Változó közoktatás,változó szakképzés átalakuló tanári szerepek. Tani – Tani konferencia 2008.február 01 Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Képesség? Kompetencia?.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A gyakorlatvezető mentor
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A szervezeti felépítés definíciója
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás november 25. Csillag Ferenc
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Pedagógus értékelési rendszer
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Változó közoktatás,változó szakképzés átalakuló tanári szerepek. Tani – Tani konferencia 2008.február 01 Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet

1. A pedagógus szerep átértékelődése napjainkban (1) 1. A pedagógus szerep átértékelődése napjainkban (1) A korszerűsítés jelent-e változást? A pedagógus: - a megszokott utat nem szívesen hagyja el, - megpróbál alkalmazkodni a változásokhoz, - megpróbál alkalmazkodni a változásokhoz, - a sok változás megzavarja, - a sok változás megzavarja, - a legújabb elképzeléseket bizalmatlanul fogadja, - a legújabb elképzeléseket bizalmatlanul fogadja, - elzárkózik a fejlesztéstől még akkor is ha az új törekvések esetleg szimpatikusak a számára. - elzárkózik a fejlesztéstől még akkor is ha az új törekvések esetleg szimpatikusak a számára.

2. A pedagógus szerep átértékelődése napjainkban (2) Az átértékelődés oka: Az átértékelődés oka: A módosítások, a változások gyakran úgy kerülnek be az iskolai gyakorlatba, hogy előzetes kipróbálásuk nem történik meg. A módosítások általában külhoni adaptációk eredményeként kerülnek itthoni felhasználásra. A módosítások általában külhoni adaptációk eredményeként kerülnek itthoni felhasználásra.

3. A pedagógus, az osztályfőnök szerepe Az pedagógus : - a tanulók életét szervezi osztálykeretben, - a kifejezés egy hierarchikus viszonyt jelez igen sok nyelvben, - alá-fölé rendeltségi viszony áll fenn. „főnöke valakinek”

4. A pedagógus helye a hierarchikus rendszerben. 4. A pedagógus helye a hierarchikus rendszerben. A teljes iskolai közösség A pedagógus Család és a kortárscsoport kortárscsoport Az adott osztályközösség

5. A hierarchikus viszonyrendszer feloldása kezelje „partnerként” tanítványait, kezelje „partnerként” tanítványait, gyökeres szemléletváltásra van szükség, gyökeres szemléletváltásra van szükség, a bipoláris folyamatban nincs helye a közreműködök „merev” megkülönböztetésének. a bipoláris folyamatban nincs helye a közreműködök „merev” megkülönböztetésének. Pedagógusi kompetenciák megléte Pedagógusi kompetenciák megléte Csak „partneri” együttműködéssel, megfelelő kompetenciák birtokában lehet nagy célokat megvalósítani. Csak „partneri” együttműködéssel, megfelelő kompetenciák birtokában lehet nagy célokat megvalósítani.

6. Növekszik a nevelés hatékonysága iránti igény 6. Növekszik a nevelés hatékonysága iránti igény A nevelés fogalma.Ped. Progr.Értékközvetítés A nevelés fogalma.Ped. Progr.Értékközvetítés A nevelési környezet: A nevelési környezet: jól érzi magát kibontakoztathatja képességeit vidám egészséges fiatal legyen A fejlesztés prioritásai: A fejlesztés prioritásai: személyiség megismerés, fejlesztése alkalmazható tudás tartalomba ágyazott képességfejlesztés tevékenységközpontú gyakorlat differenciált fejlesztés

7. A hatékonyság feltétele A különféle tantárgyakat tanító kollégák összefogása szükséges ahhoz, hogy kialakuljon az a tudásmennyiség, amely abban az életkorban és abban az osztályban alkalmazható. A különféle tantárgyakat tanító kollégák összefogása szükséges ahhoz, hogy kialakuljon az a tudásmennyiség, amely abban az életkorban és abban az osztályban alkalmazható. A pedagógusok között megkülönböztetett szerep az osztályfőnöké aki így válik az egy osztályban tanító pedagógusok közösségének vesztőjévé. A pedagógusok között megkülönböztetett szerep az osztályfőnöké aki így válik az egy osztályban tanító pedagógusok közösségének vesztőjévé. Az osztályfőnök feladata az egységes nevelési eljárások összehangolása az osztályban.

8. Új jelenségek az iskola világában(1) 8. Új jelenségek az iskola világában(1) A nevelésben a legnagyobb hatása a kortárscsoportnak van. A nevelésben a legnagyobb hatása a kortárscsoportnak van. Folyamatosan csökken az iskola szerepe az ismeretek megszerzésében Folyamatosan csökken az iskola szerepe az ismeretek megszerzésében Átalakulóban az értékrend Az iskola értékközvetítő Átalakulóban az értékrend Az iskola értékközvetítő Változó szerepekMindenki gazdag akar lenni Változó szerepekMindenki gazdag akar lenni Változó tanári szerepek Patrónusi szerep Változó tanári szerepek Patrónusi szerep A tanári hatékonyság Eltolódtak a tanári feladatok az oktatás irányába A tanári hatékonyság Eltolódtak a tanári feladatok az oktatás irányába Feladat: - az oktatás - nevelés egységének biztosítása, - alapos felkészülés az órákra, a színvonalas óravezetésre, - alapos felkészülés az órákra, a színvonalas óravezetésre, - a pedagógus folyamatosan művelje önmagát. Mi a jó módszer? Amely hatékony!

Új jelenségek az iskola világában(2) Új jelenségek az iskola világában(2) A tanítás tanulás folyamatának megváltoztatása felfedezéses tanítás A tanítás tanulás folyamatának megváltoztatása felfedezéses tanítás Hozzáadott pedagógiai érték hogyan mérhető? Hozzáadott pedagógiai érték hogyan mérhető? Képességfejlesztés differenciált képességfejlesztés Képességfejlesztés differenciált képességfejlesztés Teljesítményképes tudás kompetencia alapú oktatás Teljesítményképes tudás kompetencia alapú oktatás Munkamegosztás az oktatásban mindent nem csinálhatok „én” Munkamegosztás az oktatásban mindent nem csinálhatok „én” Az osztályfőnök, a tanár szerepváltás patrónus Az osztályfőnök, a tanár szerepváltás patrónus Az osztályfőnök az egy osztályban folyó nevelő munka irányítója. Az osztályfőnök az egy osztályban folyó nevelő munka irányítója. Egyetlen lényeges kompetenciája van,hogy törődjön a fiatal testi és lelki egészségével, gondoskodjon arról, hogy az osztályban folyó Egyetlen lényeges kompetenciája van,hogy törődjön a fiatal testi és lelki egészségével, gondoskodjon arról, hogy az osztályban folyó nevelő - oktató folyamat harmonikus legyen. nevelő - oktató folyamat harmonikus legyen.

9. Új szerepek, új feladatok.(1) 9. Új szerepek, új feladatok.(1) Új szerep: Új szerep: - pedagógiai pszichológiai ismeretek folyamatos megújítása, a szakmai ismeretek naprakészsége, - a tanítványai személyiségének komplex ismerete és fejlesztése, - „emberként” viselkedjen, - jó tanár diák kapcsolat, ( nem kell játszani az erős kezű tanárt) - a kapcsolatot a nyíltság, az őszinteség és az átláthatóság jellemezze, - törődéssel forduljon tanítványai és kollégái felé - hagyja a másikat fejlődni.

Új szerepek új feladatok (2) Új szerepek új feladatok (2) Új fegyelmezési stratégiák: Új fegyelmezési stratégiák: - problémamegoldás - konfliktus-felismerés,konfliktuskezelés - együttműködés - közreműködés - közös döntéshozatal - megbeszélés - megegyezés „szerződéses viszony” - befolyásolás befolyásolhatóság - konfrontálás

10. A pedagógiai hatásrendszer. Hogyan lehetne a tanár diák kapcsolatot javítani, a nevelés és az ismeretek elsajátításának hatékonyságát növelni ott ahová sok esetben a tanulás iránt motiválatlan fiatalok járnak? Hogyan lehetne a tanár diák kapcsolatot javítani, a nevelés és az ismeretek elsajátításának hatékonyságát növelni ott ahová sok esetben a tanulás iránt motiválatlan fiatalok járnak? - motiválással: - őszinte légkör - vélemény nyilvánítás szabadsága - vélemény nyilvánítás szabadsága - megszólalás megszólíthatóság - megszólalás megszólíthatóság - párbeszéd - párbeszéd - ne ítélkezzünk azonnal - ne ítélkezzünk azonnal - legyünk képesek saját hibáinkon felülemelkedni - legyünk képesek saját hibáinkon felülemelkedni

- kompetencia és képességfejlesztéssel (a kor kihívásainak való megfelelés) csoportszervezés, csoportépítés, állampolgári lét, ismerjék hogy tanulmányaik mibe kerül, élethosszig tartó tanulás megalapozása. - tehetség felismerésével és fejlesztésével eredetiség, elmélyült gondolkodás, kreativitás, feladat iránti elkötelezettség. - felzárkóztatással differenciálás

11. A pedagógus sikerességét befolyásoló tényezők Értékvesztés értékválság Értékvesztés értékválság Hangnem tegezés? magázás? Hangnem tegezés? magázás? Közös felelősség nevelői együttműködés Közös felelősség nevelői együttműködés Személyi alkalmasságkompetenciák Személyi alkalmasságkompetenciák A tanítványok ismereteszemélyiség megismerés A tanítványok ismereteszemélyiség megismerés Konfliktusok felismerése és kezelése Konfliktusok felismerése és kezelése Felelősség megosztás: panaszok kezelése Felelősség megosztás: panaszok kezelése azonnali intézkedés közvetítői szerep megszólíthatóság Járulékos feladatok ellátásamindenféle Járulékos feladatok ellátásamindenféle Az egységes értékelés rendszerének kialakítása Az egységes értékelés rendszerének kialakításaadminisztrációítélkezésleckéztetéskiszámíthatatlanság elismeréselmarasztalás Minőségi követelményekpedagógus teljesítményértékelés? Minőségi követelményekpedagógus teljesítményértékelés? Motivációs készség a közösség motiválása Motivációs készség a közösség motiválása

12. Tanári szerepviselkedés sajátosságai a hivatás a hivatás az egyén azonosuló álláspontja olyan meghatározott emberi tulajdonságokkal melyeket a társadalom egy szakma képviselőjétől mint alkalmassági kritériumot elvár A pedagógus nap mint nap a tanítványai és a közvélemény előtt ad számot emberi értékeiről

Az eskü Az eskü Önmagunk előtt tett vizsga Önmagunk előtt tett vizsga Azonosságvállalás azokkal az emberi értékekkel amelyeket a társadalom alkalmassági kritériumként előír az adott hívatás képviselőjével szemben. Azonosságvállalás azokkal az emberi értékekkel amelyeket a társadalom alkalmassági kritériumként előír az adott hívatás képviselőjével szemben. Feltétel: - hasonló erkölcsi nézetek, - hasonló jellembeli beállítottságok, - hasonló jellembeli beállítottságok, - hitelesség. - hitelesség. Feladat: - személyes példaadás, - az emberi értékek a személyiség részévé alakítása, - az emberi értékek a személyiség részévé alakítása, - a követelménytámasztás elvének érvényesítése. - a követelménytámasztás elvének érvényesítése.

Elhatározás a változásra Elhatározás a változásra Önmagunkkal szembeni tudatos felelősségvállalás. Önmagunkkal szembeni tudatos felelősségvállalás. Személyiségünk szükséges alakításának beismerése. Személyiségünk szükséges alakításának beismerése. Kommunikációs képességeink fejlesztése. Kommunikációs képességeink fejlesztése. Szakmai, pedagógiai, pszichológiai ismereteink folyamatos bővítése szükségességének felismerése. Szakmai, pedagógiai, pszichológiai ismereteink folyamatos bővítése szükségességének felismerése.

A példa; példakép; eszmény; eszménykép Megvalósitja a tanári munka legfőbb funkcióját az értékközvetítést Megvalósitja a tanári munka legfőbb funkcióját az értékközvetítést A sikeresség feltétele: - a kor követelményeihez igazított szakmai és pedagógiai felkészültség A sikeresség feltétele: - a kor követelményeihez igazított szakmai és pedagógiai felkészültség - a szakmai követelményeket átadni, közvetíteni képes emberi személyiség - a szakmai követelményeket átadni, közvetíteni képes emberi személyiség - helyes önismeret - helyes önismeret A pedagógia értékközvetítő funkciója a tanáron keresztül valósul meg. A tanár egyben értékátadó, értékhordozó, értékközvetítő.

Értékek közvetítése Értékek közvetítése Érték: - ami a társadalmi normáknak megfelel, az - egyén és a társadalom előbbre jutását elősegíti Érték: - ami a társadalmi normáknak megfelel, az - egyén és a társadalom előbbre jutását elősegíti Feladat: - megismerni, elfogadni és közvetíteni a kívánt és a társadalom által preferált értékeket, Feladat: - megismerni, elfogadni és közvetíteni a kívánt és a társadalom által preferált értékeket, - közvetíteni az iskola pedagógiai programjában megfogalmazott értékeket. - közvetíteni az iskola pedagógiai programjában megfogalmazott értékeket. Az értékátadó funkcióban érvényesüljön a tartalom és a forma egysége. (tartalom: ismeretátadás, személyiségfejlesztés…. (tartalom: ismeretátadás, személyiségfejlesztés…. forma: modellszerep) forma: modellszerep)

Kommunikáció Kommunikáció A pedagógus szubjektuma, magatartása, viselkedése, Én- jének működése az interakció során jelenik meg. A pedagógus szubjektuma, magatartása, viselkedése, Én- jének működése az interakció során jelenik meg. Elégtelensége okán konfliktusok keletkezhetnek. Elégtelensége okán konfliktusok keletkezhetnek. A kommunikáció információcserét jelent jelek, jelrendszerek segítségével.

13. Alapkövetelmények a pedagógussal szemben. KépességekSzemélyiségbeli tulajdonságok -kommunikációs-szakmai tudás -empátiás-pedagógiai ismeretek -tolerancia-pszichológiai ismeretek -akarat és érzelem-meggyőződés kinyilvánítása -meggyőzés-fogékonyság a szeretet megnyilvánulásaira megnyilvánulásaira A TANÁR

Kölcsönzött dia Kertesi Gábortól MTA január 25

15. A hatékony munkavégzést szolgáló alapkompetenciák. 15. A hatékony munkavégzést szolgáló alapkompetenciák. Alkalmazkodóképesség és készség. Alkalmazkodóképesség és készség. Döntési képesség. Döntési képesség. Együttműködés. Együttműködés. Empátia. Empátia. Felelősségvállalás. Felelősségvállalás. Kommunikációs készség. Kommunikációs készség. Minőségre törekvés. Minőségre törekvés. Önállóság. Önállóság. Önbizalom. Önbizalom.

Önkontroll. Önkontroll. Önfejlesztés/tanulási készség. Önfejlesztés/tanulási készség. Problémamegoldó képesség. Problémamegoldó képesség. Szabálytudat-szabálytartás. Szabálytudat-szabálytartás. Teljesítményorientáció. Teljesítményorientáció. Vezető- irányító munkaköröknél az alapkompetenciákon kívül: Csapatmunka. Csapatmunka. Előrelátás. Előrelátás. Elvárások támasztása. Elvárások támasztása. Irányítás. Irányítás.

Jövőorientáltság. Jövőorientáltság. Mások megismerése. Mások megismerése. Motiválás. Motiválás. A felsorolt kompetenciák biztos hogy szükségesek a hatékony munkavégzéshez, de hogy ezek a kompetenciák mekkora súllyal befolyásolják a munkavégzés hatékonyságát az egyes munkakörökben azt egy, a munkakörökre elkészített kompetencia térképben kell hogy testet öltsön.

Kompetencia súly; kompetencia szint; kompetencia térkép. Forrás: Szelestey Judit „Kompetenciarendszer-kompetenciatérkép” Kompetencia súly; kompetencia szint; kompetencia térkép. Forrás: Szelestey Judit „Kompetenciarendszer-kompetenciatérkép” súly min.szint súly min.szint Alkalmazkodóképesség 5 4 Alkalmazkodóképesség 5 4 Döntési képesség 5 3 Döntési képesség 5 3 Együttműködés 5 1 Együttműködés 5 1 Empátia 4 1 Empátia 4 1 Felelősségvállalás 7 4 Felelősségvállalás 7 4 Kommunikáció 6 3 Kommunikáció 6 3 Minőségre törekvés 7 3 Minőségre törekvés 7 3 Önállóság 5 2 Önállóság 5 2 Önbizalom 7 3 Önbizalom 7 3 Önfejlesztés 6 2 Önfejlesztés 6 2 Önkontrol 6 2 Önkontrol 6 2 Problémamegoldó képesség 7 5 Problémamegoldó képesség 7 5 Szabálytudat 6 2 Szabálytudat 6 2 Teljesítményorientáció 6 1 Teljesítményorientáció 6 1

Köszönöm a Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Sarka Ferenc okleveles pedagógia szakos előadó Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet IRM Miskolci Rendészeti Szakközépiskola