1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, május 05. Veres Gábor balesetvizsgáló A „KLÁRA” személyhajó felakadása a Szentendrei – Dunán Avagy a mentés nehézségei a vízen
2 I. Bevezetés Egy felakadás ElőzményeiKövetkezményei
3 II. Az eset előzményei Előzmények augusztus 26. Indulás: 11:00 óra, Szentendre-Határcsárda Hegymenet, úti cél: Nagymaros Személyzet: 2 fő Utas: 32 fő, többségük idős korú Napos idő, 30 °C, szélcsend, jó látási viszonyok Vízállás: Budapest=105 cm, Szentendre= -9 cm, apadó
4 II. Az eset előzményei A vízállás
5 III. A felakadás Az első felakadás 12:21 Szentendrei-Duna 22,8 fkm „Kecske-zátony”
6 III. A felakadás
7
8
9
10 III. A felakadás
11 III. A felakadás 13:15 22,6 fkm A jármű mozgásképtelenné vált Bejelentés Felakadás óta eltelt idő: 00:00
12 IV. A mentés 14:00 Vízirendészet a helyszínen Személyi sérülés nincs Lékesedés nem történt Utasok biztonságban vannak Nincs életveszély → Intézkedésre akkor van lehetőség, ha segítséget kérnek A hajó vezetője nem kér segítséget, segélyhajó értesítéséről saját maga kíván gondoskodni. A leszabadítást az NKH engedélyével, egyénileg próbálja meg úgy, hogy az utasok a fedélzeten maradnak. 00:45
13 IV. A mentés Tűzoltóság hajója lemondva KBSZ-Vízirendészet: Mentési lehetőségek felderítése a helyszínen Alkalmas partszakasz: Navinfo Technikai felszerelés: Tűzoltóság
14 IV. A mentés Hogyan juttathatók partra az utasok ? Utasok: Idősek Mozgásukban korlátozottak Gyerekek Biztonságos átszállás másik járműbe ?
15 IV. A mentés Utasok mentése a vízen
16 IV. A mentés
17 IV. A mentés Utasok mentése a szárazföld felé
18 IV. A mentés
19 IV. A mentés 17:00 A helyszínre érkezik a „TÁPIÓ” átkelőhajó, megkísérli a leszabadítást. 03:45
20 IV. A mentés … majd megkísérli az utasok átvételét
21 IV. A mentés 18:00 Mind a leszabadítás, mind az utasok átvétele nem járt sikerrel. A mentési kísérletek során a „TÁPIÓ” ms is többször felakadt. Nappali fényviszonyok romlása. Vízirendészet biztonsági intézkedés keretében átveszi a mentés irányítását. További járművek/eszközök helyszínre rendelése időveszteséggel járna „TÁPIÓ” ms a szemközti oldalon a parthoz áll Utasok átszállítása a „rocsó”-val, 3-4 fős csoportokban a „TÁPIÓ”-ra 04:45
22 IV. A mentés
23 IV. A mentés 19:20 Utasok a „TÁPIÓ” ms-re átszállítva 19:40 „TÁPIÓ” ms elindul az utasokkal völgymenetben 20:45 Utasok biztonságban partra szállnak a Szentendre-Határcsárda kompkikötőben Felakadástól a partra jutásig: 7,5 óra ??? 06:05 06:25 07:30
24 V. Befejezés
25 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló