A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM
2 A évi jogszabályok Az új módosított vasúti törvény és egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló törvény Az ún. „képzési rendelet” módosítása A jogharmonizációhoz kapcsolódó további miniszteri rendeletek A vasúti karbantartó műhelyekről szóló rendelet
3 Az új módosított vasúti törvény 1.Elsődleges oka: megjelent az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU irányelv – átültetési kötelezettség ig Számos változás: új fogalmak (iparvágány és városi szolgáltatás, kisvasút), infrastruktúra elemek besorolása, PHM alapvető feladatok, kiszolgáló létesítmények, V.I.Sz. függetlenség Változott a vasúti járművek időszakos vizsgálatának szabályozása (36/I §) – nem „hatósági” járművizsga
4 Ami kimaradt… A módosítás miatt elmaradt szabályozás: Maradt a régi szerkezet A számozás és a jogszabály belső arányai sajátosak Kimaradt a „vasútüzemi tevékenységet segítő szolgáltatásra” vonatkozó működési engedély Kisebb változások a vasútbiztonsági tanúsítványban, engedélyben Munkavállalókra vonatkozó szabályozás változatlan
5 Az új kötöttpályás törvény Az egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló törvény: sikló, sífelvonó, függővasút (libegő), a turisztikai (kézi- és láb) hajtány, trolibusz felsővezeték → speciális rendszerek Cél: nem lehet alkalmazni a vasútra vonatkozó rendelkezéseket, ezért részben új, de mindenképp teljesen önálló keretszabályozásra van szükség
6 A vasúti járművezetői engedélyről és tanúsítványról szóló rendelet módosítása Változások: Lejárt járművezetői engedély cseréje esetén kiadott igazolás, elvesztése/eltulajdonítása/megsemmisülése esetén a jegyzőkönyv 30 napig feljogosít vezetésre Vasúti járművezetői tanúsítványt a Vizsgaközpont állítja ki – biztonsági okmányt bocsát ki a vasúti társaság /munkáltató nevében és megbízásából Vizsgaközpont kibocsáthat nem vasúti társasági munkavállaló részére is tanúsítványt Tanúsítvány tulajdonosa továbbra is a munkáltató marad!
7 A „képzési rendelet” módosítása 1.Képzési rendelet módosítás (22/2015. (V. 6.) NFM rendelet) – Változások a képzési rendeletben: Egyszerűsített engedély 1 év helyett 5 évre – átmeneti rendelkezések révén automatikusan 5 évre érvényes (módosító R. 36. § (9) bek) A megszűnt FAT akkreditáció helyett az NKH értékeli a képzési engedély kiadási feltételeit – 8. mellékletben rögzített, „önálló” tárgyi feltételek Vasútszakmai oktatói és vizsgabiztosi feltételek könnyítése egyes területeken (pl: keskeny nyomközű vasutak, saját célú vasúti hálózatok) OKJ „átjárhatósága” – OKJ képzést végző részt vehet hatósági vizsgán – alapképzésen való részvétel alóli felmentés OKJ bizonyítvánnyal Kártyaformátumú vizsgaigazolás kiadásának lehetősége (32. § (2) bek) – a nem vasúti járművezetői munkakörökben 2. melléklet egyszerűsítése – „mátrix”, időszakos óraszámok csökkentése 3. melléklet – vizsgatípusok és munkakörök megfeleltetése – új oszlop a 3. mellékletben
8 A „képzési rendelet” módosítása 2. Képzési rendelet módosítás Mozdonyvezetői Irányelv módosítás és PILOT eljárás miatti módosítások, pl: képzési központ fogalma – „alapképzést nyújtó szervezet”, vizsgáztatók függetlenségére, összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok kibővítése, pl: szakmai vezető – beosztott, közeli hozzátartozók – től vizsgabiztosok esetén érvényes tanúsítvány szükséges nyelvi feltételekre vonatkozó előírások ide kerültek Mozdonyvezetők Általános szakmai ismeretek kibővítése, pontosítása – alkalmazása: július 1-től kötelező
9 További jogszabályok, módosítások II. Nyílt hozzáférésről szóló rendelet: irányelvi szabályok átvétele, új fogalmak átültetése, sok esetben korábbi HÜSZ szabályok jogszabályi szintre emelése (ÚJ!) Független pályahálózat-működtetőre vonatkozó feltételek: az alapvető feladatok ellátásához – díjbeszedés! – szükséges feltételek meghatározása, jogi, szervezeti és döntéshozatali függetlenség (ÚJ!) Teljesítményösztönző rendszerről szóló rendelet: az országos pályahálózaton a késések telepítése, kódolása, bonus-malus rendszer: pénzügyi ösztönzők (ÚJ!) Pályahasználati díjról, díjképzésről szóló rendelet: irányelvi szabályok átvétele (ÚJ!) Vasúti társaságok működési engedélyezéséről és a vasúti tevékenység bejelentéséről szóló rendelet - módosítás
10 Vasúti járművek karbantartási rendelete Kettősség a rendeletben: 445/2011/EU rendelet a teherkocsikra közvetlenül alkalmazandó, az NFM rendelet kiterjeszti az alkalmazását a városi, helyi, saját célú, iparvágány és kisvasúti járművekre is eltérő mértékben Műszaki engedély a karbantartó műhelyek számára: az NKH adja ki, több „szintű” teljes körű javítástól a csak mobil javítási tevékenységre Az engedély feltételei: műszaki, személyzeti és pénzügyi feltételek Műszaki: pl.: ISO 9001, hegesztő műhely tanúsítvány, „zárt láncú” adatrögzítés Személyzeti: vezetők számára előírt végzettségek Pénzügyi: kártérítés (max: 1500 MFt, min: 100 MFt – mobil javítók) A kisebb rendszereken: „önálló” karbantartási, javítási standardok, eltérések
11 Köszönöm a figyelmet!