A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai 2015. november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A vízjog időszerű kérdései
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A vasúti járművek engedélyezése és a jármű-regiszter
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Elektronikus vezetési karton
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A vasúti járművekkel kapcsolatos szabályozás Rácz Gábor dr. Osztályvezető Vasúti Szabályozási Osztály MVME 2010 dec. 07.
Vasútszabályozási Osztály
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Ágazati szakképzés változásai
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A Vasúti vizsgaközpont
Vasúti hatósági előírások és eljárások
BGOK Konferencia Egy jogszabály születése –A „képzési rendelet” Rácz Gábor dr. Osztályvezető Vasútszabályozási Osztály.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2014. november Rendek Tímea
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.
Molnár Attila Károly H9QG5B HATÓSÁGI JELLEGŰ KÉPZÉSEK A gépjárművezető-képzés.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A köznevelési törvény változásai 2016 szeptemberétől Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő *A korábbi változatokban ma már nem aktuális, nem érvényes.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
ADR 2017.
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
TramTRAIn projekt Tervezés – jogi feladatok
MAGYAR VASÚTI MAGÁNKOCSI SZÖVETSÉG
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM

2 A évi jogszabályok  Az új módosított vasúti törvény és egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló törvény  Az ún. „képzési rendelet” módosítása  A jogharmonizációhoz kapcsolódó további miniszteri rendeletek  A vasúti karbantartó műhelyekről szóló rendelet

3 Az új módosított vasúti törvény 1.Elsődleges oka: megjelent az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU irányelv – átültetési kötelezettség ig  Számos változás: új fogalmak (iparvágány és városi szolgáltatás, kisvasút), infrastruktúra elemek besorolása, PHM alapvető feladatok, kiszolgáló létesítmények, V.I.Sz. függetlenség  Változott a vasúti járművek időszakos vizsgálatának szabályozása (36/I §) – nem „hatósági” járművizsga

4 Ami kimaradt… A módosítás miatt elmaradt szabályozás:  Maradt a régi szerkezet  A számozás és a jogszabály belső arányai sajátosak  Kimaradt a „vasútüzemi tevékenységet segítő szolgáltatásra” vonatkozó működési engedély  Kisebb változások a vasútbiztonsági tanúsítványban, engedélyben  Munkavállalókra vonatkozó szabályozás változatlan

5 Az új kötöttpályás törvény Az egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló törvény: sikló, sífelvonó, függővasút (libegő), a turisztikai (kézi- és láb) hajtány, trolibusz felsővezeték → speciális rendszerek Cél: nem lehet alkalmazni a vasútra vonatkozó rendelkezéseket, ezért részben új, de mindenképp teljesen önálló keretszabályozásra van szükség

6 A vasúti járművezetői engedélyről és tanúsítványról szóló rendelet módosítása Változások: Lejárt járművezetői engedély cseréje esetén kiadott igazolás, elvesztése/eltulajdonítása/megsemmisülése esetén a jegyzőkönyv 30 napig feljogosít vezetésre Vasúti járművezetői tanúsítványt a Vizsgaközpont állítja ki – biztonsági okmányt bocsát ki a vasúti társaság /munkáltató nevében és megbízásából Vizsgaközpont kibocsáthat nem vasúti társasági munkavállaló részére is tanúsítványt Tanúsítvány tulajdonosa továbbra is a munkáltató marad!

7 A „képzési rendelet” módosítása 1.Képzési rendelet módosítás (22/2015. (V. 6.) NFM rendelet) – Változások a képzési rendeletben: Egyszerűsített engedély 1 év helyett 5 évre – átmeneti rendelkezések révén automatikusan 5 évre érvényes (módosító R. 36. § (9) bek) A megszűnt FAT akkreditáció helyett az NKH értékeli a képzési engedély kiadási feltételeit – 8. mellékletben rögzített, „önálló” tárgyi feltételek Vasútszakmai oktatói és vizsgabiztosi feltételek könnyítése egyes területeken (pl: keskeny nyomközű vasutak, saját célú vasúti hálózatok) OKJ „átjárhatósága” – OKJ képzést végző részt vehet hatósági vizsgán – alapképzésen való részvétel alóli felmentés OKJ bizonyítvánnyal Kártyaformátumú vizsgaigazolás kiadásának lehetősége (32. § (2) bek) – a nem vasúti járművezetői munkakörökben 2. melléklet egyszerűsítése – „mátrix”, időszakos óraszámok csökkentése 3. melléklet – vizsgatípusok és munkakörök megfeleltetése – új oszlop a 3. mellékletben

8 A „képzési rendelet” módosítása 2. Képzési rendelet módosítás Mozdonyvezetői Irányelv módosítás és PILOT eljárás miatti módosítások, pl: képzési központ fogalma – „alapképzést nyújtó szervezet”, vizsgáztatók függetlenségére, összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok kibővítése, pl: szakmai vezető – beosztott, közeli hozzátartozók – től vizsgabiztosok esetén érvényes tanúsítvány szükséges nyelvi feltételekre vonatkozó előírások ide kerültek Mozdonyvezetők Általános szakmai ismeretek kibővítése, pontosítása – alkalmazása: július 1-től kötelező

9 További jogszabályok, módosítások II.  Nyílt hozzáférésről szóló rendelet: irányelvi szabályok átvétele, új fogalmak átültetése, sok esetben korábbi HÜSZ szabályok jogszabályi szintre emelése (ÚJ!)  Független pályahálózat-működtetőre vonatkozó feltételek: az alapvető feladatok ellátásához – díjbeszedés! – szükséges feltételek meghatározása, jogi, szervezeti és döntéshozatali függetlenség (ÚJ!)  Teljesítményösztönző rendszerről szóló rendelet: az országos pályahálózaton a késések telepítése, kódolása, bonus-malus rendszer: pénzügyi ösztönzők (ÚJ!)  Pályahasználati díjról, díjképzésről szóló rendelet: irányelvi szabályok átvétele (ÚJ!)  Vasúti társaságok működési engedélyezéséről és a vasúti tevékenység bejelentéséről szóló rendelet - módosítás

10 Vasúti járművek karbantartási rendelete  Kettősség a rendeletben: 445/2011/EU rendelet a teherkocsikra közvetlenül alkalmazandó, az NFM rendelet kiterjeszti az alkalmazását a városi, helyi, saját célú, iparvágány és kisvasúti járművekre is eltérő mértékben  Műszaki engedély a karbantartó műhelyek számára: az NKH adja ki, több „szintű” teljes körű javítástól a csak mobil javítási tevékenységre  Az engedély feltételei: műszaki, személyzeti és pénzügyi feltételek  Műszaki: pl.: ISO 9001, hegesztő műhely tanúsítvány, „zárt láncú” adatrögzítés  Személyzeti: vezetők számára előírt végzettségek  Pénzügyi: kártérítés (max: 1500 MFt, min: 100 MFt – mobil javítók)  A kisebb rendszereken: „önálló” karbantartási, javítási standardok, eltérések

11 Köszönöm a figyelmet!