójáról 6

Megváltozott agyi struktúra? Indirekt válasz: neuroplaszticitás Direkt válasz: még nincs

Digitális elmerülés 9

Mi történik? Az emberi agy számára terhelő feladatok „kiszervezése” (PC, laptop, táblagép, okos telefon, stb.) Az állandó hozzáférés eszközeinek (internet, wifi, cloud…) elterjedése KÉRDÉS: Hová és mit szervezünk ki? Ki(k) közvetíti(k) az értéket? Átalakul-e a tudni mit, hogyan és hol? Kiszolgáltatottak leszünk-e?

A virtuális valóság 11 Mueller et al. (2012) Journal of Neuroscience Methods

12 (A)Parahippokampális területek (B)G. lingualis, cuneus, precuneus, középső temporális tekervény

Virtuális tér és az „áthelyezett test” 13 Kim et al.(2012) Progress in Neuropsycho-pharmacology & Biol. Psych.

Nézőpontváltás – ‚távolított’ én 14 Aktivációemelkedés (addikció): (a) j. inzula, (b) j. p.hippokampusz, (c) b. talamusz (pulvinar), (d) b. k. temp. g., (e) b.k. okc. g., (f). p.c.g

Internet-függőség: maradandó szerkezeti változás Hong et al (2013) Reduced orbitofrontal cortical thickness in male adolescents with internet addiction, Behavioral Brain Functions

Az okos eszközök világa

Hasonlóságok és eltérések RSS: XML formátumú állománycsalád – helyettünk ellenőriz, követ, frissít, megjelenít

digitális bennszülöttek a mai fiatalok, akiknek más az agya, mint elődeiknek; lerombolja az internet az agyat; a képernyőn olvasásnak agyi és kognitív következményei vannak; az információk tömege túlterheli az agyat; a digitális készségek elegendőek? 18 Vannak-e bizonyítékaink arra, hogy

Multitasking?

Megosztott feladatteljesítés Al-Hashimi et al, 2015

..és a neuronális ár A kontrollfolyamatok „üvegnyak” mechanizmusai erőfeszítés egyetlen területet terhel (szuperior parietális terület)

Dorzális végrehajtó rendszer Ventrális érzelmi rendszer Dorzális figyelmi rendszer Ventrális figyelmi rendszer

Developmental Review, Special Issue Volume 35, Pages (March 2015) Living in the “Net” Generation: Multitasking, Learning, and Development Edited by Mary L. Courage

Multitasking és a videojátékok Kétélű fegyver – Tréninghatás, javuló teljesítmény – Erős függőség az eszközöktől (okos telefon, internet) Az agyra gyakorolt hatás – Figyelmi hálózat és végrehajtó funkciók információs nyomás alatt – A párhuzamos feladatvégzés gyakorolható (procedurális tanulás)

Multitasking előnyök és hátrányok Kevésbé hatékony az egyes feladatvégzésnél (kevés kivétel) A szükséges kognitív és figyelmi források gyerekkorban még éretlenek „Media multitasking„ hátrányos hatása a fejlődő figyelmi rendszerre nem bizonyított Akciót kívánó játékoknak pozitív hatása is lehet Multitasking procedurális tanulásra épül, a deklaratívat nem segíti Új terület: Neuro-ergonómia és kognitív modellezés Cél: optimális munkakörnyezet kialakítása