Intézményes és rendszerbántalmazás Herczog Mária 2007. Szeptember 14 Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok Konferencia Budapest.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 A szakellátásban él ő gyermekek által és sérelmükre elkövetett b ű ncselekmények, ezek szerepe a bekerülésben Kaposvár, június 10. Porczió Györgyné.
ESZTERGÁR LAJOS CSALÁD-ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT ÉS KÖZPONT GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER ÉRTÉKELÉSE 2015.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Az ellátottjogi képviselő feladata az
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
címzetes egyetemi docens
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Környezeti Kontrolling
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Jogszabályi háttere: évi XXXI. törvény
A gyermeki jogok érvényesítése
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Iskolai szociális segítő
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Árulkodás? – Árulkodás! Készítette: Virágné Nagy Éva.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

Intézményes és rendszerbántalmazás Herczog Mária Szeptember 14 Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok Konferencia Budapest

Rendszerbántalmazás: Ha a kliensek védelmére, támogatására, segítésére létrehozott, működtetett ellátórendszer és intézményei nem megfelelően látják el a feladataikat, illetve tovább rontják, nehezítik a gondozásukra, ellátásra, segítségre szorulók problémáit, életét, elmulasztják vagy nem jól végzik feladataikat.

Intézményes bántalmazás Mindazok a lehetőségek, amelyeket otthon is elszenvedhet a kliens, de ebben az esetben szakemberek követik, vagy nézik, tűrik el. Speciális esetek: egészségügy, gyermekotthon, nevelőszülői ellátás, örökbefogadás, nevelőintézet, börtön, fogyatékosság Az érintett gyerekek sérülékenyebbek és kiszolgáltatottabbak Latencia okai és következményei

Meghatározás, keretek - családon belüli - családon kívüli - intézményes - rendszerbántalmazás Megnyilvánulási formák: bántalmazás, elhanyagolás, abúzus, visszaélés – lelki, fizikai, szexuális – meghatározások? Érintettek: nők, gyerekek, betegek, idősek, fogyatékkal élők, férfiak – gyengék?

Rendszerbántalmazás – system abuse A jogalkotás hiányosságai – jogszabály hiány, inadekvát szabályozás Jogszabályok, szakmai szabályok alkalmazásának hiánya, korlátozottsága, lehetetlensége Jogszabályok, szakmai szabályok alkalmazási feltételeinek hiánya: -Tárgyi, anyagi - intézmény, szolgáltatás elégtelenség, -Személyi – létszám, felkészültség, motiváció alkalmatlanság, együttműködés, interdiszciplinaritás, interszektorialitás feszültségei, problémái

Adáshiba – az elhanyagoló, bántalmazó rendszer Szülői, családi, intézményi bántalmazás következmények nélkül Információ, ismerethiány – áldozat, elkövető, szakember Érdekek, érdekellentétek – kompetenciák, protokollok, szakmai szabályok, presztizs, hatalom, hierarchia „Jó” beavatkozás – „rossz” beavatkozás – be nem avatkozás Érdekvédelem, értékelés, felelősség, számon kérhetőség – szakember, intézmény Titoktartás vs. jelentési kötelezettség – kinek az érdeke, kinek az élete?

S.K. esete a gyermekvédelemmel és az igazságszolgáltatással -Szakemberek hiánya és segítség elmulasztása, jelzőrendszer nem működik (védőnő, gyermekorvos, háziorvos, rendőrség) -Iskola jogellenes tevékenysége – magántanuló -Jegyző, gyámhatóság, gyámhivatal mulaszt, törvényt sért -Bíróság, ügyészség, kegyelem -Mi történt azóta – anya halála, testvér elkerülése, gyerekszülés, szétválás, gyerektől külön – mit csinál a gyermekvédelmi rendszer?

Gyerekek bántalmazzák a tanárt Hernádnémeti 2007 – 3, 9-11 éves gyerek bántalmazza a tanárnőt Iskola reakciója – ők mindent megpróbáltak Gyermekjóléti, gyámhatóság, jegyző - védelembe vétel Családok – az egyik családban az apa erőszakos, félnek tőle (a szakemberek) Ki bántalmaz, kit? Mit lehet/kell tenni?

Gyermekkorú elkövetők a gyermekvédelem és igazságszolgáltatás határán Büntetési korhatár alatt évente 4000 körüli ismert elkövető Nincs adatgyűjtés a szolgálatoknál problémák, megoldási technikák, döntések, következmények stb. szerint 85%-uk korábban ismert volt a gyermekjóléti szolgálatok számára 20%-ukról tudnak utóbb – hol akad el? Rendőrség, jegyző, gyjsz? Nincs egységes, vagy bármiféle szakmai protokoll keret a mi történt-mit tegyünk, mit tehetünk kérdésre

Gyermekkorú elkövetők a gyermekvédelem és igazságszolgáltatás határán Nagyrészt családgondozás – mit jelent, ki, hogyan, mit tesz? Milyen eredménnyel? Nem tudjuk mit – nem – tesz az iskola és más segítők Védelembe vétel – alacsony számban, elkövetés fajtájával, súlyosságával nem függ össze Családból kiemelés alig – mi az ok, ha mégis? TEGYESZ-ek sem tartják nyilván, adathiány a megérkezéskor

Gyermekkorú elkövetők a gyermekvédelem és igazságszolgáltatás határán Évente megyénként kevesebb mint 5 gyerek kerül be bűncselekmény miatt, vagy nem követhető a beutalás okaként Nincs program és elhelyezés számukra Nem tudjuk kiből lesz később fiatalkorúként elkövető Nincs információ, hogy mi segít a megelőzésben, rehabilitálásban

Köszönöm a figyelmet!