Az élelmiszer-ellenőrzés évi tapasztalatai Foodapest, február 23. – dr. Süth Miklós Foodapest, február 23. – dr. Süth Miklós
Élelmiszerlánc felügyeletre jellemző adatok Magyarországon megközelítőleg: Magyarországon megközelítőleg: Vendéglátás, közétkeztetés Vendéglátás, közétkeztetés Élelmiszer kereskedelem Élelmiszer kereskedelem Élelmiszer feldolgozó üzem Élelmiszer feldolgozó üzem Takarmányvállalkozás Takarmányvállalkozás Állattartó telep Állattartó telep Élelmiszerlánc ellenőrzéssel foglalkozó hatósági munkatárs 2500 fő Élelmiszerlánc ellenőrzéssel foglalkozó hatósági munkatárs 2500 fő Laboratóriumi munkatárs 300 fő Laboratóriumi munkatárs 300 fő Összesen 3000 fő Összesen 3000 fő
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben A rutinellenőrzések során 2009 első 11 hónapjában összesen ellenőrzés történt: A rutinellenőrzések során 2009 első 11 hónapjában összesen ellenőrzés történt: Élelmiszer-forgalmazás: Élelmiszer-forgalmazás: Étkeztetés-vendéglátás: Étkeztetés-vendéglátás: Állati eredetű élelmiszer előállítása: 6843 Állati eredetű élelmiszer előállítása: 6843 Nővényi eredetű élelmiszer előállítása: 3562 Nővényi eredetű élelmiszer előállítása: 3562 Kistermelői élelmiszer-előállítás: 2882 Kistermelői élelmiszer-előállítás: 2882 Takarmány-előállítás, -forgalmazás: 2779 Takarmány-előállítás, -forgalmazás: 2779
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben Rutinellenőrzések során kiszabott bírságok Rutinellenőrzések során kiszabott bírságok Száma: 3600 Száma: 3600 Összege: Ft Összege: FtMelyekből: Takarmányellenőrzési bírság: 46 Élelmiszer-ellenőrzési bírság:2045 Élelmiszerlánc-felügyeleti bírság:1519
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A leggyakoribb hiba változatlanul a létesítmények nem megfelelő műszaki- higiéniai állapota A leggyakoribb hiba változatlanul a létesítmények nem megfelelő műszaki- higiéniai állapota A második leggyakrabban előforduló hiányosság a nem megfelelő önellenőrzés A második leggyakrabban előforduló hiányosság a nem megfelelő önellenőrzés
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények II-IV. negyedév során a 3265 ellenőrzés 22,45%- ában, összesen 733 alkalommal volt tapasztalható nem megfelelés II-IV. negyedév során a 3265 ellenőrzés 22,45%- ában, összesen 733 alkalommal volt tapasztalható nem megfelelés Jellemző okok: Jellemző okok: A létesítmény műszaki-higiéniai állapota: 62,61 % A létesítmény műszaki-higiéniai állapota: 62,61 % Önellenőrzési hiányosság: 16,91 % Önellenőrzési hiányosság: 16,91 % Nyomonkövetési hiányosság 8,32 % Nyomonkövetési hiányosság 8,32 % Állatvédelemmel kapcsolatos kifogás 0,68 % Állatvédelemmel kapcsolatos kifogás 0,68 %
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A II-IV. negyedév során az ellenőrzések 23,12%-ában, összesen 755 alkalommal került sor szankcionálásra, melyek eloszlása: A II-IV. negyedév során az ellenőrzések 23,12%-ában, összesen 755 alkalommal került sor szankcionálásra, melyek eloszlása: Figyelmeztetés: 44,12 % Figyelmeztetés: 44,12 % Intézkedési terv kérése: 50,46 % Intézkedési terv kérése: 50,46 % Bírság kiszabása: 3,44 % Bírság kiszabása: 3,44 % Létesítmény működésének felfüggesztése:1,98 % Létesítmény működésének felfüggesztése:1,98 %
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A hatóság által alkalmazott szankciók eloszlásából látható, hogy bírság kiszabására csak az esetek kevesebb, mint 3,5 %-ában került sor A hatóság által alkalmazott szankciók eloszlásából látható, hogy bírság kiszabására csak az esetek kevesebb, mint 3,5 %-ában került sor Komolyabb szankciók alkalmazásához csak valóban indokolt esetben folyamodik a hatóság Komolyabb szankciók alkalmazásához csak valóban indokolt esetben folyamodik a hatóság
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer-forgalmazás II. Élelmiszer-forgalmazás Összesen ellenőrzés történt 2009-ben az élelmiszer-forgalmazást végző létesítményekben Összesen ellenőrzés történt 2009-ben az élelmiszer-forgalmazást végző létesítményekben 2148 esetben került sor bírság kiszabására, összesen több, mint 268 millió Ft összegben 2148 esetben került sor bírság kiszabására, összesen több, mint 268 millió Ft összegben
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer-forgalmazás II. Élelmiszer-forgalmazás A meg nem felelések vezető oka a forgalmazó létesítmények esetében is valamilyen strukturális hiányosság, különösen a hipermarketek, élelmiszerüzletek, valamint a kistermelők esetében A meg nem felelések vezető oka a forgalmazó létesítmények esetében is valamilyen strukturális hiányosság, különösen a hipermarketek, élelmiszerüzletek, valamint a kistermelők esetében Gyakori probléma maga a végzett tevékenység, különösen piacok, vásárok, mozgóboltok esetében. (engedély nélkül végzett tevékenységek) Gyakori probléma maga a végzett tevékenység, különösen piacok, vásárok, mozgóboltok esetében. (engedély nélkül végzett tevékenységek)
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer forgalmazás II. Élelmiszer forgalmazás Kisebb számban előforduló hiba, de mégis ismétlődően tapasztalhatók a nyomonkövetés és a HACCP rendszer hiányosságai Kisebb számban előforduló hiba, de mégis ismétlődően tapasztalhatók a nyomonkövetés és a HACCP rendszer hiányosságai A strukturális hiányosságokon túl a kistermelői élelmiszerek esetében előfordult a termékek kedvezőtlen mikrobiológiai megítélése A strukturális hiányosságokon túl a kistermelői élelmiszerek esetében előfordult a termékek kedvezőtlen mikrobiológiai megítélése
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben III. Nem engedélyköteles létesítmények III. Nem engedélyköteles létesítmények A hatóság 2009 II-IV. negyedéves adatok alapján az éves ellenőrzési terv szerint 5871 létesítmény közül 2180-ban tartott ellenőrzést, melyek közül 1095 felelt meg minden tekintetben az ellenőrzések során A hatóság 2009 II-IV. negyedéves adatok alapján az éves ellenőrzési terv szerint 5871 létesítmény közül 2180-ban tartott ellenőrzést, melyek közül 1095 felelt meg minden tekintetben az ellenőrzések során Éves szinten az utóellenőrzésekkel együtt több, mint 3500 ellenőrzés történt a nem engedélyköteles létesítményekben Éves szinten az utóellenőrzésekkel együtt több, mint 3500 ellenőrzés történt a nem engedélyköteles létesítményekben
Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben III. Nem engedélyköteles létesítmények III. Nem engedélyköteles létesítmények Meg nem felelések leggyakoribb okai: Meg nem felelések leggyakoribb okai: A HACCP és az önellenőrzési rendszerből következő kockázat26,5 % A HACCP és az önellenőrzési rendszerből következő kockázat26,5 % A végzett napi higiéniai gyakorlatból következő kockázat16,3 % A végzett napi higiéniai gyakorlatból következő kockázat16,3 % A nyomonkövetés hiányosságai15,5 % A nyomonkövetés hiányosságai15,5 % Technológiai-műszaki hiányosságok15 % Technológiai-műszaki hiányosságok15 % Egyes jogszabályok be nem tartásából eredő kockázat11,8 % Egyes jogszabályok be nem tartásából eredő kockázat11,8 %
Kiemelt célellenőrzések A rutinellenőrzéseken túl az előző évek gyakorlatának megfelelően az ünnepekhez illetve a nyári idegenforgalmi szezonhoz, és az őszi szürethez kapcsolódóan ben is kiemelt ellenőrzések történtek A rutinellenőrzéseken túl az előző évek gyakorlatának megfelelően az ünnepekhez illetve a nyári idegenforgalmi szezonhoz, és az őszi szürethez kapcsolódóan ben is kiemelt ellenőrzések történtek Esetenként több hatóság összehangoltan ellenőrzi a szezonálisan jellemző élelmiszereket, tevékenységeket Esetenként több hatóság összehangoltan ellenőrzi a szezonálisan jellemző élelmiszereket, tevékenységeket
Kiemelt célellenőrzések A 2009-es év kiemelt célellenőrzései: A 2009-es év kiemelt célellenőrzései: „Kikelet II.” „Kikelet II.” „Pünkösdi akció” „Pünkösdi akció” „Kánikula II.” „Kánikula II.” „Szüreti akcióellenőrzés” „Szüreti akcióellenőrzés” „Csillagszóró III.” „Csillagszóró III.”
Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai Az élelmiszer-vállalkozók felkészültebbek az előző évekhez képest Az élelmiszer-vállalkozók felkészültebbek az előző évekhez képest A fokozott hatósági jelenlét, valamint a média közvetítő szerepe ebben nem elhanyagolható A fokozott hatósági jelenlét, valamint a média közvetítő szerepe ebben nem elhanyagolható
Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai A leggyakoribb hiba a nem megfelelő higiénia A leggyakoribb hiba a nem megfelelő higiénia A rendszeres hatósági ellenőrzéseknek köszönhetően az élelmiszerbiztonság javult, a jogsértések száma csökkent A rendszeres hatósági ellenőrzéseknek köszönhetően az élelmiszerbiztonság javult, a jogsértések száma csökkent A vállalkozók felkészültebbek, komolyabban veszik az előírásokat A vállalkozók felkészültebbek, komolyabban veszik az előírásokat A piacokon történő élelmiszer-forgalmazás ellenőrzése során is kevesebb hiányosság volt tapasztalható A piacokon történő élelmiszer-forgalmazás ellenőrzése során is kevesebb hiányosság volt tapasztalható
Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai A jogszabályváltozások nehezen követhetők a vállalkozók számára A jogszabályváltozások nehezen követhetők a vállalkozók számára A közösségi jogszabályok értelmezése, és így azok alkalmazása nem megfelelő A közösségi jogszabályok értelmezése, és így azok alkalmazása nem megfelelő A tapasztalt jogsértések leggyakrabban a tájékozatlanságra, a szakképzettség, és a jogszabályok ismeretének hiányára, valamint a hanyag munkavégzésre vezethetők vissza A tapasztalt jogsértések leggyakrabban a tájékozatlanságra, a szakképzettség, és a jogszabályok ismeretének hiányára, valamint a hanyag munkavégzésre vezethetők vissza
Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai Jogalkalmazás eredményessége: Jogalkalmazás eredményessége: A megemelt összegű bírságok visszatartó erejűek, ritka a jogsértések ismétlődése A megemelt összegű bírságok visszatartó erejűek, ritka a jogsértések ismétlődése A hatóság a bírságolás mellett kiterjedten alkalmazta a jogalkalmazás eredményességének növelésére a tájékoztatás, figyelemfelhívás, valamint a figyelmeztetés eszközét A hatóság a bírságolás mellett kiterjedten alkalmazta a jogalkalmazás eredményességének növelésére a tájékoztatás, figyelemfelhívás, valamint a figyelmeztetés eszközét
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm munkatársaimnak, kollégáimnak az anyag összeállításában nyújtott segítségét!