Közlekedésbiztonsági Szakmai Nap Villamos kisiklás Miskolc Kandó téren 2015. augusztus 18-án Szórád Róbert üzemgazdálkodási és szolgáltatási igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Összefoglalás Csillagászat. Tippelős-sok van külön 1. Honnan származik a Föld belső hője? A) A Nap sugárzásából. B) A magma hőjéből. C) A Föld forgási.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
CAF URBOS 3/9 TÍPUSÚ VILLAMOS ÜTKÖZÉS VIZSGÁLATA
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
3. tétel.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
Áramlástani alapok évfolyam
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
A hazai gépjárművezető-képzés elméleti oktatásának közlekedésbiztonsági elemzése és hatása a kezdő gépjárművezetőkre Kiss Diána Sarolta Prof. Dr. Holló.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
SZÁMVITEL.
Komplex természettudomány 9.évfolyam
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
MOZGÓ SZÍNPAD Molino Kft
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
ROTA STAND Felállást és átülést segítő eszköz.
Újszegedi Rendezvényház Június 29.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
RUGÓK.
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet Jármű- és mezőgazdasági Géptani tanszék A ventilátoros permetezőgép üzemeltetési jellemzőinek.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Új pályainformációs eszközök - filmek
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Közlekedésbiztonsági Szakmai Nap Villamos kisiklás Miskolc Kandó téren augusztus 18-án Szórád Róbert üzemgazdálkodási és szolgáltatási igazgató

Az „esemény” :26 Ms.Tpu.

Egyszerűsített helyszínrajzi vázlat

Megállás helye: 3+71 szlv. Megtett út: 0+74-től ig 297 méter

Mintegy 300 méter után a sikamlott jármű megállt ! A járművezető a történtekből semmit nem vett észre !

A pálya jellemző adatai: I Egyszerűsített korszerűsítéssel átépítve, forgalomba helyezve szeptember 9-én A felépítmény : a bebetonozott talpfás vágány betonlemezére épült, 2-2 M24-es tőcsavarral leerősített 1:20 - as 4 ly. bordás alátétlemezzel nyomtáv tartó lapos vasak felhasználásával ( Sk- 5 cm ) bazaltbeton kiöntés Sk – 1 cm ig Vgn 48,5 kg / fm rendszerű, használt, egyenesből hajlított sínekkel osztott, GEO - s leerősítéssel Geometria: R= 28,706 m - ahol a külső ív átmeneti ív nélkül csatlakozik a 2. sz. kitérő (PH 50 / 50 – 14 JOBB ) egyenes végéhez- Megengedett legnagyobb sebesség: 10 km/ ó - tachográf szerint: 7 km/ó Túlemelés: 0 - mért értékek : 0-2 mm között Nyombővítés: 0 - mért nyt. értékek: mm között Lejt-viszony: 11 ‰ kezdőpont felől emelkedik

A vizsgálat: - a 24/2012. (V.8.) NFM rendelet ( a súlyos vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatáról )mentén A kisiklással érintett vágányzónában elvégzésre és kiértékelésre kerültek az alábbi mérések: - nyomtávolság, - túlemelés, - ívmagasság - sínkorona magassági és oldalkopás melyekből felvételre került a sín kopási profilja ( 1.sz. ábra ) A sikamlott 614.psz. SKODA 26 T HU3 típusú jármű sikamlott forgóvázát ill kerékpárjait illetően: - kerék-hátlap távolságok - kerekek: nyomkarima magasságok nyomkarima szélességek átmérők QR értékek melyek alapján meghatároztuk a kerék kopási profilját ( 2.sz. ábra )

Kerékpár méretek :

MÁV 48 r. sín kopási kép MS. Tpu. külső hurok vg. külső sínszál R = 28, 706 m 1. sz. ábra.

2.sz. ábra.

Nekifutási ( α ) szög számítása : A regisztrált adatok ( sín-kerék kopás) alapján az érintett forgóvázat, kerékpárokat és vágányszakaszt egymásra illesztve ( lásd sz. ábrák) látható a futómű pozicionálása, ívbe állása. A vezetett kerékre vonatkozó nekifutási szög ( q ill α) mérték ét az alábbiak szerint határoztuk meg: α = p / 2 R + j / p + Ok / p (rad) ahol az egyes tényezők: p : a villamos forgóvázán belüli kerékpárok tengelytávolsága (m) R : a vágányív sugara (m) j : a „játék” - a kerék és a sín közötti távolság a kopott abroncs vezetési síkjában (m) Ok: s sín oldalkopásának nagysága (m) Ezek alapján számított nekifutási szög: α (rad) = 0,0445 = 2, 549 °

4. sz. ábra.

Elemzés: - a kritikus nekifutási szög a futókör síkjára vonatkoztatva a`= √ k’ x 2RE’ = 118,838 (mm) Vogel f. parabola egyenletből: y’= x 2 / 2 R → der x → y¹ = x / R = tgα, X = a 0 + 2a → α α = 3,961° y1y1

Vizsgálat +elemzés = KÖVETKEZTETÉS 1.) SZÁMOLT nekifutás 2,549 ° < 3,961 ° KRITIKUS nekifutás 2.) Vizsgálva és ábrázolva az általános gördülési jellemzőket, megállapítható, hogy: a.) A KERÉK – nyomkarima b.) SÍN - vezetési felület érintkezési pontjai a NYOMKARIMA - kúp síkmetszete által alkotott hiperbola azon felületén jelennek meg, -melyek az ívben való haladás biztonsági feltételeit kielégítik. ( lásd következő ábrák) 3.) SÍN oldalkopásból eredő meredekség = 70 ° = ”felkúszási „ biztonság!

Jellemző gördülés LO64015P abroncs ~50 e km futást követő kopással (R=28,7 m) ívben, kopott MÁV 48 r. sínen

Vezető oldali sínszál

A siklást kiváltó ok

Egyszerűsített metszet

Felütközés a poligonszekrény sarkán

Felütközés – metszet-

3. sz. ábra.

A jármű siklást követő megállása

A kiemelő poligon szekrény

Kiemelkedés: mm

A „felkúszás „

Átnézeti helyszín és a szegély

A sikamlás közvetlen okai: Az ív szelvényében elhelyezett Poligon, un. „negatív” szekrény doboz szélének mm-es magassági kiemelkedése - mely a külső sínszáltól mért 27 mm-es távolságából illetve a sín vezető felületétől mért 86 mm-es távolságból adódóan a közlekedő jármű sikamlott kerekét megemelte (1:164 / 1:150-es mértékű síktorzulást okozva) és ezzel a felkúszási-siklási folyamatot elindította. ( a 2. sz. tengely jobb kerék karima szélessége 24 mm, vezetési ponttól számított abroncs szélesség pedig 115,5 - 24,0= 91,5 mm-re adódik) A kerékabroncs által okozott roncsolás a szekrényen jól megfigyelhető.

- Közvetett okok és a folyamat:  A sínfej megengedett mértékű oldalkopása révén a nyomkarima vezető élének és a kerékabroncs szélességi valamint szintén megengedett mértékű kopása i révén olyan helyzet állt elő, melynek következtében az ív és a kitérő vége találkozási pontjának környezetében az abroncs a kiemelkedő poligon doboz nak ütközött.  A kerék mintegy mm-es megemelkedését és kedvezőtlen egyensúlyi, un. siklási, felkúszási határponti helyzet et előidézve, a nyomkarima nekifutási szögét is kedvezőtlenül megváltoztatva.  A poligonszekrény magassági helyzetéből és az összegzett kopásokból következő 11 mm-nyi kiemelkedés okozta túlemelés különbségből adódó „ síktorzulás” ( 1:164 / 1:150)  nyomkarima felkapás - nekifutási szögváltozás valamint a vonóerő és egyéb pálya-jármű ellenállások vektoriális összetevői által meghatározott eredő erő olyan irányú és mértékű lett, mely kisiklást eredményezett !

Egyéb tényezők:  Az adott ív viszonyok, - 28 m-es ívsugár, átmeneti ív nélküli körív csatlakozása az egyenes pályához  11,1 ezrelékes emelkedő mely a felkapás helyén a kijárati ívben haladó jármű sebessége tartásához szükséges vonóerő többletet igényel és adott át a járműre  ez a vonóerő többlet és a jármű egyéb határozatlan áttételi-rögzítő elemei által keltett erőhatások a siklási folyamatot az egyensúlyi helyzeten átlendítették és az bekövetkezett  az alacsonypadlós jármű szerkezeti sajátosságai  a jármű magas súlypontja  a jármű terhelés eloszlása, mely a középső forgóvázra lényegesen nagyobb ( 98,40 kN ) nyomóerőt fejt ki tengelyenként mint a sikamlott hátsó forgóváz tengelynyomásai

Egyéb tényezők 2.-  a hajtott forgóvázak ívben futásakor eltérő meghajtó erőt és nyomatékot visznek át a sínekre  az ív viszonyokból ( R = 28 m) adódó futókör különbségek, a csúszó- szitáló mozgás 10 cm futókör különbséget tesznek ki fordulatonként, amihez a kerékpár kerék átmérői különbségéből további 11 mm adódik!  számos olyan tényező, mely a jármű dinamikájára (sebesség, gyorsulás, fékezés, ív viszonyokból adódó kerék-sínérintkezések, nekifutási szögváltozások, kocsiszekrények, járműtagok hidraulikus kötései, kapcsolatai, a forgóváz kialakításának sajátosságai, a jármű súlyeloszlása, súlypont változásai, a drasztikus túlemelés változás  Kerékpár abroncsok és belső tömb közötti gumi betét állapota, elmozdulása mértéke, mivel a kerékpár és az egyes kerekek ívben futáskor nem a klasszikus modellt követik.

Megtett intézkedések :  A balesetet kiváltó, illetve azt előidéző poligon szekrény oldal és fedőlapjait és öntött beton peremét pályaszintre csiszoltuk, annak kiemelkedése okozta káros behatását ez által megszüntettük.  A garanciális illetve pályafelügyeleti vizsgálatok alkalmával ezen szekrények és környezetük fokozott ellenőrzését rendeltük el.

Biztonsági ajánlások: 1.) - a menetirányítás és a járművezető között URH kapcsolat létesítése 2.) - a SKODA villamos járműszerkezeti adottságaira ( „forgóváz”, kerékpár, kerékprofil, tengelynyomás, kerék erőértékek, tömegeloszlás stb.) tekintettel javasolt a dinamikus terhelések mérése és egyéb futásdinamikai-kinematikai vizsgálatok elvégzése 3.) - el kell készíteni a jármű és az MVK pálya hálózata paraméterein alapuló műszaki előírások at,fenntartási utasításokat és mérethatár táblázatok at 4.) - baleseti készenléti szolgálat ellátása előírásainak összehangolása –megfelelő létszám rendelkezésre állása- a hatályos j ogszabályok ban és egyéb belső utasítások ban foglaltak ( műszaki mentés, irányítás) végrehajthatósága biztosítása érdekében 5.) – helyhez kötött sínkenő berendezések telepítése 6.) – digitális mérőeszközök ( sínkopás, kerékprofil mérő stb.) beszerzése

Köszönöm a figyelmet!