„Tárt kapukkal az esélyegyenlőségért” Az Integrációs program alkalmazása az iskolában Söjtör, 2009.április 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
integrációs szaktanácsadó
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A pedagógiai program Érd,
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Az egyéni fejlesztési terv
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A DIFER használata.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Regionális konferencia
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

„Tárt kapukkal az esélyegyenlőségért” Az Integrációs program alkalmazása az iskolában Söjtör, 2009.április 27.

Esélyegyenlőség biztosításának eszközei Törvényi szabályozás Esélyegyenlőségi terv Esélyegyenlőségi intézkedési terv pályázó önkormányzatoknak körére.Képesség-kibontakoztató, integrációs felkészítés az a program, mely legjobban elér a tanulókig, az esélyegyenlőség megvalósításához a HHH tanulók körére. Útravaló programÚtravaló program

A TANULÁSI ESÉLYEGYENLŐSÉG SEGÍTÉSÉNEK ELVEI A TANULÁSI ESÉLYEGYENLŐSÉG SEGÍTÉSÉNEK ELVEI (NAT ) Korm. rendelet Kulcskompetenciák megalapozása, fejlesztésKulcskompetenciák megalapozása, megszilárdítása az 1–6. évfolyamon, folyamatos, egyénhez igazodó fejlesztés, a kulcskompetenciák bővítése az iskolázás további szakaszain; problémái megoldásának segítésea tanulók tanulási nehézségeinek feltárása, problémái megoldásának segítése az iskolai nevelés-oktatás egész folyamatában és valamennyi területén; az ahhoz illeszkedő pedagógiai módszerek alkalmazásaa tanulók személyiségének megismerése, az ahhoz illeszkedő pedagógiai módszerek alkalmazása;

További elvek Kormány 202/2007. (VII. 31.) r e n d e l e t e (NAT) önmagukhoz és másokhoz viszonyított tehetségjegyeinek feltárása, fejlesztése;a tanulók önmagukhoz és másokhoz viszonyított kiemelkedő teljesítményeinek, tehetségjegyeinek feltárása, fejlesztése; adaptív tanulásszervezési eljárások alkalmazása;adaptív tanulásszervezési eljárások alkalmazása; (Projekt, téma hét, modul, integrált tantárgy, erdei Iskola, osztály csoportbontás, évfolyam-csoportbontás, képesség szerinti csoport) egységes, differenciált és egyénre szabott követelményekegységes, differenciált és egyénre szabott tanulási követelmények, ellenőrzési- értékelési eljárások alkalmazása.

A fejlesztési tervek A fejlesztési tervek kiinduló pontja: -a tanuló szociális és mentális helyzetének feltárása, amelyben ki kell térni a diák családi hátterére, szociális körülményeire, társas kapcsolataira. A fejlesztési tervek tartalmazzák - tanulmányi fejlesztési területek - tanulmányi fejlesztési területek mellett képességterületek fejlesztését - más képességterületek fejlesztését is.

A fejlesztési tervekben hangsúlyosan jelenjenek meg: tanulók erősségei - a tanulók erősségei (pl. egy olyan együttgondolkodás a tanulóval, amiből kiderül melyek a titkos álmai, kedvenc elfoglaltságai, miben érzi ügyesnek magát, minek örül a legjobban stb). sikerélményhez juttatás Célszerű a sikeres területekre alapozva olyan fejlesztési feladatok végiggondolása, amelyben sikerélményhez juttatás mellett több más képességterületet fejleszthetünk együtt.

fejlesztendő területek meghatározása (megelőző méréssel) A fejlesztendő területek meghatározása (megelőző méréssel) Megismerés alapjai: − Megfigyelés − Beszélgetés − Tudatos helyzetteremtés DIFER DIFER mérés iskolakezdéskor alapkészségek fejlesztését segíti megtervezni, ha ismerjük a bemenő eredményeket október 15-ig.A tanév rendje írja elő a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását akiknél az óvoda jelzi október 15-ig. Szocialitás (magatartása,- viselkedése) Társakhoz való viszony- Kapcsolatfelvétel -Erkölcsi érzék - Feladatvállalás- Feladattartás Előkészítő- Kezdő- Haladó- Befejező- Optimum színt –Követő mérések kísérjék (folyamatos megismerés )

fejlesztendő területek meghatározása A fejlesztendő területek meghatározása évfolyamon Országos és helyi kompetenciamérések eredményei évfolyamon Elemzések kötelezőek KIR további elemzések HHH tanulókra- átlagos képesség (önértékelés) Feladatokra, feladattípusokra Gyakori az elemzés elmaradása kimenő mérés a 8. évfolyamban

ÉRTÉKELÉS Folyamatos tájékoztatás, visszajelzés Folyamatos tájékoztatás, visszajelzés az eredményekről – a szülőknek (3 havonta) a szülők bevonása az iskolai életbe, különösen az értékelés folyamatába Az értékelés jellemzői: − Az értékelésnek a gyermekek fejlődését kell szolgálnia − Megfelelő gyakorlati tanácsokat ad − Folyamatos útbaigazítást nyújt − Erősíti a magabiztosságot, az erősségeket emeli ki, azt hangsúlyozza, amit a tanuló már tud.

kooperatív Módszertani elemek kooperatív munka A tanuló szabadnak és elkötelezettnek, önállónak és együttműködőnek érzi magát; - hibázhat is; - tanulhat saját tapasztalataiból (kudarcaiból, sikereiből), tanulhat környezetéből, társaitól, a vele együttműködő felnőttektől; - felelőssége és hozzáértése kialakulhat. Alsó tagozatba kezdjük el nem ajánlott egyik napról a másikra bevezetni (négy hónap kell a tanulók felkészítéséhez)

Projekttanulás A projekt-témák feldolgozása során a tanulóknak alkalmuk nyílik: -Megtapasztalni az együttműködés új formáit -addig ismeretlen emberekkel, szervezetekkel való kapcsolatfelvételre. -Egy folyamat végigvitelére a tervezéstől a kivitelezésig, értékelésig - komplex megközelítés -Az egyéni érdeklődésnek megfelelő munkálkodásra -Egyéni kifejezésmódra. Projekttéma: Projekttéma: (egy sajátos tanulási egység) iskola névadója, néphagyomány, tananyag. Órai projekt, projektnap projekthét, külső projekt

Differenciált oktatás Tanulói különbségek: − Intelligencia, általános intellektuális képességek − Specifikus képességek − A korábbi teljesítmény, a korábban megszerzett tudás, ismeretek stb. − Kreativitás − Kognitív stílusok A tanulók egyéni sajátosságaihoz igazodó fejlesztése jól alkalmazható a heterogén és a „látszólag” homogén csoportok esetében egyaránt. Az egységesség és differenciáltság együttes érvényesítése

Differenciált oktatás Gyakorlati megvalósítások: –tanulásmetodikai, –szervezeti (tanulócsoport bontás) – tartalmi (eltérő tananyagok) a tananyag kiválasztása a tananyagok elrendezése – a tanuláshoz szükséges idő (óraterv) megszabása.

Az együttműködésen alapuló tanulás konfliktuskezelés képességére a másikra figyelés képességére nevel.konfliktuskezelés képességére, az együttműködés, a másikra figyelés képességére nevel. Az „aktív tanulást” értékként tekinthetjük. Az együttműködés tanítását párokban célszerű kezdeni és a lemaradókat fejleszteni A 3-4 fős csoportokban jobban érzékelhető a hatékonyság A tartósan együttműködő csoportok - saját szabályaik, módszereik kialakításával - jobb eredményeket érnek el, mint mások.

TOVÁBBFEJLESZTÉS intézmények között kialakuló együttműködés, Mindenképpen támogatandó az IPR-t működtető intézmények között kialakuló együttműködés, más a közelben található IPR-es intézmény bevonásával. Érdemes lenne gondolkodni egy kistérségben működő IPR-es iskolai munkaközösség megalapításán, tapasztalatcserék és közös programok szervezésének koordinálására.

VÁLLALÁS - INDIKÁTOROK ÖNÉRTÉKELÉS 2008/09. tanév Módszertani képzéseken való részvétel Tanórán kívüli programokon résztvevők száma Lemorzsolódást jelző mutatók hiányzások, évismétlők, magántanulók Továbbtanulási mutatók Szervezett szülői kapcsolattartás, és résztvevők száma Szaktanári ellátottság Pedagógiai szakszolgáltatások igénybevétele VÁLLALÁSINTÉZKEDÉSI TERV- VÁLLALÁS

Kötelező elemek 2008/09.

Oktatási Hivatal szakmai-hatósági ellenőrzési jogosítványainak bővítése Hatósági ellenőrzést folytathat valamennyi közoktatási intézménynél Vizsgálhatja a körzetes feladatok ellátását Szabálysértési ügyekben eljárhat Közvetlenül eljárást kezdeményezhet a nem önkormányzati intézmények esetében a kifizető szervnél a támogatás felfüggesztése érdekében Önkormányzati intézményeknél szabálytalanság esetén felhívja a MÁK figyelmét Felügyeleti bírság

Köszönöm az eddigi együttműködést! Zengői Attila szupervizor