A SZEMÉLYISÉG FOGALMA ÉS STRUKTÚRÁJA. SZEMÉLYISÉG Azon pszichikus képződmények összessége, amelyek meghatározzák az életvezetés szociális minőségét, valamint.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
A tanulás támogatása és tanítása
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
DARUS.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
U8 – U10 célok a szezonra.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Algoritmusok.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Előadás másolata:

A SZEMÉLYISÉG FOGALMA ÉS STRUKTÚRÁJA

SZEMÉLYISÉG Azon pszichikus képződmények összessége, amelyek meghatározzák az életvezetés szociális minőségét, valamint további funkciója az aktivitás szabályozása. Két minőséget vesz fel: 1. Konstruktív 2. Destruktív

KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS, MINT PEDAGÓGIAI ÉRTÉK Tevékenységek

A SZEMÉLYISÉG STRUKTÚRÁJA I. Ösztönző-reguláló sajátosságcsoport (elemei, motivációs szükségletei rétegei) II. Szervező-végrehajtó sajátosságcsoport III. Biológiai sajátosságcsoport

A SAJÁTOSSÁGCSOPORTOK FUNKCIÓI I. Ösztönző-reguláló sajátosságcsoport: determinálja a magatartás minőségét II. Szervező-végrehajtó sajátosságcsoport: a kivitelezés részleteit határozza meg III. Biológiai sajátosságcsoport: a személyiség biológiai alapja, velünk született, nem a környezet hatására alakul ki, a pedagógiai hatásrendszerrel nem változtatható

ÖSZTÖNZŐ SAJÁTOSSÁG-CSOPORT FORMAI RÉTEGZŐDÉSE

 SZOKÁSOK Begyakorlás illetve beidegzés útján szükségletté vált tevékenységi forma (pl.: dohányzás  ha nem hajthatja végre frusztrált lesz. stresszállapotba kerül  nem konstruktív magatartásforma), Konstruktív szokások: olvasás, munka, fegyelmezettség  stabilizálják az életvezetést. Megállapították, hogy kriminális személyiségű embereknél hiányzik a munka- és fegyelmezettségi szokás, magatartási forma. a javító-nevelésben ezt próbálják pótolni. Veszélyforrás: aki túlságosan a szokások rabja lesz.

 ÉLETVEZETÉSI MODELLEK (PÉLDAKÉPEK) Valamely magatartási vagy életvezetési minta törekvésének szükségletei. Ezek a szükségletek kényszerítik az egyént valamely minta utánzására (utánzási szükségletnek is nevezik). Valamely konkrét személyhez kötött minta szükséglete (példakép). Ennek is lehet döntés-meghatározó szerepe és ily módon befolyásolhatja a gyermeket. Olyan életterv, amely egy racionálisan átgondolt és hosszú távú elképzelés. (életideál, -cél, -terv, -eszmény) Az egyén döntéseinek sokaságát határozza meg hosszútávon. Fontos, hogy konstruktív minőségben fejlesszük ki.

 MEGGYŐZŐDÉSEK Valamilyen szükségletté vált magatartási norma, nézet vagy eszme. Ennek kialakításához már logikai-intellektuális hatások is szükségesek, ezért a felső tagozattal kezdődően lehet ezeket jó hatásfokkal kialakítani. Ennek a kialakítása igen időigényes. Ha viszont kialakul, akkor nagyon időtálló és többnyire életre szóló. Ezért az életvezetés egészét, valamint a döntéseket hosszútávon és elemi erővel határozza meg.

Fontos, hogy a meggyőződés konstruktív minőségben alakuljon ki a gyerekben. Az iskolának egyfajta alapszintű meggyőződés-formáló feladata mégis van. Arról kell meggyőznie az egyént, hogy hosszú távon egyetlen alternatíva áll előtte, és ez pedig a konstruktív életvezetés. (Ugyanis a destruktivitás tragédiákhoz illetve törvényszankciókhoz vezet.)

ÖSZTÖNZŐ SAJÁTOSSÁGCSOPORT TARTALMI RÉTEGZŐDÉSE (NEVELÉS ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSE):   Elsődleges  nevelési cél  tartomány    Fejlesztése erkölcsi neve-  lés keretében történik.  Az életvezetés szociális mi-  nőségét döntően ezek a  szükségletek határozzák  meg, így az erkölcsi neve-  lést tekintjük elsődleges  célnak Közösségfejlesztő Aktivitás szükségleti rétege = JELLEM  Önfejlesztő  aktivitás  szükségletei     intellektuális szükségletek ré­te­ge   Másodlagos  nevelési cél  tartománya   esztétikai szükségletek rend­sze­re  egészséges életmóddal kap­cso­latos szükségletek

AZ ÖNFEJLESZTŐ AKTIVITÁS SZÜKSÉGLETI RÉTEGEI Az önfejlesztő aktivitás szükségleti rétegének három csoportja (intellektuális, esztétikai, egészséges életmód) csak másodlagos szerepet játszik az életvezetés szociális minőségében, így ezek fejlesztését másodlagos nevelési célkitűzésnek tekintjük.

A nevelési célrendszer tagozódása: erkölcsi nevelés célkitűzése  elsődleges nevelési cél értelmi esztétikai  másodlagos nevelési cél egészséges életmódra

SZERVEZŐ, VÉGREHAJTÓ CSOPORT A személyiségstruktúra második sajátosságcsoportja, szervező, végrehajtó csoport. Fejlesztése oktatási, képzési cél. Fontos a sikeres életvezetés szempontjából.

ISMERET ISMERET  hozzásegíti az egyént a folyton változó élethelyzetek sikeres megoldásához. Ismeret = tények és a belőlük következő általánosítások együttese. Ha ebből bármelyik komponens hiányzik, akkor az már nem teljes értékű ismeret, pl.: ilyen a lexikális tudás, ami csak a tények ismeretét jelenti, amivel az illető nem tud mit kezdeni, nem tud következtetéseket levonni. Az ismeretrendszer fejlesztése oktatási feladat.

Az ismeretek, ismeretrendszerek a megismerési folyamat eredményeképpen kialakuló pszichikus képződmények, bennük a valóság objektumai, illetve ezek egyes részei tükröződnek.

JÁRTASSÁG JÁRTASSÁG  az ismeret alkalmazását jelenti, ezért teljesítményképes tudásnak is szokták nevezni. Tevékenység, amely a feladat megoldását teszi lehetővé folyamatos kontroll által, állandó felidézéssel.

KÉSZSÉG KÉSZSÉG  a jártasságoknál egy fokkal fejlettebb, ez már automatizáltabb műveletet jelent. Lineáris algoritmusú tevékenység a maximális begyakorlottság szintjén.

 intellektuális készségek (pl.: idegen nyelvi készségről akkor beszélünk, amikor már gördülékenyen beszéljük a nyelvet).  motoros készségek (pl.: amikor a kerékpáros már biztonságosan, jól tud menni a kerékpáros az úton, vagy az íráskészség, amikor folyékonyan, automatikusan ír valaki, nem kell odafigyelni a betűkre, így tud koncentrálni az írás tartalmára - jegyzetelés) A készség előnye, hogy tehermentesíti a személyiséget bonyolultabb feladatok ellátására.

KÉPESSÉG KÉPESSÉG  a szervező, végrehajtó sajátosságcsoport legfeljebb eleme. Valamely tevékenység végrehajtásának pszichés feltétele.

a) általános képességek csoportja (minden tevékenység végrehajtásához nélkülözhetetlen)  értelmi, intellektuális képességek alcsoportja: - érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.  kommunikációs képességek alcsoportja: - beszéd, - olvasás (hiánya dyslexia), - írás (hiánya dysgráfia).  cselekvés képességeinek alcsoportja: - erőfeszítés, mozgás, - helyes önértékelés képessége. Ezt a képességet blokkolja, gátolja az alkohol és a kábítószer (disco- bale­se­tek).  szociális képességek alcsoportja: - kapcsolatfelvétel és -tartás képessége, - együttműködés, - normakövetés.

b) speciális képességek csoportja: Ide olyan képességek tartoznak, amelyek csak meghatározott tevékenységformák végrehajtásához szükségesek: - zenei hallás, ritmusérzék, - finom mozgáskoordináció képessége (képzőművészeti, műszerészi, ötvösi tevékenységekhez kell).

A szervező végrehajtó sajátosságcsoport elemeit két nagy pedagógiai feladat keretében fejlesztjük. ismeretek  oktatási feladat jártasság készség   képzési feladat képesség 

III. BIOLÓGIAI SAJÁTOSSÁGCSOPORT 1. Adottságok: a képességek pszichés alapja, diszpozíció 2. Biogén szükségletek Ösztönök Testalkat Vérmérséklet Neurohormonális alap